Door Tom Rosens

Beautiful Katamari - Rollebollen op de Xbox 360

Wie heeft de grootste?

* Wie heeft de grootste?

Wel nieuw in de Katamari-reeks is het online kunnen rollenbollen met medespelers. Tot en met vier spelers kunnen samen met Katamari's rollen om uiteindelijk te bepalen wie de meeste rommel aan zijn bal heeft verzameld. Indien je tegen de Katamari van de medespelers aanbotst, zorg je ervoor dat er voorwerpen van zijn bal vallen. Toch is dit in principe dezelfde offline multiplayer-modus uit de oudere delen. De modus is grappig, maar daar houdt het dan ook snel op. Het zal de levensduur van het spel voor ons in elk geval niet met weken verlengen.

Mocht je offline willen spelen met je vrienden, dan kan dat ook in een co-op-modus. Vreemdgenoeg besturen beide spelers dezelfde Katamari en moeten ze bijgevolg samenwerken om het level succesvol te beëindigen. Elke persoon bestuurt hierbij één analoge stick op zijn controller, zodat de ene speler de linkeraandrijving voor zijn rekening neemt en de andere speler de rechteraandrijving - vergelijkbaar met een roeiboot. De modus is echter nogal frustrerend, want je werkt elkaar voornamelijk tegen. Het lijkt ons dan ook vooral geschikt voor wie ruzie met z'n vrienden wil.

Beautiful Katamari - screenshot

* Graphics en geluid

De eerste twee Katamari's op de PS2 werden geprezen om hun unieke grafische stijl. Voorwerpen, dieren en mensen werden weergegeven in een kenmerkende hoekige stijl. Hierdoor leken de mensfiguren enigszins op Lego-poppetjes. Deze stijl en een minimaal gebruik aan details zorgde ervoor dat de PS2 in staat was de vele voorwerpen efficiënt te renderen zonder vertraging.

Natuurlijk keert deze hoekige stijl ook terug op de Xbox 360, maar de ontwikkelaar maakt geen gebruik van de extra rekenkracht die de console biedt en voorzag de beelden enkel van een hogere resolutie. De spelbeelden zien er zelfs wat grauw uit en zijn zeker niet beautiful, zoals de speltitel doet vermoeden. Zonder van de stijl af te stappen, moet het toch mogelijk zijn om voorwerpen er mooier uit te laten zien. Als je het spel voor een next-gen console koopt, verwacht je immers betere graphics dan uit de PS2-tijd.

Beautiful Katamari - screenshot

Een stilstand in graphics dus, maar wat de camera in de game betreft is er zelfs een achteruitgang. Er duiken problemen op die niet voorkwamen in de originele delen. Zo zit de camera soms achter muren, waarbij je gedeeltelijk door de muur heen kijkt, maar de rest van de muur het zicht blokkeert.

Qua geluid en muziek is dit weer een echte Katamari game. De soundtrack bestaat volledig uit Japanse popmuziek die zeker bijdraagt aan de humoristische sfeer. Niet iedereen zal de muziekkeuze waarderen, maar liefhebbers van vrolijke J-pop zitten in ieder geval goed.

Beautiful Katamari - screenshot