Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Jurian Ubachs

Redacteur games

Battlefield 2042 Preview

DICE opent het slagveld van de nabije toekomst

Maximaal 128 spelers

Battlefield 2042 belooft op alle vlakken een stap vooruit te zetten ten opzichte van de voorgaande Battlefield-games. Dat betekent dat de game in alle opzichten groter en intenser moet zijn dan al zijn voorgangers. Uiteraard begint dat met de basis. Battlefield 2042 maakt gebruik van de meest recente versie van de Frostbite-engine, die DICE overigens niet ‘Frostbite 4’ wil noemen. De ontwikkelaars gaven aan dat er non-stop aan Frostbite wordt gewerkt en dat elke nieuwe game de vruchten plukt van die ontwikkeling, maar de Frostbite-engine wordt door hen steevast zonder versienummer genoemd. Voor de game heeft dat laatste weinig betekenis en al die ontwikkelingen leveren ook Battlefield 2042 natuurlijk voordelen op. Als het gaat om de vraag welke ontwikkelingen voor welke specifieke voordelen zorgen, blijven DICE en EA vooralsnog oppervlakkig. Desgevraagd vertelde een van de ontwikkelaars ons dat technische details op een later moment besproken zullen worden: voor nu stond alleen de onthulling van de game centraal.

Dat laatste is niet erg, want een blik op de onthullingstrailer zegt al veel over de inhoud van de game en over een aantal van de technische features die we mogen verwachten. We zagen bijvoorbeeld een paar scènes die leken bedoeld om het gebruik van raytracing te etaleren en ook het aloude ‘Levelution’, waarbij de speelvelden verregaand worden aangetast door grote explosies en andere gebeurtenissen, is van de partij. Natuurlijk is het belangrijk om te vermelden dat dit een onthullingstrailer is en er geen daadwerkelijke gameplay werd getoond, maar dan nog zal wat getoond werd een indicatie zijn voor wat de game heeft te bieden. Wie iets natuurgetrouwere beelden wil zien, hoeft niet lang te wachten. Aankomende zondag onthullen Electronic Arts en DICE nog een andere Battlefield 2042-video en daarbij gaat het wél om een gameplay-trailer. Die zal zijn debuut maken tijdens de E3-show van Microsoft.

Voor nu moeten we het dus doen met de beelden die in de onthullingstrailer zaten, en een waslijst aan informatie over de All Out Warfare-modus. Gelukkig levert dat al een behoorlijk duidelijk beeld van die spelmodus op. Zoals gezegd moet de game in alles een stap vooruit zetten en los van de ongetwijfeld prachtige beelden is dat ook te merken aan de omvang van de gevechten en de maps die erbij horen. Battlefield 2042 belooft de grootste maps te bevatten die je ooit in de serie hebt gezien. Zo’n groot speelveld biedt natuurlijk meer ruimte, dus gaat ook het maximum aantal spelers omhoog. Op pc en de nieuwe consoles zullen gevechten in de spelmodi Conquest en Breakthrough een maximum van 128 spelers kennen. Op de Xbox One-consoles en op de PlayStation 4 blijft 64 spelers het maximum en worden de afmetingen van de maps iets bijgeschaafd om er voor te zorgen dat die 64 spelers elkaar kunnen vinden.

Conquest en Breakthrough

De manier waarop spelers elkaar vinden, verschilt per spelmodus. Battlefield 2042 zal meerdere spelmodi kennen in de All Out Warfare-afdeling, maar voor nu zijn alleen Conquest en Breakthrough aangekondigd. Conquest is uiteraard vaste prik; dit is de meest klassieke manier om Battlefield te spelen. Daarbij is op de map een serie strategische punten te vinden en teams moeten die punten in bezit houden om punten te scoren en de game te kunnen winnen. Om de strategische punten snel te bereiken, zijn er allerlei voertuigen te gebruiken en die voertuigen komen uiteraard ook van pas in gevechten tegen het andere team.
Breakthrough is een wat meer gestroomlijnde spelmodus waarbij één team aanvalt en het andere verdedigt. Dat is op voorhand een recept om meer mensen op dezelfde plekken te krijgen, wat met 128 spelers tegelijk klinkt als garantie voor flink wat chaos.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True