Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Paul Hulsebosch

Redacteur games

Rise of the Argonauts nader bekeken

Ed del Castillo heeft ideeŽn

Ontwikkelaar Liquid Entertainment heeft ambities. Volgens topman Ed del Castillo zijn computerspellen nog altijd geen gemeengoed, maar Liquid's actie-rpg titel Rise of the Argonauts moet daar verandering in brengen.

Games moeten even populair worden als films en ze moeten net zo laagdrempelig en meeslepend worden als de gemiddelde Hollywood-productie, aldus Del Castillo. Zover is het nog lang niet, maar met Rise of the Argonauts wordt volgens de makers een stap in de goede richting gezet. Een groot probleem bij de gemiddelde rpg is, volgens Del Castillo, dat de actie steeds wordt onderbroken. Ben je lekker aan het hakken, moet het spel worden stilgelegd om een wapen te repareren of te ruilen, of om een magisch drankje te drinken. Bovendien staat er een lelijke hud in de weg, die afleidt van waar het echt om gaat: het avontuur. Del Castillo wil dat statistieken een minder prominente plaats innemen, daarom krijgt Rise of the Argonauts geen hud die standaard zichtbaar is. Er is wel een hud, maar die moet worden ingeschakeld als de speler hem wil zien. De in-game beelden moeten zoveel informatie over de sterkte en gezondheid van hoofdrolspeler Jason en zijn tegenstanders geven, dat healthbars overbodig zijn. De karakters in de game zullen zichtbare verwondingen oplopen, waar een speler aan af kan leiden of hij aan de winnende of aan de verliezende hand is.

Rise of the Argonauts

* Griekse mythe

Rise of the Argonauts is een rpg waarin de Griekse mythe van Jason en de Argonauten dunnetjes wordt nagespeeld. De zoektocht naar de magische schapenvacht staat centraal, maar voor de rest geeft Liquid een geheel eigen interpretatie aan de mythe. Het spel begint met de bruiloft van Jason. Voordat de plechtigheid is voltrokken wordt de bruid - prinses Alceme - echter vermoord. Ze kan met behulp van het Gulden Vlies weer tot leven worden gewekt, en dus gaat Jason hier naar op zoek. Voor wie de mythe niet kent: dit vlies is in feite een mythische schapenvacht.

Rise of the Argonauts

Verdeel je krachten

Jason vaart weg met zijn zeilschip de Argo, en neemt de Argonauten met zich mee. In de mythe zijn dat er een stuk of vijftig, maar in het spel krijgt Jason er slechts vier. Als Jason het schip verlaat om een missie uit te voeren, wordt hij vergezeld door twee van zijn vier Argonauten. Per missie kan hij kiezen welke twee Argonauten dat zijn. De sterke Hercules en de sexy Atalanta, die erg goed met pijl en boog overweg kan, zijn overgenomen uit de oorspronkelijke mythe. De magische Pan en de snelle Achilles komen uit andere verhalen, zij zijn door Liquid toegevoegd.

Rise of the Argonauts

* Rondje varen

De wereld waarin Jason zich beweegt bestaat uit acht eilanden, die in willekeurige volgorde kunnen worden bezocht. Wie de snelste route volgt, is op Ieder eiland ongeveer drie uur bezig. Gamers die ervoor kiezen om rond te lopen en sidequests op te lossen zijn aanzienlijk langer onderweg. Op ieder eiland kan Jason aanwijzingen vinden die hem naar het vlies leiden. Die aanwijzingen worden zelden na een vriendelijk 'hallo' verstrekt. Jason en zijn Argonauten zijn dan ook niet voor niets zwaarbewapend. In de dialogen die Jason met de bevolking van de verschillende eilanden voert, heeft hij doorgaans vier keuzes. Del Castillo wil daarbij af van het systeem waarin er een goed en een fout antwoord is. Daarom is ieder antwoord gerelateerd aan een van de vier goden in het spel (Apollo, Ares, Athena en Hermes). Antwoord je in het straatje van een van die vier, dan zal je reputatie bij de betreffende god licht stijgen.

* Deeds

De vier goden blijven op de achtergrond, maar spelen toch een belangrijke rol. Met de verschillende opdrachten of missies die je in het spel voor je kiezen krijgt, kun je 'deeds' verdienen en die kun je toewijzen aan de god van je keuze. Elke god heeft een serie skills die je met die deeds kunt vrijspelen. Het levert je nieuwe combo's en magische spreuken op, want dankzij de goden kan Jason met magie overweg. De aard van de spreuken past uiteraard in het straatje van de god van je keuze. Zo is er een god die vooral is gericht op zwaardvechten met individuele tegenstanders, terwijl een andere god er juist voor zorgt dat je beter in staat bent om groepen vijanden van je af te houden.

Je hebt op deze manier ongemerkt veel invloed op de manier waarop je het avontuur beleeft. Je traint automatisch met het wapen dat je het meest gebruikt en daarnaast kun je de deeds precies toewijzen op de manier die je wilt. Je kunt iedere god netjes evenveel punten geven, maar je kunt ook voor de stijl van ťťn enkele god kiezen.

Rise of the Argonauts

Ninja Gaiden of God of War?

Tijdens het vechten verbeteren je skills automatisch. Maak je vooral gebruik van je zwaard, dan groeien je vaardigheden met dat wapen. Daar bovenop komen de goddelijke vaardigheden die je door het toewijzen van deeds verkrijgt. Aanvallen kunnen bovendien krachtiger worden, door er combo's van te maken. De Castillo heeft ook hier duidelijke ideeŽn over. Hij is aanhanger van het systeem van Ninja Gaiden en minder te spreken over dat van God of War. In Ninja Gaiden bestaat elke combo uit een aaneenrijging van bestaande aanvallen. Mocht een combo niet juist worden uitgevoerd, dan blijven de losse aanvalshandelingen waaruit de combo is opgebouwd over, zodat er alsnog iets gebeurt. Bij God of War is het systeem minder vergevingsgezind. Als in dit spel een combo niet helemaal juist wordt uitgevoerd, gebeurt er helemaal niets. In Rise of The Argonauts wordt gekozen voor het vriendelijke model.

Rise of the Argonauts

* Gesneuveld

De Castillo is het meest trots op de animaties van de personages in zijn spel. Karakters hebben drie draaipunten: bij de nek, de schouders en het middel. Dat wil zeggen dat Jason zijn romp kan draaien ten opzichte van zijn benen. Hij kan rechtdoor lopen en tegelijkertijd zijn romp gedraaid houden. Dat maakt de bewegingen van Jason en zijn tegenstanders een stuk realistischer. Er is echter ook minder goed nieuws. Om de geplande releasedatum te kunnen halen, moesten er concessies worden gedaan en daarom is multiplay gesneuveld. Del Castillo hoopt echter de multiplayer modus als download aan te kunnen bieden nadat het spel, later dit jaar, is verschenen.

TitelRise of the Argonauts
Rise of the Argonauts - Temp Box
PlatformXbox 360, PS3, pc
OntwikkelaarLiquid Entertainment
UitgeverCodemasters
ReleasedatumNajaar 2008
Rise of the Argonauts Rise of the Argonauts Rise of the Argonauts Rise of the Argonauts Rise of the Argonauts Rise of the Argonauts Rise of the Argonauts Rise of the Argonauts Rise of the Argonauts Rise of the Argonauts

Reacties (25)

Wijzig sortering
Ziet er zeker goed uit zal me benieuwen, hoop ook dat de game play wel wat langer is dan 3 uur per eiland ze zeggen wel dat er side quest zijn maar als dit ook maar uurtje of zo opneemt dan is dat natuurlijk ook niet veel.

maak me zorgen over de opmerking over hollywood films sorry maar ik vindt dat die bijna geen goede films met een pakkend verhaald meer uit brengen teminste geen deep gaant verhaal. meeste films weet ik na 15 tot 30 min al Compleet het plot en is de hele spanning er voor mij uit.

ze kunnen wel mooie films maken zoals 300 maar daar hebben hun weinig met het verhaal te maken natuurlijk dat is gewoon geschiedenis jatten en aanpassen. zodat over veel generaties niemand meer het orginele verhaald kent zo ook hier word de geschiedenis weer flink veranderd

Des ondanks kijk ik wel naar deze game uit
Ziet er zeker goed uit zal me benieuwen, hoop ook dat de game play wel wat langer is dan 3 uur per eiland ze zeggen wel dat er side quest zijn maar als dit ook maar uurtje of zo opneemt dan is dat natuurlijk ook niet veel.
Zelf heb ik liever niet al te lange quests, eventueel een paar korte. Ik vind het vaak vreselijk als ik iets heel lang moet volhouden, wat niet eens zoveel voorstelt.
maak me zorgen over de opmerking over hollywood films sorry maar ik vindt dat die bijna geen goede films met een pakkend verhaald meer uit brengen teminste geen deep gaant verhaal. meeste films weet ik na 15 tot 30 min al Compleet het plot en is de hele spanning er voor mij uit.
Ik ben een liefhebber van Amerikaanse films, maar dat is natuurlijk weer mijn mening ;)
ze kunnen wel mooie films maken zoals 300 maar daar hebben hun weinig met het verhaal te maken natuurlijk dat is gewoon geschiedenis jatten en aanpassen. zodat over veel generaties niemand meer het orginele verhaald kent zo ook hier word de geschiedenis weer flink veranderd
Ik vond 300 juist een ramp. Het was inderdaad een stujk geschiedenis pakken en veranderen, maar dat was nog niet zo zeer het punt.
Het einde. Ik vond het leuker als ze stapje bij stapje bij Xerxes zouden hebben gekomen, en daarna hebben gewonnen. Nu kwamm Xerxes (voor mijn idee) halverwege de film naar hen toe, en hebben de 300 soldaten zich doodgevochten.


Maar het lijkt mij ook een erg leuk spel.

[Reactie gewijzigd door Amanoo op 18 juni 2008 08:59]

Ik vond 300 juist een ramp. Het was inderdaad een stujk geschiedenis pakken en veranderen, maar dat was nog niet zo zeer het punt.
Het einde. Ik vond het leuker als ze stapje bij stapje bij Xerxes zouden hebben gekomen, en daarna hebben gewonnen. Nu kwamm Xerxes (voor mijn idee) halverwege de film naar hen toe, en hebben de 300 soldaten zich doodgevochten.
Ik vond 300 ook een grote ramp. Ze hebben geschiedenis genomen en deze vreselijk verdraaid. De zaken die jij voorstelt zijn trouwens een nog grotere verdraaing van de geschiedenis.

Volgende de "legende" hebben 9000 grieken, waaronder 300 spartanen, enkele dagen bij thermopylea gevochten met de perzen. De perzen vonden een weg om de grieken heen, waarna het grootste deel vluchtte. De spartanen besloten om te vechten tot de laatste man. Deze paar dagen gaven de rest van griekenland de tijd om te vluchten.
Hehe, jij ook fout zijn :)

De film 300 is gebasseerd op de strip 300 (Frank Miller en Lynn Varley, de zelfden achter Sin City en nog heel veel meer)).... wat gewoon als vermaak is bedoeld :) Ergens gebasseerd op een mythe/legende die weer op een mogelijk stukje geschiedenis is gebasseerd.

Dus: Film gebasseerd op strip, gebasseerd op legende, gebasseerd op geschiedenis. Zowel Zack Snyder als Frank Miller hebben echt niet de bedoeling gehad de geschiedenis te verkrachten, gewoon vermaak bieden...
Dit gaat volgens mij wel een heel tof spel worden. Ik vind het skill-systeem ook leuk bedacht. Klinkt vernieuwend. Ik hoop dat het ook goed werkt. De screenshots zien er sfeervol uit.

Ik heb nog niets kunnen vinden over de systeemeisen, maar aan de screenshots te zijn lijken deze me niet al te hoog.

[Reactie gewijzigd door pizzaislekker op 17 juni 2008 13:02]

Dat skill-systeem is behoorlijk oud en standaard. Het zat in elk geval in Daggerfall (TES2, voorloper van Morrowind (TES3, voorloper van Oblivion)) en ik verwacht niet dat dat de eerste keer was. Dus, vernieuwend, nee, niet echt.
Op zich was dat er al bij Quest for Glory deel nog wat. Als je bijvoorbeeld heel veel ging rennen en boomklimmen, steeg automatisch je stamina-skill en niet zozeer na het behalen van XP.

Verder moet er ook niet te veel accent gelegd worden op het Hollywood-film aspect als zijnde de kwaliteit van die films. Wat er naar mijn idee bedoeld wordt, is dat het spel een filmische beleving moet worden. Dit door de hud weg te halen en alleen te voorschijn halen als je dat wilt (bijvoorbeeld door het indrukken van de rechtermuisknop, in het geval van de PC, dit werd bijvoorbeeld gedaan bij SW: KotOR met de muisaanwijzer)

Ik ben er op zich wel benieuwd naar. 8 eilanden met minimaal 3 uur spelplezier is omgerekend 24 uur. Wanneer je uitgebreider alles gaat spelen, moet een 35 mogelijk wel te halen zijn?

Alleen om alles vloeiend te laten zien met voornamelijk filmachtige graphics, wat voor systeem moet je daar voor hebben?
zit zelfs in GTA (vanaf III). Meer sprinten = langer sprinten.
Goede preview met mooie screens!

Ik hou deze titel al een tijdje in de gaten.Ik ben erg blij met God of War. Niet dat ik het spel ooit heb gespeeld, maar meer omdat dit spel de reden was voor veel ontwikkelaars om dit genre op te pikken aangezien het zo succesvol is. Dit genre in een fantasy sfeertje en dit spel is helemaal op mijn lijf geschreven.

Ik hoop wel dat dit spel niet gelijktijdig met Fable 2 uitkomt, maar daar zullen ze wel voor zorgen.
Ik vraag me af wat Hermes doet.
Ik verwacht bij Ares (god van de oorlog) een fcus op massale moordpartijen, bij de iets minder vechtlustige, maar goed uitgeruste Pallas Athena meer individuele geknauw en een focus op bescherming. Apollo, die graag jaagt, lijkt me het type voor ranged spreuken.
Maar Hermes is misschien sneaky en snel. Hij is niet alleen zelf een bode, maar ook god van reizigers, en daarmee ook dieven. En hij is ook van athleten, dus waarschijnlijk kan je daar ook wat mee.
Dit spel lijkt me meer een Action-Adventure dan een RPG. Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat het geen goed spel wordt. Ik hou deze zeer zeker ook in de gaten. Leuke action-adventures gaan er altijd wel in.
Meh, solo RPG's blijven naar mijn mening achter. Allemaal een beetje eentonig, dan is GTA of zelfs zo'n prachtig hip-hop ding (http://xbox360.ign.com/articles/869/869814p1.html) vermakelijker IMO.

RPG's verdienden goede AI of een menselijke tegenstander, hack en slash ruk mag wel eens uitfaseren.
Eerst zeggen dat singleplayer RPG's 'achter blijven' en daarna de vergelijking maken met GTA of nog erger op een halve gare hiphopper die wel geld zag in zijn naam aan een paar games te koppelen. Waar zit jij aan ?

RPG's verdienen een goed verhaal, en dat lukt (imho) alleen met NPC's... Of je moet een adaptatie hebben van de pen&paper D&D rules zoals Never Winter Nights dit doet!

Dat jij geen plezier beleeft aan Hack&Slash of SinglePlayer RPG's maken ze niet meteen overbodig! Persoonlijk vind ik dat er veel te weinig goede spellen van deze soort gemaakt wordt!

Diablo 3 en Sacred 2.... laat maar komen...

Edit: mijn verwachting staan nog vrij hoog, persoonlijk vond ik Battle Realms een echte parel van RTS game dat veel te weinig aandacht kreeg. Ook hun dragonshard spel was van een goed niveau

[Reactie gewijzigd door Lauwes op 19 juni 2008 14:10]

Battle Realms _/-\o_ Thank You Lauwes !

Dat spel heb ik destijds echt plat gespeeld, enorm goede game imo. Ik dacht er laatst nog aan, maar kon niet meer op de naam komen. Bij deze bedankt ;)

OT:

ROTA (Rise of the Argonauts, klinkt wel lekker die afkorting) lijkt mij enorm leuk om te spelen. Helaas heb ik geen console voor Viking: Battle of Asgard, maar deze game kan ik gelukkig op mijn pc spelen.
Toch ben ik er niet zo van dat multiplayer 'later wel is' wordt uitgebracht... Je ziet toch dat developers zich daar niet aan houden (zoals met Anno 1503 bijvoorbeeld). Of 't wordt afgeraffeld...
Ik snap eigenlijk niet waarom elk spel tegenwoordig een multiplayer component moet hebben. Richt al je aandacht lekker op de single player. Diegene die per se multiplayer willen, hebben keuze zat aan WoW, UT3, Cod4 etc.
Ik snap dat wel, zelf speel ik geen single player games meer, multiplayer voegt zo veel meer spelplezier, zeker op de lange termijn, toe.(o.t. GW, in afwachting van GW2).
singleplayer is leuk als de storyline goed zit. dit vormt voor mij ook de basis van een game.

multiplayer is leuk om met vrienden te zien wie de beste is :-)

ik vind het spijtig dat de multiplayer component vaak tegen valt als het er achteraf bijgetimmerd wordt "om toch maar multiplayer te bieden"

[Reactie gewijzigd door AndrewF op 19 juni 2008 02:07]

Ik vrees dat 'ie "later wel eens" bedoelt.
Dan moet hij dat er neer zetten. Dit is gewoon geen goed nederlands.
En gebruik a.u.b. even niet het woord nazi. Weet je wel eens wat dat betekend?
Lijkt me in dit verband niet gepast.
'Grammar-Nazi' is op het internet (zover ik weet) een vrij normaal woord... (al zijn de nazi's dat zelf niet)
ookwel 'Miereneuker' of 'Muggezifter' :)
zullen we er anders maar gewoon Grammar-Gestapo van maken? Klinkt een stuk beter ;)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone XS HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True