Condemned 2: Bloodshot review

Gameplay

Heb je de besturing eenmaal door, dan blijkt Condemned 2 een meer dan aardige game. Het origineel werd al gekenmerkt door een goed in elkaar stekend vechtsysyteem en dat is in het tweede deel behouden gebleven. Dat betekent dat je weer alles wat los en vast zit kunt gebruiken als wapen, waarbij elk voorwerp specifieke eigenschappen heeft. Anders dan in Condemned komen er in het vervolg meer vuurwapens om de hoek kijken. Helaas blijkt dat het vechtsysteem niet erg gebaat is bij de introductie van het nieuwe wapentuig. Ze maken Condemned 2 er niet beter op en doen eigenlijk alleen maar afbreuk aan de eigen identiteit die het spel dankzij de sfeer en het vechtsysteem heeft.

Condemned 2

De slachtoffers die je maakt bestaan voornamelijk uit zombie-achtige figuren en andere duistere schepsels. Waarom die er zijn is voor een deel onduidelijk en wordt voor een deel verklaard in het verhaal. Op dat punt zet ontwikkelaar Monolith ook een stap vooruit. In het eerste deel was het verhaal niet slecht, maar was je, voor een voor zijn onschuld vechtende politieagent, wel erg moordlustig. Dat onrealistische randje is er wat af, al zal het verhaal voornamelijk horror-liefhebbers aanspreken; persoonlijk heb ik niet al teveel met schepsels die uit een zwarte smurrie tevoorschijn komen. Het moet echter gezegd worden dat het achterliggende verhaal een en ander op een geloofwaardige manier weet over te brengen, en dat is ook wat waard.

Condemned maakte kort na de lancering van de Xbox 360 niet alleen indruk met het vechtsysteem, maar technisch was het spel ook sterk. Monolith toonde met de game aan dat de Xbox 360 in staat was dezelfde kwalitieit graphics op het scherm te toveren als pc's op dat moment; schietspel F.E.A.R. voor de pc en Condemned maakten immers gebruik van dezelfde engine. Monolith heeft die engine wat opgepoetst, maar verder is er audiovisueel weinig aan het spel veranderd. Het stoort niet, maar het scoort ook niet.

Condemned 2

Behalve in-game vernieuwingen kent Condemned 2 ook een geheel nieuwe modus: de multiplayer-modus. In Condemned werd het gezien als een gemis dat de game het zonder multiplayer moest stellen en dat is nu rechtgetrokken. Multiplayer-fanaten hoeven echter niet direct op te springen; meer dan een aardige aanvulling is deze modus niet. Een probleem is dat het vechtsysteem in Condemned 2 voor een groot deel aankomt op timing. Enige vertraging in de verbinding met je tegenstander is funest, omdat je dan vaak net te laat bent met je acties. Verder vormt het vechten tegen menselijke tegenstanders een aardige afwisseling ten opzichte van het vechten tegen de computergestuurde vijanden; niet dat die oerdom zijn, maar Monolith zal geen nobel-prijs winnen voor het ontwikkelen van zeer geavanceerde kunstmatige intelligentie...

Inhoudsopgave

Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True