Assassin's Creed: Valhalla Review

Ook zonder Creed een fijne game

Kleurrijk, sfeervol ... en buggy

De reis van Eivor - en haar dromen - leiden je zoals gezegd langs drie gebieden die allemaal een heel eigen sfeer kennen. Uiteraard zijn de Noorse mythologie en de daarbij horende gebruiken en uiterlijke kenmerken zeer bepalend. Dat is goed te zien in de Noorse dorpen waarin je rondloopt. De verdere omgeving in het startgebied heeft uiteraard een koude, winterse uitstraling die af en toe wordt begeleid door de prachtige, groene lichten van het poollicht. Hier laat Assassin’s Creed: Valhalla al zien dat er op technisch vlak een stap is gezet, al is dat door de overwegend grauwe kleuren nog niet heel evident. De animaties zijn hier natuurlijk wel al net zo goed als in de rest van de game, maar voor verdere pracht en praal moet je nog even wachten. Engeland steelt namelijk de show.

Mooie vergezichten

Dat begint al op het moment dat Eivor, Sigurd en de overige Noormannen aan komen varen. De zon zakt net achter de bomen, wat sfeervolle plaatjes oplevert. Daarnaast biedt de omgeving hier een veel interessanter kleurenpalet. De kleuren van de blaadjes aan de bomen zijn her en der groen, en elders weer wat geler of roder, en daarnaast zijn er groene velden, akkers van boeren, mistige moerrassen, weiden met veel bloemen en ook nog wat onherbergzamere gebieden. Verder vind je in Engeland de overblijfselen van gebouwen die stammen uit de tijd van de Romeinen. De grootste daarvan zie je soms al van kilometers afstand liggen. Dat onderstreept de drawing distance, die uiteraard mede is te danken aan de toegenomen kracht van de nieuwe consoles. De vergezichten in Assassin’s Creed: Valhalla zijn af en toe verbluffend en laten ook een behoorlijk hoog detailniveau zien. Wanneer je begint te rijden op je paard zul je in de verte nog wel wat ‘texture pop-in’ zien, maar het effect is vrij beperkt en niet te vergelijken moet hoe we dat soort dingen vaak op de oudere consoles zagen.

Datzelfde geldt voor de laadtijden. Grote openwereldgames zoals Assassin’s Creed: Valhalla zijn gewoon zwaar voor je systeem. Het is dan ook niet gek dat je af en toe naar een laadscherm zit te kijken. Met de stap naar de nieuwe consoles verandert dat, al verdwijnen laadschermen niet helemaal. Het fasttravel-systeem neemt steeds slechts een paar seconden in beslag en datzelfde geldt voor het laden van savegames. Dat is fijn, want zeker als je het leuk vindt om gebieden te verkennen die eigenlijk nog boven je niveau zijn, zul je af en toe best even je laatst opgeslagen spel moeten laden. Laden speelt natuurlijk ook een rol als je stopt met gamen en een andere keer verder gaat. Op de Xbox Series X profiteert de game daarbij van Quick Resume, waardoor je binnen de kortste keren weer aan het gamen bent. Natuurlijk is dat een voordeeltje dat meer op het conto van de Series X komt dan van Assassin’s Creed: Valhalla, maar het is lekker meegenomen.

Op het gebied van geluid doet Valhalla het ook prima. De game wordt begeleid door sfeervolle achtergrondmuziek, goede geluidseffecten en, minstens zo belangrijk, prima voice-acting. Met een script zo groot als dat van Valhalla is het logisch dat niet elke stem even fantastisch is, maar de hoofdrollen worden prima vertolkt. Het enige minpuntje aan het geluid is dat het muziekje dat onder Raids zit wel wat repetitief klinkt, zeker als een Raid langer duurt dan gepland doordat je even moet uitvogelen hoe je een bepaalde kerk binnen moet komen.

Vliegend schip?

Aan de technische kant van het verhaal zijn ook wat nadelen te benoemen. Althans, eigenlijk zijn ze in één woord te vangen: bugs. We hebben tijdens het spelen behoorlijk wat vreemde zaken meegemaakt. Zo bleef de mast van ons Longship eens hangen achter de takken van een boom. Dat begreep de game niet en vervolgens maakte ons schip secondenlang ‘breakdance-moves’, om daarna een kilometer de lucht in geslingerd te worden. Hilarisch, maar niet echt netjes. Ook kwamen we al vallend van een rots een keer vast te zitten in een paar takken, waarna de ‘val-animatie’ gewoon doorging. Al vallend kun je niet fasttravellen en een optie om uit de boom te komen was er ook niet, dus moesten we een savegame laden. Ondanks dat de Autosave van de game regelmatig opslaat, is dat natuurlijk wel vervelend. Daarnaast zagen we nog tal van kleinere bugs die verder nauwelijks storend zijn, maar wel slordig. Assassin’s Creed en bugs blijven ook nu onlosmakelijk met elkaar verbonden.

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Black Friday 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True