Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Jurian Ubachs

Redacteur games

SBK 08: Superbike World Championship

Gassen op Assen

Xbox 360 gameTerwijl motorsport-evenementen in Spanje en Italië aanleiding zijn tot complete volksfeesten, blijft de liefde voor deze sport in Nederland grotendeels beperkt tot de stad Assen. Nederland stelt de laatste jaren weinig meer voor in motorsportland, maar heeft met het TT-circuit wel een locatie waar alle grote kampioenschappen worden verreden.

SBK 08 screenshot

Zo reden eerder dit jaar de Superbikes op het circuit, de klasse die centraal staat in het motorracespel SBK 08: Superbike World Championship. Alle coureurs, teams en circuits van seizoen 2008 zijn aanwezig. Reken dus op rijders als Troy Bayliss, Max Biaggi en Troy Corser. In het spel nemen zij het op alle officiële circuits tegen elkaar op, waaronder ook het TT Circuit van Assen. Het is erg leuk om te zien dat alle aspecten rond de licentie van de Superbikes prima zijn uitgewerkt.

Racegame met gebreken

Bij iedere motorsport-game ligt het gevaar op de loer dat het racen niet realistisch genoeg is. In SBK 08 heb je daar voor een deel invloed op, doordat je naar behoefte rijhulpen aan of uit kunt zetten. In hoeverre dat prettig is, is een kwestie van aftasten. Net als iedereen begon ik mijn races met de rijhulpen aan, en dat maakte het racen - zeker op lagere moeilijkheidsniveaus - vrij gemakkelijk. Het is natuurlijk leuk om te winnen, maar je schiet je doel een beetje voorbij als je al je opponenten binnen drie rondjes op forse achterstand rijdt. Toch zal dit voor veel gamers de leukste manier van spelen zijn, want ondanks het rijgemak blijven er toch vleugjes simulatie in het spel aanwezig. Zo kun je, ook met de rijhulpen aan, de controle over je achterwiel verliezen als je te enthousiast met de gashendel speelt in een bocht.

Zonder rijhulpen verandert SBK 08 direct in een zeer pittige game. Laat remmen is er niet meer bij, want dan haal je de bocht niet, en flink gas geven terwijl je nog in een bocht hangt is helemaal levensgevaarlijk. Hoe lastig het racen er ook door wordt, toch is dit wel waar SBK het van moet hebben. Tijdens het racen zonder rijhulp kreeg ik echt het gevoel te kunnen spelen met het gas, en was ik bezig langzaam maar zeker de limieten van mijn beestje op te zoeken. Frustrerend genoeg kwam ik in deze 'simulatiemodus' niet eens in de buurt van de tijden die ik reed met alle rijhulpen aan. Dat er verbetering in mijn rijtijden zat, duidt er niettemin op dat rijden op dit niveau een leerproces is.

SBK 08 screenshot

Zit je eenmaal lekker in de game, dan is het racen in SBK 08 best leuk. De motoren laten zich gemakkelijk besturen en als je door hebt hoe je je racemonster door een bocht moet trekken wordt het een uitdaging om dat steeds beter te doen. Vooral op Assen probeerde ik iedere keer, bocht na bocht, iets van mijn snelste tijd af te knabbelen. Jammer daarbij is dat je de lol echt uit het individuele rijden moet halen. Ik heb de computergestuurde tegenstanders geen moment kunnen betrappen op agressief rijgedrag. Dat is jammer, want daardoor had ik nooit het gevoel echt in een race te zitten. Het rijden op zich zit prima in elkaar, maar dat zorgt nog niet voor een race. Er zijn geen andere coureurs die jou proberen te blokken, of je met een mooie actie weten te passeren.

Ik heb SBK 08 voornamelijk in de carrièremodus gespeeld. In deze modus scheiden een twaalftal raceweekenden je van de Superbike-wereldtitel, en daar houdt het wel een beetje mee op. Hoewel SBK 08 de speler ook nog een paar gangbare spelmodi voorschotelt, biedt het spel weinig content. Alleen de carrière wekt de schijn een interessante spelmodus te zijn. De uitdagingen in de challenge-modus zijn lastig genoeg om je ook nog even bezig te houden, maar voor het overige is het aanbod karig.

SBK 08 screenshot

Dat laatste heeft voor een deel te maken met de presentatie om de game heen. Motorsport is glamoursport, misschien niet zo erg als Formule 1, maar op het persevenement dat uitgever Atari op het circuit van Assen organiseerde, zagen we toch genoeg sfeerbepalende zaken rond de race. Een uitgebreide paddock, modellen, racemonsters, de geur van benzine vermengd met verbrand rubber, dit soort wezenlijke onderdelen is medebepalend voor het gevoel bij een motorrace. De unieke sfeer is lastig in een game te stoppen, maar je kunt in ieder geval een poging ondernemen.

Op dit punt gaat SBK 08 hard onderuit. Alle ingrediënten zijn aanwezig om de game sfeerloos te maken: een saaie commentaarstem, volstrekt geen aankleding rond de races, geen podium na afloop, kortom: de game is gortdroog. De coureurs en motoren zien er best aardig uit, maar daar omheen is het spel grafisch bijzonder simpel opgezet. SBK 08 draait enkel en alleen om het racen, en dat zal veel gamers in het verkeerde keelgat schieten. Louter een beetje over circuits racen is niet voldoende voor een game om hem echt leuk te maken In dat racen is wel enige uitdaging aanwezig, maar zonder beloning voor wie die uitdaging goed oppakt.

Conclusie

SBK 08: Superbike World Championship had ooit de potentie een prima game te worden. De makers hebben het lastigste deel van een motorsport-game namelijk prima in elkaar gestoken. Het racen met een superbike voelt prima, en dat is wat deze game nog een beetje leuk maakt. Helaas is een gevoel van competitie ver te zoeken, laat de presentatie erg te wensen over, en is de geboden content onder de maat. Hierdoor duikelt SBK 08 uit de categorie 'goede games' en is het niet meer dan een aardig spelletje, waarvan de ontwikkelaar veel mogelijkheden heeft laten liggen.

Pluspunten:

+ Goede besturing motoren
+ Alle officiële coureurs en banen, waaronder Assen

Minpunten:

- AI rijdt rond maar racet niet
- Om de baan heen is het kaal
- Matige presentatie
- Weinig content

Cijfer: 6

TitelSBK 08: Superbike World Championship
SBK 08 packshot
PlatformXbox 360, PS3, PS2, PSP, pc
OntwikkelaarMilestone
UitgeverBlack Bean Games
Releasedatum20 juni 2008

Laagste prijzen voor: SBK-08 Superbike World Championship, Xbox 360
Winkel Beoordeling Prijs Totaal

Bol.com Plaza

Score: 3 (26)

€ 20,99

€ 20,99

Kostenoverzicht

Productprijs € 20,99
Pakketpost (boven €20,-) € 0,-
iDeal € 0,-
Totaal € 20,99

Bekijk

SBK 08 review SBK 08 review SBK 08 review SBK 08 review SBK 08 review SBK 08 review SBK 08 review SBK 08 review

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Reacties (14)

Wijzig sortering
Toch jammer, want de eerste Superbike game (toen nog van EA) is een game welke ik heel veel gespeeld heb. Het speelde gewoon super en zag er voor die tijd ook super uit.

Ondertussen allang ingehaald door de MotoGP serie van THQ, maar toch nog was dat de eerste goede motorracer voor mij.
Wat ik bedroevend vindt is dat sinds Superbike 2000, wat destijds een geweldig spel was, er nauwelijks meer aan de besturing getweaked was, ik heb SBK '07 gespeeld en dat voelde gewoon exact hetzelfde aan als Superbike 2000 wat ik dus al veel gespeeld had.

Ze mogen volgend jaar bij Black Bean wel even iets meer doen dan de nieuwe rijders erin stoppen alleen.
Zit er geen online modus in deze game?
Het eerste wat me opvalt is hoe outdated het spel er wel niet uit ziet. Precies 2005 graphics
Is je ook opgevallen dat je ook zonder je hand aan het gas kunt rijden :? (zie laatste screenshot)
Ben al een tijdje dit spel aan het spelen maar het is een beetje oude wijn in nieuwe zakken. De rijders zijn up to date, evenals de circuits maar voor de rest het het spel exact hetzelfde als de vorige versies. Kon / kan me dr wel mee vermaken maar er zit weinig uitdaging meer in.
Nieuwe wijn (spelers enzo) in oude zakken (graphics, engine) is het dan, en dat is ook het echte spreekwoord ;)
Nee Japy je zit er naast het is oude wijn in nieuwe zakken (oud product nieuw verpakt). Zoals Knoiert zo fraai beweerde dus.
Grafisch ziet het er wat achterhaald uit zoals eerder gezegd hierboven. Maar weer een spel dat alleen op de xbox uit is..
Het gaat steeds minder hard met de pc game industrie (iig achteruit) vergeleken met de andere consoles of kijk ik niet verder dan mijn neus lang is?
Platform Xbox 360, PS3, PS2, PSP, pc

Zegt genoeg denk ik
Natuurlijk gaat het achteruit met de PC-games, lijkt me nogal logisch gezien het feit dat er weinig meer aan te verdienen valt (utigezonderd de MMORPG's) tegewoordig met al die illigale downloads/copy's in de omloop
"Tegenwoordig"? Kopietjes zijn al zo oud als dat er software bestaat :o
Kwam er voor het eerst mee in aanraking op de MSX (even wat cassette tapes kopieren in een dubbeldeck). Ook daarna, op nieuwere systemen, was het eigenlijk niet meer dan normaal (echt iedereen kopieerde van elkaar).

En dan heb ik het over MSX, C64 en Amiga, lang voordat ik aan de PC begon. Maar eenmaal daar aanbeland kwamen de Twilights en Legacy's je al om de oren vliegen. 20 jaar geleden kraaide er geen haan naar (althans, het was niet prominent aanwezig in de media), en nu schreeuwen ze ineens moord en brand :/
Het was vroeger zelfs erger dan nu, er waren amper kopieerbeveiligingen afgezien van "tik woord 10 van bladzijde 32 uit de handleiding om door te gaan"... en dat was vrij simpel te omzeilen.

Ik heb sinds een jaar of 12 geleden m'n leven wel gebeterd, maar een hoop van m'n vrienden die ik destijds heb leren kennen weigeren nog steeds ook maar een cent aan originele software uit te geven. En het blijft heus niet bij PC's, ik heb al van die grote metalen DJ kisten vol gekopieerde games voor de XBOX 360 gezien.

Lang verhaal kort: dat het achteruit zou gaan met PC games is je reinste onzin. Pure stemmingmakerij van de industrie. Als het *echt* zo'n issue zou zijn waren ze jaren geleden al gestopt met games maken (voor eender welk platform).
[Lang verhaal kort: dat het achteruit zou gaan met PC games is je reinste onzin.]

Daarom zei ik aant eind van mn verhaal ook: ''Of kijk ik niet verder dan mijn neus lang is?". Om mijn onkunde in te dekken :9
Crap, ik had gehoopt dat het een goed spel ging zijn. Nu maar wachten op de komende MotoGP voor de PS3.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True