Door Jurian Ubachs

Redacteur

Rainbow Six Extraction Preview

Met drie Operators op jacht naar monsters

Voorlopige conclusie

Vooropgesteld staat dat we onszelf prima hebben vermaakt tijdens het spelen van Rainbow Six Extraction. De actie is goed, de Archaeans zijn gevarieerd, ze vormen prima, uitdagende vijanden en het geheel ziet er goed uit. We vragen ons alleen een beetje af voor wie deze game bedoeld is. Door de duidelijke connectie met Rainbow Six Siege en de hoge mate van herkenbaarheid van de actie en de Operators, lijkt het een een spin-off die op fans van die game mikt, maar ondertussen draait Siege zelf ook vrolijk door. Zouden niet-Siege-spelers de doelgroep zijn, dan vragen wij ons af of Extraction wel voldoende speciale dingen doet om spelers te trekken. De opzet met drie zones en drie missies per potje is leuk, maar hoe lang blijft dat zo? Rainbow Six Extraction zal waarschijnlijk een diepere laag of een heel tof verhaal nodig hebben, willen gamers die niet al waren gegrepen door Rainbow Six Siege echt geïnteresseerd raken in deze game. Extraction heeft zeker kans om daarin te slagen, want zoals gezegd is er weinig mis met de gameplay. Laten we daarom vooral afwachten waar Ubisoft richting de release van het spel nog mee komt en in een later stadium inschatten of het echt de moeite waard zal zijn je aan die gameplay te wagen.

Reacties (57)

57
55
24
2
0
25
Wijzig sortering
Ik heb een aantal boeken van Tom Clancy gelezen waaronder Rainbow Six en allerlei andere boeken waar Rainbow Six personages in voorkomen. Rainbow Six Raven Shield is de laatste goede Rainbow Six game. De games die erna kwamen hadden maar weinig met de oudere Rainbow Six games te maken en richten zich meer op simpele gameplay.

Siege is geen verkeerde game, sterker nog één van de beste games die Ubisoft de laatste jaren heeft uitgebracht. Maar niet Rainbow Six waardig. De gameplay is anders en ik vind het nog altijd maar vreemd dat operators van dezelfde facties tegen elkaar vechten. In America's Army (Man, wat mis ik ook de oude AA 1 die later een 2.0 update kreeg) had de tegenpartij altijd een terroristische outfit aan, ongeacht welke kant je koos.

Bij Article 5 in Siege kreeg ik echt het Rainbow Six gevoel bij de intro en de outro. Daar kreeg ik echt de kriebels van, maar helaas was deze missie erg kort. Jammer dat ze hier niet meer mee hebben gedaan, een goede single-player/co-op tactische gameplay waarbij je ook moest gaan plannen.

En nu komen ze opeens met dit aanzetten? Ze mogen best een game als dit uitbrengen met zelfs de assets van Siege. Maar noem het alsjeblieft geen Rainbow Six. Ik durf te wedde dat de meeste ontwikkelaars die nu aan dit spel werken nog niet eens weten wat Rogue Spear of Raven Shield is.

De enige game die kort bij Rainbow Six en Swat in de buurt komt is Ready or Not. Ik heb een aantal builds van Ready or Not gespeeld maar helaas gaat daar de ontwikkeling erg traag van. Het is nog even afwachten of de ontwikkelaar hun beloftes kan waarmaken. Misschien binnenkort maar weer eens proberen, heb Ready or Not nu al een aantal maanden niet meer aangeraakt. Kijken hoe ver ze met de ontwikkeling zijn. Hetzelfde met Ground Branch, daar gaat de ontwikkeling ook langzaam van. Vroeger deden we soms nog eens community avonden organiseren in Ground Branch (voordat het op Steam was) zelfs mensen die aan Ground Branch werkte deden mee. Waren altijd leuke avonden. Er zijn op YouTube nog zelfs een aantal video's van terug te vinden van onze avonden.

Man wat mis ik die tijd dat je met vrienden tactisch een kamer ging clearen. Stack up en dan ging iedereen in formatie bij de deur staan. Dan zegt de leider, flashbang and clear. De tweede persoon in de rij pakt dan een flashbang in zijn hadden en zegt "ready." Dan opent de eerste persoon de deur en dan gooit de tweede persoon de flashbang naar binnen. Vervolgens ga je tactisch naar binnen lopen en dan begon iedereen te schreeuwen, ONE CLEAR, TWO CLEAR, THREE CLEAR, FOUR CLEAR en dan vervolgens stack-up bij de volgende deur om verder te gaan. Geweldige tijd!

Meeste shooters is het PANG PANG zonder ook maar één hersencel te gebruiken.

[Reactie gewijzigd door Toonen1988 op 13 juni 2021 03:13]

De SEF-mod voor SWAT 4 introduceerde jaren geleden voice commands, maar de techniek was nog niet zo geweldig, dus je moest in de microfoon brullen: "GOLD, STACK UP" "BLUE, BANG AND CLEAR!" en "RED, BREACH, GAS AND CLEAR!" En als je dat niet duidelijk of langzaam genoeg deed werkte het niet (kan ook aan mijn Dutsj Aksjent liggen..). Stond je daar voor de deur in je mic te brullen. "BLUE, BREACH, BANG AND CLEAR %&#!!"


De buren hebben zich vast afgevraagd wat ik allemaal aan het doen was, maar het was echt een geweldige toevoeging aan single player ondanks de beperkingen ervan.
Ik heb diverse mods voor SWAT 4 gebruikt maar niet de voice command mod. Lijkt me wel vet als het werkt, want de command UI in SWAT 4 vond ik één van de minpunten. Duurde vaker te lang met commands selecteren.
Het werkte wel aardig goed toen, en het speelt zoveel beter want je kon van kamer naar kamer walsen zonder eerst tig menuutjes te doorlopen, zeker als je wat 'ingewikkelde' plannen had. Met de voice command mond schreeuw je gewoon "BLUE, STACK UP, BREACH AND CLEAR" "RED, STACK UP, ENTER AND CLEAR" en je kon door naar de volgende kamer.
Hopelijk brengen ze ook zo'n mod uit voor Ready or Not. Misschien toch maar SWAT 4 weer eens opstarten. SWAT 4 wordt nog in leven gehouden door de community. De community launcher werkt ook best goed.
Oh ja, die ben ik helemaal vergeten. Die heb ik op de dag van early access release gekocht maar nooit echt aangeraakt. De eerste builds voelde niet zo lekker aan, misschien dat er nu veel is gefixed.
RavenShield, wat een tijden waren dat. Ik hoor "frag out!" nog steeds als ik er aan terug denk. Avonden lang spelen met je maten op Presidio of Anticamper.

Heb me nooit meer zo vermaakt met een spel als vroeger met RavenShield.
Klopt, Rainbow Six Raven Shield (en ouder) SWAT 4, America's Army 1 (en later 2.0). En dan had je ook nog games van Novalogic zoals Delta Force en Joint Operations Typhoon Rising. Games waarmee ik ben opgegroeid, tot laat in de nacht zitten gamen met vrienden. Dag later zaten we allemaal met dikke wallen onder de ogen in de les. Allemaal ook nog eens goede punten gehaald, man wat een tijd was dat! :9
Het vreemde aan Siege vind ik dat ze steeds verder richting fantasy gaan. In het begin was het een realistische shooter; echte wapens van echte teams (FBI, GIGN, enz) Tegenwoordig heb je bijzondere abilities. Denk aan een operator die een hologram kunnen neerzetten.
Ground Branch heeft nu een Publisher, MicroProse, en zien dat er al best wat meer vaart achter zit met hun laatste update(intel update #008). Heb er een goed gevoel bij, ja het gaat best langzaam en verwacht dat het nog even gaat duren. Maar dit is helaas toch echt een van de laatste spelen die we kunnen verwachten om dat oude RB6 gevoel heeft. In deze tijd is er helaas geen markt meer voor vanuit de AAA studios, alles moet snel gaat en punten in je gezicht gooien om de spelers hun aandacht te houden.
Man wat mis ik die tijd dat je met vrienden tactisch een kamer ging clearen. Stack up en dan ging iedereen in formatie bij de deur staan. Dan zegt de leider, flashbang and clear. De tweede persoon in de rij pakt dan een flashbang in zijn hadden en zegt "ready." Dan opent de eerste persoon de deur en dan gooit de tweede persoon de flashbang naar binnen. Vervolgens ga je tactisch naar binnen lopen en dan begon iedereen te schreeuwen, ONE CLEAR, TWO CLEAR, THREE CLEAR, FOUR CLEAR en dan vervolgens stack-up bij de volgende deur om verder te gaan. Geweldige tijd!
Ik heb nog hele leuke herrineringen aan Rainbow Six uit 1998.
Dankjewel, wat een aangenaamde aanname. Ik stel het zéér op prijs. Je comment is ook erg goed onderbouwt, vooral met argumenten. :)

Maar nu even serieus, de games van tegenwoordig zijn helaas niet meer de games van vroeger. Ook de mentaliteit van ontwikkelaars en gamers is anders. Misschien ben ik te oud aan het worden voor gamen maar het is gewoon jammer dat ze Rainbow Six naam misbruiken of dat bepaalde projecten niet leveren wat ze belooft hebben. Maar dat betekent niet dat ik de moed opgeef. Als jij dat negatief vindt, dat is jouw mening. Helaas wordt iets negatiefs gezien als je ergens niet mee eens bent of anders denkt, erg jammer. Dus laten we het lekker gezellig houden zonder aannames te maken.

[Reactie gewijzigd door Toonen1988 op 13 juni 2021 19:33]

Raar waar deze serie naar toe gaat, dit heeft echt helemaal niets meer met Rainbow Six te maken.

Rainbow Six was een realistische tactische shooter, actie was bijna het laatste wat erin zat. Vooraf via de map je route inplannen voor je teams om zo alle ruimtes en gebieden door te gaan en daarna pas de missie zelf uitvoeren. De kunst was om vijanden met 1 a 2 kogels uit te schakelen. Mocht je onverhoopt dood gaan was de operator ook gewoon dood en niet meer te kiezen. Je had niet eens een gun zichtbaar in je scherm, geen grafische poespas en Hollywood effecten. Realisme voerde de boventoon.

Raven Shield was de laatste echt goeie Rainbow Six, alles van hierboven maar met met nette graphics en automatische routes voor mensen die dat aspect van de game niet leuk vonden.

Rainbow Six Las Vegas 1 & 2 gingen al full on Hollywood, vermakelijke shooters, zeker split screen co-op veel plezier aan beleeft maar al een flinke stap terug in realisme en third person ipv first person. Daarna zelf nooit meer een Rainbow Six gespeeld. Het is niet meer wat ik in een Rainbow Six zoek.
Raven Shield heb ik kapot gespeeld. Laatst nog eens geprobeerd te spelen :).

Ook Rogue Spear kapot gespeeld, alleen die krijg ik niet aan de praat op Win10 :(

Fijne tijden waren dat, geen over de top roze, paarse of knalrode skins. Wapen kiezen, attachments, flashbangs/granaten etc... en spelen maar.

[Reactie gewijzigd door Falcon93 op 13 juni 2021 08:18]

Rogue Spear, de primaire oorzaak dat mijn eerste HBO studie niet helemaal succesvol is verlopen :) (gelukkig daarna goed gemaakt).

Met name de online community was erg goed en hecht. Veel ladder matches in- en met top clans gespeeld (DwD). Die werden vooraf gepland op bepaalde dagen/tijden en hier werden binnen de clans van te voren tactische plannen voor gemaakt (welke maps/welke spelers/welke rolvedelingen, etc.). Met wedstrijden waar de locatie van de teams te ver uit elkaar lag (USA vs EUR) werden alternate hosts voorgesteld om de lag/latency problemen voor ieder eerlijk te houden. Voice coms via Teamspeak en Ventrilo servers en 3rd party tools om statistieken bij te houden

Mooie tijd was het en helaas sindsdien dat gevoel/community in een game sindsdien niet meer gevonden.

@Falcon93 : ik heb recent ook nog geprobeerd het spel te draaien op Win10, helaas zonder succes. Mocht iemand een fix hebben dan houd ik mij aanbevolen!
Ik ben gisteren ook even wezen kijken, het schijnt dat je de community mod Black Ops hiervoor kunt gebruiken. Deze werkt bij min perfect op Win10 64bit

https://sites.google.com/site/rebelgaminghome/games

Gevonden via
https://www.pcgamingwiki...._Rainbow_Six:_Rogue_Spear
Top! Ik ga het vanavond gelijk proberen, dank hiervoor!
Wat heeft dit spel nog met Rainbow Six te maken?
Weinig. Maar de merknaam verkoopt en dit zorgt ervoor dat ze assets, de base engine en optimalisaties uit een andere game kunnen hergebruiken. Goedkoper om te produceren. Hoe dan ook lijkt het mij wel leuk om met een paar vrienden te doen. Heeft voor mij tot nu toe een beetje de sfeer van L4D2 :).
Ik vind het maar belachelijk dat ze hier nog steeds de naam Rainbow Six aan koppelen, nog belachelijker de naam Tom Clancy. De beste man is al enige tijd dood en heeft helemaal niets met dit spel te maken.

Het ziet er geinig uit maar ik kijk zelf meer uit naar Back 4 Blood als spirituele opvolger van L4D2 :)

P.s. als je in de tussentijd een L4D2-achtig spel zoekt kun je World War Z proberen, erg vermakelijk in coop!
Ja mee eens hoor. Ik heb veel echt Tom Clancy materiaal gelezen en die draait zich in zijn graf om als hij dit zou zien. Tof, zal beide eens checken, thanks voor de tips!
Nuja, hij had de merknaam verkocht aan UbiSoft, dus die mogen er mee doen wat ze willen. Bovendien was de console versie van Raven Shield ook al meer gericht op actie en heeft hij daar ook nooit bezwaar tegen gemaakt.
Dit was mijn eerste gedachte, dit is gewoon meeleunen op succes van een franchise maar het heeft echt werkelijk waar niks te maken met de spirit van die game op random mechanics na zoals het dronen.

Doet wat mij betreft ook eerder afbraak.

Met Siege hadden ze natuurlijk een hit te pakken (mij staat het originele R6 nog bij met vooraf plannen etc om zo je 4 teams naar binnen te sturen). Maar dat breachen heeft R6 Siege dan wel tot een kunst verheven, wel tikkeltje jammer dat er opeens zoveel oeprators bij zijn gekomen met een beetje over the top skills terwijl de originele operators nog redelijke reeel zouden zijn.
Sonde idd. Het is crisis bij Ubisoft, en een kat in het nauw maakt rare sprongen
Vanwaar is het crisis bij Ubisoft? Volgens mij draaien ze vrolijk verder
Ja oke oke... Maar dat rapport zegt toch juist dat er geen crisis is, want het beleid boeit ze niet..

Dat is het tegenovergestelde van een kat in het nauw, dat is een kat die het niks boeit en lekker verder gaat zoals voorgaande jaren.

Maar wellicht interpreteer ik het anders.
Helemaal niks. Maar dat is Ubisoft, wat heeft Assasins creed tegenwoordig nog met Assasins creed te maken? 0
Ook zoiets inderdaad, een game is zover doorontwikkeld en aangepast dat ze eigenlijk zo ver van de originele titel af zijn gedwaald dat je het bijna een andere naam kunt gaan geven.
Vrij weinig. Je zag het al gebeuren bij r6s. Er is eigenlijk niks meer over van r6s toen het net uit kwam. Is een totaal andere game geworden waar ik niet meer achter sta. De van oorsprong enigsinds realistische operators worden nu aangevult met totale sci-fi bullshit. De uit lootboxes verkregen outfits slaan vaak ook nergens meer op. Van piraat tot clown en noem het allemaal maar op. Erg jammer wat ubisoft met deze zeer goede game gedaan heeft.

[Reactie gewijzigd door ds65ag5g5as78a op 13 juni 2021 13:51]

Een goede PVE shooter met de sublieme gunplay van Siege heb ik wel oren naar. Ik vraag me alleen af of dit niet snel in herhaling gaat vallen en op gegeven moment een META simulator wordt.

Hoe dan ook een keer proberen als ik m'n Ubisoft+ weer eens aanzet :)
haa, misschien toch weer eens een reden om mijn Ubisoft account gegevens weer eens op te zoeken.

Een leuke Co-Op shooter, met class based skills, die hopelijk allemaal iets toevoegen. Wave based gameplay, met een risk/reward component. Ik wordt hier wel blij van.
Ben zelf helemaal niet van de PVP, maar een coop PVE game zie ik wel zitten. Heb me met Outriders prima vermaakt bijvoorbeeld. Dit lijkt me ook leuk, heb zelf wel Siege maar nooit zo vaak gespeeld.
Rainbow 6 stond voor mij altijd synoniem voor een redelijk realistische "swat team" gameplay. Dat is met R6 Siege al een stuk minder geworden, maar daar doen ze nu dus nog een flinke schep bovenop. Dit lijkt in geen opzicht meer op een tactical shooter. Jammer dat ze deze weg zijn ingeslagen, maar ik sla deze over.

[Reactie gewijzigd door JordyBl op 13 juni 2021 00:28]

Ik merk dat games sws versufd raken.
Dit ziet er vreselijk saai uit.
Klinkt als Hunt zonder PVP aspect?
Naar mijn idee hadden ze deze game beter onder een andere naam dan Rainbow Six kunnen uitbrengen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee