Roller Champions Preview

Toont potentie maar kan beter

Pittige leercurve

Het wel of niet hebben van sprankelende items staat succes op de baan niet in de weg. Daarbij kun je binnen een paar potjes al enkele nieuwe items voor je skater kopen, dus zeker in deze bètafase is er weinig aanleiding om verder stil te staan bij deze randzaken. Het is tijd voor de gameplay. Dat begint met, godzijdank, een tutorial. Toen Ubisoft tijdens de E3 in 2019 een publiek speelbare demo beschikbaar maakte, ontbrak dit en dat bleek wel, want veel gamers haakten af doordat onduidelijk was hoe het spel eigenlijk werkte. De nieuwe tutorial is niet zaligmakend, maar helpt je aardig op weg. Met je linkerpookje skate je, rondkijken doe je met de rechterpook en er zijn eigen knoppen voor springen, ‘pumpen’, andere skaters beuken, overspelen en schieten. Dat pumpen is belangrijk. Druk op deze knop en je skater gaat door zijn of haar knieën. Doe je dat op het moment dat je skater op een aflopend stuk van de baan rolt, dan zul je merken dat je ineens een stuk harder gaat. Dit is een belangrijk mechaniek om goed onder de knie te krijgen, want zonder deze boosts zul je standaard te langzaam zijn.

Het rolschaatsen, de boost gebruiken en het gooien met de bal kun je rustig oefenen in een speciale arena die erop is gericht om te oefenen. Dit is geen cirkel, maar meer een skatepark zoals je dat in Tony Hawk of andere skategames zou kunnen vinden. Begrijp je de besturing eenmaal, dan is het tijd om het spel zelf onder de knie te krijgen. Daarmee komen we bij het hoofdmenu. In een fictief stadion rond een ovalen rolschaatsbaan staan twee teams van drie tegenover elkaar. Ze betreden de baan en na enkele seconden wordt er een bal in het spel gebracht. Teams moeten in balbezit komen en met de bal rondes afleggen. Lukt dat minstens één keer, dan kunnen ze de bal door een cirkel gooien om te scoren. Hoe meer rondjes je achter elkaar volbrengt zonder balverlies, hoe meer punten je scoort. Twee rondjes levert drie punten op en drie rondjes knalt je team meteen naar vijf punten. Dan heb je ook gewonnen, want de winnaar is het team dat als eerste vijf punten haalt. Dat is op voorhand al interessant natuurlijk, want je kunt altijd met één goal nog winnen, zolang je er daarbij maar in slaagt om drie volledige rondjes te volbrengen voordat je scoort.

Afhankelijk van je teamgenoten

Stap één: de bal te pakken krijgen. Dat is niet zo heel moeilijk. Na een paar potjes weet je wel waar dat ding meestal terechtkomt en is het simpelweg een kwestie van hopen dat je aan de juiste kant van de baan bent. Maar dan begint de moeilijkheid. Je kunt getackeld worden en dan verlies je de bal. Spelers met bal zijn in de basis net iets minder snel dan spelers zonder bal, dus je loopt al snel het risico dat er een aanval op je balbezit komt. Op dat moment kun je de dodge-knop gebruiken om die aanval te ontwijken, of snel overspelen naar een teamgenoot. Dat is uiteraard ook niet zonder gevaar, want een pass kan mis gaan. De bal blijft in je bezit zolang het andere team hem niet heeft aangeraakt, dus soms kan de bal gewoon vooruit gooien ook een tactiek zijn, maar het geeft maar aan dat simpelweg een of meerdere rondjes schaatsen, vaak niet altijd mogelijk is. Soms lukt dat echter wel. Ben je handig genoeg met boosts en dodges, dan kom je een eind en kun je je team voorzien van wat puntjes.

Toch zul je het meestal niet redden als je alles in je eentje probeert te doen. Dit spel speel je drie tegen drie en daarin ligt zowel de kracht als de absolute achilleshiel. Teamwork is belangrijk. De bal kunnen passen naar de andere kant van de baan, zodat je teamgenoot ermee verder kan, is in veel potjes een belangrijk wapen. Net zo belangrijk is erop vertrouwen dat je teamgenoten tegenstanders kunnen tackelen of, als ze in de buurt van het doel staan, een schot op dat doel kunnen blokkeren. Op elk moment in een wedstrijd zijn er meerdere aanvallende of verdedigende taakjes en die kun je niet allemaal zelf uitvoeren. Kunnen vertrouwen op je team is dus belangrijk. En nu voel je hem vast al aankomen: als je zonder een vaste party speelt en dus via matchmaking aan andere spelers wordt gekoppeld, is de kans op ultiem samenspel niet heel groot. Wat het probleem groter maakt, is dat je vaak genoeg teams tegen het lijf loopt die dat wél doen, waardoor winnen een flinke opgave wordt. Zeker in de fase dat er nog veel nieuwe spelers zijn die het spel misschien nog niet zo goed door hebben, kom je vaak zeer ongelijke wedstrijden tegen. Dat drukt uiteraard het spelplezier.

De positieve zijde van deze medaille is dat Roller Champions een game is waarin je je lang kunt blijven verbeteren, zowel individueel als als teamspeler. Dodgen kan op verschillende manieren, en tackelen ook. Snelheid kun je krijgen door te pumpen, maar ook door een boost te krijgen via een teamgenoot. Goed overspelen kan een wedstrijd domineren en duels totaal onnodig maken. Je kunt er allerlei kanten mee op, afhankelijk van waar je zelf goed in bent en wat je team kan. Speel je samen met een paar vrienden, dan ervaar je dat wat sneller dan wanneer je steeds met andere onbekenden moet spelen, maar ook dan zul je af en toe een glimp opvangen van wat de gameplay van Roller Champions te bieden heeft. Denk daarbij met name aan snelle actie en spannende potjes die door mooie acties en reddingen worden bepaald. Grappig om te zien is dat het bij sommige spelers even duurt voor het kwartje valt dat je de rondjes ook met de klok mee mag afleggen, maar als je daar eenmaal goed mee omgaat, levert het alleen maar meer opties op.

Kijksport?

Op die momenten is de gameplay dus goed, maar vooralsnog zijn ze spaarzaam. Dan is vraag twee natuurlijk: zou het leuk zijn om naar te kijken? We denken vooralsnog van wel, maar totdat er echt topteams ontstaan die het tegen elkaar opnemen en waarbij dan veel mensen naar de confrontatie kunnen kijken, blijft dat speculatie. Er is in elk geval de mogelijkheid om kijkers uit te nodigen voor een potje, dus er is nagedacht over hoe je dit een kijksport maakt. Voor succesvolle e-sports is het niet per se een vereiste dat er altijd duizenden mensen naar kijken, maar het helpt uiteraard wel.

Wat ook helpt, is als een game goed en stabiel draait. Ook daarvoor moeten we nog even wachten met een oordeel, want op dit moment is Roller Champions op dat vlak toch een tikje wisselvallig. Zo maakten we op verschillende momenten mee dat de framerate even inzakte en de gameplay minder soepel verliep. Soms doken die problemen op tijdens een potje en verdwenen ze niet meer tot het einde van die wedstrijd. Dat is uiteraard iets waar Ubisoft nog mee aan de slag moet. Het kan overigens óók zijn dat dit een bijproduct is van de manier waarop wij speelden. De bètatest was officieel voor Xbox One, PlayStation 4 en pc, maar werkte in elk geval ook op de PlayStation 5. Sterkere hardware zou betere prestaties moeten opleveren, maar het is niet ondenkbaar dat een gebrek aan optimalisatie voor die nieuwe console juist voor extra problemen zorgde, dus hier rekenen we Roller Champions zeker (nog) niet op af.

De verdere audiovisuele presentatie is in orde. Dat wil zeggen: oogverblindend mooi of indrukwekkend is Roller Champions niet, maar dat hoeft ook niet. De simpele look leunt met name op flashy effecten die de actie nog wat spectaculairder moeten laten ogen, en dat lukt. Het commentaar mag amper naam hebben, maar de muziek is - voor zover die nu al definitief en volledig gelicenseerd is - aardig in orde, met nummers van bekende artiesten als The Chainsmokers en Beatrich. Wat meer variatie zou op de langere termijn wel helpen, maar de setlist voldoet in deze fase zeker.

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite