Door Eric van Ballegoie

Reviewcoördinator

Samsung The Frame Review

Ook mooi als hij uitstaat

Conclusie

The Frame van Samsung is een bijzondere tv. Een tv voor mensen die wél houden van groot beeld, maar niet van grote televisies. Door zich te vermommen als schilderij of fotolijst wanneer hij niet als tv in gebruik is, weet The Frame daar goed in te slagen. Daarvoor is het wat ons betreft wel zaak het scherm met de meegeleverde beugel strak aan de muur te hangen en te voorzien van een optionele lijst. Zonder lijst en op de eveneens meegeleverde voetjes is The Frame een stuk minder fraai.

De Art Mode van de televisie werkt goed. Door de helderheid en kleurtemperatuur aan te passen bij de omgeving lijkt het inderdaad net of je naar een foto of schilderij achter glas kijkt. Uiteraard verbruikt de tv in Art Mode wel gewoon energie, en hoewel het verbruik beperkt is en de tv bij duisternis en afwezigheid van personen sowieso uitschakelt, is het wel een punt om rekening mee te houden.

Beoordelen we The Frame als normale tv, dan komt het scherm als middenmoter uit de bus. De tv presteert aanzienlijk beter dan de betaalbare (600 euro) 55-inchtelevisies die we onlangs bekeken, maar kan niet mee met modellen uit dezelfde prijsklasse als The Frame zelf. De 55-inchversie van The Frame kost op het moment van schrijven gemiddeld 1275 euro. Daarvoor koop je met slim shoppen ook een oledtelevisie die een nauwkeuriger kleurweergave, betere hdr-ervaring en hoger contrast biedt.

Daarmee is The Frame vooral bedoeld voor een specifieke doelgroep, en dat is prima. Samsung richt zich met deze tv ook op het 'lifestyle'-segment en laat zien dat fraaie looks prima samen kunnen gaan met goede beeldkwaliteit. Ben je in de markt voor een tv die gewoon goed beeld levert én op moet gaan in jouw interieur, dan is The Frame dus een prima keuze. Gaat het je puur om beeld- en geluidskwaliteit, dan zijn er voor hetzelfde geld betere opties.

Reacties (358)

358
353
191
60
5
138
Wijzig sortering
Wellicht overheen gelezen en in de categorie 'rant'. Ik heb laatst even mogen spelen met dit model. Dit vanwege de toch ronduit schofterige en onwenselijke toepassing van reclame in het menu. Niet vanaf dag 1 natuurlijk, nee, ergens na het verlopen van de 14 dagen bedenktijd. Zie ook https://blog.iusmentis.co...uperdure-samsungtelevisie Apps die niet te verwijderen zijn, reclames die ondanks meerdere 'verborgen' settings niet weg gaan, et cetera. Factory reset en geen gateway naar Internet of verkeer door een pihole trekken werkt (er zijn URL-blocklijsten), maar dit verdienmodel in deze prijsklasse is toch echt bij de honden af.
Advertenties in het menu, dat is nu ook mijn grote probleem met Samsung. Na een half jaar gebruik ofzo kreeg ik ineens reclame in het hoofdmenu.

Advertenties zijn NIET uit te schakelen zoals dat bij andere merken wel kan.

Support van Samsung lult er gewoon overheen dat je er geen last van hebt en het functioneren niet wordt beïnvloed.

Nou, ik irriteer me er mateloos aan en we weten allemaal dat dit het begin is van een reclamezuil in je woonkamer. In het begin alleen reclame van nieuwe TV diensten zoals Canal+. Daarna ook andere.

Recentelijk (14 jan) nog weer een advertentie in beeld van hun Galaxy Unpacked evenement.

https://twitter.com/david.../1351575666370732036?s=19

Twitter staat vol met deze klachten:
https://twitter.com/GMooy.../1352249551483265027?s=19

https://twitter.com/Dolma.../1347248998839681034?s=19

https://twitter.com/RVW/status/1312776586387771393?s=19

https://twitter.com/CyrielR/status/1350136495680716801?s=19

Trieste gang van zaken.
Ik kwam een poosje terug de volgende post op Reddit tegen: https://www.reddit.com/r/...ng_smart_tv_that_has_ads/

Na het toevoegen van de domeinen in de firewall op de router heb ik geen reclame meer gezien. Dit is dus zeker het proberen waard.
Ik heb het volgende gevonden over het uitschakelen van advertenties van Samsung televisies ik weet niet of het ook voor jouw model van toepassing is maar het is te proberen.

How to remove ads from samsung smart tv :

1.Goto your samsung smart tv Settings - Support.

2.Here you can locate "Terms & Policy", then click to open it.

3.In this section click to open "Interest Based Advertisement".

4.Finally click to disable "Enable to make the content and advertising on smart tv more interactive" option.

5.This is the way you can easily block ads on your samsung m5570 smart tv.

How to turn off smart features notifications :

1.Goto Settings - General - Smart Features.

2.Here you can click to force stop "Autorun Smart Hub" and "Autorun Last App" options.

3.Using this trick you can remove ads from samsung tv screen about hdmi or usb or cable feature notifications.
Helaas schakelt dit de reclame niet uit, het zorgt ervoor dat de reclame niet meer is gebaseerd op je kijk gedrag. Je krijgt dus gewoon nog steeds reclame het is alleen niet meer persoonlijk.
@shopmill

Helaas schakelt dit de advertenties in je TV menu niet uit.

Na 4 keer vragen aan Samsung support hoe ik de reclame in het menu kan uitschakelen
en telkens een niets zeggend antwoord te hebben gekregen (ze hebben een template antwoord waarin ze vermelden dat je er geen last van hebt en er niets gebeurt als je er niet op klikt en kleine lettertjes die je geaccepteerd hebt enz. enz.)
kreeg ik uiteindelijk het antwoord "Het is niet mogelijk om de advertenties uit te schakelen"

Dat antwoord van ze kan je lezen in de hierboven genoemde tweets.
Het enige dat helpt is wat magistus al schreef, een pihole of andere firewall die de URL's blokkeert.

En helpen retweeten en de aandacht vestigen op deze maffia praktijken van Samsung.
Ik heb de Consumentenbond ook benaderd om hier aandacht voor te vragen. Consumenten mogen op z'n minst vooraf geïnformeerd worden. Mijn 1e advertentie verscheen pas zo'n half jaar na in gebruik name. Toen dacht ik nog "oh, ff in het menu zoeken om het uit te schakelen..." dus niet.

Leuk dat Samsung zoiets als "The Frame" en termen als 'art' enz. gebruikt in hun marketing...
In werkelijkheid betaal je de hoofdprijs voor een reclamezuil van Samsung met een canvasje er omheen.
Heel bijzonder dat de redactie dit niet heeft meegenomen in hun review.. |:(

EDIT:
Hier verteld VP van Ads meer over dit soort ads, alsof ze warme broodjes verkopen.. https://tvrev.com/the-rev...-advanced-tv-ad-business/

Ik vraag mij wel af wat voor data er allemaal naar Samsung wordt verstuurd

[Reactie gewijzigd door RomaniusDranius op 1 februari 2021 01:05]

Ook een interessante link!

Vreselijk hoe hier door Samsung over gesproken word inderdaad.

Als ik het goed lees proberen ze ook hun telefoons erin te betrekken.
Data aan elkaar koppelen om zo je advertentie platform te versterken.

Zo jammer dit.

Hoe help je leuke producten naar de filestijnen....
Zeer van toepassing...ik zou het ook niet trekken als verrassing na veertien dagen.
Wel heel benieuwd naar het officiële standpunt van tweakers in deze....blijft veel te stil nu!
Als dit zo is zou het wel vreemd zijn dat tweakers het niet benoemt. Heeft iemand een verklaring hiervoor? Kan/mag Tweakers dit niet benoemen omdat ze anders geen 'sponsor geld of producten' meer ontvangen?
Dit soort producten mogen wat mij betreft meteen op de zwarte lijst of minstens een grote waarschuwing.
Het bericht hierboven is al om 8:02 gepost en ik zie dat het artikel nog niet is aangepast.
Nou, ik weet natuurlijk niet hoe het echt zit, maar alu hoedjes opzetten lijkt me overdreven. Het lijkt er sterk op dat je ze niet lang genoeg de apparaten in bezit hadden om het te ervaren. Dan kun je het ze niet kwalijk nemen.

Dat gezegd, deze berichten zullen de redactie vast niet ontgaan. Mooi verhaal om binnenkort eens uitgebreid een verhaal over te schrijven zou ik zeggen. Met mooie voorbeeld afbeeldingen hoe dit er in de praktijk echt uit ziet.

Laat mensen zelf oordelen hoe storend het is. De gemiddelde Tweaker hier kennende kopen ze dan nooit meer een Samsung tv :Y)

[Reactie gewijzigd door aileron op 1 februari 2021 23:13]

We praten hier niet over 3 a 4 gevallen. Meer screenshots, twitter berichten en artikelen zijn geplaatst. Dat voelt toch als het weglaten dat een mobiele telefoon na 3 weken nog maar 10% van zijn capaciteit heeft. Op zijn mijst moet je benoemen dat consumenten dit ervaren bij een product.
Voor mij dan ook de reden dat ik geen Samsung televisie zal kopen. Deze praktijken zijn niet nieuw, Samsung doet dit ook op televisies van €2000+. Deste schokkender dat Tweakers dit totaal niet belicht. Een PiHole kan e.e.a. blokkeren, maar het zal vast niet lang duren voordat Samsung overstapt op DoH waardoor je PiHole de ads niet meer filtert.
Als het pas na twee weken 'aan' gaat, zal bij de reviewers die een apparaat hooguit een dag of twee onder handen hebben deze naai-actie niet opduiken. Dat maakt het extra smerig.
Dat snap ik, maar als ik als niet-echte-tweaker hier al lang van op de hoogte ben, dan had de auteur dit ook moeten weten. Op reddit komt dit probleem vaak voorbij op r/pihole en r/assholedesign.
Het blokkeren met pi-hole is nog niet zo simpel, als je ook de art mode wilt gebruiken, kun je in diverse fora op internet lezen. Ik heb The frame en een pi-hole en ben er maar helemaal niet aan begonnen om een blacklist te maken die alles blokkeert behalve de art store.
Is wel jammer, want naast reclame wordt de internetverbinding ook gebruikt om resultaten van beeldanalyse door de TV naar Samsung te sturen (tbv die reclames, zie bijvoorbeeld https://www.nytimes.com/2...cking-what-you-watch.html). Ik had sowieso al een Nvidia shield pro erbij gekocht, om de smart hub van The frame niet te hoeven gebruiken en geen reclame te krijgen, maar het opbouwenvan een gebruikersprofiel bij Samsung is natuurlijk ook wel irritant. Onze andere Samsung TV mag geheel niet het internet op, behoudens voor een firmware upgrade, ook daar staat een shield bij. NB: de shield heeft met Android TV natuurlijk ook tracking aan boord, maar daar kies ik dan tenslotte nog voor.

2 dingen die ik ook mis in de review: de HDMI poorten zijn kritisch op wat ze aan input krijgen: een blueray speler die prima draait op de andere TV (Q70 model 2019) werkt niet goed op The frame model 2020 (geen audio). Ook een puntje is het speciale kabeltje tussen de One connect box en de TV. Als je dat beschadigt, en dat kan makkelijk want kwetsbaar, dan ben je tussen de 50 en 100 euro kwijt.

Maar: mijn vrouw is er helemaal blij mee en ik moet zeggen dat het beeld me beter bevalt dan dat ik van tevoren had ingeschat. Het is geen oled en geen fald, maar ik geniet net zo goed van de beelden.

Tip: als je de frame strippen erom heen doet wordt de sensor bedekt die de aanwezigheid van personen checkt en nodig is voor uitschakelen. Je kan die sensor naar onderen iets eruit klikken, met behoorlijk wat kracht. Zag ik toevallig op YouTube

[Reactie gewijzigd door Frij5fd op 31 januari 2021 13:24]

Ook een puntje is het speciale kabeltje tussen de One connect box en de TV. Als je dat beschadigt, en dat kan makkelijk want kwetsbaar, dan ben je tussen de 50 en 100 euro kwijt.
Als ik mij niet vergis staat er 150+V op dat frummelkabeltje. Altijd leuk om te weten als je huisdieren en kinderen hebt. Ik dacht leuk zo'n kabel, gaatje in de muur en dan aan de achterkant wegwerken. Blijkt dat de stekker al gauw zo'n 3cm dik/groot is, dan wordt dan een aardig groot gat voor het frummelkabeltje want de stekker losmaken en weer vastzetten gaat het niet worden. Jammer, dat design over feautures en ransomware ad situatie, ik zou graag mijn portemonnee open willen trekken, maar niet omdat dezes.
Die stekker is inderdaad een bummer in combinatie met het kwetsbare kabeltje; je moet een koker hebben die voldoende groot is en geen scherpe bochten nodig heeft, ook niet bij het er doorheen trekken. Naast de hoge spanning gaat naar verluid ook het HDMI signaal overheen; dat zou pas in de TV zelf omgezet worden. Als HDMI signalen niet doorkomen bij The frame ligt dat meestal aan het kabeltje
Even voor de beeldvorming: wat voor reclame moeten we hier aan denken? Gaat het over de nieuwste scheermesje, een nieuwe Samsung koelkast of om iets wat vanuit een van de apps komt?

Ik heb ook zoiets op mijn LG TV. Daar wordt een uitgelichte film of serie uit Netflix of een andere dienst gepreviewd. En dat is alles. Ik vind dat zelf niet zo erg, zeker ook omdat gewoon uit te zetten is. Bij mij staat het gewoon nog aan, want er komt weleens iets leuks voorbij.

Dit is iets wat LG dan niet 'op slinkse wijze' na je terugstuurtermijn doet en je kan al die streaming-apps desgewenst wel gewoon verwijderen. Ik zie het dan ook niet zo direct als reclame, maar daarom ben ik zeer benieuwd hoe Samsung het dan doet. Want dat klinkt een stuk serieuzer.
Voor je beeldvorming:
https://twitter.com/inter...tatus/1235727016596590593
Dit is een aanbieding van een supermarkt bijvoorbeeld.
wow. Geen woorden voor. Dit mag wel in de review.
Hier sluit ik mij helemaal bij aan. mijn mond viel open.

Ik had reclame voor tv-apps verwacht..
Ik zou masssaal reageren op de advertenties, zoveel dat de adverteerders het beu worden ? Ik krijg microsoft de laatste jaren zo erg weinig aan de lijn, dat terwijl ik er steeds erg naar uitkijk (mijn vm staat er met snapshot en al altijd klaar voor ;) ) ?
Voor je beeldvorming:
https://twitter.com/inter...tatus/1235727016596590593
Dit is een aanbieding van een supermarkt bijvoorbeeld.
Nee joh!? For real??
*bek valt open*

Ik vond de prijs voor deze TV uberhaupt al bijna crimineel. Ding komt aardig in de buurt van een 55" LG CX. En die zijn echt onvergelijkbbaar.

Maar los van de absurde basisprijs, krijg je ook nog een van dit soort reclames!? hahaha. Lachwekkend gewoon.
Doet Samsung dit ook op hun premium TV's, zoals de aankomende miniLEDs?
Zelfs als het beeld fenomenaal is, kan daar dan meteen een streep doorheen.

[Reactie gewijzigd door VonDudenstein op 1 februari 2021 10:15]

Die reacties ook: “stop buying smart tvs”....
Daarmee bedoelen mensen.. Koop geen smart tv's meer.

In eerste opzicht zal je nu denken WTF die heeft een draadje los zitten, maar dit is natuurlijk een prima optie. Je koopt een Domme tv met een mooi beeldscherm en een HDMI aansluiting. Sluit er een Apple TV of Android TV naar keuze op en je TV hoeft alleen maar aan en uit te kunnen. Door middel van je HDMI aansluiting kan je dit zelfs via je android box of apple box reguleren en hoef je alleen maar je kastje aan te zetten en je TV springt aan.

Voordelen:

Geen reclame, niet wachten op tot je 4 jaar na dato een software update krijgt
Upgraden? Gewoon de nieuwe apple/android box kopen en prik en klaar.

Nadelen: Niet alles in dezelfde kast en randapparatuur ?

Ik ben dus iemand die ongelofelijk genaaid is door Samsung. Ik heb 3 jaar geleden eind 2018 een hagelnieuwe TV gekocht van Samsung, 9 series top of de line flagschip, curved screen 65 inch. Ding koste een rib uit me lijf maar het was het waard "dachten we" Want overal kwam hij goed uit te tests.

Nou 3 jaar later, ik heb 2X een update gehad maar de TV is te oud voor o.a. Apple TV en casting. Dan had ik het 2019 model moeten kopen. Okaayy??? En de laatste van de updates heeft niks anders gedaan dan overal reclame in mijn menu te gooien.

Dus een TV die 3 jaar oud is van meer dan 3500 euro, krijg je reclame door je strot geduwd???

Ik wil nog niet eens beginnen over het bloeden van de backlight over de gehele bovenrand van de tv wat echt meer dan 5-10 CM in het beeld vloeit en met de dag erger wordt. Samsung heeft hier geen gehoor aan en kunnen hem enkel betaald repareren want hij was buiten de garante (letterlijk met 42 dagen toen ik belde) Verwachten een geheel nieuw paneel + LCD en de kosten zijn zo groot dat ik een nieuwe tv kan kopen.

Ik was echt een samsung fan, vorige TV ook van samsung, wasmachine en koelkast van samsung. Oven van samsung. Maar ik ga zometeen in April na de verhuizing toch echt naar een ander merk kijken. (P.s. de wasmachine is nog steeds goed en is een add-wash en tot nu toe een fantastisch apparaat, dat mag ook gezegd worden)
Ook zonder garantie heb je nog steeds recht op een degelijk en goed werkend product. Van een TV van meer dan 1000 euro mag je wel verwachten dat deze ruim 6 jaar mee gaat. Het is dan ook niet meer dan redelijk dat de winkel bij een probleem na 3 jaar de helft van de reparatiekosten voor z'n rekening neemt.

Zie ook https://www.consumentenbo...-reparatie-in-de-praktijk

Ik kan een lidmaatschap van de consumentenbond echt aanraden. 1x problemen gehad met Bol.com die ik na 3 telefoontjes en mailtjes niet opgelost kreeg. 1x bellen met de consumentenbond en Bol.com belde me binnen twee uur terug met een oplossing die me meer dan tevreden stelde. Het zal niet altijd zo magisch gaan, maar het kan nooit kwaad om een ervaren partij aan jouw kant te hebben in dit soort zaken!

Verder ben ik het helemaal eens met je aanbeveling om geen smart tv te kopen. Ik ben heel blij dat mijn smart tv voorlopig nog geen update krijgt naar de laatste versie van Web OS waar LG ook reclame in het menu gegooid heeft.

[Reactie gewijzigd door bw_van_manen op 1 februari 2021 13:57]

Grootste gedeelte van de tv's is alleen wel smart. En een niet smart tv vinden die ook nog bij je wensen pas nog een stap verder.
Ja daar ben ik ook voorstander van hoor. Heb een shield tv, dat werkt perfect.
Maar ik bedoelde meer, volgens mij zijn er geen “domme” tvs meer. Je koopt eigenlijk altijd een smart tv.
Zo zonde! Ik ben blij dat ik 4 jaar geleden een "domme" Sharp tv heb gekocht voor een goede prijs. Deze werkt nog steeds perfect. Netflix e.d. gaat via een Mi Box S. De perfecte oplossing en geen reclame te zien!
Shocking. Sta op het punt een televisie te kopen maar in elk geval niet dit. Dank je.
Ik heb twee dagen geleden
de 65 inch LG oled cx gekocht egt een aanrader!
De reclame die er is is gewoon uit te zetten bij lg.
Stom dat het er uberhaupt in zit (welke klant vraagt ooit om ads!), maar opt-out is beter dan helemaal niks.

Bovendien is het een echte oled in plaats van dat qled! Als ik voor een TV ga, wordt het ook LG. Of een ander Oled merk.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 31 januari 2021 21:15]

Oké, dat is wel erg bizar ja. Dit gaat wel heel ver en is gewoonweg belachelijk.
Bizar he! Nou Samsung komt er dan echt niet meer in....
Erg subtiel valt het niet te noemen. Natuurlijk zou men zelfs geen pixel mogen gebruiken om reclame te vertonen op een product dat je hebt gekocht maar dit is compleet onaanvaardbaar. Hoe lang nog Samsung het gaat proberen om reclame permanent op het scherm te plaatsen?
Wow! Die van mij doet dat gelukkig niet. Alleen een klein tegeltje met reclame voor Canal digital of zo. Hoop dat dat zo blijft!

Ook een recente Samsung met Tizen trouwens.
@redactie het zou jullie sieren dat jullie in je review vermelden dat Samsung reclame toont in hun menu.

Uiteraard zien jullie dat niet tijdens de review. Bij mij begon het ook na een half jaar pas.
Stuur dan je tv nog maar eens terug...

Het mag zelfs wel in de pricewatch vermeld worden welke tv's dit doen en waarbij het niet is uit te schakelen.
+1
ik vind het betreurenswaardig dat ik ik de nota bene in comments van een review erachter moet komen dat het product vol spyware en bloatware staat ipv in het artikel zelf.
Eerlijk gezegd ben ik wel benieuwd naar hoe de redactie (@Eric van Ballegoie ) tegen deze situatie aan kijkt, want van een tech-redactie verwacht ik dat ze op de hoogte zijn van dit soort praktijken bij dergelijke TV's.
Is dit uit onwetendheid niet gemeld, of is het gewoon stilletjes niet benoemd? Laten we uitgaan van onwetendheid, mede veroorzaakt door het slimme trucje om het niet direct na installatie te laten zien.
Is de redactie bereid om de review te herzien na deze nieuwe kennis?
Nou, Tweakers weet heel goed van deze maffia praktijken van Samsung.

Ze hebben dit in 2016 zelfs aangekondigd in een artikel:

nieuws: 'Samsung gaat in Europa advertenties toevoegen aan hoofdmenu van tv'
Wij zijn tijdens de test van deze (en andere) Samsung tv's het afgelopen jaar geen reclames tegengekomen, ook bij tv's die we langere tijd in test hadden.

Ik weet uiteraard dat Samsung in het buitenland reclames toont, maar ik was - kennelijk onterecht - in de veronderstelling dat dit in Nederland niet gebeurt. Naar aanleiding van de vele opmerkingen hier in het topic heb ik bij Samsung uitgevraagd wat de status van advertenties in Nederland is, waarom deze getoond worden, hoe Samsung consumenten voor aankoop op de hoogste stelt dat dit gebeurt, of het klopt dat reclames binnen de eerste 14 dagen na aankoop niet getoond worden en of het voor eindgebruikers mogelijk is de reclames uit te schakelen.

Als ik reactie heb zal ik dat sowieso in dit topic delen, en mogelijk ook (de conclusie van) de review aanpassen. Tot die tijd zijn voorbeelden (foto's) van reclames in Nederland welkom. Mag via dm of eric@tweakers.... naar mij gestuurd worden.

[Reactie gewijzigd door Eric van Ballegoie op 2 februari 2021 19:40]

Dank voor je terugkoppeling! :Y)
Eric,

Leuk dat je dit hebt opgepakt!
Ik ben benieuwd naar de antwoorden van Samsung.

Bij de Twitter berichten die ik in een van de eerdere reacties heb geplaatst zijn ook plaatjes te vinden. Ik ga er vanuit dat je die al wel gevonden hebt.

Verder staan er in de reacties informatieve linkjes naar andere sites die er ook al eens over schreven. Daar is te lezen dat Samsung er dik op in zet.

In 2016 heeft Tweakers het al eens aangekondigd in een artikel dat het eraan zat te komen.

Ik kijk uit naar een artikel waarin de huidige stand van zaken uiteen word gezet.
Niet alleen van Samsung maar ook in vergelijk met andere fabrikanten.

Het zou mij enorm helpen bij de keuze van
een tv. Voor mij is het zelfs een waardevolle aanvulling op de producteigenachappen in de Pricewatch.

Er zijn groepen mensen die af stappen van lineaire tv en abbonneren op betaalde streamingservices waar ze geen reclame hebben. Het is dan op z'n zachtst gezegd heel vervelend dat je die dan van je smarttv in het menu krijgt gedrukt.

Ook voor ouderen en mensen met bijvoorbeeld een autisme spectrum stoornis kan het erg verwarrend zijn als een menu ineens veranderd. Samsung drukt zijn advertentie tile immers ineens vooraan in de rij met tiles/apps.
Hi!

Ik heb (jouw) links in dit topic inderdaad bekeken en daarbij twee Nederlandse reclames gezien (die van Canal Digitaal, en die voor Samsung's eigen Unpacked event). Is dat correct, of heb ik iets gemist?

Eén Nederlandse reclame is overigens voldoende aanleiding om dit bij Samsung uit te vragen wat mij betreft, daarom heb ik dat nu ook gedaan.
Hoi Eric,

Ja dat klopt.

Voor zover ik me herinner zijn dit de advertienties die ik voorbij heb zien komen, waarbij een aantal meerdere malen.
- Canal Digitaal
- Rakuten
- Samsung Galaxy Unpacked
- Disney+

Het Galaxy Unpacked heb ik dit jaar voor het eerst gezien maar die bleef wel meteen een dag of 4 staan.
Dat zou mij mateloos irriteren, zou je een tv niet kunnen terugbrengen om die reden?
Als consument ben je niet verplicht om een reden op te geven.
Moet ik een reden opgeven als ik een product terugstuur?

Nee, je bent niet verplicht om een reden op te geven wanneer je een product retour stuurt naar een webwinkel, als je de aankoop wilt ontbinden. De verkoper mag je echter wel naar de reden vragen.

Dit is uiteraard anders wanneer je het product terugstuurt omdat je aanspraak maakt op de garantie. Je dient dan wel te vermelden wat er mis is met het product.
Bron: thuiswinkel.org
Als een product na 16 dagen anders gaat worden en daardoor niet meer voldoet aan de beloften die men heeft gedaan, dan is dat een geldige rede om een aankoop ongedaan te maken. Door in het begin geen reclame te maken geeft Samsung de indruk dat het product geen reclame toont. Als dat ook niet duidelijk bij de verkoop of het uitpakken wordt vermeld, mag je dat als belofte beschouwen (dat is namelijk de gangbare werking van een TV).
Reclame via tv-zenders, kabel-provider enz tellen natuurlijk niet mee. Apps die niet verwijderd kunnen worden, maar niet zelf startend zijn even min, tenzij ze de werking van de tv drastisch beperken.

Je kan de koop dan niet zomaar ongedaan maken, maar moet te winkel wel eerst een redelijke termijn geven om er alsnog voor te zorgen dat de TV aan de verwachtingen voldoet die men er redelijkerwijs aan mag stellen. In dit geval dus het uitzetten van de reclame.
Als een product na 16 dagen anders gaat worden en daardoor niet meer voldoet aan de beloften die men heeft gedaan, dan is dat een geldige rede om een aankoop ongedaan te maken. Door in het begin geen reclame te maken geeft Samsung de indruk dat het product geen reclame toont. Als dat ook niet duidelijk bij de verkoop of het uitpakken wordt vermeld, mag je dat als belofte beschouwen (dat is namelijk de gangbare werking van een TV).
Dat is wel een heel vrije interpretatie van een belofte: een indruk, of het niet tonen van reclame tijdens een aantal dagen. Ik denk eerlijk gezegd dat je geen juridische poot hebt om op te staan wat dat betreft :)
Sterker nog: bij ingebruikname van de Samsung TV moet je instemmen met hun gebruikersvoorwaarden, en daarin staat expliciet dat Samsung jou (gepersonaliseerde) reclame mag tonen op het betreffende tv-toestel.

[Reactie gewijzigd door Fireshade op 31 januari 2021 15:05]

Onder een belofte mag je ook het "normale gedrag" van een toestel rekenen. Het tonen van reclame op een een tv is bepaald niet standaard. Als je daar pas na aankoop achter komt, dan wijkt het dus af van wat je verwacht. Dat het in de gebruiksvoorwaarden van het toestel staat telt dan niet meer, want die zie je pas bij ingebruikname, dus na de aankoop.
Het tonen van advertenties hoort vooraf gemeld te worden, zelfs als je dat uit kan zetten.
Onder een belofte mag je ook het "normale gedrag" van een toestel rekenen. Het tonen van reclame op een een tv is bepaald niet standaard.
Is dat ook niet standaard op Samsung toestellen? Want als elke high-end samsung van na 2018 het heeft, dan lijkt het mij wel de standaard op samsung.
Het tonen van advertenties hoort vooraf gemeld te worden, zelfs als je dat uit kan zetten.
Onmogelijke eis, overal kan je ads op tonen, hooguit is de software er nu nog niet geschikt voor. Maar overal kan je ads op tonen, dus dan zou je dit overal bij moeten melden. Waardoor het zinloos wordt.
Ik kende de advertenties op de High-end toestellen van Samsung niet. Het zou voor mij ook een absolute dealbreaker zijn. Je betaalt veel geld voor zo'n ding en dan wil je ervan genieten en niet geïrriteerd worden en nog meer betalen in de vorm van advertenties consumeren.

De eis om het tonen van advertenties (door het toestel zelf) moet bij elk apparaat vòòr de aankoop vermeld worden. Het is gelukkig nog geen standaard en zelfs niet normaal voor alle tv's. Het tonen van advertenties van de tv-kanalen ed is wel normaal en geen functie van de tv zelf. Dat melden is inderdaad onzin.
Nee, wetgeving gaat per definitie boven wat de fabrikant doet. Wat niet wegneemt dat dit vooraf bekend was.
Ik kende de reclame's op Samsung tv's niet. Als ik er pas na twee weken achter zou komen dat er advertenties opgedrongen worden vanuit het os, dan gaat de TV echt retour winkel en wil ik mijn geld terug, ook als die winkel geen verlenging van de "probeer tijd" tot 30 dagen heeft, of als ik hem bij een fysieke winkel had gekocht. Desnoods schakel ik een advocaat in. Ik ga geen geld betalen om vervolgens ook nog eens advertenties opgedrongen te krijgen.
Anoniem: 562971
@WillySis31 januari 2021 13:29
Je kan de koop dan niet zomaar ongedaan maken, maar moet te winkel wel eerst een redelijke termijn geven om er alsnog voor te zorgen dat de TV aan de verwachtingen voldoet die men er redelijkerwijs aan mag stellen. In dit geval dus het uitzetten van de reclame.
Ik kan mij beroepen op mijn consumenten recht, die geeft namelijk de gelegenheid om een artikel 30 dagen uit te proberen.

Waneer ik hem binnen die 30 dagen retour stuur hoef ik daar geen reden voor op te geven.
Dat misverstand bestaat bij veel mensen. Er zijn winkels die die mogelijk bieden, maar een recht is het niet.
Alleen bij online of telefonische aankopen heb je wettelijk twee weken het recht om een artikel zonder opgaaf van rede te retourneren. Als een winkel de wettelijke termijn niet communiceert, dan wordt de termijn automatisch verlengd tot 12 maanden. Na twee weken vervalt wel het recht op kosteloos retourneren. Bij de meeste online aankopen moet je aanvinken dat je het eens bent de algemene voorwaarden. Daar staat de termijn waarbij jij recht hebt op retourneren altijd in genoemd.
De termijn voor 12 maanden geld altijd voor het "voldoen aan de verwachting". Je moet dan dus een rede opgeven om een product te retourneren en de winkelier moet dan een mogelijkheid hebben om het product alsnog aan de verwachtingen te laten voldoen, of een compensatie te bieden. Bij een geschil kan je dan naar een geschillencommissie of, als die er niet is, naar de rechter.

Bij aankoop in een fysieke winkel bestaat het recht op retourneren zonder opgaaf van rede niet. De 12 maanden termijn bestaat wel, maar de voorlichting van de verkoper telt dan wel mee. Als hij je verteld had dat er na 16 dagen reclame te zien zou zijn, dan kan je dat niet meer aanvoeren als rede waarom de tv niet aan je verwachting voldoet.
https://www.veritasadvies...ten-heb-ik-als-consument/
Er is bovenal een conformiteitsbeginsel. Het product moet voldoen aan de eisen die redelijkerwijs gesteld mogen worden aan een product. Bijvoorbeeld: een 55" televisie van 200 Euro van een shabby merk gaat na de garantie termijn stuk en dan heb je pech gehad en een televisie van 55" van een A merk van 3500 Euro gaat na de garantietermijn stuk en je kunt wel een beroep doen op de conformiteit.
Maar heeft een conformiteitsbeginsel iets te maken met de prijs?

En shabby merk klinkt heel leuk, maar zegt ook niets op zichzelf. Voor hetzelfde geld gebruiken ze exact hetzelfde binnenwerk als een "goed" merk, dan geldt het conformiteitsbeginsel nog steeds...
Ja, want de prijs geeft een indicatie van de te verwachten levensduur. Zie ook https://www.consumentenbo...-reparatie-in-de-praktijk
Er zit een duidelijk verband tussen de aankoopprijs en wat je mag verwachten. Precies dát is onderdeel van de afweging conformiteit. Shabby of niet maakt dus veel uit.
Conformiteit heeft natuurlijk wel te maken met wat je als consument van een product mag verwachten. En bij een TV van 200 euro van een B-merk zal je normaliter minder mogen verwachten dan van een A merk TV van 3000 euro.
Nog 1 toevoeging: Als het artikel correct omschreven is op de webwinkel en je gebruikt je herroepingsrecht, dan hoeft de winkel de transport kosten niet te dekken, deze kunnen aangerekend worden.

Als je een artikel toegestuurd krijgt dat niet correct omschreven is op de webwinkel (andere kleur, formaat of gewoon een totaal ander artikel) en je gebruikt je herroepingsrecht, dan zijn ook de transportkosten gedekt.

[Reactie gewijzigd door BlaDeKke op 31 januari 2021 19:06]

Standaard heb je wettelijk 14 dagen om het op kosten van de verkoper te retourneren. Hiervoor hoeft je geen rede op te geven.

Na die wettelijke termijn gelden er een aantal beperkende voorwaarden die de verkoper moeten beschermen.
Als het ontvangen artikel niet aan de verwachting/omschrijving/belofte voldoet en je wil het pas na de 14 dagen terugsturen, dan moet je daar een rede voor opgeven. Valt de rede onder de garantie, of kon de afwijking niet eerder geconstateerd worden, dan moet retourneren in principe kosteloos zijn. Als de koper het product wel langere tijd heeft gebruikt, dan mag de verkoper een "redelijke vergoeding" voor de verzendkosten vragen. Deze bepaling is niet heel duidelijk en wordt vaak ten onrechte geïnterpreteerd als een standaard recht om artikelen ook na 14 dagen op kosten van de verkoper terug te sturen. Er zijn echter ook winkels die de regel zo interpreteren dat de klant altijd voor de retour kosten moet opdraaien.

Een verkoper kan weigeren om een artikel terug te nemen als hij vind dat de opgegeven rede niet deugd, bijvoorbeeld omdat die informatie duidelijk bij het artikel stond vermeld. In dit voorbeeld zou je de tv niet terug mogen sturen als bij het artikel zou staan dat het reclame zou uitzenden.
De verkoper heeft ook het recht om ervoor te zorgen dat het product alsnog aan de omschrijving/belofte voldoet. Ook deze regel wordt vaak vergeten.
Als je een artikel toegestuurd krijgt dat niet correct omschreven is op de webwinkel (andere kleur, formaat of gewoon een totaal ander artikel) en je gebruikt je herroepingsrecht, dan zijn ook de transportkosten gedekt.
Alleen de truc met reclames in menus is dus of dat beschreven moet worden?

Want geen enkele tv kan je garanderen geen reclames te tonen (het is inherent aan het medium tv).
En eigenlijk als het de norm is dat het niet getoond wordt, dan ga je het er ook niet bijzetten (nu, nieuw model, wederom zonder reclames in de menus). Alleen als het bij samsung wel weer de norm is dat ze ads tonen, tja dan wordt het een ingewikkeld verhaal.
Ik kan mij beroepen op mijn consumenten recht, die geeft namelijk de gelegenheid om een artikel 30 dagen uit te proberen.
Welk 'consumenten recht' beroep jij je dan specifiek op?
Wettelijk is het 14 dagen.
30 dagen is extra service.
Ja tijdens de 14 dagen afkoeltermijn. De reclame komt pas daarna.
Reken maar dat ik niet 'afkoel' als er na 14 dagen of 4 weken opeens allemaal reclames doorgedrukt worden op mijn TV waar ik absoluut niet op zit te wachten ...

... en reken ook maar dat ik luidkeels de reden van teruggave opgeef.

Deze info betekent nu eigenlijk al dat het merk Samsung bij mij op een zwarte lijst komt. Wat een compleet asociale manier om met je klanten om te gaan om wat extra geld te verdienen. Volgens mij doe je op deze manier alleen maar je eigen merk langdurig schade toe.
Als grootste tv fabrikant bepalen zij de regels. Een klant meer of minder. Who cares. Nooit maar dan ook nooit een Samsung voor mij.
Als klant bepalen wij de regels!
Als wij ons er steeds maar weer bij neerleggen dat wij vanwege de grote van de fabrikant
geen verschil meer uitmaken dan hebben de fabrikanten vrij spel.

Gewoon boycotten!
Onze overheid bepaalt de regels. In Nederland is de verkoper verantwoordelijk voor garantie en retour.

Als je als consument wordt afgescheept door de verkoper, check dan op consuwijzer.nl je rechten.

Als verkopers constant Samsung TVs moeten terugnemen en vergoeden, wil geen verkoper in NL meer Samsung TVs verkopen. En bouwt Samsung in dat Nederland geen reclames worden getoond.

Die slachtoffer rol van consumenten snap ik niet zo. We staan in Nederland erg sterk!
Veel webwinkels hanteren inmiddels 30 dagen en de MediaMarkt 🤞zelfs 100 dagen
Ik zou zelf in een winkel eerst kijken hoe de tv werkelijk presteert voor ik overga tot koop. Kan dus zijn dat ik vanuit de winkel dan direct een aankoop doe, dan is die bedenktijd er niet meer.

(En dit is natuurlijk wat ik normaliter zou doen, nu zou ik wachten tot winkels weer open mogen)
Ik zou zelf in een winkel eerst kijken hoe de tv werkelijk presteert voor ik overga tot koop. Kan dus zijn dat ik vanuit de winkel dan direct een aankoop doe, dan is die bedenktijd er niet meer.
Als in de winkel geen reclame wordt getoond en er wordt thuis wel reclame getoond na twee weken, dan is dat een verborgen 'gebrek'. Gebaseerd daarop zou je (eventueel via rechtsbijstandshulp, als de winkel niet meewerkt) prima je geld terug moeten kunnen krijgen.
Hangt ervan af; zit zoiets bijvoorbeeld ergens vermeld voordat je het product daadwerkelijk in gebruik neemt (voorwaarden accepteert), dan heb je zoiets wel degelijk geaccepteerd lijkt me. Dat hoeft niet per se in de winkel zelf te zijn, maar bijvoorbeeld een wall bij de eerste keer opstarten van de TV bijvoorbeeld.
Dat soort dingen zijn niet rechtsgeldig.
Slechts in 99% van de gevallen zijn ze wel rechtsgeldig hoor...

Waarom denken mensen toch altijd dat bedrijven allerlei geld steken in juridische bewoordingen en bepalingen als die niet rechtsgeldig zouden zijn.

Er zijn een paar bepalingen die op een grijze of zwarte lijst staan, maar 99% van een eula is toch echt gewoon 100% rechtsgeldig hoor.
Hangt ervan af; zit zoiets bijvoorbeeld ergens vermeld voordat je het product daadwerkelijk in gebruik neemt (voorwaarden accepteert), dan heb je zoiets wel degelijk geaccepteerd lijkt me.
Waar accepteer jij expliciet voorwaarden op een manier dat het in redelijkheid en billijkheid gelezen wordt door consumenten?

De meeste EULA's zijn juist daarom niet rechtsgeldig. Als jij naar de Mediamarkt gaat en een dergelijke TV koopt, dan wordt jij voor en tijdens de aankoop hier niet op gewezen. Het daarna verstoppen in bergen aan tekst is dan geen excuus.
Vaak kennen TV's een winkel modus. In dat geval zal de reclame dan uitgeschakeld worden.
Ja klopt, maar het is niet zo dat het op dag 15 gebeurt. Men houd express in tot een stuk na de wettelijke termijn. En of het nou een maand is of 2 dagen er na weet ik niet, maar schofterig is het wel.
Mijn Samsung tv van 3 jaar oud heeft recent deze reclame update gehad. Daarvoor geen reclame. Ik had gehoopt airplay 2 ondersteuning te krijgen, maar blijkbaar is de tv daar net te oud voor. Maar ze hebben dus wel tijd gevonden om een nieuwe firmware te maken om die reclame toe te voegen. Mijn tv was niet heel duur maar wat ik begrijp doet de prijs er niet eens toe voor deze reclame. Als je netflix gebruikt om tv reclame te ontwijken kom je in ieder geval bedrogen uit op deze manier.
Veel = niet alle.
Je kan onmogelijk ontkennen dat Samsung moedwillig de reclame pas na de wettelijke retourtermijn laat opduiken. En dat dit een verwerpelijke praktijk is.
Ah never een Samsung tv hier in huis dus. Wat een blamage.
Samsung maakt best interessante tv’s maar het is een markt die keihard concurreert op prijs dus dan wordt er al snel wat verdient met data van de gebruikers...
Voor mij ook geen Samsung meer na deze. LG is vaak gebruiksvriendelijker maar ook niet reclamevrij. pi-hole wordt bijna een verplichting.
Ik heb een vrij recente lg tv en heb nog nooit een reclame gezien? Nou gebruik ik enkele de knop "smart" en start dan Plex of Netflix op dus misschien kom ik niet waar ze reclame laten zien.

Edit: Speak of the devil. Ik kijk zojuist even en ik heb opeens de Videoland app geïnstalleerd staan.

[Reactie gewijzigd door Rendiertje1 op 31 januari 2021 12:09]

Ik kijk zojuist even en ik heb opeens de Videoland app geïnstalleerd staan.
Het gaat bij Samsung niet om voorgeinstalleerde apps zoals Youtube, Netflix e.d.
Samsung reclame waar het hier over gaat is echt wat anders:
https://twitter.com/inter...tatus/1235727016596590593
Samsung ziet het echt als een verdienmodel, profileert zijn gebruikers en adverteert hier ook actief mee naar adverteerders:
https://www.samsung.com/us/business/samsungads/

[Reactie gewijzigd door Fireshade op 31 januari 2021 12:23]

Belachelijk dit.
Ben aan het rondkijken voor een tv, maar dit gaan we dus niet doen.
Jammer Samsung.
Het ligt er ook aan hoeveel waarde je hecht aan het 'smart' prul. Al sluit je die TV's nooit aan op het Internet, dan heb je er ook geen last van.

Zelf heb ik laatst een LG CX televisie geïnstalleerd, omdat er geen andere TV met die specificaties überhaupt te koop was. LG heeft ook reclame op diens smart TV's, maar dat is voor de genoemde TV niet van toepassing omdat die enkel met HDMI apparatuur gebruikt wordt en zelf geen netwerkverbinding heeft. De brakke meegeleverde afstandsbediening is meteen vervangen met een Logitech Harmony, die alles kan bedienen.

Firmware updates? USB sticky. :)

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 31 januari 2021 16:11]

Klagen over reclame is terecht. Gelukkig kijk ik niet naar het hoofdmenu. Blijft een extra tegeltje bij de keuzestrook over. Maar eens dat het niet hoort.
(Over het niet kunnen verwijderen van apps, tja, ach.)
Als ik de "groten" bekijk op Rtings, dan hebben zowel Sony, LG en Samsung reclame.
Ja het is een schande, maar nee het is niet onderscheidend.
Bij LG heb ik nooit reclame gezien, tenminste niet in het hoofdmenu? Toch een OLED model staan van 2 jaar terug.

Wel wat voor geinstalleerde apps (netflix bijvoorbeeld), maar daar kan ik me niet zo druk om maken.

In de content store worden wel wat apps eruit gelicht, dat kan je als advertentie beschouwen natuurlijk. Maar dan zit netflix ook vol met advertenties met de aangeraden series :P

[Reactie gewijzigd door DaitoX op 31 januari 2021 12:51]

Op mijn oled tv ook nooit reclame gezien, anders had ik wel een mail naar de lg dienst gestuurd ...
Op mijn Samsung heb ik even een tegel gezien van Disney die er niet 'hoorde' maar verder lijkt het ook vooral de aangeraden content in het app-scherm te zijn.
Zoals mijn iPhone plotseling "Apple en Nike" ik het instellingenscherm had...
zeer slechte zaak idd. Vraag: zie je die reclame alleen als je het menu opent? Bij mijn oude Samsung negeer ik meestal alle apps, behalve degen om bij de synology server te kunnen voor film, verder doe ik niks met die apps. Dem instellingen zie ik alleen als ie weer ens de verbinding kwijt is met wifi. Dus als het onderdeel is van het menu valt het misschien mee? Hoe storend is het?
Het is 1 tegel in het menu onderin. Ik vind het niet storend. Maar tegelijk vind ik het ook niet horen. Wel storend vind ik reclames bij gebruik Youtube, dat is niet te blocken (want geen add blockers), echter youtube premium lost dat wel op (tegen betaling).

Er zit trouwens een (bescheiden) subwoofer in de tv vanaf de 55inch versie. Dat maakt het een betere koop dan de kleinere versies, in principe wil je voor je kunst/foto of ingelijste poster illusie geen soundbar aan de muur 😊. Deze tv is het optimale compromis tussen onopvallendheid, beeldkwaliteit en prijs. Puur op beeldkwaliteit is de tv te duur, maar als totaal pakkend tegenwoordig redelijk geprijst. Deze tv in 55 inch was in het begin een stuk duurder.

Ik had trouwens begrepen dat de volgende frame een stuk dunner gaat zijn. Tweakers is relatief laat met het reviewen van deze tv, desalniettemin een welkome aanvulling omdat deze niet door veel sites gereviewed is (wel rtings.com contrast komt stuk hoger uit, boven 8000)
Is het TV afhankelijk of je wel of geen reclame ziet? Ik heb ook een smartTV van samsung, jaartje of 4 oud, maar ik heb tot dusver nog geen reclame gezien. Of is het enkel bij de nieuwere software versies?
Samsung is er ongeveer 3 jaar geleden mee begonnen.
Samsung maakte 4 jaar geleden nog geen tv's die grondige firmware updates kregen, dus je zit veilig :P
Bedankt voor de opheldering!
Typisch Samsung... altijd alles volstoppen met ellende waar je niet op zit te wachten. Zijn er inmiddels geen jailbreaks voor TV's waarmee je dit soort ellende kunt stoppen?
Ja, een firewall tussen zetten die het onmogelijk maakt voor de TV om de URL te bezoeken waar het de advertenties vandaan haalt.

Maar het is absurd dat dit moet.

Andere merken gebruiken het systeem ook. Maar die hebben een mogelijkheid om het uit te schakelen.
Ik heb deze TV nu al vele maanden in huis, maar nog nooit een reklame gezien. Hij hangt gewoon aan mijn LAN en er wordt niets gefilterd. Gewoon kijken via de Ziggo MediaBox of Netflix via de App van de TV.
Heb model van vorig jaar, zie ook nooit reclame ...
Zo, dat klinkt behoorlijk heftig en is nogal belangrijk lijkt me. Dat Tweakers dit gemist heeft. Lijkt me beter dat ze de review gauw een update gaan geven dan.
Op mijn TV is er heel sporadisch reclame als tegel zichtbaar in Tizen. Absoluut een slechte praktijk en er mag over geklaagd worden, maar ernstig is het ook niet. Ik denk dat ik hooguit eens per paar weken die regel zie. Heb hiervoor wel de opties uit moeten zetten in het menu

[Reactie gewijzigd door unreal0 op 31 januari 2021 18:11]

Of het wel of niet ernstig is, is in dit geval subjectief. Als je een hekel hebt aan reclames (al dan niet verpakt als toegevoegde waarde) en er wordt daarnaast bij de aankoop niet op gewezen dan is het een vorm van spam.
Het begin altijd sporadish dan wordt het langzaam opgebouwd en mogelijk op een later moment nog als een 'feature' verkocht ook.

Vraag me daarnaast af waar deze 'gerichte' reclame op gebaseerd is (zie supermarkt reclame voorbeeld hierboven in de comments)? Is dat kijkgedrag, is dat middels microfoon/camera in de televisie verzamelen van data?

Overigens zie ik ook de nieuwe Bravia Core (nieuwe movie'service' voor Sony televisies in 2021) als een vorm van push reclame. Ik koop een televisie, geen gepushte Samsung of Sony verkoop kanaal.
Wow ik zat er aan te denken deze tv te kopen. Maar bij deze dus direct van mijn lijst af. Bedankt voor de heads-up!
Als het na een tijdje verschijnen van reclame me vooraf niet gemeld was dan valt dat voor mij onder de noemer "Achteraf aanpassen van de voorwaarden van de overeengekomen verkoop"

Dat is denk ik genoeg grond voor het ontbinden van de overeenkomst, 14 dagen bedenktijd of niet.
Mijn Samsung uit 2018 geeft bij het accepteren van de voorwaarden voor het gebruik van de apps / smart functies aan dat je moet accepteren dat zij gepersonaliseerde reclame sturen.

Om deze reden heb ik deze dan ook niet geaccepteerd en gebruik ik geen apps via de tv. Daar boven op verbind ik de tv alleen als ik er naar toe wil streamen via de laptop. Nadien trek ik de kabel er weer uit.

Niets nieuws dus en inderdaad dikke vinger naar Samsung.

[Reactie gewijzigd door Mit-46 op 31 januari 2021 12:13]

Een van de redenen waarom ik altijd een pc scherm koop. Wellicht voor de tv puristen niet goed. Maar voor mij top. Geen smart functionaliteiten, geen andere fratsen. Gewoon een scherm die ik aansluit op een mediacenter. Een Nvidia shield bv.
Is overigens zo bij vrijwel alle "Smart" TV's van Samsung, zou eigenlijk niet moeten kunnen voor een tv van bijna 1200/1300 euro..
Misschien snap ik het niet, maar wie gebruikt dan ook het menu van zijn tv anders dan voor de calibratie?

Mijn tv staat al jaren op hdmi1, htpc eronder en gaan.
Een edge led en dan spreken over goeie beeldkwaliteit???
Dat zegt voor mij genoeg, dit is gewoon geen review maar net als bij hun tv's gewoon verdoken reclame.
Reviews online zijn een pak minder vergevingsgezind....schaamlijk tweakers!!
Belachelijk ja. Heb zelf een oudere MU8000. Zelfde verhaal alleen kwamen de reclames pas na een jaar met firmware.

TV is te oud voor AppleTV, maar reclame willen ze maar al te graag door je strot douwen.

Moet zeggen dat AdGuard DNS als de sms voor de WIFI van de tv het gros er wel uit pikt.
Ik heb de samsung the frame 2019 variant en nog nooit reclame gezien
We zijn aan het kijken naar een tvin de woonkamer. Omdat ik een tv niet bepaald een sieraad in de woonkamer vind, leek me dit wel een aardige oplossing. Maar Samsung valt bij deze af, omdat ik niet zit te wachten op advertenties en moeilijke oplossingen om dat te voorkomen.

Dan liever een kast met een tv-lift en een tv van een ander merk. Scheelt ook in stoomverbruik. Jammer, want onze andere Samsung tv's (< 2016) zijn we verder tevreden over.
Eigenlijk is zoiets wéér een reden voor mij om géén smart tv te willen hebben. Ik heb het jaren kunnen volhouden door gewoon een eigen mediacenter-pc met XBMC en later Kodi te gebruiken. Door er ook nog een Google Chromecast aan te hangen kon ik ook nog Youtube enzovoorts casten zonder een of ander ellendig OS te moeten tolereren. Nog niet zo lang geleden heb ik dat vervangen door een Nvidia Shield TV eraan te hangen. Heerlijk apparaat, écht de beste Google TV implementatie. Alles instelbaar en het werkt als een speer.
Totdat ik zo gek was om een Philips OLED te kopen (nou ja...LG dan, met een Philips sausje). Ook Google TV erop, dus ik dacht dat dat wel hetzelfde zou zijn. Ja, min of meer... Gelukkig kan Kodi erop om mijn eigen films van mijn NAS af te kunnen spelen, maar man, verlang ik weer naar mijn Nvidia terug. Ik had dat ding nooit moeten verkopen. Maar ja...een Google TV voorzien van een Google TV kastje leek mij overkill.

Ik weet dus wat ik de volgende keer doe als deze TV stuk gaat of ik écht de geldpest krijg en/of zin om 'm te vervangen. Een goede tv, LG denk ik dan, en gewoon weer een eigen kastje waar ik zelf controle over heb. En dat hele smart tv gebeuren gewoon laten voor wat het is. Het is ofwel een reclameding of het is slecht geïmplementeerd, teveel afgeschermd (zoals bij Philips). Het is om gek van te worden. Het is toch MIJN apparaat? Laat MIJ dan ook bepalen wat ik ermee doe, catreer dat Google TV nou niet. Maak er desnoods een simple mode en expert mode in. Voor nerds als wij, die weten wat ze doen. Welk belang heb je nou om een apparaat te beperken in zijn mogelijkheden?
Ik heb de 65" variant terug in november aangeschaft. Net vóór de zwarte vrijdag aanbiedingen. In totaal kwam de prijs uit rond de 1300 euro inclusief installatie aan de muur. (reclame korting, extra korting van Samsung shop en nog €200 cashback). Ik hoort bij de doelgroep. Ik heb geen TV nodig maar wel de wens voor iets die de donkere, grijze, winterse dagen kan voor mij verlichten. Ik vind de Art Store geweldig. Ik gebruik de Art Mode het meeste. De ding staat ongeveer 16uur per dag aan en geeft een nieuwe beeld elke 10 minuten. Ik gebruik het om ook mijn vakantie foto's van de afgelopen jaren te tonen. Ik heb The Frame nog niet op de kabel gesloten. Ik heb er geen reden voor. Ik heb het wel via WiFi en vaste netwerkkabel aangesloten. Wel zie ik af en toe een kleine reclame in de menubar. Irritant maar het is geen show-stopper.

De pluspunten:
- hangt plaat aan de muur en kan nog wat naar beneden gekanteld
- zeer dunne draad voor signaal en stroom
- good beeld voor wat het is - wel is er wat kleurverschil afhankelijk van de kijkhoek (L/R en onder)
- Art Store
- Game mode werkt goed bij het afspelen van filmpjes en games van de computer
- met het laatste versie van de Samsung android app is het mogelijk om Art Mode selecties via je telefoon te kiezen.
- 10jr guarantie tegen inbranding
- gratis montage aan muur thuis via Samsung website


De minpunten:
- Art Mode kan je eigen beelden vertonen, maar er is zeer beperkte ruimte en extern media is niet ondersteund in Art Mode.
- Er is rond 350-400MB beschikbaar voor eigen beelden.
- bewegingsdetectie / lichtsensor werkt vaak bij mij niet. (ik heb geen optimaal plaatsing)
- je eigen beelden moeten precies 4K (3840x2160) zijn, anders worden ze scaled en in een 'lijst' gezet.
- in Art Mode is het niet mogelijk om een type art / artiest uit de algemeen roulatie te zetten. Dan moet je alles die je wil zien als favoriet aangeven. Kost veel tijd / kan beter.
- ingebouwd / niet gebruikt apps zijn niet te verwijderen
- Wifi is vereist voor Smartconnect. Je kan niet met een vaste netwerkkabel in hetzelfde netwerk gaan werken.
- als je in een dikbewoond woonwijk woont, krijg je af en toe last van buren die wil een verbinding maken met je TV
- Geen makkelijk toets op de remote om van bron te veranderen.
Hoe zet je je eigen foto's voor art-mode op de tv? Is dat via een app of moet je met usbsticks aan de gang?
via een app (die retetraag is maar werkt best ok)
Zelf afbeeldingen (schilderijen of foto’s) op de Frame TV zetten kan ook met een USB stick.
Op mijn vorige iPhone werkte de Samsung Connect functie niet, en heb ik het noodgedwongen met usb stick moeten overzetten. Werkt goed. Alleen wat gefriemel omdat de smart connectbox bij mij wat ingeklemd staat in tv kast.
Ik gebruik een USB hardeschijf - (Seagate Backup Plus Portable van 5TB) werkt prima. je moet het alleen maar in de juiste USB poort stoppen.

Van daar via de TV menu, in Art Mode settings menu onder My Collection zie je je USB schijf. Dan begin je met de wat ingewikkeld taak om elke foto apart te selecteren en eventueel een lijst voor het kiezen.

Als je een heleboel foto's wilt afspelen, kan je ze direct van de USB schijf afspelen in normal modus. Ga dan niet via de Art Mode menu naar je USB schijf kijken maar via de top level menu direct naar je USB schijf. Daar kan je ze met de gewone Slideshow optie laten afspelen.
"- Wifi is vereist voor Smartconnect. Je kan niet met een vaste netwerkkabel in hetzelfde netwerk gaan werken."

Deze begrijp ik niet. Je kunt de TV dus niet gewoon met een UTP kabel aan je router hangen, het moet persé via WiFi?
Tot nu toe is dat hoe het bij mij heeft gewerkt. Ik had het eerst alleen via een vaste netwerkkabel aangesloten. Dat heeft wel voor internet toegang, streaming, ezv verzorgd. Maar toen ik met de smarthub features wilde gaan spelen, wordt het alleen maar ondersteund als de WiFi aan staat. Voor de helderheid, mijn TV vaste netwerk zat in hetzelfde netwerksegment als mijn smartgateway en wifi AP. Maar totdat ik de WiFi van de TV activeerd, had ik geen toegang tot smarthome/smarthub features. En, als de WiFi aan staat, maakt de TV geen gebruik van de vaste netwerk aansluiting. Erg jammer met streaming als je in een dikbewoond woonwijk zitten.
Ik heb deze tv een jaar in huis gehad (08-2019 tot 07-2020). Toen weer weggedaan omdat het constant vastliep en er geen beweging in te krijgen was. Reset was de enige optie. Op het laast gebeurde dit elke dag ook nadat de controlbox vervangen was door een reparatuur. Om schakelen van art mode naar tv ging ook niet altijd perfect. Maar mijn grootste ergenis was dat het beeld vrij donker was vooral bij films van netflix en andere aanbieders. Het beeld was met geen mogelijkheid helder te krijgen zonder dat er andere nadelen aan zat. Ook kon het gebeuren dat als je de tv uit deed, de controlbox ontzetend warm werd. Veelal merkte je dit de volgende dag. Meteen maar een philips gekocht en ben er blij mee. Ik wilde een review geven bij Coolblue over deze tv over de goede en slechte kanten van deze tv, maar dat accepteerde ze niet. Je mag alleen maar een goede review weergeven.

[Reactie gewijzigd door TPY1 op 31 januari 2021 08:01]

Goed dat deze kant belicht wordt. Het is ook een beetje van de gekken hoe rooskleurig alle producten eruit zien op coolblue. Je bent niet de enige die er last van heeft, ik heb ook al eens een review geschreven die niet geplaatst is.
Ook in heb een keer in de clinch gelegen met coolblue omdat ik een kritische reactie had geschreven over een elektrische kachel die bij hun aanraders hoort. Reactie werd dan ook geweigerd en toen ik daar opheldering over vroeg was het niet mogelijk om mijn reactie nog boven tafel te krijgen en mocht ik een nieuwe indienen die dan opnieuw beoordeeld zou worden. Overduidelijk demotivatie beleid daar.
Het verbieden van negatieve reviews zou verboden moeten worden. Lijkt me simpelweg een vorm van misleiding. Mensen zijn gevoelig voor reviews en als een product dan enkel positieve reviews laat zien doe je obv verkeerde info een aankoop.
Bol is daar goed in,had iets besteld en was niet naar mijn zin review gedaan en werd gewoon niet geplaatst.
Ik denk dat het bij meer webwinkels gebeurd. Ik heb ook wel eens een negatieve review bij Zalando geschreven voor een paar schoenen. Die was snel weg.
Radar zou hier eens naar moeten kijken, wellicht. Valt toch onder een bepaalde vorm van consumenten misleiding?
Dus:
• Review in de Pricewatch op T.net over het product maken.
• Shopsurvey op T.net invullen over je slechte behandeling, waar de review op T.net het resultaat van is.

Als het niet netjes kan, dan kan je een bedrijf altijd nog schandpalen.
Ja, das mijn ervaring ook bij Coolblue. Mijn eerlijke reviews met echte plus en minpunten worden ook nooit geplaatst. Ik schrijf dan ook geen reviews meer.
Voor de rest ben ik tevreden over de service bij Coolblue, maar het beleid omtrent reviews is ondermaats, het doet eerder dictatoriaal aan: je mag niets ten nadele van het product verkondigen.

Wij hebben 3 weken terug ook een 55” Samsung TV aangeschaft. Ik heb alleen nog maar reclame in de YouTube app gezien, nog niet in het hoofdmenu. Maar ik word alweer stront ziek van de reclame in de YouTube app, dus ga ik binnenkort maar een mini PC bouwen (met Ryzen APU denk ik) en trek ik de ethernet kabel uit de TV en gaat ie offline- in de domme stand.
Tja ik heb nooit reclame in YouTube.. maar ja ik heb dan ook YouTube premium.

Je snapt dat je daar een onbetaalde service gebruikt waar andere mensen wel wat aan willen verdienen?
Dit is niet te vergelijken met een tv kopen van 2000 euro en dan nog reclame moeten kijken
Jazeker. Maar de YouTube app in Tizen serveert meerdere malen per week enquêtes, met de vraag hoe ik goed of slecht ik reclame vond! Super irritant! Ik zit er ook niet op te wachten dat Samsung ons gaat tracken en reclame gaat serveren in het Tizen hoofdmenu... Maar ik ben er nooit vanuit gegaan dat ik het zogenaamde “slimme” deel van de TV serieus zou gaan gebruiken. Ik mis gewoon de mogelijkheden van een Windows besturingssysteem.
Ja, zou kunnen! Ik heb nog een Pi liggen die ik voornamelijk voor Retro gaming gebruik - maar dat kan ik ook op mijn desktop PC. Dus misschien dat ik daar eens mee ga stoeien.
Het is echt eenvoudig. Vergeet niet bij de dhcp-server de ipv6 uit te zetten in de Pi, dan moet je alles wel kunnen blokkeren.
Coolblue is gewoon lachwekkend doorzichtig. Om de schijn van onpartijdigheid op te houden staan er altijd wel wat nadelen bij.

Maar ze zijn heel uitgekookt. De genoemde nadelen zijn allemaal dingen waar bijna niemand zwaar aan tilt.
'helaas zitten er geen batterijen bij', 'het standby lampje is nogal fel' etc etc.

Maargoed, lijkt me sowieso beter om minder nieuwe spullen te kopen. Er zijn genoeg 2dehands tv's te koop en met een 2dehands laptop eraan kun je alle kanten op. Tv's is een luxe artikel wat natuurlijke recources vreet en het gaat al niet al te best met de natuur.
Misschien dat ik dan "mazzel" had, maar ik heb laatst een kritisch review over een bluebuilt product achter gelaten. Bluebuilt is het huismerk van Coolblue. Daarin stond als conclusie dat ik voor een ander merk zou gaan, waarna ik direct merken noemde die Coolblue niet verkoopt. De review werd geaccepteerd en staat zelfs als één van de "meest behulpzame" bijna bovenaan.
Begrijp dat Samsung enorm machtig is. Alle telecom bedrijven moeten ze ook te vriend houden, anders lopen ze bijna een miljoen aan marketing subsidie mis. Bij Coolblue (en Tweakers) lijkt het helaas niet anders te zijn.
Ik wilde een review geven bij Coolblue over deze tv over de goede en slechte kanten van deze tv, maar dat accepteerde ze niet. Je mag alleen maar een goede review weergeven.
Ik ben blij dat je dit aangeeft, ik wist dat niet. Voor mij een reden om niet meer te winkelen bij Coolblue.
Dat is natuurlijk ook onzin. Waarschijnlijk heeft ie wat krachttermen in z'n review gebruikt, en dan wordt je review inderdaad verwijderd. Ik heb ook wel eens een niet lovende review geplaatst, en die staat er nog steeds gewoon (een combi magnetron van Samsung die compleet faalde).
Nee hoor, gewoon in nette bewoording aangegeven wat goed en slecht was. Het is niet zo dat ik alleen maar slechte eigenschappen in de review schreef. Ik heb nog een mail wisseling met de servicedesk hier overgehad maar ze weigerde de review te plaatsen.
Helaas is dit schering en inslag bij webwinkels. Reviews worden vrijwel altijd 'gemodereerd'/'gecontroleerd' voor ze geplaatst worden, soms zogenaamd omdat het netjes moet blijven. Je merkt het vaak zelf niet eens als schrijver tenzij je expliciet naderhand gaat kijken op de productpagina, je krijgt na het klikken op verzenden gewoon een 'dank je wel voor jouw review!' te zien. Maar zelfs met een evenwichtige review in keurig Nederlands wordt je review soms niet geplaatst zonder duidelijke reden.
Weinig aan te doen helaas, er is geen wet die ze verplicht alle reviews te plaatsen. Daarom hecht ik meestal ook weinig waarde aan de reviews op de productpagina, net zoals de 'oneliners' van gamerecensies die vaak op de productpagina's van Steam staan: "Epic" - PC Gamer. Right....
Ik heb een telefoonhoesje een keer 1 ster gegeven en echt slecht beoordeeld, werd gewoon geplaatst hoor...
Het kan natuurlijk ook dat ze die een week of 2 laten staan(ivm mensen die kijken of het wel geplaatst is) en het daarna alsnog verwijderen.

Bijna niemand gaat controleren of z'n negatieve review na een paar weken nogsteeds zichtbaar is.
Tja dat is Coolblue.ruimhartig in terugsturen. Als je maar hun grote merken met rust laat. Heb je wel hier een review over Coolblue geschreven?
Helaas niet aangedacht
Kan nog steeds..
Ik wilde een review geven bij Coolblue over deze tv over de goede en slechte kanten van deze tv, maar dat accepteerde ze niet. Je mag alleen maar een goede review weergeven.
Dat laatste is niet waar. Er zijn wel regels waar je je aan moet houden en één daarvan is dat je niet een ander merk erbij haalt. Het is soms moeilijk om objectief te blijven, maar dat is wel waar andere lezers het meest aan hebben.
Is dat serieus van coolblue?? 🤤
Leuk bedacht concept van Samsung. Ik hoop dat het in de praktijk ook zo uitpakt. Als bezitter van een recente Samsung TV kan ik niet anders dan vallen over de positieve opmerkingen in dit artikel over de one connect box en Tizen. Leuke concepten, maar de uitwerking is minder.
De eerste, vooral in combinatie met de invisible cable is erg gevoelig aldus de monteur (alle signalen gaan door het ene dunne kabeltje) die de mijne heeft vervangen buiten de garantietermijn.
En dan Tizen, tsja het ziet er prima uit en navigeert prima, maar wordt nauwelijks geüpdatet. Dat maakt het lastig randzaken zoals Bluetooth headphones goed te connecten. Ook werken sommige apps, zoals NPO gemist, matig.
Het zou niet misstaan deze kant van het verhaal ook te belichten als het aankomt op TV reviews.
Ik herken je punten niet, al kan ik niks zeggen over de connectbox want dat heeft mijn QE65 niet. Maar de apps werken prima, en hebben op 1x na nooit iets raars gedaan. Ook een Bluetooth headset is in de instellingen menu vrij makkelijk te verbinden. Alle andere zaken zijn ook plug and play. Als laatste vind ik de afstandsbediening wel het fijnste van de hele tv. Compact en geen onnodige toetsen. Om die reden heb ikzelf wederom weer voor een Samsung gekozen, en niet voor een Sony met android. (Een ramp als je het mij vraagt)
(Een ramp als je het mij vraagt)

Inderdaad. De televisies van Sony zijn zeker van 'de betere' kwaliteit, alleen android tv ... voor mij bij de volgende aanschaf een dealbreaker, daar ga ik met een boog omheen.
De compacte afstandsbediening is in principe ideaal, maar ook hier is het concept beter dan de uitvoering want niet alle toetsen werken nog goed op die van mij.
Ben zelf enorm fan van die kabel ik heb m door twee gaten in de muur lopen dus hij is nu helemaal onzichtbaar. Mijn tv hangt zonder enige zichtbare kabel op een gele meer, retestrak. Signaalverlies heb ik nog niet opgemerkt.
Grootste nadeel: de inkijkhoek is werkelijk dramatisch slecht. Ik heb een Frame en ik verkoop ze ook in de winkel. Ik heb er dus ervaring mee. Dus als je denkt een realistisch ogende foto te zien aan de muur dan kom je bedrogen uit. Alleen als je precies recht voor de TV zit of staat, is het allemaal mooi.
Wat zou een goed alternatief zijn?

[Reactie gewijzigd door no_way_today op 31 januari 2021 08:26]

Het is maar net wat jij van een tv verwacht. Heb hier een 55 frame 2019 en philips 903 oled. Beide hebben voor en nadelen. OLED heeft mooier beeld, beter contrast.

Mijn mening over Frame (2019) en Philips 903 (2019)
- Als tv uit staat heeft de OLED een paarse gloed heeft LCD minder last van.
- Muur montage van de frame veel fraaier en eenvoudiger, dichter op de muur en eenvoudiger qua kabelmanagement i.v.m. one connect box
- de glasfiber kabel van the frame (tussen tv en one connectbox) is duur dacht iets van EUR 249, ben er zuinig op.
- geluid van the frame is ok maar een soundbar is aan te bevelen.
- de Philips 903 heeft een fraaie soundbar maar voor mij persoonlijk is het geluid te dun. Een sub en net wat meer volume zou wenselijk zijn.
- The frame in art mode is leuk maar betalen EUR 4,99/mnd voor extra content vind ik het niet waard. Eigen foto's zijn ook leuk al moet je de resolutie wel aanpassen om ze zichtbaar te krijgen.
- In fel daglicht kijkt het fijner naar de LCD dan de OLED, de OLED speigelt meer en lijkt mijnder fel.
- In donkere omgeving heeft de OLED by far mooier beeld.
- Heb ook nog een oude plasma op zolder staan, (prima PS3 scherm) nu merk je pas hoe veel plasma flikkert :-)
De kabel tussen de One-Connect en het beeldscherm is EUR 249 maar dan is hij wel 15 meter lang. De kabel die bij de TV geleverd wordt is korter en dan ook goedkoper.
De standaard kabel is inderdaad 5 meter, maar is ook veel en veel lastiger te vinden online. Ik heb ze in november bij een NL online winkel voor 75 euro gezien, maar dat kan ik niet meer terugvinden en het aanbod lijkt nu beperkt tot tweedehands, warenhuis- of restpartijen en daarbij is niet met zekerheid te zeggen of de kabel nog in nieuwstaat of intact is of zo ook aankomt.

En dat is zeker een factor van belang! De kabel is op zich fantastisch, want zowel stroom als beeld wordt via deze kabel geleverd. Dat maakt ook meteen dat de TV zeer afhankelijk van deze kabel is. De kabel is en blijft kwetsbaar; een vervorming zou al tot problemen kunnen leiden. Dit heb ik ook ervaren toen poorten op de One Connect Box(OCB) niet meer goed werkten.
De TV functioneerde op zich wel, dus beeld en stroom kwam gewoon door en was nog via wifi verbonden voor content, maar de poorten (HDMI, internet, optische en ik meen ook usb) op de OCB werden niet meer goed herkend: wel dat een apparaat werd aangesloten, maar geen handshake, dus geen beeld of geluid of bediening van het apparaat. Ik heb eerst heel wat afgezocht wat het kon zijn en alle standaard opties die ik zelf kon uitvoeren (fabrieksinstellingen e. d.) leverden niets op.

Uiteindelijk via garantie een monteur laten komen. De winkel schakelde Samsung in, die vervolgens een regionaal technisch reparatiebedrijf inschakelde met weer eigen voorwaarden waar ik akkoord mee zou gaan bij afname service. Dit leverde weer wat gedoe op in overleg met de winkel, maar daar zijn we uitgekomen.

De monteur was snel klaar door de kabel te vervangen en gaf aan dat ook bij zeer voorzichtig omgaan met deze kabel, de warmte van de TV kan maken dat de kabel op de bochten achter de TV ongelijkmatig krimpt / uitzet, waardoor dit soort problemen zich kunnen voordoen. Binnen winkelgarantie krijgt je dan nog wel een nieuwe (van 5 meter en de oude mag je niet houden), maar met maximaal 3 maanden garantie op vervangende onderdelen, zit je aan het eind van de winkelgarantie wel te hopen dat het zich niet meer voordoet. Communicatie met de winkel was eigenlijk belabberd(vriendelijk, maar niet doortastend), maar de winkel gaf wel aan (op schrift) dat bij 3 keer hetzelfde euvel binnen de garantie periode gezocht wordt naar een andere oplossing (Ik zou er bijna voor gaan). Het euvel deed zich bij mij voor na ongeveer 2 maanden na aankoop, maar inmiddels ben ik 3 maanden verder na reparatie zonder problemen. Dit alles maakt wel dat ik mijn plan om de TV op een zwenkbare beugel te plaatsen niet meer zo zie zitten (wat ook wel een beetje een contradictie lijkt met een van de genoemde voordelen van de deze modellen met OCB, namelijk de TV zo plat mogelijk tegen de wand, maar ook met beugel heb je geen erg zichtbare draden er onder hangen).

De monteur merkte nog op dat de invisicable vóór dit model (bij mij voor een Q90r 2019) nog dunnere wanden had, maar daardoor ook nog kwetsbaarder was.

Haast een review, maar dacht het hier maar eens op te pennen omdat het van belang kan zijn bij het overwegen van dit soort modellen met invisible kabel en OCB.

[Reactie gewijzigd door amn op 2 februari 2021 08:28]

Ik heb een LG GX aan mijn muur hangen, is ook volledig plat en maar een paar centimeter dik. Omdat het OLED is ook veel betere beeldkwaliteit dan de Frame.
Anoniem: 343919
@tomvang31 januari 2021 09:19
Maar die tv heeft niet een hele kunst galerij om te tonen, geen bewegingssensor, geen lichtsensor en ook geen energiebesparende modus zoals The Frame dat allemaal in 1 pakket heeft waar je geen moeite voor hoeft te doen. Het werkt effordless
De GX heeft ook een galerij functie met kunstwerken, energy saving functie en een lichtsensor.
Anoniem: 343919
@tomvang31 januari 2021 11:41
Excuus, ik was in de war met een andere serie van LG. Je hebt gelijk.
En als je "donkere" kunst wil tonen, dan zit je niet met halfbakken zwartwaarden opgescheept.
maar geen bewegingssensor? Het is in onze woonkamer meestal wel licht, maar we zijn meestal in de keuken (andere verdieping). Dus zonde als hij dan telkens aan staat.
Haha een bewegingssensor die je heel snel uitschakelt want zit je beetje stil op de bank geeft ie plots aan dat ie stand-by gaat??
No Thanks !!
de bewegingssensor is alleen voor de art-modus, zodat die niet 24/7 draait, maar alleen als iemand in de kamer is. Ik zit nooit lang stil op mijn bank om naar de art modus te kijken :)
En dat is dus het verschil tussen en goede OLED TV en half uitgewerkt schilderij waar je ook TV op kunt kijken.

Ja eens dat het juist onderdeel van het concept is, maar de spiegelende toplaag is echt heel erg aanwezig en als je ook maar iets van een raam in de buurt hebt zijn er al te veel hinderlijke reflecties om er naar te kijken.
Effortless*

Maar je kunt natuurlijk ook gewoon 'moeiteloos' zeggen als je de Engelse taal niet machtig bent.
Hebben die ook reclames in het menu verstopt?
Standaard heeft de GX een reclame veld in het OS maar die kan je heel makkelijk uitschakelen in de settings.
Kabels in de muur frezen, OLED aan de muur, Chromecast erin, en zelf kunst opzoeken die je getoond wil hebben.
En dan burn in krijgen omdat je urenlang statisch content aan het tonen bent...
De galerij functie op OLED verandert regelmatig van kunstwerk, ga je helemaal geen burn in van krijgen. Burn in is sowieso heel zeldzaam geworden in de nieuwere generaties, de tv heeft functionaliteiten ingebouwd om dat tegen te gaan.
Ja, maar je wil juist niet dat het constant veranderd. Ik heb zelf een GX en ben er blij mee, maar vind het wel jammer dat ik niet een statisch kunstwerk kan laten zien. Die gallery modus gebruik ik niet, want dat is echt heel afleidend. Ik heb vrienden en familie met een the frame (oudere model) en vind dat de kunstwerk functie bij hen toch erg goed uit de verf komt. Voor films en series ben ik wel blij dat ik voor de GX ben gegaan.
Dat was voor mij de reden om toch voor The frame te kiezen. Een kunstwerk die de gehele dag te zien is, niet de hele tijd wat anders. En ik moet zeggen dat dat geheel ook aan de verwachtingen voldoet. Ik ken ook anderen die daar erg blij mee zijn.
Ook de beeldhoek is voor mij geen probleem. Ik had het minder verwacht, maar ik vind ook als ik er van de zijkant op aanloop het geen vervelend beeld. Het is misschien wat minder helder, maar ja, niets in dit leven is perfect
Dat vind ik persoonlijk onzin want niemand hangt zijn tv toch op de hoogte van een kader of kunstwerk??
Sorry dan hangt je tv veel en veel te hoog.
Ik vind het een gimmick op mijn GX, leuk om es te tonen maar iedereen die al snel zegt uw "kunstwerk" hangt wel een beetje laag....tot ik een 4K Hdr film opzet dan is de mond van de Samsung lichtbak lcd eigenaars direct gesnoerd 😂🤷‍♀️🤷
De Chromecast wisselt automatisch van background wanneer het wel als input is gekozen, maar niet actief wat streamed.
De chromecast levert mooie plaatjes als er niets gestreamd wordt, toch heeft het niet dezelfde look als dergelijke foto's in de art mode wordt weergegeven. Samsung heeft heel slim daarvan de instellingen getweaked waardoor het er dan echter uit ziet
Dan is het dus geen statische kunst zoals de Samsung wel doet... nu vergelijken we twee verschillende toepassingen
Zover ik altijd begrepen heb, gebruikt Samsung een andere techniek ervoor inderdaad, wat een beetje doet denken aan de schermpjes van eReaders. Chromecast gebruikt het gewone scherm en de TV moet dan dus ook aan staan, inderdaad. Maar mijn punt is dat je ook met een Chromecast prime burn-in kan voorkomen, hij doet dat out of the box al. In dat op zicht is het een prima alternatief.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 31 januari 2021 13:15]

Alternatief??

Gebruik een short-throw beamer.

Ik gebruik een 2e-handsje van €175. Staat op een TVkastje van 45cm diep en projecteert vanaf die afstand een 80” beeld ongeveer.

Let wel op de negatieve kanten;
- Goedkope 2e-handsjes hebben vaak max resolutie van 1200x800
- Overdag is ‘zwart’ is niet zwart en ook in de avond niet OLED-zwart
- Lichtopbrengst is een ‘dingetje’ overdag. Ik doe vaak het zonnescherm uit, maar 95% van mijn kijkgedrag is in de avond, dus zit mij niet in de weg.

Voordelen
- Geen lelijk zwart gevaarte je kamer als je de TV uit hebt staan.
- Prima beeld. Ik mis het eigenlijk niet dat het geen FullHD is. Het beeld is gewoon lekker groot en voor mij prima voor TV of film. (Ik heb geen ervaring met 4K als TV)
Sony paneel 😀 Althans, een aantal 43 inch modellen van hen presteert perfect onder een grote hoek.
Dat is echt heel dom... bij TV kijken ga je in het algemeen nog recht voor dat ding zitten, maar als het een schilderij voor moet stellen, maar alleen wat lijkt als je er recht voor staat, dan gaat het hele concept verloren. Vanwege de reclames komt een Samsung TV er bij mij i.i.g. niet niet, ben zielsgelukkig met de LG 55GX TV... waar eventueel ook nog een houten lijst omheen zou kunnen!
35 tot 90 Watt in Art Mode.

Nee, laat maar zitten. Komt er bij mij niet in.
Er zit ook een bewegingsdetector in zodat deze volledig uit gaat als er niemand in de buurt is. Dus dan gaat deze gewoon volledig in standby. Is instelbaar in het menu.

(Een een schilderij of gewoon zelfs een grote foto + kader kost ook wat, als je iedere maand een nieuwe foto laat afdrukken op dat formaat kost het waarschijnlijk een pak meer dan het stroomverbruik)
De kosten zijn nog tot daaraan toe.
Problematischer vind ik dat een tv -voor mij- vrij laag moet staan/hangen, want ik kijk zittend op een bank. Een schilderij moet juist op staande ooghoogte hangen - een laaghangend schilderij staat voor geen meter. Ik weet zeker dat ik nekpijn krijg als ik bij tv/film de hele tijd omhoog moet kijken.
Het moet in je interieur passen. Deze hangt bij ons in de slaapkamer. Ons bed is redelijk hoog (boxspring) en kan elektrisch de rug omhoog zetten. In die setup zit het op ooghoogte in de onderste helft van het scherm. Aangezien ik dan ook niet in een hoek van 90° zit is mijn focus punt wel centraal in het scherm. Wanneer ik recht sta is dat ook de hoogte waar ik een kader zou hangen. (ik ben 1.82m).

In die constellatie past dat voor ons perfect.
Klopt, 50W 12 uur per dag zou op iets van €100/jaar uitkomen, daar kom je niet ver mee wat betreft grote foto's. Er komt nog wel €60/jaar bij voor de art service. En als dan het effect bij andere hoeken snel slecht wordt, bij TV kijken zit je waarschijnlijk min of meer recht voor dat ding maar als schilderij?
Als dat onding dan ook nog eens reclames laat zien bij gebruik dan is het mij wel duidelijk... jammer want het concept is mooi en een AB zonder cijfertjes is voor mijn gebruik ook uitstekend!
Wat het kost in euro's interesseert me niet. De gevolgen voor de flora en fauna zijn voor mij veel belangrijker.
Mee eens, dat geld is voor mij ook niet bijzonder interessant.
Wat dat betreft is zo ongeveer alle "smart" electronics, vaak uitgelegd op een jaar of 3 voordat het kunstmatig verouderd wordt en geen updates meer ontvangt, zodat de gebruiker na gaat denken over een upgrade absoluut "fout". met name mensen die het wat breder hebben, zoals ik, kunnen dan elke week bij Amazon zich "weer eens wat nieuws gunnen"... ik ben ook schuldig! Ik koop het liefst dingen die lang meegaan mar met smart electronics is dat lastig.
Voor niks gaat de zon op.
Precies. Verder ook heel vreemd dat tweakers niet het rekensommetje wil maken. Zo moeilijk is het niet.
Stel je gebruik de art-mode 12 uur per dag, 30 dagen in de maand met gemiddeld verbruik van 63W, dan verstook je gewoon 276Kwh per jaar (kosten circa 57 euro).
En dan kan die wel uit/aan gaan middels bewegingsdetector, maar dat doet toch afbreuk aan het hele idee van kunst aan de muur. Wat is dan nog het verschil met een screensaver optie op je PC/TV/chromecast?
Color e-inkt lijkt me dan een betere techniek om hiervoor in te zetten, hoewel dat wellicht nog even op zich laat wachten.
Let op: de lijst die je gratis bij Samsung mag bestellen, krijg je alleen als je bij een aangesloten winkel koopt. De goedkoopste verkopers van deze tv in de pricewatch zijn uiteraard niet aangesloten! Dus dan geen gratis lijst.

[Reactie gewijzigd door woekele op 31 januari 2021 08:31]

Sowieso raar dat je die gratis kunt bestellen. Je maakt een uitsparing in het piepschuim en levert ze erbij.
Dat kun je bij elke promotie wel roepen natuurlijk. Zelfs degene waar je geld terug krijgt want waarom heb je het eerst betaald dan?

Maar zo werkt het niet, hiermee zorgt Samsung dat ze veel spul wat goedkoper in Polen kunnen verkopen dan hier, want die extra's kan je hier niet claimen voor je Poolse TV, dus koop je sneller een NL versie.

De winkels die samenwerken met Samsung houden er ook meer aan over, want die (moeten) meer vragen, daarom doen de goedkopere winkels ook niet mee aan die promotie, en betaal je minder, maar krijg je ook minder.

Dus ja uiteraard is het om ons wat meer te laten betalen, daar is alles op ingricht bij elk bedrijf. Maar voor de verkoper en Samsung is die constructie echt een win-win situatie...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 31 januari 2021 10:12]

Samsung weet toch niet welke kleur jij wil...
Ik hoop dat er nog een aanvulling gaat komen op deze review die dieper ingaat op de verschillen tussen het 2020 model en het in april verschijnende 2021 model.
Ik zou persoonlijk die 3 maanden nog even wachten.
Als je via pricewatch zoekt naar het prijsverloop van de Frame modellen dan zie je dat ze rond de €2000 of meer op de markt komen. Moet je vervolgens weer wachten totdat ze naar een acceptabele prijs gedaald zijn.
Dat klopt, Maar als je dan local dimming, dolby vision en andere zaken krijgt die nu missen dan is het verschil te verantwoorden.
Het lijkt me qua energieverbruik toch behoorlijk onwenselijk dat al deze tv's 24/7 staan te brommen, bij wijze van spreken.

Net zoiets als de stand-by functie van de nieuwe consoles die standaard aan staat en daarmee voor gWh's aan extra energieverbruik zorgt.

https://www.polygon.com/2...er-consumption-study-nrdc
Onze Frame gaat na 15 minuten afwezigheid van mensen uit, energieverbruik is dus geen 24x7
Dat scheelt al, ja.
En hoe ervaar je die instelling? Ik ben serieus benieuwd. Ik kan mij voorstellen dat het ook weer averechts werkt...wanneer je de kamer even in stapt dat de TV helemaal weer (hoorbaar) aanschiet....of gaat dat heel snel en smooth?
Nee, dat is niet heel snel en smooth. Je hoort een klein tikje en het duurt 1 à 2 seconden. Maar daar zit ik niet mee
Thanks voor de info! Klinkt eigenlijk hetzelfde als mijn (oude) tv helaas ;-)
Waarom niet vergeleken met de LG GX ? Volgen mij is dat de enige TV met een beetje hetzelfde idee er achter.

Was trouwens een tijdje geïnteresseerd in deze TV, maar kwam er toen achter dat alle Samsung TV's geen Dolby Vision hebben. Wil dat echt niet hebben staan als dat straks de standaard wordt (wat het in feite al is maar het is nog vroeg).
Het gaat volgens mij juist om de functionaliteiten van art modus icm het design. De LG heeft alleen een gallery mode die niet echt te vergelijken is met die van de Samsung.

Mbt Dolby Vision is het idd wel zonde.

[Reactie gewijzigd door joepnl op 31 januari 2021 09:50]

Nou ja: ik heb ook een GX, houten lijst erom is te doen. Je kunt kennelijk wat images uploaden en laten zien als screensaver... klaar!

[Reactie gewijzigd door batteries4ever op 1 februari 2021 11:40]

Een tv koop je in de eerste plaats toch om films en series te kijken,misschien wat gamen.
Dan ben je in alle gevallen beter af met een oled.
Verder heb ik GX, de ideale hoogte is ongeveer 2/3 van het scherm op ooghoogte.
Dus uw kunstwerk hangt veel te laag als kader...leuk als gimmick maar mij gaat het toch om de beeldkwaliteit en dat is niet om naar huis over te schrijven bij deze Samsung.
Mijn vriendin is kunstenaar haar leek het wel wat, maar ik heb het idee dat je mijn post niet helemaal af hebt gelezen.

Ik heb deze TV niet en zal deze ook niet aanschaffen.
1 2 3 ... 6

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee