Redacteur audio en games

IKEA Symfonisk Schilderijlijst Review

Meer voor het oog dan voor het oor

Opnemen in je systeem

Als je de Symfonisk aan de app van Sonos hebt weten te koppelen, is de bediening via de app erg eenvoudig. Je kunt simpel de dienst selecteren waar je naar wilt luisteren en binnen het menu van de desbetreffende dienst allerlei playlists selecteren. Mocht je verschillende Sonos-compatible speakers in verschillende kamers hebben opgesteld, dan kun je ook makkelijk aangeven in welke ruimte welke muziek gespeeld moet worden. Op dat front is er niets nieuws onder de zon en doet de Schilderijlijst precies wat je van een Sonos-speaker gewend bent.

Dat koppelen van een Symfonisk aan de Sonos-app kan nog wel wat problemen geven. Op zich is het vrij eenvoudig en neemt de app je mee door het installatieproces. Het wordt wat lastiger als tijdens de installatie niet gebeurt wat volgens de app moet gebeuren. Dan is de app niet heel behulpzaam en de uitleg die IKEA voorhanden heeft evenmin. Zo is er in de bijgeleverde handleiding niets te vinden over de functie van de rgb-led en wat de kleuren en het al dan niet knipperen van de led betekenen, terwijl dat bij het instellen toch een prominente rol speelt. Ook het resetten van de speaker wordt niet besproken, net zo min als het opnemen van verschillende Symfonisk-speakers in hetzelfde systeem, terwijl zeker dat laatste een belangrijke functie is van het geheel.

Stereo

Je kunt namelijk twee Schilderijlijsten aan elkaar koppelen zodat ze stereo weergeven, wat juist bij deze speakers een prettige optie is. Met twee onopvallende speakers aan de muur, die nauwelijks ruimte innemen, kun je een kamer toch van stereo voorzien. De functie is niet uniek voor de Schilderijlijst; het kan ook met verschillende speakers van Sonos, maar die hang je niet aan de muur met een mooie afbeelding erop. Mocht je al een Boekenplankspeaker of Taffellamp hebben, die kun je niet in stereo aan een Schilderijlijst koppelen en wat geluid betreft wil je dat ook niet. Wat wel kan: twee Schilderijlijst-speakers opnemen in een Sonos-homecinemasysteem en dan bijvoorbeeld gebruiken als achterluidsprekers.

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite