Ubidays 2008: Tom Clancy's Hawx

Dogfights boven Rio

Met deze karige informatie op zak namen we tijdens de Ubidays deel aan een Hawx-speelsessie. We kwamen terecht in een missie waarin Rio de Janeiro beschermd moest worden tegen vijanden, zowel ter land, ter zee, als in de lucht. Het eerste dat ons daarbij opviel was hoe mooi Rio er vanuit de lucht uit zag. De makers van het spel hebben satellietbeelden gebruikt bij het vormgeven van steden, en dat is goed te zien. Niet alleen zag Rio er geloofwaardig uit, ook bleken alle bekende herkenningspunten te zijn meegenomen. Ik moest na een duikvlucht bijvoorbeeld oppassen dat ik het beeld van Jezus Christus niet van zijn rots af kogelde. Een ander duidelijk herkenbaar object is het Maracanã-stadion, een van de grootste voetbalstadions ter wereld.

Hawx art

Het is in Hawx aantrekkelijk om over een stad te blijven vliegen en te genieten van het uitzicht, maar daarvoor kun je beter een applicatie als Google Earth installeren. Er moet in Hawx immers ook flink worden gevochten. Toen de vijand in onze Rio-missie werd gespot, bleek die direct al een heel aantal toestellen, boten en tanks te hebben gestuurd. Voor een missie volstaat het om alleen de noodzakelijke doelen neer te halen, maar als je de mogelijkheid hebt om het luchtruim schoon te vegen dan nodigt dat natuurlijk uit. Zo'n actie kan een missie echter wel onnodig lang maken. Ik zat al snel een half uur te schieten, terwijl iemand die zich alleen op de missiedoelen richtte binnen tien minuten klaar was.

Dat leek mij zonde. Het is immers leuk om een dik gevecht uit te vechten vlak boven een wereldstad en ook het uitvoeren van dogfights is erg vermakelijk. Er zijn drie verschillende manieren om zo'n gevecht aan te gaan. Allereerst is er de gewone manier van vliegen, die bekend is van games als Ace Combat: met de camera achter het toestel en pijltjes die aangeven waar je doelwitten zich bevinden. Een tweede mogelijkheid is het gebruik van het Enhanced Reality System (ERS). Dit is een elektronisch systeem dat een traject voor je uitstippelt, waarmee je op een plek uitkomt waar je je doelwit onder vuur kunt nemen. Door een spoor van driehoekjes te volgen kom je precies op de juiste plaats terecht. Het voordeel van dit systeem is dat het handig is bij moeilijk bereikbare doelwitten, maar het nadeel is dat een luchtgevecht zo wel erg gemakkelijk wordt. Het ERS kan niet alleen worden gebruikt om een vijand in het vizier te krijgen, maar ook om raketten te ontwijken.

Hawx art

De derde en laatste mogelijkheid is de zogenaamde 'Assistance Off'-modus. Daarbij zoomt de camera uit en krijg je een totaaloverzicht van het gevecht dat je met een of meerdere toestellen voert. De besturing voelt in deze modus wat arcade-achtig aan, wat de actie ten goede komt. Stel jezelf twee wespen voor die al vechtend om elkaar heen zoemen en je hebt - als je de wespen even vervangt door peperdure straaljagers - ongeveer het beeld van hoe deze zeer verslavende manier van vechten in Hawx werkt. Bovendien kun je in deze modus, door rare capriolen uit te halen, zelf raketten ontwijken.

Met de laatstgenoemde manier van vechten verandert Hawx van een erg goed vliegspel in een potentiële topgame. De gameplay is enorm meeslepend en werkt erg verslavend. Het meest indrukwekkend is misschien wel de uitwerking van alle details. Alle toestellen zijn perfect nagebouwd, en de effecten rond het vliegen zelf zijn prachtig. Denk bijvoorbeeld aan de condenswolk die rond de vleugels ontstaat als een vliegtuig in een vrije val belandt.

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True