Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots

De prijs van oorlog

Mensen ombrengen is trouwens niet erg effectief. De meeste vijanden keren na een tijdje weer terug. Iemand vermoorden doe je enkel om voorbij een bepaald punt te komen. Je kunt de fatale methode dus prima inruilen voor een pistool met slaappijltjes. Pas hiermee echter op als je op Normal speelt, want het spel wordt er iets te gemakkelijk door. De charme van Metal Gear is dat je vol spanning door vijandelijk gebied sluipt. Met je verdovingspistool kun je tegenstanders op een ontspannen manier in slaap schieten, om vervolgens op je dooie akkertje verder te lopen. Veel spanning levert dat natuurlijk niet op.

Je bent volledig vrij in je aanpak. Wil je als superspion spelen en niet ontdekt worden, dan kan dit. Er is echter ook een grote hoeveelheid wapens beschikbaar, die zich prima lenen om hele legers mee af te knallen. Ik koos voor de - in mijn ogen geloofwaardige - middenweg. Als er íets is dat ik onrealistisch vind in een game, is het wel dat je klakkeloos moet aannemen dat een willekeurig hoofdpersoon drieduizend soldaten kan afslachten. Kortom: ik vermeed gevechten als er veel vijanden in de buurt waren, en schakelde vijanden vooral uit door ze af te leiden en ze van achter neer te halen, liefst met een headshot. Eén schot, één dode: zo doen topspionnen dat.

MGS4 screenshot

* Nanomachines

Die aanpak loont in Metal Gear Solid 4. Zeker op hogere moeilijkheidsniveaus is het raadzaam om zuinig met wapens en munitie om te gaan. Dat heeft met name te maken met de nanomachines, waar alle soldaten van de PMC mee zijn geïnjecteerd. Deze nanomachines zijn voorzien van ID-tags, die corresponderen met hun uitrusting en hun wapens. Iemand zonder de juiste ID-tag kan het bijbehorende wapen niet gebruiken, daarom is het gros van de wapens die Snake op de grond vindt in feite onbruikbaar. Er is echter wel een oplossing voor dit probleem.

Die oplossing wordt aangeboden door Drebin, die in wapens handelt en ze witwast. Drebin kan wapens loskoppelen van hun ID-tags en ze daardoor bruikbaar maken voor Snake. Hoe hij dat doet is in eerste instantie een mysterie, maar het wordt later in het verhaal duidelijk. Tot die tijd is het prima zaken doen met Drebin, zolang je niet teveel slachtoffers maakt. Drebin baseert zijn prijzen namelijk op de 'War Price', een variabele die is gebaseerd op de lengte en bloederigheid van oorlogen. Ellende drijft de prijs op, want oorlogshandelingen zorgen voor meer vraag naar wapens. Hoe minder slachtoffers je maakt, hoe goedkoper de spullen van Drebin zijn. Op lagere moeilijkheidsgraden niet iets om je druk over te maken, maar op 'Big Boss'-niveau zeker wel.

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite