SBK 08: Superbike World Championship

Racegame met gebreken

Bij iedere motorsport-game ligt het gevaar op de loer dat het racen niet realistisch genoeg is. In SBK 08 heb je daar voor een deel invloed op, doordat je naar behoefte rijhulpen aan of uit kunt zetten. In hoeverre dat prettig is, is een kwestie van aftasten. Net als iedereen begon ik mijn races met de rijhulpen aan, en dat maakte het racen - zeker op lagere moeilijkheidsniveaus - vrij gemakkelijk. Het is natuurlijk leuk om te winnen, maar je schiet je doel een beetje voorbij als je al je opponenten binnen drie rondjes op forse achterstand rijdt. Toch zal dit voor veel gamers de leukste manier van spelen zijn, want ondanks het rijgemak blijven er toch vleugjes simulatie in het spel aanwezig. Zo kun je, ook met de rijhulpen aan, de controle over je achterwiel verliezen als je te enthousiast met de gashendel speelt in een bocht.

Zonder rijhulpen verandert SBK 08 direct in een zeer pittige game. Laat remmen is er niet meer bij, want dan haal je de bocht niet, en flink gas geven terwijl je nog in een bocht hangt is helemaal levensgevaarlijk. Hoe lastig het racen er ook door wordt, toch is dit wel waar SBK het van moet hebben. Tijdens het racen zonder rijhulp kreeg ik echt het gevoel te kunnen spelen met het gas, en was ik bezig langzaam maar zeker de limieten van mijn beestje op te zoeken. Frustrerend genoeg kwam ik in deze 'simulatiemodus' niet eens in de buurt van de tijden die ik reed met alle rijhulpen aan. Dat er verbetering in mijn rijtijden zat, duidt er niettemin op dat rijden op dit niveau een leerproces is.

SBK 08 screenshot

Zit je eenmaal lekker in de game, dan is het racen in SBK 08 best leuk. De motoren laten zich gemakkelijk besturen en als je door hebt hoe je je racemonster door een bocht moet trekken wordt het een uitdaging om dat steeds beter te doen. Vooral op Assen probeerde ik iedere keer, bocht na bocht, iets van mijn snelste tijd af te knabbelen. Jammer daarbij is dat je de lol echt uit het individuele rijden moet halen. Ik heb de computergestuurde tegenstanders geen moment kunnen betrappen op agressief rijgedrag. Dat is jammer, want daardoor had ik nooit het gevoel echt in een race te zitten. Het rijden op zich zit prima in elkaar, maar dat zorgt nog niet voor een race. Er zijn geen andere coureurs die jou proberen te blokken, of je met een mooie actie weten te passeren.

Ik heb SBK 08 voornamelijk in de carriŤremodus gespeeld. In deze modus scheiden een twaalftal raceweekenden je van de Superbike-wereldtitel, en daar houdt het wel een beetje mee op. Hoewel SBK 08 de speler ook nog een paar gangbare spelmodi voorschotelt, biedt het spel weinig content. Alleen de carriŤre wekt de schijn een interessante spelmodus te zijn. De uitdagingen in de challenge-modus zijn lastig genoeg om je ook nog even bezig te houden, maar voor het overige is het aanbod karig.

SBK 08 screenshot

Dat laatste heeft voor een deel te maken met de presentatie om de game heen. Motorsport is glamoursport, misschien niet zo erg als Formule 1, maar op het persevenement dat uitgever Atari op het circuit van Assen organiseerde, zagen we toch genoeg sfeerbepalende zaken rond de race. Een uitgebreide paddock, modellen, racemonsters, de geur van benzine vermengd met verbrand rubber, dit soort wezenlijke onderdelen is medebepalend voor het gevoel bij een motorrace. De unieke sfeer is lastig in een game te stoppen, maar je kunt in ieder geval een poging ondernemen.

Op dit punt gaat SBK 08 hard onderuit. Alle ingrediŽnten zijn aanwezig om de game sfeerloos te maken: een saaie commentaarstem, volstrekt geen aankleding rond de races, geen podium na afloop, kortom: de game is gortdroog. De coureurs en motoren zien er best aardig uit, maar daar omheen is het spel grafisch bijzonder simpel opgezet. SBK 08 draait enkel en alleen om het racen, en dat zal veel gamers in het verkeerde keelgat schieten. Louter een beetje over circuits racen is niet voldoende voor een game om hem echt leuk te maken In dat racen is wel enige uitdaging aanwezig, maar zonder beloning voor wie die uitdaging goed oppakt.

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3