Door Paul Hulsebosch

Redacteur

Humankind Preview

Een nieuwe Civ, maar dan anders

Steden en Regions

Er is nog een ander kenmerk van Humankind dat van belang is bij de start van de game. Het speelveld van Humankind is verdeeld in zeshoekige tegels, net als bij het grote voorbeeld. Het speelveld is echter ook verdeeld in Regions. Een Region is het gebied rondom een City. Met de Hunting Party waar je de game mee begint, kun je een Outpost opzetten, een kleine nederzetting. Die Outpost kun je al snel opwaarderen tot City en als je dat doet, claim je daarmee de omliggende tegels die een Region vormen. Andere mogendheden kunnen in de betreffende regio dan niet meer bouwen. Het is dus zaak om aan het begin van de game wat Outposts te vestigen.

Vervolgens kun je kiezen of je een Outpost wilt opwaarderen tot stad of dat je de Outpost wilt koppelen aan een stad in de buurt, waarmee de Outpost feitelijk opgeheven wordt en de omliggende tegels aan het domein van de stad worden toegevoegd. Je kunt op die manier een regio vergroten. Belangrijk is dat je vanuit de stad vervolgens elke tegel binnen de regio kunt bebouwen. Je kunt gebouwen op elke tegel binnen de regio neerzetten, waarbij je keurig krijgt te zien welke tegels geschikt zijn en welke niet. Je bent dus niet beperkt tot het bebouwen van de tegels die direct aan je stad grenzen. Dat levert een groot voordeel ten opzichte van de manier waarop dit aspect in Civ werkt. In Humankind heb je meer flexibiliteit en is het wat minder belangrijk om een stad dichtbij de belangrijkste grondstoffen te plaatsen.

Knokken

In vergelijking met de meest recente Civilization verloopt het vechten ook heel anders. Vechten doe je turn-based, waarbij een paar tegels van het speelveld worden afgezet als arena zodra het gevecht begint. Als het zover is, zijn er twee opties. De aanvallende partij heeft drie beurten om het verdedigende leger te verslaan. Het verdedigende leger is gepositioneerd op een tegel waar tijdelijk een vlag op is geplant. Als de aanvallende partij die vlag weet te veroveren, is de slag geslagen.

Wij vonden het systeem niet zo heel spannend en maakten meestal gebruik van de optie om gevechten automatisch te laten verlopen. Het belangrijkste verschil met Civ is dat battles opvallend kort duren, of je ze nu automatiseert of handmatig uitvecht. Ze zijn ook minder tactisch. Gevechten kunnen echter wel behoorlijk bloederig zijn en tot akelig wat slachtoffers leiden, ook bij de winnaar. In een gevecht kunt je een flink deel van je aanvallende troepen verliezen en eenheden zijn duur. Vechten is daardoor een riskante aangelegenheid. Nog meer dan in Civ hadden we de neiging om er behoedzaam mee om te gaan.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee