Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Arnoud Wokke

Nieuwsredacteur

De opkomst en ondergang van Layar

Hoe Nederlandse start-up bijna techgigant werd

De grote koerswijziging

Van een afstand leek het allemaal voor de wind te gaan bij Layar. Net een grote investering gehad, tienduizenden ontwikkelaars op het platform gekregen en tientallen miljoenen downloads voor de app. En toch was er iets mis. Het bleek lastig om er een bedrijf omheen te bouwen. "We hebben structurele problemen niet kunnen oplossen met de app", aldus Van der Klein. Immers, als je grote investeringen hebt, dan komt onvermijdelijk de vraag: hoe en wanneer gaan we geld verdienen? Inmiddels werkten er tientallen mensen voor Layar en die moesten elke maand betaald worden, maar een valide verdienmodel was er niet. "We hadden kunnen besluiten om layers te maken voor bedrijven", zegt Van der Klein. "Maar we kwamen erachter dat het niet schaalbaar is. We kunnen niet goed vanuit Nederland layers maken voor mensen in Chili of Zuid-Korea. Dat moeten mensen daar doen."

Dus was de keuze al vroeg om een platform aan te bieden. "We gooiden het open met zo min mogelijk drempels: geen kosten voor ontwikkelaars of gebruikers, geen beperkingen. En dat beet natuurlijk in de omzet. We hadden een succesvol ecosysteem, maar geen manier om dat af te romen." Daarnaast was het een periode van 'nee' zeggen. "De Amerikaanse Yellow Pages, een soort Gouden Gids, wilde een layer in een eigen app. Ze boden ons veel geld om dat mogelijk te maken. Toch maar nee gezegd, ook al deed dat pijn. We wilden dat alle layers in onze app zouden zitten. Achteraf vraag je je af of dat slim is geweest, maar we kozen altijd voor de lange termijn."

Daarnaast was er conceptueel iets mis. Mensen zouden de app moeten openen op een locatie en vervolgens layers vinden die relevant zijn, maar dat was niet hoe mensen met hun smartphones omgingen. Als ze iets op een bepaalde plek wilden weten, dan openden ze een kaartenprogramma als Google Maps. Ook na meer dan anderhalf jaar had Layar maar weinig terugkerende gebruikers. Daarom besloot het bedrijf zich te richten op iets anders.

Bovendien speelde Layar al met verschillende ideeën, zoals 'floaticons'. "Dan kon je een 3d-boodschap achterlaten op een bepaalde locatie voor anderen. De ontwikkeling duurde maanden en kostte veel geld. Uiteindelijk trokken we op de dag van de lancering de stekker eruit", zegt Lens-Fitzgerald. "Want we zagen onszelf als platform en dan moet je niet ineens de inhoud gaan maken."

In 2011 besloten de oprichters dus om het over een andere boeg te gooien. In plaats van om op locatie gebaseerde lagen zou de volgende app draaien om beeldherkenning. Door bijvoorbeeld een pagina in een tijdschrift te scannen zou een gebruiker bijvoorbeeld een bijbehorende video kunnen gaan bekijken.

Lens-Fitzgerald verhuisde naar de VS om daar dat idee aan de man te brengen. "Dat was fantastisch; ik ging naar New York en zat daar op de showafdeling van WeWork." Hij moest zich aanpassen aan de cultuur. "Na twee maanden had ik een slide met als titel 'Why Layar is the best'. Dat is de manier hoe je daar jezelf kunt verkopen." Het lukte. Onder meer een bekend Amerikaans tienerblad ging met Layar in zee en miljoenen lezers scanden de pagina's.

In Nederland ging het inmiddels ook niet slecht. Grote namen als Linda en Playboy wilden experimenteren met augmented reality. Intussen vond Van der Klein het tijd om een stap terug te doen en dus zocht het bedrijf een nieuwe ceo, die van de start-up met allemaal wilde ideeën een stabiel bedrijf moest gaan maken.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True