Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Jurian Ubachs

Redacteur

Uefa Euro 2008

Sfeer & Graphics

Uefa Euro 2008 houdt echter niet op bij het ontbreken van het Nederlands elftal. Zoals gezegd is van een groot aantal landen wel alles in orde, zoals bijvoorbeeld Engeland. Dat houdt dus in dat de originele shirts in het spel zitten en de spelers daadwerkelijk een realistische evenbeeld zijn. Het is wel zo dat de ene speler wat natuurgetrouwer oogt dan de ander, afhankelijk van hoe groot het land is dat je kiest. Zo zullen de spelers van Italië, Frankrijk en Engeland vrijwel allemaal herkenbaar zijn, maar voor de kleinere voetbalnaties geldt dat niet. Ergens is dat raar. Je hebt een game met een beperkt aantal landen met elk een beperkt aantal spelers. Dan moet het toch lukken om alle spelers goed na te maken, zou je zeggen...

Euro 2008

Het ontbreken van enkele spelersgezichten en officiële tricots doet echter niets af aan de sfeer in het spel. EA levert met Uefa Euro 2008 een kunststukje af als het gaat om het overbrengen van de sfeer in de stadions. Voor de wedstrijd hoor je nog net de laatste klanken van het volkslied, voordat de scheidsrechter fluit voor het begin en er een orkaan van geluid van de tribunes rolt. Sfeer is in een EK-game basisingrediënt nummer één en dat heeft EA Sports heel goed begrepen. De details kloppen tot in de puntjes, tot en met de liedjes op de tribunes en de Duitse stadionspeaker aan toe.. Supertor fur Spanien!

Met de sfeer zit het dus wel snor in Uefa Euro 2008 en datzelfde mag gezegd worden van de graphics. Tenminste, als je de Playstation 3- en Xbox 360-versie bekijkt. Zoals al jaren het geval is in de Fifa-serie, moet de pc-versie het doen met een andere engine, die gebaseerd is op de engine die gebruikt werd voor de Fifa-spellen van de vorige generatie consoles. Kortom: de kwaliteit van de graphics op de pc zijn niet half zo goed als die op de PS3 en Xbox 360. De reden daarachter is dat EA de pc-versie baseert op de Playstation 2-versie. Navraag bij EA leert dat er bij de ontwikkeling altijd een console als 'leading platform' fungeert, waarbij de ontwikkeling van het spel op andere platformen gelijk met die versie loopt. Met de introductie van de Xbox 360 ontwikkelde EA weliswaar een next-gen engine, maar voor de pc geldt dus nog de PS2 als leading platform. Dat gaat volgens Electronic Arts zeker nog veranderen, maar per welke versie dat gebeurt is nog niet bekend. Tot die tijd zullen pc-gamers het met een grafisch inferieure versie moeten doen, en dat is toch een beetje een belediging voor je splinternieuwe Geforce- of Radeon-kaart...

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True