Door Reinoud Dik

Redacteur

Cyberpunk 2077 PC Benchmarks

Next-gen game voor next-gen hardware

Conclusie

Cyberpunk 2077 is een van de meest 'gehypte', maar ook zwaarste games van 2020. Om het spel momenteel vloeiend op de pc te draaien, heb je een processor met een redelijk aantal threads nodig en vooral een heel, heel snelle videokaart.

DLSS is noodzakelijk voor raytracing

Om in Cyberpunk 2077 van alle raytracingeffecten met ook nog een prettige framerate te kunnen genieten, is het inschakelen van DLSS haast noodzaak. Zonder de upscalingtechniek zakt het aantal beelden per seconde dusdanig dat enkel de RTX 3090 op 1080p-resolutie nog enigszins boven de 60fps uitkomt. En wie in het beste geval ruim 1500 euro overheeft voor een videokaart, speelt vermoedelijk niet op full-hd-resolutie.

Nvidia's ai-upscaling is hier de redder in nood. DLSS maakt het zelfs voor de RTX 3060 Ti mogelijk om met raytracing ingeschakeld op 1440p-resolutie op gemiddeld 60fps uit te komen. Omdat de technologie enkel aan GeForce RTX-gpu's is voorbehouden, is de eveneens geïmplementeerde FidelityFX hoopgevender voor gebruikers van andere videokaarten. Deze contrast-afhankelijke verscherpingstechniek werkt niet zo uitgebreid als DLSS, maar het is in ieder geval een algemeen beschikbare optie voor elke gamer die het spel niet goed in native resolutie kan draaien.

Ryzen-processors in het voordeel, maar nog niet helemaal

CD Projekt RED gebruikt in Cyberpunk 2077 de nieuwe REDengine4 in combinatie met DirectX 12. Het lijkt erop dat de studio erin is geslaagd om de hoge werklast goed over de beschikbare processorcores te verdelen. We hebben in ieder geval gezien dat het spel goed schaalt over cpu's met veel cores. Opmerkelijk was dat de processors van AMD tot en met patch 1.04 nog in een soort spagaat zitten; het spel gebruikt enkel de fysieke cores en niet alle logische threads, terwijl de frametimes in de hoogste percentielen wel significant beter zijn dan op de processors van Intel. De kortgeleden uitgebrachte patch 1.05 verbeterde echter het nodige voor Ryzen-processors met minder dan acht cores, waardoor de gemiddelde framerates van de Ryzen 3 3100 en Ryzen 5 3600 al een stuk dichter bij hun concurrenten liggen.

Hoewel Cyberpunk 2077 nog de nodige patches kan gebruiken om de prestaties verder te optimaliseren en bugs te verhelpen, lijken het fundament van de gebruikte engine al wel goed te zitten. De game is absoluut veeleisend en stelt ook moderne high-end hardware op de proef. Gelukkig is er geen onontkoombaar prestatieplafond van een oudere grafische api te zien, zoals we pas nog bij Flight Simulator 2020 zagen.

Lees meer

Reacties (247)

247
237
77
13
2
121
Wijzig sortering
Hier en daar beetje tweaken in de settings doet wonderen. Veel instellingen zie je amper verschil tussen low, medium of high. Maar kan je zo 5-8 fps opleveren.

Speel zelf met een rtx 2070 op 1080p rond de 70 fps gemiddeld (af en toe drops richting de 55 fps). Meeste settings wel ultra.


edit: vermoed dat dit weer een shitstorm in de reacties gaat worden tussen: kamp 'slechste launch ooit' , worse dan No Mans Sky en kamp 'goty 2020'.

[Reactie gewijzigd door Odysseus87 op 21 december 2020 15:30]

Inderdaad, ik speel op een 75" 4K TV (2.5m afstand) met een GTX 2060 Super. Ik heb 4k resolutie aan staan (vanwege de UI elementen die net wat scherper zijn) en dan DLSS op de performance setting en een aantal raytracing opties wat omlaag. De rest staat op high/ultra. Ziet er nog steeds heel goed uit en het speelt vloeiend. Ik heb geen FPS counter aanstaan, want dan ga ik me alleen maar blind staren op de FPS. Zolang het voor mij lekker vloeiend speelt en de game leuk is dan vind ik het al prima.
Serieus? Speel je voor de lol, of zo? ;-)
Idd, zolang de game lekker speelt heb je helemaal geen FPS counter nodig want dan zit je daar constant op te letten. En het is een SP Game. Online wil ik nog wel eens een FPS counter aanzetten om te kijken wat de impact is met bepaalde settings in multiplayer. Dat vind ik wel echt merkbaar als je FPS inkakt.

Moet eerlijk zeggen dat bij mij de game toch best goed draait op mn 5700XTje en R5 3600, ondanks dat hij zo zwaar is volgens menigeen.
Mja idd, maar 'ze' hebben de game zelf 8 jaar geleden al enigszins gehyped. Op dn duur is het iets van verwachting versus eindresultaat.... Denk hoe dan ook dat deze game de verwachting nooit helemaal waar heeft kunnen maken, Als ik er heel plat tegenaan kijk is dit gewoon visueel een plaatje maar met wat bugs.. Net of dat bij andere releases van andere gamestudios niet zo was.,, BF V was daar een mooi voorbeeld van... En zo nog tal van andere. Neemt niet weg dat het goed te lullen is, maar in dat perspectief valt het allemaal reuze mee.

En ik kan me best voorstellen dat het tegenwoordig voor een game studio niet altijd even handig is als er elk jaar nieuwere hardware uitkomt met nieuwe features. Dan loop je altijd achter op de techniek.
edit: vermoed dat dit weer een shitstorm in de reacties gaat worden tussen: kamp 'slechste launch ooit' , worse dan No Mans Sky en kamp 'goty 2020'.
De minst genuanceerde groepen zijn het luidst. Zelf heb ik het spel voor 24 EUR gekocht op de PC, en naast de bugs heb ik er veel plezier aan. Wat helpt is dat ik mij niet op heb laten hypen. Wat ik verwachtte was een leuk spel in het cyberpunk genre, en dat heb ik gekregen. :)

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 21 december 2020 15:34]

Idd de minst genuanceerde groepen zijn altijd het luidst, waar heb je het spel voor €24 gekocht als ik vragen mag, is dat van iemand over genomen of via een (key)store?
GOG.com, via Rusland (VPN).
Klinkt verschrikkelijk betrouwbaar
GOG is de store van CD Projekt zelf, dus dat klopt wel... blijkbaar hanteren ze verschillende prijzen per locatie.
Ah excuus. Ik dacht een of andere obscure website uit Rusland :)
Toch vind ik dit vreemd. Omdat GOG een van de weinig sites is die koersverschillen in valuta's compenseert.
Wat helpt is dat ik mij niet op heb laten hypen
Wat ook helpt is een fatsoenlijke release op de consoles
dat je geweldige prestaties krijgt
:+
Deze hebben we voor onze benchmarks getest in de Performance-modus, waardoor het spel op 1080p rendert en dit opschaalt naar een hogere resolutie.
Hier moet wel bij vermeld worden dat er intern alleen op 1080p word gerendered als je op 4k speelt. Bij 1080p en 1440p is de resolutie bij dlss performance een stuk lager. Er is geloof ik niemand die dlss performance aanraad bij resoluties onder 4k omdat de image quality duidelijk minder word.

Wel blij dat er ook een redelijk aantal CPUs is meegenomen.
Anoniem: 933945
21 december 2020 15:53
Fraai artikel dankuwel.
Het is duidelijk dat het spel mooi zal draaien op m'n nieuwe bak, dát is wat ik wilde weten.
Ik wacht wel nog even wat patches af alvorens erin te duiken maar ik heb geen haast.
Gaat goed komen.
- Ultrawide 3440x1440
- RTX2070
- Ryzen 2600X

Ik vind grafisch geweld wel belangrijk en ik verkies mooie plaatjes dan ook boven FPS. Mijn ervaring is:
- Ultra + rayracing is niet te doen.
- Ultra met medium raytracing en DLSS op medium kan net, maar wel met dipjes richting de 20FPS en dat is niet fijn
- Ook vind ik dat met DLSS de beeldkwaliteit echt minder is.
- Ultra zonder raytracing levert een redelijk stabiele 30FPS op.

Ik verkies dan ook ultra zonder raytracing. Heel erg jammer dat het niet met kan, want met raytracing is het echt mooier

Mijn RTX2070 ga ik zeker niet vervangen voor dit spel. Het voelt eigenlijk wel wat krom dat een high-end kaart van de vorige generatie absoluut niet meer mee komt op 3440x1440. Hopelijk kunnen ze nog wat optimaliseren.
Mja de 2070 had eigenlijk vanaf het begin af aan al een 2070S moeten zijn, ben blij dat ik destijds deze serie heb overgeslagen en voor een 5700XT ben gegaan(prijs/performance). Sinds release zit ik overall op ~10% meer performance op een kaart die bij mij vanaf het begin al heel goed presteerde. COD MW online draai ik echt heel goed op 4K met best hoge settings. Render scale gewoon op 100%

Ook draait Cyberpunk op 1440P met high echt soepel. 4K kan met wat tweaken, maar om eerlijk te zijn kijkt 1440P vanaf de bank voor mij net zo goed op mijn 55''

De 2070 is zeker een goede kaart maar toen gewoon veel te duur in verhouding met de prestaties en het segment
Kan iemand mij vertellen hoe deze "benchmarks'' worden uitgevoerd?
Staan ze dan stil in-game?, welke tijd periode hanteren ze in-game?
Welke gebieden gebruiken ze?

Heb zelf momenteel al 30 uur in het spel zitten en fps varieert heel erg op wat je doet in-game en welk tijdstip.
als ik mijn (gemiddelde) speel resultaat bij de benchmark hierboven zou zetten kom ik boven de 3080 uit met mijn 1e generatie rtx 2080.
mijn setup;
Gigabyte Z390 Gaming SLI, ATX, Intel I9 9900K, Corsair 32 GB kit - 3000 MHz, Gigabyte Geforce RTX 2080 8GB, Samsung 970 M2 op een 1080p 1920x1080 60 Hz monitor, alles op default settings Ultra met ray trace en DLSS op auto
Spel starten 120 fps, night city overdag 68 fps, snelweg 210Mph overdag 53 fps,
Buiten night city overdag ~80 Fps, in avonden in Night city 120 Fps, op snelweg met 210Mph ~70 Fps, buiten night city ~90 Fps
Ja hij is lager geweest tijdens diverse main quest line locaties is hij ook wel is 30 Fps geweest en zelf een enkele keer 5 minuten rond 12 Fps tijdens de Japanse Parade, ondanks dat blijft het spel zeer speelbaar.
Tevens na 5 uur (bijna intensief) Cyberpunk 2077 raakt wel me Gpu over me target temperature en begint hij zich als een stofzuiger herrie te maken, na spel sluiten koelt hij relatief snel af richting 47 graden.
Zie de video op de eerste pagina, dat is het rondje wat we lopen voor deze benchmark. :)
Ik weet niet of het bij jouw videokaart ook zo gaat zijn, maar bij mij lag het aan de koelpasta op de gpu. Deze was niet goed meer en nadat ik ook de koelpads had veranderd in combinatie met de koelpasta was deze weer normaal. Heb je er in andere games ook last van of is het alleen met CP2077?
had dit eerst ook bij Black desert Online als het te druk werd in-game (Vell en Massive PvP), langzaam steeds vaker en dit spel staat ook op ultra, heb toen onderzoek gedaan (https://linustechtips.com...tx-2080-is-insanely-loud/)
en dus verholpen door de target temperature van 85 naar 65 te brengen, daarna maanden nooit meer last van gehad tot dus afgelopen weekend.
Hopelijk komt het dus doordat me pc extreem lang gedraait heeft met cyberpunk 2077 actief
Jammer dat de GTX1060 niet is getest, aangezien die door de makers van Cyberpunk wel als recommended wordt aangegeven.
Yep maar daar draait de game ook gewoon op. Mits je CPU ook voldoende is. Verwacht alleen geen 60FPS op 1440P met high settings :) . Maar als je je wat verdiept en ff googled kun je een prima inschatting maken hoe de game kan draaien of wellicht zijn er andere benchmarks. Deze review is gewoon geschreven voor de 'huidige' hardware, anders was de titel waarschijnlijk geweest iets als: Cyberpunk 2077 getest op 30 videokaarten o.i.d. :) De 1060 is gewoon net wat ouder. Mijn 5700XT wordt nog net meegenomen en die is van verleden jaar.
Van het weekend uitgespeeld. Ondanks de dramatische console versies heb ik geweldig genoten van de PC versie met mijn RTX 3080 op 1440p. 1440p blijft toch een stuk vergefelijker om te draaien dan al die 4k en Ultra wide resoluties. Kon zover ik weet bijna alles op de hoogste settings spelen met Raytracing, maar had wel DLSS op auto staan. Kan niet echt merken dat ik kwaliteitsverlies heb gehad met DLSS, dus voor mij persoonlijk niet merkbaar geweest wat natuurlijk fantastisch is. FPS lag altijd wel zo rond de 80, tenzij het echt heel erg druk is in de stad of in bepaalde area's met bomen.

[Reactie gewijzigd door PredCaliber2 op 21 december 2020 21:13]

De recommended spec zeggen een gtx 1060 6GB
Echter deze kaart komt in de hele benchmark niet voor.
Je zou toch op zijn minst de recommended gpu verwachten in een benchmark.
Nice, maar kunnen jullie volgende keer de 1440p cpu benchmarks meenemen? Vind ik een stuk interessanter.
Ben een ouwe lul van 49 en vind hem op de xbox one X meer dan prima eruit zien, ik hoef geen ray dinges shit allemaal niet. Als ik bovenstaand filmpje bekijk denk ik mwah. Maar dat is mijn mening. Ga geen honderden euro's uitgeven aan een pc waarbij je nog uren moet gaan tweaken om een game een beetje werkend te krijgen.
Ben nu wel 9 jaar jonger, toch ook niet meer ZO'n jonge gamer, en ik moet eerlijk zeggen dat dit spel het eerste is waar ik echt kan genieten van raytracing. Hier voegt het toch echt wel wat toe. Daar waar ik vroeger in het spel Control op mijn 2080ti nooit RTX gebruikte omdat ik er de meerwaarde niet van in zag en de performance om te huilen was, vind ik dat nu bij Cyberpunk en mijn 3080 wel de moeite. In alle geval, RTX heeft nog steeds een lange weg te gaan, de performance cut is nog steeds enorm en enkel met de beste hardware is het net speelbaar ( helaas ). Het had mooier geweest als AMD wat beter presteerde in raytracing, zo hadden ze wat meer druk op Nvidia hun RTX performance kunnen zetten. Nu denk ik niet dat Nvidia zich gehaast voelt om die RTX performance drastisch te verbeteren, maar 't is wel degelijk nodig. Mijn 3080 heeft het er op 2560*1080 al heel moeilijk mee.
Heb met mijn rtx 2070 super wel eens alle raytracing aan gezet. In sommige situaties lijkt het dan een compleet andere game, in het voordeel van rt. Bijvoorbeeld als je overdag met iemand in een auto zit en een gesprek hebt, dan is rt veel mooier en lijkt de standaard verlichting erg plat.

Ergens wel jammer, had de rtx 2070 super gekocht met het idee dat ik dan iig raytracing aan kon zetten in cyberpunk. Helaas moet ik het nu doen met dlss, wat erg goed werkt en de fps veel goed doet. Ultra zonder rt met dlss balanced levert mooie 60-90 fps.
Mja psies. Raytracing is een leuke hype gimmick maar als je het naast iets zonder raytracing zet dan zie je wel verschil (het ziet er echt wel gaver uit) maar zonder Raytracing is niet minder mooi maar anders, al is dat subjectief natuurlijk wat verschillende mensen wel of niet mooi vinden.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee