Door Tom Rosens

Assassin's Creed herzien voor de pc

Wat is er nieuw?

Pc gameDe hype rondom Assassins's Creed is alweer lang voorbij. De mening van consolegamers was verdeeld, maar het spel vloog over de toonbank. Pc-gamers moesten toezien hoe de game aan hun neus voorbij ging. Al was het maar voor vijf maanden, want uiteindelijk komt alles wat goed verkoopt ook naar de pc.

Tweakers.net beoordeelde de Playstation 3-versie in november met een 8. We waren te spreken over de volledige vrijheid in de spelwereld, de grafische pracht en de innovatieve besturing. We waren minder te spreken over de missies, die we te eentonig en te simpel vonden. Het is interessant om te kijken of ontwikkelaar Ubisoft de vijf maanden die verstreken zijn gebruikt heeft om deze minpunten weg te werken, of dat het spel regelrecht is overgezet naar de pc.

Assassin's Creed - screenshot

* Wat is er nieuw?

De pc-versie heet volluit Assassin's Creed: Director's Cut Edition. Dit roept twee vragen op: wie is eigenlijk die director en wat heeft hij veranderd aan het spel? Het gaat om Creative Director Patrice Desilets. 'Zijn' pc-versie bevat vier nieuwe onderzoeksmissies, waarmee er in totaal negen missies te spelen zijn. Voor de toetsenbord-gamers zijn de graphics opgeschroefd en moet Jeruzalem er mooier uitzien dan ooit.

Assassin's Creed - screenshot

* Verhaal

Het verhaal speelt in de middeleeuwen, tijdens de derde kruistocht. Altaïr, de hoofdrolspeler van het spel, is onderdeel van een geheime groepering, the assassin's genaamd . Altaïr kan drie plaatsen aandoen gedurende het spel: de historische steden Jeruzalem, Acre en Damascus. Toch heeft het spel een futuristisch element, wat al bleek in de eerste demonstraties. Matrix-achtige storingen verschenen in beeld, waarover de ontwikkelaar niets los wilde laten tot het spel in de winkel verscheen.

Middeleeuwse steden als speeltuin

* Middeleeuwse steden als speeltuin

Assassin's Creed is een echt free-roaming spel. Je hebt volledige bewegingsvrijheid, zowel horizontaal als verticaal. Echt elk gebouw, schuurtje en kathedraal in de grootse steden kan beklommen worden. Naast het verkennen van de omgeving is er echter weinig anders te doen dan de missies die je voorgelegd krijgt. Altaïr springt moeiteloos van dak naar dak, om daarna te balanceren op een balk en verder omhoog te klimmen via de vele uitsteeksels die de gebouwen rijk zijn. De steden worden één groot speelterrein en nodigen uit om helemaal los te gaan en elk hoekje te verkennen. De manier van voortbewegen is geïnspireerd op de Franse sport parkour, waarbij een route tussen twee punten zo efficiënt mogelijk wordt afgelegd. Deelnemers proberen hierbij hindernissen te overwinnen op een zo vloeiend mogelijke en snelle manier. De sport is weer in opkomst, al heet de moderne variant free running.

Assassin's Creed - screenshot

Het beklimmen van de hoogste torens van de verschillende steden is niet alleen aan te raden voor het uitzicht. Je kunt van bovenaf letterlijk het omliggende gebied in kaart brengen. De omgeving wordt automatisch aan de kaart toegevoegd die je in het spel tot je beschikking hebt. Vanaf het hoogste punt kun je de befaamde 'leap of faith' uitvoeren, een duik vanaf het gebouw in een onderliggende hooibaal. Op deze manier kan Altaïr ongezien, snel en vooral spectaculair beneden komen.

* Burgers, bedelaars en bewakers

De straten uit de steden zijn rijkelijk gevuld met burgers, verkopers, bedelaars en wachters. Ieder gaat zijn eigen gang in de levendige steden. Altaïr kan de bevolking gebruiken als dekmantel. Loop na een moord een menigte in en binnen de kortste keren ben je niet meer te vinden voor eventuele achtervolgers. Het is voor wachters zeer moeilijk om je te vinden in de drukte. De kunstmatige intelligentie van de wachters is verbeterd in de pc-versie. Steek je iemand neer in een rustige straat, dan vinden de bewakers het toch wel heel verdacht dat je als enige persoon rondhangt bij het lijk. Toch komt de AI niet altijd goed uit de verf. Sommige soldaten lijken doof en blind en merken niets als je een collega-wachter neersteekt.

Assassin's Creed - Screenshot pc

Maar niet alleen wachters zijn gevaarlijk. De bevolking kan zich ook tegen je keren. Zo geven ze commentaar als je streken uithaalt die uit de toon vallen en waarschuwen ze de wachters als je bijvoorbeeld midden op straat je zwaard tevoorschijn haalt. Klim je op een muur in een drukke straat, dan stoppen sommige voorbijgangers om te kijken of om te wijzen. Het soort aandacht dat je natuurlijk zoveel mogelijk moet zien te vermijden.

Missies met een indicator

* Indicator

Je zult de indicator linksboven in beeld goed in de gaten moeten houden. Deze geeft de behoedzaamheid van de wachters weer. Bij nietsvermoedende soldaten kun je veel meer maken dan achterdochtige bewakers. Gealarmeerde wachters gaan naar je op zoek en kunnen alleen afgeschud worden door je te verstoppen of door de achtervolgers te doden. Het vechtsysteem is niet uitgebreid, maar vergt meer dan hersenloos op een knop rammen. Timing is van belang bij het vinden van een opening om aan te vallen of bij het blokkeren van een aanval. Je moet daarbij ook oppassen niet omsingeld te worden door vijanden.

Assassin's Creed - Screenshot pc

* Missies

Van je opdrachtgever krijg je telkens de taak een bepaald persoon te vermoorden. Voordat je dat kunt doen moet je echter eerst informatie inwinnen over je doelwit, om de moord op de juiste manier uit te kunnen voeren. Die informatie krijg je onder meer door het zakkenrollen van inwoners met belangrijke voorwerpen op zak, of door belangrijke informatie uit mensen te slaan. Een waterdicht plan leidt echter niet automatisch tot succes. Missies kunnen er dan ook toe leiden dat je je doel moet achtervolgen of dat je zelf achtervolgd wordt door de vele wachters. Na enkele missies krijg je door dat je keer op keer hetzelfde doet: je krijgt een doelwit, verzamelt steeds op dezelfde manier informatie en voert de moord uit. De missies zijn bovendien niet al te moeilijk.

Gelukkig zijn er wel nieuwe missies, waaronder de Rooftop Race. Daarbij moet je een informant zien te vinden die je doorverwijst naar iemand anders. Die ander moet binnen een tijdslimiet gevonden worden. Om de ander op tijd te bereiken is het een noodzaak om je via de daken van de stad voort te bewegen. Dan is er nog het begeleiden van een informant. De beste man moet je beschermen tegen de aanvallen van kwaadaardige soldaten.

Assassin's Creed - Screenshot pc

Besturing en Graphics

* Marionet besturing

Ik roemde de consolevariant om zijn innovatieve besturing. Spelproducent Jade Raymond vergeleek de besturing van hoofdpersonage Altaïr met die van een marionet. De vier knoppen van de controller staan elk voor een lichaamsdeel van Altaïr. Zo staat de onderste van de vier voor Altaïr's voeten en de bovenste voor zijn hoofd. Met de middelste twee bestuur je de handen.

Spelproducent Jade Raymond
Spelproducent Jade Raymond

In de pc-versie komt deze besturing minder uit de verf. De knoppen van de controller waren geheel op intuïtie te vinden, terwijl de pc-gamer sneller verdwaalt tussen de toetsen van zijn keyboard. Altaïr's voeten zijn nu verbonden met de spatiebalk en zijn hoofd met de E-toets. De acties van Altaïr's handen zijn verdeeld over de linker shift-toets en de linkermuisknop. De besturing is zeker speelbaar en er is ook weinig op aan te merken, behalve dan dat hij beter tot zijn recht komt op een controller. De pc blinkt dan wel weer uit in de besturing van de camera. De muisbesturing geeft je veel meer controle.

Standaard beweegt Altaïr vrij onopvallend. Met behulp van de rechter muisknop zijn de bewegingen echter actiever en agressiever, met als bijwerking dat Altaïr meer opvalt. Gebruik je bijvoorbeeld de handen van Altaïr zonder de rechtermuisknop, dan zal hij personages in de spelwereld voorzichtig aan de kant duwen. Is de muisknop wel ingedrukt, dan grijp je hem vast en kun je hem op de grond werpen.

Assassin's Creed - Screenshot pc

Om de besturing toegankelijker te maken hebben de makers bepaalde knoppen van het toetsenbord verschillende functies gegeven. De functie van de knop is afhankelijk van de situatie waarin Altaïr zich bevindt. Dat werkt echter verwarrend. Als je een muur beklimt kan Altaïr zich met een druk op een knop afzetten en naar achteren springen. In een achtervolging op straat zorgt dezelfde knop er echter voor dat je in de handen van de vijand springt.

* Weet je zeker dat je wilt afsluiten?

Iets simpels als het spel afsluiten is op een console al omslachtig, maar de pc-variant maakt het helemaal bont. Je moet door meerdere keuzemenu's om het spel uit te mogen. Naast het herhaaldelijk indrukken van escape- en exitknoppen wordt zelfs gevraagd om aan te geven onder welk profiel je speelt. Gelukkig geeft het spel weinig reden om het af te sluiten, maar vreemd is het wel.

Assassin's Creed - Screenshot pc

* Graphics en geluid

De console-variant zag er al prachtig uit en Ubisoft heeft zijn best gedaan om pc-gamers van nog beter beeld te voorzien. Stofdeeltjes dwarrelen door de lucht, kleine insecten vliegen rond en mistbanken hinderen je zicht. De lichtval en schaduwen die door de broeierige zon ontstaan zijn beslist spectaculair. Er zitten nog steeds een paar laadschermen in het spel, maar laadtijden zijn aanzienlijk korter geworden. Op de hoge uitkijkpunten, waar je de gehele stad kunt overzien, wordt helemaal duidelijk wat voor moois het spel te bieden heeft. Zowel met DirectX 10 als DirectX 9 ziet het er oogverblindend uit. Door de sfeervolle muziek, uitstekende stemmen en omgevingsgeluiden komt het spel helemaal tot leven. Minder prettig zijn de redelijk zware systeemeisen van het spel: Ubisoft raadt Vista aan, 2GB ram en een 2,6Ghz dualcore processor.

Assassin's Creed - Screenshot pc

Conclusie

Assassin's Creed: Director's Cut Edition is op de pc even spectaculair als op de de console. De besturing is minder vanzelfsprekend en innovatief, maar daar krijg je wel aanvullende missies en betere graphics voor terug – tenminste als je computer het aankan. Het is goed om te zien dat Ubisoft de AI van de vijanden heeft verbeterd, hoewel tegenstanders nog steeds het een en ander ontgaat. Het kan vervelend zijn als Altaïr zelf de beslissing neemt om te springen, klimmen of andere toeren uit te halen en daardoor juist doet wat je niet wilt.

Assassin's Creed - Wireframe en boxes
Wireframe en boxes uit Assassin's Creed level

Na een aantal missies wordt helaas duidelijk dat het spel in herhaling valt. Bovendien zijn de missies erg makkelijk. Waarschijnlijk heeft Ubisoft de nadruk gelegd op de interactie met de bevolking en het maken van de open wereld. Daarin is Ubisoft dan ook geslaagd. Het 'mysterieuze' verhaal waar Ubisoft maandenlang geheimzinnig over heeft gedaan, valt echter enigszins tegen. Assassin's Creed: Director's Cut Edition schotelt een middeleeuwse spelwereld voor waarin je zelfs zonder missies te volgen de eerste tijd niet uitgespeeld raakt.

Pluspunten:

+ Volledige vrijheid in de spelwereld
+ Mooie graphics
+ Interactie met vijanden en bevolking
+ Atletische moves

Minpunten:

- Missies lijken teveel op elkaar
- Makkelijk
- Tegenvallend verhaal

Cijfer: 8

TitelAssassin's Creed pc
Assassin's Creed - boxart
PlatformPc
OntwikkelaarUbisoft
UitgeverUbisoft
Releasedatum10 april 2008

Prijsvraag

In samenwerking met Ubisoft geeft Tweakers.net drie Assassin's Creed-pakketten weg. Elk pakket bevat een pc-versie van Assassin's Creed, een Altaïr figurine, het boek 'The art of Assassin's Creed', de cd single 'The Chosen' van Brainpower & Intwine, de Collectors Edition Case (metalen opbergdoos voor het spel), een t-shirt en een badjas.

Assassin's Creed - Deel van het pakket
Deel van het Assassin's Creed pakket

* Wat moet je doen?

Stuur een mail met je username, naam, adres naar ac@tweakers.net en vermeld in het subject je antwoord op de volgende vraag: Hoe heet de vrouwelijke spelproducer van Assassin's Creed? De prijsvraag eindigt op 30 april.

Deelname niet meer mogelijk.

Update 2 mei: de winnaars zijn Borrom, Copyman en Xentor. Gefeliciteerd!