Top Spin 3 review

Nieuwe manier van spelen

De manier van spelen is het belangrijkste onderdeel dat is aangepast. In Top Spin 3 is een deel van het automatisme weggehaald, zodat de speler zelf meer moet doen. In het vorige spel uit de serie moest je op een knop drukken om een bepaalde slag te maken, waarbij je harder sloeg naarmate je die knop langer inhield. Positioneren en timen werd automatisch voor je gedaan, waardoor het spel vrij eenvoudig was. In de online modus kwam het er op neer dat rallies alleen konden worden gewonnen met speciale 'risk shots'.

In Top Spin 3 gaat dat anders. Je zult zelf moeten lopen en op de timing moeten letten. Standaardsituaties voor een proftennisser spelen ook een grote rol. Blijf je na een klap iets te lang stilstaan, dan krijg je een passeerslag om je oren. Sta je niet goed in positie als je slaat, dan zul je nooit optimaal kracht kunnen zetten, of de bal überhaupt terug kunnen slaan. De meest ingrijpende, en bovendien meest lastige, vernieuwing is de introductie van 'timing'. Je zult rekening moeten houden met de tijd die je speler nodig heeft voor zijn swing. Ruwweg komt het er op neer dat je timing optimaal is, als je je swing inzet wanneer de bal voor je voeten stuitert. Maar een goede timing hangt ook samen met de manier waarop de tegenstander de bal over het net heeft geslagen.

Top Spin 3 review

Kortom, goed slaan vereist veel oefening. Daarom is het erg prettig dat Top Spin 3 de wanhopig falende gamer een zeer uitgebreide tennisschool biedt. Daarin leer je niet alleen de basiselementen, zoals hoe je moet lopen en hoe je jezelf het beste kunt positioneren nadat je de bal hebt weggeslagen, maar ook hoe je speciale risicovolle ballen speelt die snel winners kunnen opleveren. Hoewel ik niet van tutorials houd, raad ik absoluut aan om de tennisschool te doorlopen, voor je serieus met Top Spin 3 aan de slag gaat. De leercurve van het spel is namelijk bijzonder steil.

Ook na het doorlopen van de tennisschool blijft Top Spin 3 een moeilijke game. In de eerste paar uur wist ik alleen op de gemakkelijkste niveaus een aardig potje tegen de computer te spelen. Op de 'normale' moeilijkheidsgraad kon ik geen enkele keer echt gemakkelijk winnen. Top Spin 3 is een game waarbij je echt even door moet bijten voordat je er lekker inzit. Na veel oefening speel ik inmiddels het ene na het andere spannende partijtje, waarbij ik ook regelmatig winst boek. Dat is veel leuker dan elke partij soepeltjes en met grote cijfers af te sluiten. De moeilijkheidsgraad kan bij mij nog een heel stuk omhoog, voorlopig ben ik dus niet uitgeleerd.