Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Jurian Ubachs

Redacteur games

Ubidays 2008: Tom Clancy's Hawx

Inleiding - Flightsim van Tom Clancy?

Ubisoft pakt dit jaar groot uit met de Tom Clancy-franchise, die zijn tiende verjaardag viert. Met Hawx duikt de Franse uitgever in een genre dat je niet direct zou verwachten bij een Tom Clancy-game. Waar de speler in alle eerdere Tom Clancy-games met de voeten op de grond bleef, staat in Hawx het luchtruim van het Clancy-universum centraal.

Hawx art

Hawx speelt zich af in de zeer nabije toekomst. De speler kan in meer dan vijftig verschillende gevechtstoestellen plaatsnemen, waaronder een aantal supermoderne kisten die nu slechts als prototype bestaan, zoals de Joint Strike Fighter of de nieuwste uitvoering van de F-22 Raptor. Er zijn jagers en bommenwerpers uit alle grote legers beschikbaar. De genoemde F-22 en JSF zijn Amerikaans, maar er zijn bijvoorbeeld ook Migs, de belangrijkste jachtvliegtuigen van Russische makelij.

Hawx speelt zich af in 2012, een tijd waarin de grootmachten in militair opzicht afhankelijk zijn geworden van bedrijven met privélegers. De speler neemt de rol op zich van een voormalig toppiloot, die min of meer voor zichzelf is begonnen. Voor wat betreft de verhaallijn moeten we het daar mee doen, want Ubisoft wil daar verder niets over kwijt.

Dogfights boven Rio

Met deze karige informatie op zak namen we tijdens de Ubidays deel aan een Hawx-speelsessie. We kwamen terecht in een missie waarin Rio de Janeiro beschermd moest worden tegen vijanden, zowel ter land, ter zee, als in de lucht. Het eerste dat ons daarbij opviel was hoe mooi Rio er vanuit de lucht uit zag. De makers van het spel hebben satellietbeelden gebruikt bij het vormgeven van steden, en dat is goed te zien. Niet alleen zag Rio er geloofwaardig uit, ook bleken alle bekende herkenningspunten te zijn meegenomen. Ik moest na een duikvlucht bijvoorbeeld oppassen dat ik het beeld van Jezus Christus niet van zijn rots af kogelde. Een ander duidelijk herkenbaar object is het Maracanã-stadion, een van de grootste voetbalstadions ter wereld.

Hawx art

Het is in Hawx aantrekkelijk om over een stad te blijven vliegen en te genieten van het uitzicht, maar daarvoor kun je beter een applicatie als Google Earth installeren. Er moet in Hawx immers ook flink worden gevochten. Toen de vijand in onze Rio-missie werd gespot, bleek die direct al een heel aantal toestellen, boten en tanks te hebben gestuurd. Voor een missie volstaat het om alleen de noodzakelijke doelen neer te halen, maar als je de mogelijkheid hebt om het luchtruim schoon te vegen dan nodigt dat natuurlijk uit. Zo'n actie kan een missie echter wel onnodig lang maken. Ik zat al snel een half uur te schieten, terwijl iemand die zich alleen op de missiedoelen richtte binnen tien minuten klaar was.

Dat leek mij zonde. Het is immers leuk om een dik gevecht uit te vechten vlak boven een wereldstad en ook het uitvoeren van dogfights is erg vermakelijk. Er zijn drie verschillende manieren om zo'n gevecht aan te gaan. Allereerst is er de gewone manier van vliegen, die bekend is van games als Ace Combat: met de camera achter het toestel en pijltjes die aangeven waar je doelwitten zich bevinden. Een tweede mogelijkheid is het gebruik van het Enhanced Reality System (ERS). Dit is een elektronisch systeem dat een traject voor je uitstippelt, waarmee je op een plek uitkomt waar je je doelwit onder vuur kunt nemen. Door een spoor van driehoekjes te volgen kom je precies op de juiste plaats terecht. Het voordeel van dit systeem is dat het handig is bij moeilijk bereikbare doelwitten, maar het nadeel is dat een luchtgevecht zo wel erg gemakkelijk wordt. Het ERS kan niet alleen worden gebruikt om een vijand in het vizier te krijgen, maar ook om raketten te ontwijken.

Hawx art

De derde en laatste mogelijkheid is de zogenaamde 'Assistance Off'-modus. Daarbij zoomt de camera uit en krijg je een totaaloverzicht van het gevecht dat je met een of meerdere toestellen voert. De besturing voelt in deze modus wat arcade-achtig aan, wat de actie ten goede komt. Stel jezelf twee wespen voor die al vechtend om elkaar heen zoemen en je hebt - als je de wespen even vervangt door peperdure straaljagers - ongeveer het beeld van hoe deze zeer verslavende manier van vechten in Hawx werkt. Bovendien kun je in deze modus, door rare capriolen uit te halen, zelf raketten ontwijken.

Met de laatstgenoemde manier van vechten verandert Hawx van een erg goed vliegspel in een potentiële topgame. De gameplay is enorm meeslepend en werkt erg verslavend. Het meest indrukwekkend is misschien wel de uitwerking van alle details. Alle toestellen zijn perfect nagebouwd, en de effecten rond het vliegen zelf zijn prachtig. Denk bijvoorbeeld aan de condenswolk die rond de vleugels ontstaat als een vliegtuig in een vrije val belandt.

Multiplayer en voice-commands

Hawx small artEen nog weinig besproken feature van Hawx is het multiplayerdeel. Multiplay wordt zeker mogelijk, maar Ubisoft laat er bijzonder weinig over los. Het spel zal in ieder geval in co-op kunnen worden gespeeld, waarbij een speler op elk willekeurig moment in een spel kan duiken waarin iemand uit zijn vriendenlijst rondvliegt. Verdere details over de spelmodi zijn helaas nog niet bekendgemaakt.

Minstens zo interessant is dat Hawx gebruik gaat maken van voice commands. Kortweg komt het er op neer dat je de computergestuurde leden van jouw team orders kunt geven die je als simpele commando's in je headset roept. Dezelfde technologie wordt in Endwar gebruikt om een heel leger aan te sturen, en daarin werkt het prima. We gaan er daarom van uit dat de voice commands ook in Hawx goed zullen functioneren.

Hawx belooft veel en lijkt dat ook waar te kunnen maken. Het feit dat het spel zich in het Tom Clancy-universum afspeelt zorgt voor een extra lekker sausje over de toch al prima actie. Natuurlijk is het wat kort door de bocht om op basis van één korte speelsessie op de Ubidays te concluderen dat Hawx een zeer goed spel gaat worden. Maar het ziet er prachtig uit, de actie loopt soepel en de game is bovenal zeer verslavend. Voldoende reden dus om er likkebaardend naar uit te kijken.

Deze en de nog te verschijnen previews naar aanleiding van de Ubidays 2008 kun je terugvinden in deze special.

Hawx preview Hawx preview Hawx preview Hawx preview Hawx preview Hawx preview Hawx preview Hawx preview Hawx preview Hawx preview

Reacties (55)

Wijzig sortering
Prachtige graphics, zondermeer maar hoe zit het met de systeemeisen? Begrijp eigenlijk niet dat daar niet wordt op ingegaan in deze review. :| Kan mij voorstellen dat ze in ieder geval niet mals zullen zijn wil je genieten van de volle graphicsglorie zonder getrakteerd te worden op een diavoorstelling. Wordt sli of CF ondersteund?
In ieder geval als de systeemeisen redelijk zijn dan zou ik wel overwegen om dit spel aan te schaffen. Volgens de plaatjes ziet het er echt gelikt uit.
Ik denk niet dat Ubisoft daar iets over heeft willen zeggen, anders had 't er wel bij gestaan.
het is dan ook geen review, maar een preview. hoewel de systeem eisen niet mals zullen zijn wat wellicht de clientele beperkt.
De genoemde F/22 en JSF zijn respectievelijk Amerikaans en Europees
dit is incorrect, de JSF is een Amerikaanse programma dat tot de X-34 en X-35 heeft geleid, dat is alles.
wel heeft de X-35 tot de ontwikkeling tot de F-35 geleid (dat Nederland dus waarschijnlijk aan gaat schaffen.)
JSF heeft dus NIKS met de F-35 te maken die veel mensen bedoelen met de JSF
(en de Eurofighter, laatste plaatje (nr10), die is wel europees)

[Reactie gewijzigd door andyy op 7 juni 2008 23:26]

Ach, da's nou jammer.. Een half goede correctie...
Je hebt gelijk dat de JSF amerikaans is, echter is dat maar half het verhaal.

Het JSF programma (voormalig: JAST) is een traject geweest om een nieuw vliegtuig te ontwikkelen dat aan een aantal criteria moest voldoen. De X-32 (niet de X34) en X-35 waren prototypes in de race tussen respectievelijk Boeing en Lockheed Martin .
Nu dat het X-35 ontwerp gekozen is voor de productie varianten (F-35), wordt dit vliegtuig ook aangeduid alszijnde 'de JSF'.
(geloof me, zelfs Lockheed-Martin doet het)
De JSF wordt verder gebouwd door een grote mix van bedrijven, waaronder veel europese. Dit voor een gedeelte om de kosten aan amerikaanse kant te beperken, contracten te verzekeren en banden aan te halen op zowel politiek, militair als zakelijke gebieden. Dat maakt het vliegtuig echter idd niet echt europees, aangezien het ontwerp nog steeds echt in ameirkaanse handen is.

Wat wel kan (iets wat nog niet duidelijk is) is dat de F-35 in het spel door de europese landen als jager wordt gebruikt, met de F-22 als de amerikaanse superheld Air Dominance Fighter..
Eindelijk krijgen we op de PC eens zo'n soort spel. Tot nu toe zijn dit soort spellen eigenlijk nooit op de PC te vinden geweest. Het ziet er naar mijn mening erg goed uit en wil em zeker gaan proberen.
Crimson Skies, Combat Flight Simulator, Heroes of the Pacific, ...

Er zijn er echt wel genoeg hoor, probleem is dat de kwaliteit imo altijd nogal erbarmelijk was, en die spelen daarom ook niet populair zijn op de PC.
Dat zijn allemaal games van jaren terug - hoewel ik het ermee eens ben dat het goeie games zijn, is het de laatste jaren volgens mij toch echt bagger geweest. Het enige wat je op de PC ziet zijn middelmatige ports of de echte simulators.
Wat ik zelf vooral mis is een game zoals Strike Commander - een flightsim die niet van het type LockOn! is en een goeie verhaallijn heeft.
Wat dat betreft lijken fligtsims en space sims hetzelfde probleem te hebben dezer dag: OF echt arcade, OF die-hard sim.

Waar ik denk dat het echt fout is gegaan is wat ze hier beschreven hebben .. In het kort: Developer X maakt een goeie game, de andere developers rennen er achteraan en maken slechte kopieën - deze verkopen niet en vervolgens verdoemd de markt van boven tot onder het genre 'omdat het niet verkoopt'..
Zeer interessant verhaal achter die link.
Jawel hoor, wat dacht je van Falcon?
Je bedoelt een hyperrealistische flightsim. Daar tegenover is Hawx een totaal ander genre. Terwijl je in Falcon de manual nog aan het lezen bent en misschien je motoren aan het opwarmen bent, heb je in Hawx al 25 MIGs (of wat ze ook als antagonist gebruiken) neergeschoten.
yep, ik heb destijds falcon voor een prikke gekocht, maar schrok mij helemaal de pleuris van die game-manual: een dik boek van 250+ pagina's vol info...Maar was zeker zijn geld waard _/-\o_
een waardige vervanger voor retaliator dus? ; )
omg :D noem jij daar zomaar even de beste flightgame ever :D
en paste nog op één diskje ook :+

F29 ftw! :D
Er staat dat de F-22 en JSF respectievelijk Amerikaans en Europees zijn. Dit is niet correct. Het project JSF (het vliegtuig is de F-35 Lighting II) is van amerikaanse afkomst. Er zijn europese landen die meedoen aan het project, maar Amerika is "Project Leider". De EuroFighter is echter wel volledig Europees.
Ik zie wel een hoop mensen roepen dat het een spel voor de PC is, maar ik zie het nergens staan in het verhaal?

Dus vraag aan de auteur, welke platformen ondersteunen dit spel?
Xbox 360, PS3, PC. Zie www.hawxgame.com.

[Reactie gewijzigd door 19339 op 8 juni 2008 01:41]

Eindelijk weer zo'n game op de pc met mooie graphics en air combats
ziet er mooi uit :) maar denk dat je een redelijke kaart voor dit nodig hebt zoals een DX10 kaart met of SLI of CF :O

El_Hefe moet zeggen dat je wel een beetje gelijk hebt daarmee...jammer dat Retaliator nooit is bijgewerkt
Geen probleem toch ? :D aangezien je een 8800gt voor rond de 110 euro al kan krijgen is een kleine upgrate nooit weg
off-topic: spel: €45,- + upgrade van € 110,- = € 155,- om een spel leuk te spelen! (je doet tenslotte de upgrade dan voor dit spel, zelfde stupiditeit om speciaal voor Crysis een monster pc te kopen. Kosten Crysis: € 1300,-

ik heb lang naar dit spel uitgezien, ik heb er al een keer over gelezen in de PC Gameplay. Het spel heeft daadwerkelijk potentieël. Zeker als het verhaallijn daadwerkelijk zo goed wordt als in de Tom Clancy universum mogelijk is.

Nu kan ik dan eindelijk weer een huidig (arcade) vliegspel spelen. Daar was ik aan toe. Flightsim vind ik prachtig, maar je haalt daar nooit de actie mee die in een arcade wel mogelijk is. (ik ben niet zo van de manuals)
Zeg Jur, misschien handig om te vermelden dat Ubisoft gewoon de naam "Tom Clancy" heeft gekocht, en het dus in het vervolg op elk actie/oorlog spel van Ubisoft zal prijken.
Op T.net: nieuws: Ubisoft koopt naam 'Tom Clancy' voor mmo

en
These newly acquired rights, which help to guarantee an important multi-franchise product for the publisher, extend on a perpetual basis, free of any future royalty payments, and include use in video games and related products including books, movies and merchandising.
van Ubisoft Acquires Rights To Tom Clancy Name For Games, Media
Yves Guillemot, Chief Executive Officer at Ubisoft: "...we will take the Tom Clancy game brand to the next level of the global entertainment industry."
Lees, "Alles waar wij onze handen op krijgen komt deze naam op te staan"
(valt me mee dat FarCry 2 nog geen "Tom Clancy" spel is)

[Reactie gewijzigd door boiert op 7 juni 2008 16:06]

Zeg Jur, misschien handig om te vermelden dat Ubisoft gewoon de naam "Tom Clancy" heeft gekocht, en het dus in het vervolg op elk actie/oorlog spel van Ubisoft zal prijken.
Ik denk dat Tom Clancy wel enige kwaliteits eisen heeft gesteld aan het gebruik van zijn naam. Immers, Clancy is synoniem met behoorlijk hoge kwaliteit. ( differing opinions not withstanding - de vent is niet voor niets super-miljonair geworden )

In dit geval past het ook weer perfect in de Clancy wereld, hij weet luchtgevechten in alle facetten vaak prachtig uit een te zetten in zijn boeken.
hoop dat er binnenkort weer eens een goede heli sim uit komt, de laatste die wel te doen was; commanche 4, is alweer van 6 jaar geleden

teaser ziet er wel goed uit:

http://media.ubi.com/emea...awx_teaser_EMEA_large.zip

[Reactie gewijzigd door gbh op 7 juni 2008 20:45]

Dan heb je geluk binnenkort komt Black Shark uit over de KA-50:
http://www.digitalcombatsimulator.com/

Ik blijf zelf fijn nog even bij LO-MAC, Hawx ziet er veel te actievol en arcade uit.
Ik wil een simulator en dat gaat niet als je 50 vliegtuigen gaat maken, zeker niet als de helft nog zo nieuw is dat niet bekend is hoe ze vliegen.

/edit:
Black Shark gaat zo hard voor realisme dat het voor veel mensen niet leuk zal zijn, maar persoonlijk zie ik graag een keer een sim waar zelfs de vering van het vliegtuig en de opstart checklist gesimuleerd wordt.

[Reactie gewijzigd door ewt op 7 juni 2008 17:05]

vond Apache Havoc wel aardig, sneaky naar 'de vijand' vliegen en dan achter een paar boomtoppen opduiken

wil graag een echte heli-sim en geen combat-sim
Black Shark is de eerste module en gaat alleen maar over de helicopter KA-52, de russchische Apache. Een echtere heli sim komt er waarschijnlijk de komende jaren niet uit. Helaas zal het echter een stuk te realistisch zijn voor veel mensen.
Dat is een tijd geleden zeg, dat spel heb ik zelf ook een tijd gespeeld en erg veel plezier aan gehad.

on topic
Hawx ziet er goed uit, maar hoe zit dat met die satteliet foto's het is toch niet zo dat als je laag gaat vliegen dat gewoon op deze "foto's" ingezoomd gaat worden, want dat zou wel extreem slecht zijn.

edit: typo

[Reactie gewijzigd door djfrankel op 9 juni 2008 18:47]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True