Door Jan Meijroos

Freelancer

E3 2008: Fable 2 - Molyneux' Magnum Opus?

(Un)Safe seks

Als je Fable 2 opstart merk je binnen een paar minuten al dat de game volkomen anders is dan andere spellen, en ook afwijkt van zijn voorganger. Om te beginnen kent het spel nagenoeg geen interface. In plaats van een mini-map maakt Fable 2 gebruik van een zogenaamd broodkruimelspoor, zodat je altijd weet waar een (hoofd)quest zich bevindt. Je opdrachten en sub-opdrachten kun je raadplegen middels een simpele druk op de knop, maar ze staan niet voortdurend in beeld te knipperen.

Fable2

Ook een levensbalkje ontbreekt, evenals tussenfilmpjes in de traditionele zin van het woord. Het spel kent enkele epische filmpjes, maar blijft daarbij verre van het Kojima-model waarbij filmpjes tien tot twintig minuten duren. Fable 2 maakt gebruik van bepaalde 'talk & walk'-onderdelen. Hierin krijgt de held van het spel bijvoorbeeld een rondleiding door een kasteel, terwijl een niet-speelbaar personage een deel van het verhaal vertelt. De speler bestuurt in zo'n onderdeel de wandelende held en kan ondertussen rondkijken. Dit soort onderdelen moet ervoor zorgen dat je als speler volledig in het spel wordt gezogen.

Twee erg belangrijke nieuwe features, die eigenlijk al in Fable zouden zitten, zijn de keuze tussen het spelen met een jongen of een meisje en het krijgen van kinderen. In het eerste uur van het spel doorloop je je jeugd en kies je ervoor om als meisje of als jongen verder te gaan. In dit deel wordt de context van de game en de algemene verhaallijn uit de doeken gedaan. De keuze om als man of als vrouw te spelen heeft overigens vooral uiterlijke consequenties.

Fable2

Een grotere impact hebben de gevolgen van al dan niet veilig vrijen. In Fable 2 kun je veilige en onveilige seks hebben, en in het laatste geval produceer je nageslacht. Als vrouwelijke avonturier zou dit in beginsel betekenen dat je met een dikke buik rondwandelt, maar om politieke rellen te voorkomen denkt Lionhead er aan om dit te schrappen. In ieder geval, of je nu als man of als vrouw speelt, komt er een klein mannetje of vrouwtje bij in Albion, het universum van Fable, en zoals het een klein kind betaamt heeft het onvoorwaardelijke liefde voor jou als speler. Het kind wil op pappa of mamma lijken en zal hem of haar volgen. In de wetenschap dat je - net als in het origineel - zowel goed als slecht door het leven kunt gaan, biedt dat een enorm scala aan mogelijkheden. Altijd op avontuur zijn is een zware last voor zo'n kleine hummel, maar terugkomen van een quest zonder cadeautje voor hem is misschien wel erger. Hoe dan ook, het gedrag van de speler heeft impact op de kroost. Daar komt het gegeven bij dat je wederom in ieder stadje een ander schatje kunt hebben, wat betekent dat je in meerdere dorpjes en steden kinderen voort kunt brengen.

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite