Far Cry 6 Review

Vermakelijk ondanks voorspelbaarheid

Boordevol niet-noodzakelijke activiteiten

Natuurlijk heb je wel invloed op die mate van herhaling in de gameplay. Zo kun je het spelen van missies, die op zichzelf best veel variatie weten te bieden, afwisselen met het veroveren van militaire doelwitten. Daarnaast biedt Far Cry 6 verschillende activiteiten die losstaan van die twee elementen van het hoofdmenu. Zo speelt vissen en jagen weer een rol en ben je continu op zoek naar materialen om guerrillakampen mee op te bouwen. Daar zet je namelijk bepaalde voorzieningen neer die allerlei voordelen kunnen bieden. Je kunt bijvoorbeeld betere wapens kopen bij handelaren of je krijgt alvast informatie over een basis die je moet innemen zodat je bijvoorbeeld waar de alarmsystemen hangen. Ook kun je allerlei buffs krijgen door bepaalde recepten te laten maken, en ga zo maar door.

Onnodig

Het probleem met dit vleugje management is dat het onnodig is. We begonnen de game met een assault rifle, zetten daar later een betere silencer en scope op en gebruikten die tot het einde van de game doorlopend. We gaven een sniper rifle en een light machinegun dezelfde behandeling en daarmee waren de drie slots voor de primary weapons meestal gevuld. Later bleek het nog handig een wapen mee te zeulen waarmee we helikopters onder vuur konden nemen, maar buiten dat was er niet heel veel meer nodig. Al die buffs die je kunt krijgen in je kamp? Geen seconde naar gekeken. De verschillende Supremo-wapens en speciale, in elkaar geknutselde wapens? Ze hebben nauwelijks een rol gespeeld.

Dat is jammer, want die specifieke wapens kunnen Far Cry 6 wat meer een eigen smoel geven, maar dan moet je ze wel gebruiken. De realiteit is dat je ze niet nodig hebt en dat ze ook niet per se effectiever zijn dan de meer traditionele wapens. Het is dat het verzamelen van die speciale wapens onderdeel is van een quest, anders hadden we ze misschien wel helemaal links laten liggen. Dat gevoel wordt later ook voelbaar in andere delen van het spel. Zo is er nog een ander managementaspect. Je kunt wat leden van je guerrillagroep orders geven en missies laten uitvoeren, en daarmee extra materialen of Pesos verdienen. De personages die je op missie kunt sturen, dien je te verdienen door hun persoonlijke questlijnen uit te voeren. Die missies komen bovenop het flinke missie-aanbod dat het verzamelen van bondgenoten voor Libertad toch al met zich meebrengt.

Boordevol content

Dat schrijven we nu op alsof het een nadeel is en dat is natuurlijk niet zo. Far Cry 6 biedt gamers immers een spelwereld die flink gevuld is met heel veel activiteiten. We hebben bijvoorbeeld het schattenjagen of racen nog niet eens genoemd. Ook kom je in de spelwereld regelmatig wat situaties tegen waarin je guerrillastrijders of gewone burgers kunt helpen. Het versterkt het gevoel dat je rondloopt in een strenge militaire dictatuur en draagt bij aan wat er allemaal te ontdekken valt in Yara. Overal kan iets interessants zijn te vinden. Wij genoten bijvoorbeeld van een soort themapark waar een expositie over mensen uit de prehistorie te zien was voordat het leger er een basis van maakte. Dat zijn belangrijke elementen in het neerzetten van een geloofwaardige spelwereld.

Die spelwereld kun je in Far Cry 6 helemaal in je eentje doorstruinen, of samen met een vriend - en dat kun je op twee manieren opvatten. De game kent namelijk een Companion-systeem. Je ontmoet diverse dieren die, als je een paar missies voor of met ze speelt, met je mee kunnen tijdens missies om je te helpen. Elke Companion heeft daarbij sterke en zwakke punten. De krokodil Guapo en de vechthaan Chicharon zullen zich mengen in een open gevecht, wat niet handig is als je ongezien wil blijven. Het hondje Chorizo leidt vijanden af, zodat jij ze kunt besluipen en uitschakelen.

Volledig in co-op speelbaar

Heb je liever wat meer hulp en gezelligheid om je heen, dan is het goed om te weten dat Far Cry 6 ook volledig in co-op speelbaar is. Belangrijk om te weten is dat het niet uitmaakt wie de game host: beide spelers boeken progressie en behouden die progressie, mochten ze later weer solo verder gaan. Ook handig is dat de game cross-generational play kent, zolang beide spelers in dezelfde familie zitten. Je kunt dus op de Xbox One samenspelen met iemand die een Series X heeft, en voor PlayStation 4- en 5-gamers geldt hetzelfde. Daarnaast kun je je voortgang in de game overzetten naar elk ander platform door je savegame te uploaden naar de cloud en daarna te downloaden op je nieuwe platform.

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite