Top Spin 3 review

Graphics & Sfeer

Verbeteringen in de gameplay zijn uiteraard mede mogelijk gemaakt door de ontwikkeling van krachtiger consoles met meer mogelijkheden. De stap van Top Spin 2 naar Top Spin 3 is echter ook goed zichtbaar in de grafische uitwerking. Alles ziet er scherp uit en vooral de animaties van de spelers zijn fantastisch. Je ziet bij Roger Federer de haren letterlijk wapperen, als hij een sprintje inzet. Ook de kleding bestaat niet langer uit dode textures, hij beweegt mee met de spelers. Virtua Tennis 3 zag er mooi uit, maar Top Spin doet er duidelijk een schepje bovenop.

Mede daarom is het jammer dat Top Spin 3 volledig door het ijs gaat waar het om de sfeer gaat. De presentatie rond een wedstrijd is echt vreselijk. De spelers lopen in stilte het veld op en beginnen hun partij. Het publiek schreeuwt wel wat, maar een introscene met spelers die de baan op lopen kon er niet af. Misschien klinkt dit als een onbelangrijk punt, maar ik wil, als ik in de halve finale van een Grand Slam sta, het gevoel hebben dat mijn wedstrijd van groot belang is. In Top Spin 3 is dat niet het geval. Ook in de rest van het spel is nauwelijks aandacht aan dit punt besteed.

Top Spin 3 review

Top Spin 3 heeft zo nog wel een aantal barstjes en gemiste kansen. Heel sec bekeken is dit een recht toe, recht aan tennisspel, zonder poespas er omheen. Een geniale vernieuwing in de tennissport, die ontbreekt in Top Spin 3, is de challenge. Tennissers krijgen tegenwoordig bij veel toernooien drie challenges per set ter beschikking. Daarmee mogen ze een twijfelachtige beslissing van de umpire nog eens terugzien op een scherm. Dit is een toevoeging die leuk en spannend tegelijk is. Waarom zit deze toepassing, die een belangrijke rol in begint te nemen in de sport, niet in een game als Top Spin 3?

Daar komt bij dat, hoewel het spel het niet slecht doet voor wat betreft de licenties, opvallende namen ontbreken - en je tegelijkertijd je twijfels kunt hebben bij sommige namen die juist wel zijn opgenomen. In de Xbox 360-versie ontbreekt Rafael Nadal, maar dat is een verhaal apart. Door ingewikkelde contracten mocht Nadal niet in de Xbox 360-versie worden opgenomen, maar alleen in de Playstation 3-variant. Dat betekent dat je de droomfinale van elk toernooi, Federer versus Nadal, op de Xbox 360 kunt vergeten. Een ander puntje is het ontbreken van Wimbledon. De US Open, Australian Open en Roland Garros zijn best leuk, en zo is er nog een aantal officiële toernooien, maar het bekendste en meest prestigieuze toernooi ontbreekt. Als je, zoals ik een tijdje terug deed, struikelt over het feit dat het Nederlands Elftal niet in een Euro 2008-game zit, dan is het ontbreken van Wimbledon in een tennisgame zeker noemenswaardig. Nog meer? Mark Philippoussis is inmiddels toch wel een beetje 'over', en waar is Novak Djokovic eigenlijk? Of Ana Ivanovic? Jelena Jankovic?