Door Tom Rosens

Beautiful Katamari - Rollebollen op de Xbox 360

Gameplay

* Spelconcept

Katamari schotelt je spellevels vol rommel voor. Deze rommel moet worden opgerold met een bal, die Katamari genoemd wordt. Binnen een gegeven tijd moet de Katamari een bepaalde diameter bereiken. Je kunt alleen objecten oprollen die kleiner of niet veel groter zijn dan de Katamari. Het rollen kan bovendien bemoeilijkt worden door lange voorwerpen op te rollen, waardoor de Katamari uit balans raakt. Probeer je te grote objecten op te rollen, bewust of per ongeluk, dan wordt je bestraft doordat enkele voorwerpen van de Katamari zullen vallen. Zo kun je in het begin alleen kleinigheden zoals punaises, snoepjes en dobbelstenen oprollen, maar naarmate de Katamari in omvang groeit, kun je muizen, melkbussen, mensen en zelfs hele auto's oprollen.

Beautiful Katamari - screenshot

Het groeien van de Katamari zorgt ervoor dat het spellevel totaal kan veranderen. Een op het eerste oog klein level blijkt bijvoorbeeld een tafel te zijn in een restaurant. Met een grotere Katamari kun je over de eerst nog te hoge randen van de tafel heen rollen, om je weg te vervolgen doorheen het restaurant. Daarna blijk je zelfs naar buiten te kunnen rollen om mensen op straat aan je bal te plakken en vissen uit de zee te rollen.

* Gameplay

De gameplay van Beautiful Katamari blijkt nog steeds vermakelijk. Opnieuw rolt de speler de bal vooruit door beide analoge sticks naar voren te bewegen. De Katamari is naar links of rechts te sturen door een van de sticks niet te gebruiken of naar achter te halen. Het rollen door de verschillende levels is erg verslavend en elke keer probeer je meer en meer op te rollen. Ook de humor van The King of All Cosmos - die je blijft afkraken als je niet aan zijn zware eisen voldoet - is amusant.

Beautiful Katamari - screenshot

De ontwikkelaar heeft bij de game voor de veilige weg gekozen en niet voor vernieuwing – op welk vlak dan ook. Dat pakt in dit geval verkeerd uit; op sommige punten is het spel zelfs slechter dan zijn voorgangers. Met de gameplay zit het wel goed, het spel is echter veel te snel afgelopen. Voor hetzelfde geld koop je beide PS2-delen, waarbij elk deel afzonderlijk langer speelplezier biedt dan Beautiful Katamari. Je kunt wel enkele neefjes en nichtjes van The Prince vrijspelen, maar deze hebben behalve het uiterlijk geen verschillen ten opzichte van het normale figuurtje en voegen dus weinig toe.