Rainbow Six Extraction Preview

Met drie Operators op jacht naar monsters

Een missie in drie stukken

Elk potje in Rainbow Six Extraction kent eenzelfde opzet. Je gaat met drie mensen een map in en krijgt drie missies die je op rij mag voltooien. De map bestaat uit een gebied dat is overgenomen door het virus, en dat uit zich op allerlei manieren. Ten eerste lopen er gevaarlijke monsters rond. Deze monsters, die je in allerlei verschillende soorten treft, heten Archaeans en zijn prima in staat om jou en je team te verslaan, zo ondervonden wij aan den lijve. De Grunt is redelijk standaard en valt mee. Je kunt hem vaak gemakkelijk in de rug verrassen en zo met een melee-aanval geruisloos uitschakelen. Als er Bloaters en Bearchers in de buurt zijn, wordt het al snel lastiger. De een explodeert zodra hij je aanraakt, de ander heeft een explosieve vloeistof op zijn rug en kan daarmee voor problemen zorgen. De Sower is een tricky monster; het probeert je te verblinden en kan zelfs valstrikken zetten als je al te enthousiast achter hem aan rent. De Rooter is een stekelig beest met tentakels die dodelijk kunnen zijn. De Lurker doet jou misschien weinig, maar ondersteunt andere Archaeans en kan ze bijvoorbeeld onzichtbaar maken. Daarnaast zijn er Sticky Spores en Sludge. Sticky Spores zijn vervelende bollen die aan je blijven plakken, langzaam je gezondheid opeten en het zicht kunnen ontnemen. Sludge is een zwart goedje dat her en der op muren en op de grond ligt. Loop je er doorheen, dan beweeg je een stuk trager en merken Archaeans in de buurt je sneller op.

Steeds andere missiedoelen

Deze wezens vormen de voornaamste obstakels tijdens de missies die je uitvoert. Dat zal op meerdere plekken in de wereld gebeuren, maar wij richtten ons bij deze speelsessie op de Alaska-map van de game. As je de map betreedt, weet je vooraf dus al wat je doelstellingen zijn. Je krijgt immers steeds drie missies mee, uit een lijst met allerlei opdrachten. Zo moet je voor de missie Specimen een alien ergens naartoe zien te lokken om hem te kunnen vangen. Decontamination vraagt de Operators wat samples van nesten te verzamelen. Bij Nest Tracker verraadt de naam al een beetje de bedoeling: je moet een specifiek nest zoeken en het uitschakelen. Bij Hunt is een bepaalde, sterke Archaean het doelwit, bij Sabotage moet je ergens twee explosieven planten en ze verdedigen tot ze afgaan en bij Rescue moet je een vip zien te vinden die gevangen zit in een soort boom en hem of haar bevrijden en naar het ontsnappingspunt begeleiden. Deze en een aantal andere missies vormen steeds de hoofddoelen in een potje Rainbow Six Extraction.

Rainbow Six Extraction

Bij de start van het potje kom je met zijn drieën binnen in de eerste zone van de map, waar ook het eerste doelwit wacht. In ons geval betekende dit dat we een Archaean met een melee-kill moesten neerhalen om zo een sample te kunnen opslaan. Dat lukte vrij snel. Daarna kun je de rest van de zone verkennen, op zoek naar speciale items en eventueel meer ammunitie en health, maar nodig is dat niet. Je trekt daarbij richting de sluis die leidt naar de volgende zone, die al lastiger is en die wij ook niet zomaar wisten te overleven. Een specifiek nest vinden en uitschakelen is op zich niet moeilijk, maar zodra er lawaai wordt gemaakt en alle monsters die dat hebben gehoord naar je positie stormen, wordt het lastig. Een stealthy aanpak is in veel gevallen aan te raden en past ook wel bij deze serie. In Rainbow Six stonden efficiënt en ongezien te werk gaande topsoldaten immers altijd al centraal. Dat die aanpak hier voor succes kan zorgen, is geen verrassing.

Heb je dat succes te pakken, dan wordt het tijd om een keuze te maken. Elke keer dat je naar een volgende zone gaat, krijg je namelijk ook de kans om uit te stappen. Je kiest dan voor ‘extraction’, laat het laatste deel van de missie voor wat het is en ontsnapt de zone in elk geval met behoud van je leven. Als je met je teamgenoten overlegt over stoppen of doorgaan, is het natuurlijk belangrijk om te weten hoe iedereen ervoor staat. Hoeveel leven heb je nog? Hoe blij ben je met je loadout? Zijn jullie samen in staat de derde en lastigste uitdaging het hoofd te bieden? Daarover nadenken is belangrijk, want als de derde uitdaging leidt tot een mislukking heeft dit consequenties. Gevallen Operators blijven achter in de zone en zullen in een volgende missie moeten worden gered. Je kunt er dan ook van uitgaan dat als jij een Operator mist en hem niet kunt kiezen in het selectiescherm, een van je komende missies een rescue-missie is om die Operator weer terug te krijgen. Lukt dat niet, dan keren Operators na verloop van tijd overigens automatisch een keer terug. Gelukkig maar, want anders zouden minder goede spelers na een uurtje spelen geen keuzemogelijkheid meer overhouden.

Doorgaan of stoppen?

Dat het niveau oploopt per zone is goed te merken. Waar we de eerste zone over het algemeen wel goed doorkwamen, bleek het voltooien van de laatste zone steevast een brug te ver tijdens onze speelsessie. De oorzaak bestond uit een combinatie van onvoldoende samenwerken, niet goed genoeg gebruikmaken van alle technische hulpmiddelen, en veel te ondoordacht te werk gaan. Meermaals raakten teamleden ingesloten, wat haast een garantie is om te worden neergemept. Je teamgenoten kunnen je vervolgens weer op de been helpen, maar moeten daar maar net de kans voor krijgen. De Archaeans die jou net te grazen hebben genomen, zijn immers nog steeds in de buurt. Daar komt bij dat in een gevecht met een grote groep vijanden je munitie er pijlsnel doorheen vliegt, waardoor het laatste nog levende teamlid in onze potjes vaak eerst nog op zoek moest naar ammo. Als je daarbij bedenkt dat er een maximum tijd zit aan het oplappen van gevallen teamgenoten, weet je dat het een lastig verhaal gaat worden.

Rainbow Six Extraction

We speelden op deze manier de losse missie tijdens de previewsessie een paar keer en steeds was de invulling anders. Dat belooft een belangrijk wapen voor Rainbow Six Extraction te worden, want een andere missie zorgt ook voor heel andere gameplay. Op het moment dat je twee bommen moet verdedigen, weet je bijvoorbeeld zeker dat er hordes monsters op je af gaan komen, terwijl je op andere momenten ongezien te werk kunt gaan. Over de variatie maken we ons dan ook geen zorgen. Dankzij de wisselende invulling is steeds hetzelfde level spelen al best leuk en als er meer levels bijkomen, wordt het alleen maar interessanter. Dat geldt trouwens ook voor het verhaal. Rainbow Six Extraction kent een ‘onboarding-missie’ waarin je in een half uurtje wat basistraining in een simulatieomgeving krijgt. Dat stuk van het spel gaat bijvoorbeeld gepaard met geanimeerde andere personages en voice-acting. Het lijkt wat beperkt om dit alleen voor de tutorial te gebruiken, dus we gaan ervan uit dat er meer verhalende elementen in de game zullen zitten. Op welke manier dat zal zijn, is ons nog niet duidelijk.

Muren slopen

Duidelijk is wel dat de game er naar behoren uit lijkt te gaan zien. Heel vreemd is dat niet. Ubisoft heeft inmiddels ruime ervaring met de Anvil-engine van onder meer Rainbow Six Siege, en Extraction gebruikt in de basis dezelfde techniek. Over specifieke technische verbeteringen heeft Ubisoft nog niet gesproken, maar voor de gameplay blijft destructability in elk geval een factor. Net als in Siege kunnen spelers bepaalde muren slopen om doorgangen te creëren, of juist barricades plaatsen om aanstormende monsters in een fuik te geleiden. Het algemene grafische niveau is behoorlijk. De graphics ogen strak, zonder echt indrukwekkend te zijn.