Top Spin 3 review

Spelmodi

Die hogere moeilijkheidsgraden zijn voor mij tot nog toe overbodig gebleken. Niet in de laatste plaats omdat je in de carrièremodus, als je eenmaal in de ATP Tour speelt, regelmatig met veel sterkere tegenstanders te maken krijgt. In zulke partijen bleef mijn spel doorgaans beperkt tot pogingen om ballen in ieder geval terug te slaan. Het kwam er vaak op neer dat ik had verloren voordat ik goed en wel was begonnen.

Uiteindelijk overwin je zulke hindernissen door je speler te verbeteren. Je begint de carrièremodus door eerst een speler te maken, in de uitgebreide editor. Die editor heeft enorm veel mogelijkheden, al ontbreekt het mij altijd aan de wil om er veel aandacht aan te besteden. Gamers die een evenbeeld van zichzelf in een game willen zien, kunnen met wat creativiteit zelf de banen bestormen.

Top Spin 3 review

Nadat een nieuwe speler is aangemaakt begin je met dertig punten in elke categorie. Daarmee ben je zo ongeveer de slechtste speler ter wereld. Door partijen op toernooien te winnen verdien je punten, die je kunt kunt gebruiken om je speler beter te maken. Je krijgt niet genoeg punten om alle onderdelen van je tennisspel optimaal te maken. Je zult dus moeten kiezen, voor een all-round of een gespecialiseerde aanpak. Zelf vind ik passeerslagen waarbij de speler 'om zijn backhand heen loopt' fantastisch om te zien. Ik investeerde daarom flink in mijn forehand en minder in mijn backhand.

Dit bracht twee interessante dingen met zich mee. In de eerste plaats was het verschil tussen beide slagen duidelijk merkbaar. Ik sloeg met mijn forehand veel meer winners dan met mijn backhand, en het effect dat ik aan de slagen meegaf was veel duidelijker zichtbaar. Nog interessanter was dat ik, zeker in partijen tegen betere spelers, merkte dat de computer rekening leek te houden met mijn geoefende forehand, en meer op mijn backhand probeerde te spelen. Ik moest echt ruimte maken om mijn forehand te kunnen gebruiken, wat het spel wat extra tactiek meegeeft. Dat is iets wat nooit eerder goed in een tennisgame is verwerkt.

Top Spin 3 review

Het feit dat de tegenstander lijkt te anticiperen op je speelstijl maakt het er niet gemakkelijker op. Gelukkig maakt de computer fouten, zeker op lagere moeilijkheidsgraden. Zo gebeurde het regelmatig dat mijn tegenstander een stapje teveel in een bepaalde richting zette, wat een hoek open legde voor een mooie passeerslag. Ook slaan AI-gestuurde spelers vaak genoeg een bal in het net of buiten de lijnen, zodat je toch wat gemakkelijke puntjes kunt scoren.

Net als voorheen biedt Top Spin 2 een uitgebreide online spelmodus, met ook daarin een aantal verbeteringen. De meest noemenswaardige verandering is dat de online ranking niet meer eeuwig doorloopt. Eens in de zoveel tijd wordt hij opgeschoond, waarna iedereen weer opnieuw moet beginnen. Hierdoor krijg je eens in de zoveel tijd nieuwe kansen om een hoge ranking te halen.