Tom Clancy's Rainbow Six Vegas 2 getest

Trial & Error

Daarin valt dan wel enige troost te vinden. De ontwikkelaar heeft de checkpoints goed verspreid door de levels, waardoor je zelden een al te groot stuk opnieuw hoeft te spelen. Dat is fijn als je moeite hebt met het spel en vaak dood gaat, maar voorziet de game wel van een soort 'trial & error' gameplay die zorgt dat het spel na een tijdje niet al te moeilijk meer is. Vegas 2 is een tactische shooter, wat inhoudt dat roekeloos gedrag al snel leidt tot kogels op plaatsen waar je ze niet wilt hebben. Als je echter in de tweede poging bij hetzelfde punt komt, weet je wat je kunt verwachten. Hoewel het spel de terroristen af en toe wel anders lijkt te plaatsen en hun kunstmatige intelligentie ze niet altijd op dezelfde plek dekking laat zoeken, is de wetenschap dat er om de hoek terroristen zitten vaak al genoeg om een paar eenvoudige kills te scoren. Het is Vegas 2 eigenlijk niet kwalijk te nemen, want 'trial & error' is inherent aan spellen waar je dood kunt gaan, maar het valt bij vlagen wel erg op en neemt dan iets van de spanning weg.

Rainbow Six Vegas 2

Toch is die spanning wel een deel van de kracht van Vegas 2. Sinds Call of Duty 4 heb ik geen game meer gespeeld waarin ik zo in spanning zat als in deze nieuwe Rainbow Six. Elke hoek, elke nieuwe kamer vormt een nieuwe uitdaging en de wetenschap dat - zeker op de hoogste moeilijkheidsgraad - elke fout wordt afgestraft zorgt dat je hart bij vlagen flink begint te bonken. Die spanning zorgt er mede voor dat Vegas 2 een game is die je - zo mogelijk - in een ruk uitspeelt.

Diezelfde spanning komt ook geregeld terug in de multiplayer modus. Hoewel doodgaan daar minder gevolgen heeft, aangezien je binnen tien seconden weer terug in het spel bent, kan de spanning in de potjes zelf soms erg hoog oplopen. Op de verschillende mappen is het de bedoeling om drie punten te veroveren en die tegelijk voor een bepaalde tijd vast te houden. Die periode loopt de spanning bij beide partijen natuurlijk op. Verder doet de multiplayer niet al teveel bijzonders, maar dat hoeft ook niet: een mooi extraatje op een prima singleplayer modus.

Rainbow Six Vegas 2

Opvallend is echter wel dat de singleplayer en multiplayer modus een geheel vormen op het gebied van het verdienen van ervaringspunten. Je verdient zowel online als offline ervaringspunten, waarmee je nieuwe wapens en uitrusting vrijspeelt, die je ook weer zowel online als offline kunt gebruiken. Interessant is dat je de ervaringspunten niet alleen verdient door het simpelweg neerschieten van vijanden en voltooien van missies, maar ook door de manier waarop je dat doet. Door het nieuwe 'Advanced Combat Enhancements and Specialisations'-systeem wordt onderscheid gemaakt tussen bijvoorbeeld een kill waarbij je door een muur heen schiet en een kill van lange afstand. Door vaak iemand van lange afstand neer te schieten, verbeter je je 'Marksman' rating, wat weer specifieke unlocks en een berg extra ervaringspunten met zich meebrengt.

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite