Door Paul Hulsebosch

Redacteur

Humankind Review

Heerlijk overzichtelijk, heldere mechanieken

Knokken

Humankind kent zeven verschillende moeilijkheidsgradaties. In de makkelijkste drie kun je potjes spelen zonder dat je met tegenstanders in gevecht raakt. In de gradaties daarboven wordt dat lastig. Je computergestuurde tegenstanders worden in de hogere gradaties langzaamaan steeds agressiever en dus zul je vaker in gevecht raken, of je nu wil of niet. Voor je een gevecht aangaat, geeft een klein balkje boven je leger al aan hoe de verhoudingen liggen en hoe groot de kans is dat je gaat winnen. Je kunt ervoor kiezen het gevecht automatisch te laten verlopen, waarbij een random factor nog voor een kleine afwijking van de vooraf ingeschatte kansen kan zorgen. Het is dus niet zeker dat je een automatisch verlopen gevecht wint als de verhouding met 55 tegen 45 in jouw voordeel is.

Je kunt gevechten uiteraard ook zelf de aanvallende of verdedigende handelingen verrichten. In dat geval start een turn-based gevecht op een klein, afgeschermd deel van de omgeving. Dat laatste is belangrijk, want het terrein speelt een belangrijke rol tijdens gevechten. Op de zeshoekige tegel in het midden van het afgeschermde gedeelte verschijnt een vlag in de kleur van de verdedigende partij. Het is aan de aanvallende partij om die vlag te veroveren of om alle eenheden van de verdedigende partij uit te schakelen.

Je kunt in Humankind eenheden stacken. Een leger kan uit zes eenheden bestaan die je op verschillende tegels kunt plaatsen in de aan het echte gevecht voorafgaande Deployment Fase. Dat doet je vijand uiteraard ook en vervolgens is het turn-based knokken geblazen. Uiteraard is het belangrijk om ranged en melee-eenheden goed op te stellen.

Hoogteverschillen

Opvallender is dat tijdens gevechten hoogte een rol speelt. Er is duidelijk hoogteverschil in het landschap. De hoeveelheid daarvan kun je zelfs vooraf instellen, als een van de vele parameters die je kunt wijzigen als je een nieuwe match start. Het hoogteverschil merk je buiten gevechten vooral doordat je eenheden af en toe een omweg moeten kiezen als je ze over het terrein stuurt. Tijdens gevechten levert hoogteverschil voordeel op en dat maakt het er wat spannender op.

Toch zijn we geen fan van de opzet die Amplitude heeft gekozen. Waar de game over het algemeen uitblinkt in overzichtelijkheid, ontbreekt dat juist een beetje tijdens de gevechten. De arena waar het gevecht in plaatsvindt is aan de krappe kant en het op de juiste positie neerzetten van je eenheden verloopt daardoor onoverzichtelijk. De opties die de verschillende eenheden hebben zijn ook nogal beperkt, wat de gevechten niet heel onderhoudend maakt. We merkten dat we steeds vaker naar de Auto Resolve-optie grepen. Handmatig knokken is wat ons betreft de eerste optie die bij de ontwikkelaars op de snijtafel mag voor een opfrisbeurt.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee