Door Jurian Ubachs

Redacteur

It Takes Two Review

Heerlijk speelse co-opgame

Spelwereld: alledaags en toch bijzonder

De game begint met het kiezen van een personage. Dat heeft niet zoveel gewicht, anders dan dat Cody en May in de diverse levels soms verschillende dingen kunnen doen. Er is echter geen manier om dat te voorspellen en het is ook niet zo dat May altijd de platformstukjes moet doen - of omgekeerd. Mocht je het echter leuk vinden, dan kun je elke keer dat je bent gestopt met spelen en weer verdergaat, wisselen van personage. Dat heeft verder weinig invloed.

Het begin is eenvoudig genoeg. Cody en May zetten voorzichtig hun eerste stapjes in de ineens veel groter lijkende wereld waarin apparaten tot leven zijn gekomen en in veel gevallen een wat fantasierijkere vorm hebben aangenomen. Zo bestaat een level voor een groot deel uit stofzuigerslang, waarbij je je kunt afvragen of er een stofzuiger bestaat met zoveel meters slang. Maar waarom zou je? Het is veel leuker als je niet alles probeert te relativeren door er een realiteitstoets tegenaan te houden. Dat stelt je in staat om het helemaal niet raar te vinden om te vechten tegen een levende gereedschapskist, in een oorlog tussen eekhoorns en wespen terecht te komen, en met tijd te spelen aan de binnenkant van een koekoeksklok. Toch is het juist de band met de realiteit die de spelwereld zo speciaal maakt. Natuurlijk ziet een koekoeksklok er van binnen anders uit en natuurlijk is een sneeuwbol niet zo gedetailleerd als het winterlevel in It Takes Two, maar je komt veel herkenbare elementen tegen. De inspiratiebronnen zijn in elk level goed zichtbaar.

Zo zijn de levels dus uit herkenbare onderdelen opgebouwd, maar daarmee heb je natuurlijk nog geen goed spel. In beginsel bestaat elk level uit een pad gevuld met allerlei obstakels die je door samen te werken kunt overwinnen. Cody en May hebben daarbij vaak een of enkele extra vaardigheden die kunnen helpen. In de beginfase van de game moeten Cody en May bijvoorbeeld uit de schuur zien te komen. May krijgt daarbij een hamer en Cody kan met spijkers gooien. Door spijkers in een muur te gooien, kan May er aan slingeren met de klauw van de hamer. Zo kan Cody een pad maken voor May, die even verderop bijvoorbeeld een fles stuk kan slaan met haar hamer, waardoor Cody weer verder kan. Het zijn simpele voorbeelden van hoe je elkaar steeds moet zien te helpen.

Op elkaar wachten

De uitdagingen worden wel steeds wat lastiger, zonder ooit echt ondoenlijk te worden. Je komt er samen uiteindelijk altijd wel uit, al zou de game op sommige punten iets sneller met een tip kunnen komen als de spelers te lang op dezelfde plek vastzitten. Dat gebeurt nu niet. In de uitvoering geldt dat het te verwachten verschil in niveau tussen beide spelers soms onbedoeld voor wat extra uitdaging zorgt. Het gebeurde ons regelmatig dat een speler een tijdje moest wachten omdat de ander moeite had met een lastige uitdaging. Je kunt elkaar op zulke momenten niet helpen, dus als je co-oppartner er lang over doet om een bepaald platformstuk af te leggen, zit er niets anders op dan af te wachten en toe te kijken. Dat kan op den duur wellicht vervelend worden als het te lang duurt. Het gebeurt trouwens ook weleens dat de game de achterop geraakte speler een stukje vooruit brengt als hij dood is gegaan. Soms wat lullig voor de speler in kwestie, maar wel fijn voor het tempo van de game.


Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee