Door Tom Rosens

Assassin's Creed herzien voor de pc

Besturing en Graphics

* Marionet besturing

Ik roemde de consolevariant om zijn innovatieve besturing. Spelproducent Jade Raymond vergeleek de besturing van hoofdpersonage Altaïr met die van een marionet. De vier knoppen van de controller staan elk voor een lichaamsdeel van Altaïr. Zo staat de onderste van de vier voor Altaïr's voeten en de bovenste voor zijn hoofd. Met de middelste twee bestuur je de handen.

Spelproducent Jade Raymond
Spelproducent Jade Raymond

In de pc-versie komt deze besturing minder uit de verf. De knoppen van de controller waren geheel op intuïtie te vinden, terwijl de pc-gamer sneller verdwaalt tussen de toetsen van zijn keyboard. Altaïr's voeten zijn nu verbonden met de spatiebalk en zijn hoofd met de E-toets. De acties van Altaïr's handen zijn verdeeld over de linker shift-toets en de linkermuisknop. De besturing is zeker speelbaar en er is ook weinig op aan te merken, behalve dan dat hij beter tot zijn recht komt op een controller. De pc blinkt dan wel weer uit in de besturing van de camera. De muisbesturing geeft je veel meer controle.

Standaard beweegt Altaïr vrij onopvallend. Met behulp van de rechter muisknop zijn de bewegingen echter actiever en agressiever, met als bijwerking dat Altaïr meer opvalt. Gebruik je bijvoorbeeld de handen van Altaïr zonder de rechtermuisknop, dan zal hij personages in de spelwereld voorzichtig aan de kant duwen. Is de muisknop wel ingedrukt, dan grijp je hem vast en kun je hem op de grond werpen.

Assassin's Creed - Screenshot pc

Om de besturing toegankelijker te maken hebben de makers bepaalde knoppen van het toetsenbord verschillende functies gegeven. De functie van de knop is afhankelijk van de situatie waarin Altaïr zich bevindt. Dat werkt echter verwarrend. Als je een muur beklimt kan Altaïr zich met een druk op een knop afzetten en naar achteren springen. In een achtervolging op straat zorgt dezelfde knop er echter voor dat je in de handen van de vijand springt.

* Weet je zeker dat je wilt afsluiten?

Iets simpels als het spel afsluiten is op een console al omslachtig, maar de pc-variant maakt het helemaal bont. Je moet door meerdere keuzemenu's om het spel uit te mogen. Naast het herhaaldelijk indrukken van escape- en exitknoppen wordt zelfs gevraagd om aan te geven onder welk profiel je speelt. Gelukkig geeft het spel weinig reden om het af te sluiten, maar vreemd is het wel.

Assassin's Creed - Screenshot pc

* Graphics en geluid

De console-variant zag er al prachtig uit en Ubisoft heeft zijn best gedaan om pc-gamers van nog beter beeld te voorzien. Stofdeeltjes dwarrelen door de lucht, kleine insecten vliegen rond en mistbanken hinderen je zicht. De lichtval en schaduwen die door de broeierige zon ontstaan zijn beslist spectaculair. Er zitten nog steeds een paar laadschermen in het spel, maar laadtijden zijn aanzienlijk korter geworden. Op de hoge uitkijkpunten, waar je de gehele stad kunt overzien, wordt helemaal duidelijk wat voor moois het spel te bieden heeft. Zowel met DirectX 10 als DirectX 9 ziet het er oogverblindend uit. Door de sfeervolle muziek, uitstekende stemmen en omgevingsgeluiden komt het spel helemaal tot leven. Minder prettig zijn de redelijk zware systeemeisen van het spel: Ubisoft raadt Vista aan, 2GB ram en een 2,6Ghz dualcore processor.

Assassin's Creed - Screenshot pc

Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite

Tweakers is samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer onderdeel van DPG Media B.V.