Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots

Stealth en camouflage

Kort na de introscène van deel 4 kom je in een oorlogssituatie in het Midden-Oosten terecht. Aan de ene kant staan de troepen van de Private Military Companies (PMC), aan de andere kant de rebellen. Hoewel 'Old Snake' als rebel het slagveld betreedt, is hij onpartijdig. Dat zorgt vanaf het begin voor interessante situaties. Hij lijkt een gewild doelwit voor zowel rebellen als PMC-soldaten, maar gelukkig hebben de twee partijen voornamelijk oog voor elkaar. Daardoor weet Solid toch zijn weg te vinden en het slagveld te overleven.

Het eerste level van Metal Gear Solid 4 is meteen een lekkere binnenkomer. Zonder te verklappen wat er gebeurt, kan ik je vertellen dat mijn hartslag binnen een paar minuten flink omhoog schoot. Bij een 'Tactical Espionage Action' game moet je je op een flinke dosis spanning voorbereiden, maar MGS 4 overtreft alle verwachtingen.

MGS4 screenshot

* Kameleon

Dat 'hartslag-moment' was erg herkenbaar en bracht direct de eerder genoemde herinneringen aan Metal Gear Solid weer boven. Heel even wilde ik de disc weggooien: ik kan me wel meer relaxte dingen voorstellen dan urenlang vol spanning te zitten gamen. Hoewel 'Guns of the Patriots' afwisseling kent in tempo en in soorten gameplay, ligt het zwaartepunt absoluut op stealth action. Daartoe krijg je van Solids oude vriend Otacon de nodig zaken mee, waarvan het OctoCamo-pak het belangrijkste is.

Dit pak heeft als eigenschap dat het zich aanpast aan de omgeving, als Snake op de grond ligt of zich tegen een muur drukt. Sta je tegen een muur, dan krijgt Snake's pak een keurig baksteenprintje. Lig je in het gras, dan zal het pak zich daar ook weer aan aanpassen. Dit heeft steeds invloed op een van de belangrijkste meters in het spel: de camouflage-meter. Hoe hoger het percentage dat wordt aangegeven, hoe beter je bent verborgen. Met de juiste camouflage kun je praktisch onder de neus van vijandelijke soldaten door kruipen, al is hun scherpte afhankelijk van de moeilijkheidsgraad. Maar op welk niveau je ook speelt, het blijft enorm spannend om op klaarlichte dag langs vijanden te sneaken.

Het is volgens hardcore-gamers mogelijk om het hele spel te spelen zonder één keer te worden ontdekt en, los van de eindbazen, zonder iemand te doden. Die hint had ik blijkbaar gemist, met als resultaat dat na act 1 mijn teller al op 67 doden stond. Je begrijpt natuurlijk al dat ik dus wél werd opgemerkt. Als dat gebeurt gaat er, net als in de oude Metal Gear-spellen, een alarm af, waarna je je moet verstoppen tot je de alarm-, evasion- en caution-fase door bent. Pas als de vijandelijke soldaten een 'all clear' geven, kan Solid zich weer soepeltjes voortbewegen. Na verloop van tijd word je handiger in het verdwijnen en neemt de angst om gevonden te worden iets af. Maar word je te slordig, dan drukt het spel je ook net zo hard weer met je neus op de feiten en zul je van je af moeten bijten.

MGS4 screenshot

* Gadgets

Zoals in elke spionage-game vormen opletten en langzaam voortbewegen ook in MGS 4 de sleutels tot succes. Snake kent echter nog wat extra trucjes die kunnen helpen. Ten eerste is er de Solid Eye. Dit high-tech ooglapje voorziet Snake niet alleen van night vision, maar werkt ook als een radar waarop levende wezens zichtbaar zijn. Solid Eye werkt met een batterij, dus je kunt dit hulpstuk niet non-stop gebruiken.

Het tweede hulpmiddel is de Metal Gear Mark 2. Deze minirobot zorgt ervoor dat Solid constant een directe lijn heeft met Otacon. Bovendien kan de Mark 2 het terrein verkennen. De robot kan in volledige stealthmodus opereren en ongestoord bekijken wat de beste route is voor Snake. Bovendien kan de Mark 2 vijanden bewusteloos 'zappen' met een stroomstoot, waarna het voor Snake een koud kunstje is om dat bewusteloze nekkie even door te snijden. Al is dat laatste niet de bedoeling, uiteraard.

Aan dergelijke hulpmiddelen heb je uiteraard alleen iets als je er op de juiste manier gebruik van kunt maken. Gelukkig is met de besturing weinig mis, al kunnen er enkele kanttekeningen bij worden geplaatst. Zo had het 'tegen een muur aan leunen' beter uitgewerkt kunnen worden. Te vaak ramde ik op het driehoekje maar snapte het spel mijn bedoeling niet, of was het onduidelijk of ik wel of niet tegen het betreffende muurtje stond. Dat laatste is belangrijk, want pas als je echt tegen een muurtje leunt, kopieert de OctoCamo de omgeving op je pak en ben je goed gecamoufleerd. Ook bij het beklimmen van trappen verloopt de besturing soms niet erg soepel. Het driehoekje staat in zo'n situatie voor 'beklim de trap', maar het spel kiest regelmatig voor 'knuffel de muur naast de trap'. Niet handig als je maar een paar seconden tijd hebt, voordat vijandelijke soldaten langs lopen.

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite