Rainbow Six Extraction Preview

Naam veranderd

Titel Tom Clancy's Rainbow Six Extraction
Platform Windows, PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X/S, Xbox One, Google Stadia, Amazon Luna
Ontwikkelaar Ubisoft Montréal
Uitgever Ubisoft
Releasedatum 16 september 2021

Stel, je hebt een game in ontwikkeling met het woord ‘quarantaine’ in de titel, maar ineens breekt de coronacrisis uit, worden quarantaines en lockdowns wereldwijd normaal en blijkt je titel een heel andere lading te krijgen. Dan verzin je natuurlijk een nieuwe naam. Zo kan het gebeuren dat de game die ooit werd aangekondigd als Tom Cancy’s Rainbow Six Quarantine inmiddels door het leven gaat als Rainbow Six Extraction. De game zelf veranderde er natuurlijk niet door, dus we hebben nog steeds te maken met een product dat is ontstaan als een soort spin-off van het nog steeds populaire Rainbow Six Siege. Dat spel richt zich met name op gevechten die spelers tegen elkaar voeren en is om die reden redelijk groot in e-sports. Extraction belooft echter juist een game te worden waarin spelers met elkaar samenwerken om allerlei gevaarlijke, door de AI bestuurde monsters te verslaan. De Operators waarmee je speelt zal, net als veel van de gameplay, herkenbaar genoeg zijn voor Siege-spelers, terwijl het spel ook spelers moet aantrekken die eerder niet voor het PvP-concept zijn gevallen.

Voor ons rijst hier een probleem, want wij kunnen Rainbow Six Extraction niet duiden binnen het kader dat Siege al heeft geplaatst. Net als veel andere langlopende games is Rainbow Six Siege door de jaren heen flink veranderd en wij zijn geen actieve spelers. Dat maakt het onmogelijk om de overeenkomsten en verschillen in gameplay tussen beide games effectief te duiden. Mocht je voornaamste vraag zijn of het de moeite waard is om Extraction naast Siege te spelen, dan raden we je aan andere previews op te zoeken, want dat is voor ons niet te bepalen. Waar kunnen we dan wel antwoord op geven? Welnu, op de simpele vraag of Rainbow Six Extraction, geheel op zichzelf staand, een leuke game lijkt te worden. Om dat te bepalen, hebben we de game onlangs een kleine twee uur kunnen spelen. Dat verliep, zoals vaker bij Ubisoft-previews anno 2020 en 2021, via een streamingservice, waardoor de performance tijdens het spelen af en toe niet helemaal meewerkte. Bovendien brengt dit met zich mee dat we moesten wachten tot we de door ons opgenomen beelden konden downloaden en bekijken voordat we de graphics op waarde konden schatten. Al met al natuurlijk niet ideaal, maar op dit moment vaak de enige manier om nog hands-on previews te kunnen schrijven, en iets is beter dan niets.

Extraction borduurt voort op een gebeurtenis in de wereld van Rainbow Six Siege die ‘Outbreak’ wordt genoemd. Outbreak was onderdeel van de Chimera Expansion en liet spelers in teams van drie op onderzoek gaan naar de uitbraak van een mysterieus virus dat mensen in allerlei vreselijke monsters bleek te veranderen. De gameplay in Outbreak was ook al PvE, dus in dat opzicht hebben Siege-spelers een klein voorproefje kunnen krijgen van wat Extraction inhoudt, alleen gaat deze nieuwe game een stuk dieper. Outbreak bevatte bijvoorbeeld maar drie missies, terwijl Extraction een veel breder aanbod belooft te hebben. Toch zal er ook veel hetzelfde zijn. Denk daarbij aan herkenbare Operators. Als je Siege nooit hebt gespeeld, zeggen namen als Hibana, Doc en Pulse je niets, maar anders zul je het aanbod aan beschikbare soldaten waarschijnlijk wel herkennen. Elke Operator heeft een specifieke eigen bonus in de vorm van een item. Zo beschikt Lion over een drone waarmee hij alle bewegende vijanden in de buurt kan zien en heeft Pulse een cardiac sensor. Daarmee kan hij mensen opsporen die gered moeten worden en de locatie van nesten van monsters bepalen.

Behalve dat specifieke item bestaat je verdere load-out uit een primary en secondary wapen en twee ‘React Techs’, waarvan er een in de categorie Gear valt en de andere in de categorie Explosive. Denk bij die laatste aan dingen als frag grenades en bij Gear aan handige drones waarmee je de omgeving kunt verkennen. Net als in Siege is verkennen een belangrijke activiteit, want het kan allemaal razendsnel misgaan in Extraction.

Een missie in drie stukken

Elk potje in Rainbow Six Extraction kent eenzelfde opzet. Je gaat met drie mensen een map in en krijgt drie missies die je op rij mag voltooien. De map bestaat uit een gebied dat is overgenomen door het virus, en dat uit zich op allerlei manieren. Ten eerste lopen er gevaarlijke monsters rond. Deze monsters, die je in allerlei verschillende soorten treft, heten Archaeans en zijn prima in staat om jou en je team te verslaan, zo ondervonden wij aan den lijve. De Grunt is redelijk standaard en valt mee. Je kunt hem vaak gemakkelijk in de rug verrassen en zo met een melee-aanval geruisloos uitschakelen. Als er Bloaters en Bearchers in de buurt zijn, wordt het al snel lastiger. De een explodeert zodra hij je aanraakt, de ander heeft een explosieve vloeistof op zijn rug en kan daarmee voor problemen zorgen. De Sower is een tricky monster; het probeert je te verblinden en kan zelfs valstrikken zetten als je al te enthousiast achter hem aan rent. De Rooter is een stekelig beest met tentakels die dodelijk kunnen zijn. De Lurker doet jou misschien weinig, maar ondersteunt andere Archaeans en kan ze bijvoorbeeld onzichtbaar maken. Daarnaast zijn er Sticky Spores en Sludge. Sticky Spores zijn vervelende bollen die aan je blijven plakken, langzaam je gezondheid opeten en het zicht kunnen ontnemen. Sludge is een zwart goedje dat her en der op muren en op de grond ligt. Loop je er doorheen, dan beweeg je een stuk trager en merken Archaeans in de buurt je sneller op.

Steeds andere missiedoelen

Deze wezens vormen de voornaamste obstakels tijdens de missies die je uitvoert. Dat zal op meerdere plekken in de wereld gebeuren, maar wij richtten ons bij deze speelsessie op de Alaska-map van de game. As je de map betreedt, weet je vooraf dus al wat je doelstellingen zijn. Je krijgt immers steeds drie missies mee, uit een lijst met allerlei opdrachten. Zo moet je voor de missie Specimen een alien ergens naartoe zien te lokken om hem te kunnen vangen. Decontamination vraagt de Operators wat samples van nesten te verzamelen. Bij Nest Tracker verraadt de naam al een beetje de bedoeling: je moet een specifiek nest zoeken en het uitschakelen. Bij Hunt is een bepaalde, sterke Archaean het doelwit, bij Sabotage moet je ergens twee explosieven planten en ze verdedigen tot ze afgaan en bij Rescue moet je een vip zien te vinden die gevangen zit in een soort boom en hem of haar bevrijden en naar het ontsnappingspunt begeleiden. Deze en een aantal andere missies vormen steeds de hoofddoelen in een potje Rainbow Six Extraction.

Rainbow Six Extraction

Bij de start van het potje kom je met zijn drieën binnen in de eerste zone van de map, waar ook het eerste doelwit wacht. In ons geval betekende dit dat we een Archaean met een melee-kill moesten neerhalen om zo een sample te kunnen opslaan. Dat lukte vrij snel. Daarna kun je de rest van de zone verkennen, op zoek naar speciale items en eventueel meer ammunitie en health, maar nodig is dat niet. Je trekt daarbij richting de sluis die leidt naar de volgende zone, die al lastiger is en die wij ook niet zomaar wisten te overleven. Een specifiek nest vinden en uitschakelen is op zich niet moeilijk, maar zodra er lawaai wordt gemaakt en alle monsters die dat hebben gehoord naar je positie stormen, wordt het lastig. Een stealthy aanpak is in veel gevallen aan te raden en past ook wel bij deze serie. In Rainbow Six stonden efficiënt en ongezien te werk gaande topsoldaten immers altijd al centraal. Dat die aanpak hier voor succes kan zorgen, is geen verrassing.

Heb je dat succes te pakken, dan wordt het tijd om een keuze te maken. Elke keer dat je naar een volgende zone gaat, krijg je namelijk ook de kans om uit te stappen. Je kiest dan voor ‘extraction’, laat het laatste deel van de missie voor wat het is en ontsnapt de zone in elk geval met behoud van je leven. Als je met je teamgenoten overlegt over stoppen of doorgaan, is het natuurlijk belangrijk om te weten hoe iedereen ervoor staat. Hoeveel leven heb je nog? Hoe blij ben je met je loadout? Zijn jullie samen in staat de derde en lastigste uitdaging het hoofd te bieden? Daarover nadenken is belangrijk, want als de derde uitdaging leidt tot een mislukking heeft dit consequenties. Gevallen Operators blijven achter in de zone en zullen in een volgende missie moeten worden gered. Je kunt er dan ook van uitgaan dat als jij een Operator mist en hem niet kunt kiezen in het selectiescherm, een van je komende missies een rescue-missie is om die Operator weer terug te krijgen. Lukt dat niet, dan keren Operators na verloop van tijd overigens automatisch een keer terug. Gelukkig maar, want anders zouden minder goede spelers na een uurtje spelen geen keuzemogelijkheid meer overhouden.

Doorgaan of stoppen?

Dat het niveau oploopt per zone is goed te merken. Waar we de eerste zone over het algemeen wel goed doorkwamen, bleek het voltooien van de laatste zone steevast een brug te ver tijdens onze speelsessie. De oorzaak bestond uit een combinatie van onvoldoende samenwerken, niet goed genoeg gebruikmaken van alle technische hulpmiddelen, en veel te ondoordacht te werk gaan. Meermaals raakten teamleden ingesloten, wat haast een garantie is om te worden neergemept. Je teamgenoten kunnen je vervolgens weer op de been helpen, maar moeten daar maar net de kans voor krijgen. De Archaeans die jou net te grazen hebben genomen, zijn immers nog steeds in de buurt. Daar komt bij dat in een gevecht met een grote groep vijanden je munitie er pijlsnel doorheen vliegt, waardoor het laatste nog levende teamlid in onze potjes vaak eerst nog op zoek moest naar ammo. Als je daarbij bedenkt dat er een maximum tijd zit aan het oplappen van gevallen teamgenoten, weet je dat het een lastig verhaal gaat worden.

Rainbow Six Extraction

We speelden op deze manier de losse missie tijdens de previewsessie een paar keer en steeds was de invulling anders. Dat belooft een belangrijk wapen voor Rainbow Six Extraction te worden, want een andere missie zorgt ook voor heel andere gameplay. Op het moment dat je twee bommen moet verdedigen, weet je bijvoorbeeld zeker dat er hordes monsters op je af gaan komen, terwijl je op andere momenten ongezien te werk kunt gaan. Over de variatie maken we ons dan ook geen zorgen. Dankzij de wisselende invulling is steeds hetzelfde level spelen al best leuk en als er meer levels bijkomen, wordt het alleen maar interessanter. Dat geldt trouwens ook voor het verhaal. Rainbow Six Extraction kent een ‘onboarding-missie’ waarin je in een half uurtje wat basistraining in een simulatieomgeving krijgt. Dat stuk van het spel gaat bijvoorbeeld gepaard met geanimeerde andere personages en voice-acting. Het lijkt wat beperkt om dit alleen voor de tutorial te gebruiken, dus we gaan ervan uit dat er meer verhalende elementen in de game zullen zitten. Op welke manier dat zal zijn, is ons nog niet duidelijk.

Muren slopen

Duidelijk is wel dat de game er naar behoren uit lijkt te gaan zien. Heel vreemd is dat niet. Ubisoft heeft inmiddels ruime ervaring met de Anvil-engine van onder meer Rainbow Six Siege, en Extraction gebruikt in de basis dezelfde techniek. Over specifieke technische verbeteringen heeft Ubisoft nog niet gesproken, maar voor de gameplay blijft destructability in elk geval een factor. Net als in Siege kunnen spelers bepaalde muren slopen om doorgangen te creëren, of juist barricades plaatsen om aanstormende monsters in een fuik te geleiden. Het algemene grafische niveau is behoorlijk. De graphics ogen strak, zonder echt indrukwekkend te zijn.

Voorlopige conclusie

Vooropgesteld staat dat we onszelf prima hebben vermaakt tijdens het spelen van Rainbow Six Extraction. De actie is goed, de Archaeans zijn gevarieerd, ze vormen prima, uitdagende vijanden en het geheel ziet er goed uit. We vragen ons alleen een beetje af voor wie deze game bedoeld is. Door de duidelijke connectie met Rainbow Six Siege en de hoge mate van herkenbaarheid van de actie en de Operators, lijkt het een een spin-off die op fans van die game mikt, maar ondertussen draait Siege zelf ook vrolijk door. Zouden niet-Siege-spelers de doelgroep zijn, dan vragen wij ons af of Extraction wel voldoende speciale dingen doet om spelers te trekken. De opzet met drie zones en drie missies per potje is leuk, maar hoe lang blijft dat zo? Rainbow Six Extraction zal waarschijnlijk een diepere laag of een heel tof verhaal nodig hebben, willen gamers die niet al waren gegrepen door Rainbow Six Siege echt geïnteresseerd raken in deze game. Extraction heeft zeker kans om daarin te slagen, want zoals gezegd is er weinig mis met de gameplay. Laten we daarom vooral afwachten waar Ubisoft richting de release van het spel nog mee komt en in een later stadium inschatten of het echt de moeite waard zal zijn je aan die gameplay te wagen.