Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Reinoud Dik

Redacteur Componenten

AMD RX 6800 en RX 6800 XT

Het Zen-moment voor Radeon

Inleiding

Woensdag heeft AMD zijn nieuwe generatie videokaarten in de RX 6000-serie op basis van de RDNA 2-architectuur uitgebracht. Dankzij vele verbeteringen zouden de prestaties zo hoog zijn dat AMD eindelijk weer kan meedoen in het high-end segment, waar Nvidia in de afgelopen generaties het rijk voor zich alleen had.

Het uitblijven van echte flagship-Radeon-videokaarten was in de afgelopen jaren voor AMD eerder noodzaak dan een keuze. Met de RX 400- en 500-serie concurreerde het in het mainstreamsegment; pas met de RX Vega 56 en RX Vega 64 kregen high-end kaarten van Nvidia een alternatief. Zelfs toen kon het toenmalige GeForce-vlaggenschip, de GTX 1080 Ti, rustig blijven zitten. Ook met de RX 5000-serie kon AMD primair concurreren met Nvidia’s RTX 2060 en 2070, die later Super-varianten kregen. De RTX 2080 en 2080 Ti werden weer niet uitgedaagd door het rode kamp, zelfs niet door de al op 7nm geproduceerde Radeon VII.Waarschijnlijk heeft AMD voor het positioneren van zijn nieuwe kaarten vooral naar concurrent Nvidia gekeken

Met de RX 6000-serie moet dat anders lopen. AMD claimde in zijn presentatie van de RDNA 2-reeks al direct te kunnen concurreren met het Ampere-vlaggenschip, de RTX 3090. Dat doet de fabrikant met zijn RX 6900 XT, die op 8 december dit jaar verschijnt. In deze review kijken we naar de daar direct onder gepositioneerde Radeon RX 6800 XT en RX 6800, die ook gebaseerd zijn op de RDNA 2-architectuur waarbij de prestaties per watt een belangrijk aandachtspunt zijn.

Deze twee kaarten vergelijken met een directe voorganger is lastig, zowel wat prijs als wat naamgeving betreft. De RX 5700 en 5700 XT zaten op deze punten allebei een tree lager en ook de RX Vega-kaarten waren ten tijde van hun introductie voorzien van een gunstigere adviesprijs. Dan blijft de Radeon VII over, die wat prijs betreft iets boven de RX 6800 XT uitkomt en eveneens op 7nm is geproduceerd. Waarschijnlijk heeft AMD voor het positioneren van zijn nieuwe kaarten vooral naar concurrent Nvidia gekeken, dat met zijn Ampere-gpu's in de RTX 30-serie kortgeleden al zijn high-end modellen uitbracht.

Radeon power efficiency

RDNA 2-architectuur

De AMD Radeon RX 6000-serie videokaarten is opgebouwd rondom de RDNA 2-architectuur. Met de RX 5000-serie maakte AMD vorig jaar een grote overstap van de compute-georiënteerde Graphics Core Next-architectuur naar RDNA, waarin gaming veel meer centraal staat. Hoewel GCN sinds zijn debuut begin 2012 aanzienlijk is aangepast en verbeterd met elke volgende iteratie, verscheen pas zeven jaar later een compleet nieuwe architectuur op een Radeon-gpu. Nu is het dus tijd voor de tweede generatie van AMD's op gaming gerichte architectuur.

De grote kloof tussen cache en VRAM

Ten opzichte van de eerste generatie RDNA zijn er op RDNA 2 minder fundamentele verschillen te vinden. Het dualcompute-unitontwerp, waarbij smallere wavefronts dan op GCN gebruikt worden, zien we op de RX 6000-serie terug. Dit heeft een hogere efficiëntie en betere parallellisatie als voordeel, maar daarvoor is ook sneller en flexibeler cachegeheugen nodig. Met RDNA 1 heeft AMD daarin voorzien door meer L0-cache te plaatsen en de L1-cache gedeeld te maken, waar dat op GCN nog geïsoleerd was per compute-unit.

In een terugblik stelt AMD dat het nieuwe cachesysteem van RDNA 1 geslaagd is vanwege de snelheid, maar dat de hit rate ervan wel laag is. Dat betekent dat de gpu vaak data uit het vram moet halen, omdat de benodigde data niet direct beschikbaar is in het cachegeheugen. En hoewel we bij de geheugenbandbreedte van gpu's tegenwoordig praten over honderden gigabytes per seconde, is de vertraging door elke miss in het cachegeheugen aanzienlijk. Om dit in perspectief te zetten: latencies van cachegeheugen bedragen enkele nanoseconden, terwijl een uitstapje naar het losse werkgeheugen op zijn best tientallen nanoseconden vraagt. Aanspraak maken op het vram gebeurt bij moderne gpu's zeer frequent, niet alleen omdat moderne games veel geheugen gebruiken, maar ook omdat er van de geheugenbuffer van enkele gigabytes maar een zeer klein deel tegelijk in het enkele megabytes tellende cachegeheugen aanwezig kan zijn.

Infinity Cache

De oplossing die AMD hiervoor heeft bedacht, is Infinity Cache, een 'bandwidth amplifier', zoals de fabrikant het zelf noemt. Op de Navi 21-gpu is de Infinity Cache 128MB groot en functioneert hij als een L3-cache. Dit geheugen draait op maximaal 1940MHz en geeft vier keer de maximale geheugenbandbreedte van een conventionele 256bit-GDDR6-geheugenbus. AMD stelt dat de Infinity Cache samen met de gebruikte 256bit-geheugenbus ruim twee keer de bandbreedte van een 384bit-GDDR6-opstelling geeft, bij een 10 procent lager stroomverbruik.

Het plaatsen van een dergelijke hoeveelheid cachegeheugen is kostbaar, aangezien het relatief veel ruimte op een chip in beslag neemt, wat de kosten per chip doet toenemen. Desondanks zegt AMD dat met Infinity Cache op Navi de voordelen groter zijn dan de nadelen. De benodigde geheugenbandbreedte uit een 512bit-geheugenopstelling halen zou de chip ingewikkelder maken om te produceren, het zou meer eisen stellen aan het pcb en het stroomverbruik zou significant toenemen. Omdat er dankzij deze oplossing een minder brede geheugenbus nodig is, zijn er ook minder datapaden op de chip en op het pcb nodig. Dit maakt het ontwerp van de kaart eenvoudiger en hem makkelijker om te produceren dan een videokaart met een 512bit-geheugenbus, aldus de fabrikant. De hoeveelheid van 128MB Infinity Cache op de Navi 21-gpu is volgens de fabrikant gekozen omdat het de beste balans geeft tussen prestatiewinst op gangbare schermresoluties en kosten.

Als extra voordelen noemt AMD voor de Infinity Cache een lagere geheugenlatency, die moet gecombineerd met het GDDR6 op de RX 6800 XT 34 procent lager liggen dan op de RX 5700. De latency van de Infinity Cache zelf bedraagt ongeveer de helft van de latency van normaal videogeheugen.

RDNA bandwidth Infinity Cache

Geoptimaliseerd energiegebruik, hogere kloksnelheden

Hoewel de RX 6000-serie op hetzelfde 7nm-proces bij TSMC wordt geproduceerd als de RX 5000-serie, zijn er in de RDNA 2-architectuur wijzigingen doorgevoerd die de maximale kloksnelheden opschroeven en tegelijk het energiegebruik optimaliseren. Hiervoor heeft het Radeon-team gebruikgemaakt van de ervaringen en libraries van het cpu-team van AMD dat verantwoordelijk is voor de Ryzen-processors. Door slimmer gebruik van de verschillende caches wordt minder data verplaatst, wat het stroomverbruik ten goede komt. Samen met de optimalisaties voor hogere kloksnelheden en uitgebreide clock gating betekent dit dat bij een gelijk verbruik per compute-unit ten opzichte van Navi 10 de kloksnelheid 30 procent omhoog kon. De hoge kloksnelheid van het cachegeheugen, inclusief de Infinity Cache, zorgt er weer voor dat de latencies laag blijven en compute-units vervolgens minder vaak moeten wachten tot ze over de juiste data beschikken.

Met de hierboven besproken onderdelen claimt AMD in totaal op 54 procent betere prestaties per watt uit te komen dan met RDNA 1, waarbij de fabrikant de RX 6800 XT en RX 5700 XT vergelijkt.

Raytracing en upscaling

RDNA 2 is tegelijk de eerste gpu-architectuur van AMD waarop hardwarematige versnelling voor raytracing wordt ondersteund. Concurrent Nvidia kwam hiermee voor het eerst met zijn Turing-generatie, die inmiddels is opgevolgd door Ampere in de RTX 30-serie. Voor de Radeons is de RX 6000-serie dus de vuurdoop wat raytracing betreft en dit wordt mogelijk gemaakt door de Ray Accelerator, waarvan per compute-unit één exemplaar beschikbaar is.

AMD geeft weinig details over de exacte werking van de Ray Accelerators en benadrukt vooral dat de RDNA 2-architectuur het samen met de nieuwe generatie consoles mogelijk maakt om raytracing als hybrid rendering te gebruiken, gecombineerd rasterization en raytracing dus. De fabrikant stelt daarvoor zijn FidelityFX-software beschikbaar, waarmee ontwikkelaars raytracing kunnen gebruiken voor ambient occlusion, screen space reflections, denoising, variable rate shading en contrast adaptive sharpening. In die laatste categorie is al de nodige tijd Radeon Image Sharpening beschikbaar, maar de fabrikant is druk bezig met een nieuwe upscalingtechnologie die deel moet uitmaken van FidelityFX en waarover AMD binnenkort meer bekend wil maken.

RDNA2 raytracing

Specificaties

De Navi 21-gpu, die de basis vormt voor zowel de Radeon RX 6900 XT als de RX 6800 (XT), wordt net als de vorige generatie Radeon-gpu’s geproduceerd op het 7nm-productieproces van TSMC. De chip is met een oppervlakte van 519mm² echter ruim twee keer zo groot als de Navi 10 en heeft dan ook dubbel zoveel rekeneenheden. Bij AMD zijn die traditioneel verdeeld in compute-units van elk 64 shaders, wat betekent dat topmodel RX 6900 XT met 80 compute-units over in totaal 5120 streamprocessors beschikt. Tot nu toe was Vega de AMD-gpu met het grootste aantal rekeneenheden: 4096 stuks.

Voor de in dit artikel besproken Radeon RX 6800 XT en RX 6800 betreffen het respectievelijk 72 en 60 CU's die zijn ingeschakeld op de Navi 21-gpu, wat dan weer resulteert in 4608 en 3840 functionerende shaders.

Radeon RX 6900 XT Radeon RX 6800 XT Radeon RX 6800 Radeon RX 5700 XT
Architectuur RDNA 2 RDNA
Gpu Navi 21 Navi 10
Diesize 519mm² 251mm²
Transistors 26,8 miljard 10,3 miljard
Productieproces TSMC 7nm
Compute-units 80 72 60 40
Streamprocessors 5120 4608 3840 2560
Game- / boostclock 2015 / 2250MHz 2015 / 2250MHz 1815 / 2105MHz 1750 / 1905MHz
Prestaties (FP32) 20,6Tflops 18,6Tflops 13,9Tflops 9Tflops
Rops 128 128 96 64
Geheugen 16GB GDDR6 @ 16Gbit/s 8GB GDDR6 @ 14Gbit/s
Geheugenbus 256bit
Geheugenbandbreedte 512GB/s 448GB/s
Infinity Cache 128MB n.v.t.
Tdp 300W 250W 225W
Releasedatum 8/12 18/11 18/11 Al verkrijgbaar
Adviesprijs $ 999 € 669 € 599 € 439

Testverantwoording

Voor deze review stonden we voor een dilemma. AMD heeft met zijn nieuwe Ryzen 5000-processors onbetwist de gamingprestatiekroon in handen. Ons uitgangspunt bij videokaarttests is altijd dat we de rest van het systeem een zo klein mogelijke bottleneck willen laten vormen voor de rest van het systeem. Daarom hebben we ervoor gekozen om de Radeon RX 6800 (XT) én het vergelijkingsmateriaal te testen met de gloednieuwe Ryzen 9 5950X als processor.

Door de zeer beperkte tijd die we hadden om alle andere kaarten volledig opnieuw te testen, hebben we helaas wel wat minder vergelijkingsmateriaal beschikbaar dan in onze RTX 3070-review, maar desondanks denken we hiermee de enige juiste keuze te hebben gemaakt.

De exacte specificaties van het testsysteem zijn in de tabel hieronder te vinden. In deze review hebben we Smart Access Memory voor de RX 6000-kaarten geactiveerd in al onze benchmarks. Verderop in de review bekijken we de prestatieverschillen tussen SAM actief en uitgeschakeld.

Testsysteem gpu's
Processor AMD Ryzen 9 5950X @ 4,65GHz all-core
Moederbord MSI MEG X570 Godlike (Agesa 1.1.0.0 PatchC)
Werkgeheugen G.Skill Trident Z Royal 32GB (2x 16GB) DDR4-3600 CL16-16-16-36
Ssd Samsung 970 EVO 250GB (OS) + Kioxia Exceria+ 2TB (games)
Voeding Be quiet Dark Power Pro 12 1500W
Koeling Alphacool Eisblock XPX, Alphacool XT45 480mm-radiator, Alphacool D5-waterpomp, be quiet Pure Wings 2-ventilators
Besturingssysteem Windows 10 Pro 64bit May 2020 Update (2004)

Drivers en meetmethode

Voor de gpu's van AMD hebben we gebruikgemaakt van de Radeon Adrenalin-bètadriver met versienummer 20.45.01. Alle Nvidia-gpu’s hebben we voor deze review getest met driver 457.30.

Met behulp van PresentMon meten we in elke geteste game de prestaties, waaruit we zowel de gemiddelde framerates (fps) als de frametimes van het 99e en 99,9e percentiel berekenen en die laatste twee in milliseconden rapporteren.

In de grafieken op de volgende pagina's vind je telkens in eerste instantie gemiddelde framerates, oftewel het gemiddelde aantal beelden per seconde dat een videokaart kan berekenen. De frametimes geven geen beeld van de gemiddelde framerate, maar van de uitschieters in negatieve zin. Die kunnen immers tot gevolg hebben dat een game ondanks een goed gemiddelde niet vloeiend aanvoelt.

De tijd die het kost om beelden binnen een 3d-game en dus binnen onze benchmark te renderen, varieert van frame tot frame. Bij onze frametimemeting worden de rendertijden van alle individuele frames opgeslagen. Daarna gooien we de 1 procent langzaamste frames weg. De hoogste rendertijd van de resterende 99 procent van de frames, oftewel het langzaamste frame, is het 99e percentiel frametime.

Op verzoek van enkele lezers hebben we ook de 99,9e-percentielwaarden toegevoegd. Hiervoor laten we dus slechts de 0,1 procent langzaamste frames buiten beschouwing. In theorie is dit nog preciezer, maar in de praktijk gooien incidentele oorzaken en meetfouten soms roet in het eten. Voor nu hebben we ze vermeld in de review, maar houd dat dus in het achterhoofd bij het bekijken van deze resultaten.

Gameselectie

Zoals je van ons gewend bent, testen we gpu’s met een selectie van tien games, die zorgvuldig is samengesteld om een zo representatief mogelijk beeld te geven. Hierbij hebben we onder meer rekening gehouden met de api, de engine, het genre, de AMD/Nvidia-verhouding, de leeftijd en de technische benchmarkdetails van elke game. Voorafgaand aan elke test wordt de videokaart opgewarmd, bijvoorbeeld door 3DMark te draaien of in het menu van de game als dat in real time gerenderde graphics bevat.

Game Verschijningsdatum Api Engine
Control Augustus 2019 DX12 Northlight Engine
Doom Eternal Maart 2020 Vulkan Id Tech 7
F1 2020 Juli 2020 DX12 EGO Engine 4.0
Far Cry: New Dawn Februari 2019 DX11 Dunia 2.0
Ghost Recon: Breakpoint Oktober 2019 DX11 Anvil Next 2.0
Metro Exodus Februari 2019 DX12 4A Engine
Project Cars 3 Augustus 2020 DX11 Madness
Red Dead Redemption 2 November 2019 Vulkan RAGE
Shadow of the Tomb Raider September 2018 DX12 Foundation
Total War Saga: Troy Augustus 2020 DX12 TW Engine 3

Geluidsproductie en stroomverbruik

Naast de prestaties meten we ook de geluidsproductie en het stroomverbruik van videokaarten. De meting van de geluidsproductie doen we in een geluiddichte doos op een afstand van 30cm, met de decibelmeter schuin op de videokaart gericht. De drempelwaarde voor onze metingen is 18dB(A); dat mag je opvatten als volledig stil. Tijdens de Idle-test wordt de videokaart vanzelfsprekend niet belast. De loadtest is gebaseerd op een verlengde gametest van tien minuten, zodat de videokaart tijd heeft om op te warmen en zijn maximale geluidsproductie te bereiken.

De stroommeting voeren we uit met een zogenaamde riserkaart van fabrikant Adex, die we tussen het PCIe-slot en de videokaart in plaatsen. Op die manier kunnen we niet alleen de stroom meten die door de losse stroomkabels loopt, maar ook het vermogen dat de videokaart rechtstreeks uit het PCIe-slot betrekt. Voor de meting zelf gebruiken we verschillende exemplaren van de Tinkerforge Voltage/Current Bricklet 2.0. Voor de slotmeting is de riserkaart met zo’n bricklet uitgerust. Om de stroom van de PEG-kabel te meten, is de bricklet samen met de benodigde connectors op een speciaal voor onze test ontworpen printplaat geplaatst. Afhankelijk van het aantal stroomkabels dat een videokaart vereist, gebruiken we uiteraard diverse meters.

3DMark Time Spy en Fire Strike

3DMark heeft een hele suite aan benchmarks waarvan wij Time Spy en Fire Strike standaard draaien. Fire Strike maakt gebruik van de DX11-api, Time Spy van DirectX 12. Beide benchmarks berekenen een totaalscore op basis van de gpu- en cpu-prestaties, waarbij de grafische score het zwaarst meeweegt. De Graphics-scores staan zoveel mogelijk los van de prestaties van de andere componenten en deze score kun je dus ook het best gebruiken als indicatie voor gpu-prestaties onafhankelijk van de rest van het systeem.

In Time Spy gaan de RX 6800 XT en RTX 3080 precies gelijk op. De RX 6800 komt daar iets onder, met een voorsprong van ruim 10 procent op de RTX 3070.

Voor de Time Spy-benchmark is 4GB videogeheugen vereist; bij de Fire Strike Ultra en Extreme-benchmarks is dat respectievelijk 3 en 1,5GB. In de resultaten is overduidelijk zichtbaar dat de prestatiewinst van het Infinity Cache op de RX 6000-kaarten groter is als het vram-gebruik lager is. In de Fire Strike Extreme-test is de RX 6800 zelfs nipt sneller dan de RTX 3080.

  • Time Spy Graphics
  • Fire Strike Ultra Graphics
  • Fire Strike Extreme Graphics
3DMark Timespy Graphics score
Videokaart Score in punten (hoger is beter)
GeForce RTX 3080 FE
17.388
Radeon RX 6800 XT
17.376
Radeon RX 6800
14.738
GeForce RTX 3070 FE
13.270
GeForce RTX 2070 Super FE
10.014
Radeon RX 5700XT
9.213
Radeon RX 5700
8.270
Radeon RX Vega 64
7.317
3DMark Firestrike Ultra Graphics score
Videokaart Score in punten (hoger is beter)
Radeon RX 6800 XT
12.459
GeForce RTX 3080 FE
11.087
Radeon RX 6800
10.432
GeForce RTX 3070 FE
8.339
Radeon RX 5700XT
6.634
GeForce RTX 2070 Super FE
5.938
Radeon RX 5700
5.897
Radeon RX Vega 64
5.487
3DMark Firestrike Extreme Graphics score
Videokaart Score in punten (hoger is beter)
Radeon RX 6800 XT
24.860
Radeon RX 6800
21.073
GeForce RTX 3080 FE
20.759
GeForce RTX 3070 FE
16.103
Radeon RX 5700XT
13.098
GeForce RTX 2070 Super FE
12.151
Radeon RX 5700
11.633
Radeon RX Vega 64
10.895

Unigine Superposition

Superposition is een benchmark van Unigine en is in zowel OpenGL als DirectX 11 te draaien. Voor onze tests maken wij gebruik van DX11 en twee van de aanwezige grafische presets.

In Superposition moet de RX 6800 XT het op 4k-resolutie afleggen tegen de RTX 3080; de Radeon blijft hier 6 procent achter. De RX 6800 lukt het hier nog wel om de RTX 3070 voor te blijven.

  • 4k Optimized
  • 4k Optimized - Total
  • 1080p High
  • 1080p High - Totaalscore
Unigine Superposition - 4K Optimized
Videokaart framerate in fps (hoger is beter)
GeForce RTX 3080 FE
14.467,0
Radeon RX 6800 XT
13.596,0
Radeon RX 6800
11.600,0
GeForce RTX 3070 FE
10.784,0
GeForce RTX 2070 Super FE
8.198,0
Radeon RX 5700XT
7.193,0
Radeon RX 5700
6.328,0
Radeon RX Vega 64
6.067,0
Unigine Superposition - 4K Optimized - Totaalscore
Videokaart score in punten (hoger is beter)
GeForce RTX 3080 FE
108,20
Radeon RX 6800 XT
101,70
Radeon RX 6800
86,80
GeForce RTX 3070 FE
80,70
GeForce RTX 2070 Super FE
61,30
Radeon RX 5700XT
53,80
Radeon RX 5700
47,30
Radeon RX Vega 64
45,40
Unigine Superposition - 1080p High
Videokaart framerate in fps (hoger is beter)
GeForce RTX 3080 FE
23.901,0
Radeon RX 6800 XT
23.448,0
Radeon RX 6800
19.273,0
GeForce RTX 3070 FE
18.452,0
GeForce RTX 2070 Super FE
14.192,0
Radeon RX 5700XT
12.510,0
Radeon RX 5700
10.827,0
Radeon RX Vega 64
10.454,0
Unigine Superposition - 1080p High - Totaalscore
Videokaart score in punten (hoger is beter)
GeForce RTX 3080 FE
178,80
Radeon RX 6800 XT
175,40
Radeon RX 6800
144,10
GeForce RTX 3070 FE
138,00
GeForce RTX 2070 Super FE
106,10
Radeon RX 5700XT
93,60
Radeon RX 5700
81,00
Radeon RX Vega 64
78,20

Control

Control is een thirdpersonshooter uit 2019 en draait in DirectX 12 op de Northlight Engine. Onze benchmark bestaat uit een handmatig gelopen vaste route door de Central Executive-ruimte van het spel.

In Control komt de RX 6800 XT op 4k Ultra ruim 10 procent onder de RTX 3080 uit; op Medium is dat verschil al een stuk kleiner. Op 1440p zien we hetzelfde verschijnsel; daar is op Medium het voordeel zelfs voor de Radeon. De RX 6800 zit intussen vaker dichter tegen de RTX 3080 dan tegen de RTX 3070 aan.

4k

  • 4k Ultra
  • 4k Ultra (99p)
  • 4k Ultra (99,9p)
  • 4k Medium
  • 4k Medium (99p)
  • 4k Medium (99,9p)
Control - 3840x2160 - Ultra
Videokaart Framerate in fps (hoger is beter)
GeForce RTX 3080 FE
57,7
Radeon RX 6800 XT
51,1
Radeon RX 6800
44,6
GeForce RTX 3070 FE
41,8
GeForce RTX 2070 Super FE
31,4
Radeon RX 5700XT
28,8
Radeon RX 5700
25,1
Radeon RX Vega 64
24,6
Control - 3840x2160 - Ultra (99p)
Videokaart Frametime in ms (lager is beter)
GeForce RTX 3080 FE
20,1
Radeon RX 6800 XT
22,3
Radeon RX 6800
25,1
GeForce RTX 3070 FE
28,6
GeForce RTX 2070 Super FE
34,8
Radeon RX 5700XT
38,9
Radeon RX 5700
44,6
Radeon RX Vega 64
46,5
Control - 3840x2160 - Ultra (99.9p)
Videokaart Frametime in ms (lager is beter)
Radeon RX 6800 XT
23,1
GeForce RTX 3080 FE
23,9
Radeon RX 6800
27,9
GeForce RTX 3070 FE
30,9
GeForce RTX 2070 Super FE
37,6
Radeon RX 5700XT
39,7
Radeon RX 5700
46,3
Radeon RX Vega 64
48,2
Control - 3840x2160 - Medium
Videokaart Framerate in fps (hoger is beter)
GeForce RTX 3080 FE
84,3
Radeon RX 6800 XT
80,5
Radeon RX 6800
70,2
GeForce RTX 3070 FE
60,3
GeForce RTX 2070 Super FE
45,3
Radeon RX 5700XT
41,5
Radeon RX 5700
36,5
Radeon RX Vega 64
33,1
Control - 3840x2160 - Medium (99p)
Videokaart Frametime in ms (lager is beter)
GeForce RTX 3080 FE
13,9
Radeon RX 6800 XT
15,4
Radeon RX 6800
16,9
GeForce RTX 3070 FE
19,7
GeForce RTX 2070 Super FE
24,5
Radeon RX 5700XT
27,9
Radeon RX 5700
32,6
Radeon RX Vega 64
35,5
Control - 3840x2160 - Medium (99.9p)
Videokaart Frametime in ms (lager is beter)
GeForce RTX 3080 FE
15,4
Radeon RX 6800 XT
16,0
Radeon RX 6800
17,7
GeForce RTX 3070 FE
21,5
GeForce RTX 2070 Super FE
25,0
Radeon RX 5700XT
32,6
Radeon RX Vega 64
37,0
Radeon RX 5700
39,5

1440p

  • 1440p Ultra
  • 1440p Ultra (99p)
  • 1440p Ultra (99,9p)
  • 1440p Medium
  • 1440p Medium (99p)
  • 1440p Medium (99,9p)
Control - 2560x1440 - Ultra
Videokaart Framerate in fps (hoger is beter)
GeForce RTX 3080 FE
113,9
Radeon RX 6800 XT
105,6
Radeon RX 6800
92,4
GeForce RTX 3070 FE
82,4
GeForce RTX 2070 Super FE
62,6
Radeon RX 5700XT
58,6
Radeon RX 5700
51,4
Radeon RX Vega 64
48,7
Control - 2560x1440 - Ultra (99p)
Videokaart Frametime in ms (lager is beter)
GeForce RTX 3080 FE
10,7
Radeon RX 6800 XT
12,5
Radeon RX 6800
13,1
GeForce RTX 3070 FE
14,8
GeForce RTX 2070 Super FE
18,0
Radeon RX 5700XT
20,5
Radeon RX 5700
23,5
Radeon RX Vega 64
25,5
Control - 2560x1440 - Ultra (99.9p)
Videokaart Frametime in ms (lager is beter)
Radeon RX 6800 XT
13,1
Radeon RX 6800
14,0
GeForce RTX 3080 FE
14,3
GeForce RTX 3070 FE
16,4
GeForce RTX 2070 Super FE
18,6
Radeon RX 5700XT
21,7
Radeon RX 5700
25,0
Radeon RX Vega 64
26,8
Control - 2560x1440 - Medium
Videokaart Framerate in fps (hoger is beter)
Radeon RX 6800 XT
170,0
GeForce RTX 3080 FE
163,3
Radeon RX 6800
146,9
GeForce RTX 3070 FE
121,7
GeForce RTX 2070 Super FE
93,6
Radeon RX 5700XT
88,9
Radeon RX 5700
77,6
Radeon RX Vega 64
70,2
Control - 2560x1440 - Medium (99p)
Videokaart Frametime in ms (lager is beter)
GeForce RTX 3080 FE
7,7
Radeon RX 6800 XT
8,8
Radeon RX 6800
9,5
GeForce RTX 3070 FE
10,3
GeForce RTX 2070 Super FE
12,3
Radeon RX 5700XT
14,5
Radeon RX 5700
16,9
Radeon RX Vega 64
19,0
Control - 2560x1440 - Medium (99.9p)
Videokaart Frametime in ms (lager is beter)
Radeon RX 6800 XT
9,3
GeForce RTX 3080 FE
9,7
Radeon RX 6800
10,2
GeForce RTX 3070 FE
11,5
GeForce RTX 2070 Super FE
13,0
Radeon RX 5700XT
16,7
Radeon RX Vega 64
19,6
Radeon RX 5700
19,7

1080p

  • 1080p Ultra
  • 1080p Ultra (99p)
  • 1080p Ultra (99,9p)
  • 1080p Medium
  • 1080p Medium (99p)
  • 1080p Medium (99,9p)
Control - 1920x1080 - Ultra
Videokaart Framerate in fps (hoger is beter)
GeForce RTX 3080 FE
168,0
Radeon RX 6800 XT
165,3
Radeon RX 6800
144,7
GeForce RTX 3070 FE
124,5
GeForce RTX 2070 Super FE
96,6
Radeon RX 5700XT
93,2
Radeon RX 5700
82,0
Radeon RX Vega 64
74,7
Control - 1920x1080 - Ultra (99p)
Videokaart Frametime in ms (lager is beter)
GeForce RTX 3080 FE
7,3
Radeon RX 6800 XT
9,0
Radeon RX 6800
9,7
GeForce RTX 3070 FE
10,2
GeForce RTX 2070 Super FE
12,0
Radeon RX 5700XT
13,9
Radeon RX 5700
16,2
Radeon RX Vega 64
17,8
Control - 1920x1080 - Ultra (99.9p)
Videokaart Frametime in ms (lager is beter)
GeForce RTX 3080 FE
7,9
Radeon RX 6800 XT
9,7
Radeon RX 6800
10,3
GeForce RTX 3070 FE
11,1
GeForce RTX 2070 Super FE
12,4
Radeon RX 5700XT
14,7
Radeon RX 5700
17,5
Radeon RX Vega 64
19,2
Control - 1920x1080 - Medium
Videokaart Framerate in fps (hoger is beter)
GeForce RTX 3080 FE
234,6
Radeon RX 6800 XT
221,5
Radeon RX 6800
221,5
GeForce RTX 3070 FE
172,0
GeForce RTX 2070 Super FE
147,6
Radeon RX 5700XT
147,1
Radeon RX 5700
128,8
Radeon RX Vega 64
110,3
Control - 1920x1080 - Medium (99p)
Videokaart Frametime in ms (lager is beter)
Radeon RX 6800
6,8
Radeon RX 6800 XT
6,9
GeForce RTX 3080 FE
7,3
GeForce RTX 3070 FE
7,7
GeForce RTX 2070 Super FE
8,4
Radeon RX 5700XT
9,7
Radeon RX 5700
11,4
Radeon RX Vega 64
13,3
Control - 1920x1080 - Medium (99.9p)
Videokaart Frametime in ms (lager is beter)
GeForce RTX 3070 FE
8,5
Radeon RX 6800
9,1
GeForce RTX 2070 Super FE
9,1
GeForce RTX 3080 FE
9,2
Radeon RX 6800 XT
9,3
Radeon RX 5700XT
10,6
Radeon RX 5700
12,9
Radeon RX Vega 64
14,2

Doom Eternal

Doom Eternal, onderdeel van de zeer bekende serie firstpersonshooters, draait in de Vulkan-api op de relatief nieuwe idTech 7-engine en kwam in maart van dit jaar uit. De benchmark bestaat uit een zestig seconden durende vaste route door de Hell on Earth-map van het spel.

Net als in Control zien we ook in Doom de RDNA 2-kaarten tussen de RTX 3080 en 3070 eindigen op 4k Ultra, maar bij lagere resoluties verschuiven de verhoudingen. Op 1440p is het met beide instellingen nek aan nek tussen de RX 6800 XT en de RTX 3080, terwijl op 1080p Ultra de winst voor AMD het grootst is.

4k

  • 4k Ultra
  • 4k Ultra (99p)
  • 4k Ultra (99,9p)
  • 4k Medium
  • 4k Medium (99p)
  • 4k Medium (99,9p)
Doom Eternal - 3840x2160 - Ultra
Videokaart Framerate in fps (hoger is beter)
GeForce RTX 3080 FE
173,0
Radeon RX 6800 XT
166,5
Radeon RX 6800
140,3
GeForce RTX 3070 FE
132,8
GeForce RTX 2070 Super FE
92,7
Radeon RX 5700XT
86,3
Radeon RX 5700
76,4
Radeon RX Vega 64
74,5
Doom Eternal - 3840x2160 - Ultra (99p)
Videokaart Frametime in ms (lager is beter)
GeForce RTX 3080 FE
7,0
Radeon RX 6800 XT
7,3
Radeon RX 6800
8,2
GeForce RTX 3070 FE
9,7
GeForce RTX 2070 Super FE
13,0
Radeon RX 5700XT
13,6
Radeon RX 5700
15,3
Radeon RX Vega 64
15,9
Doom Eternal - 3840x2160 - Ultra (99.9p)
Videokaart Frametime in ms (lager is beter)
GeForce RTX 3080 FE
7,5
Radeon RX 6800 XT
7,8
Radeon RX 6800
8,6
GeForce RTX 3070 FE
11,4
GeForce RTX 2070 Super FE
13,4
Radeon RX 5700XT
14,7
Radeon RX 5700
16,2
Radeon RX Vega 64
16,6
Doom Eternal - 3840x2160 - Medium
Videokaart Framerate in fps (hoger is beter)
GeForce RTX 3080 FE
190,6
Radeon RX 6800 XT
181,5
Radeon RX 6800
153,2
GeForce RTX 3070 FE
141,0
GeForce RTX 2070 Super FE
100,1
Radeon RX 5700XT
92,3
Radeon RX 5700
82,1
Radeon RX Vega 64
80,2
Doom Eternal - 3840x2160 - Medium (99p)
Videokaart Frametime in ms (lager is beter)
GeForce RTX 3080 FE
6,4
Radeon RX 6800 XT
6,7
Radeon RX 6800
7,4
GeForce RTX 3070 FE
9,1
GeForce RTX 2070 Super FE
12,0
Radeon RX 5700XT
12,6
Radeon RX 5700
14,3
Radeon RX Vega 64
14,7
Doom Eternal - 3840x2160 - Medium (99.9p)
Videokaart Frametime in ms (lager is beter)
GeForce RTX 3080 FE
7,0
Radeon RX 6800 XT
7,1
Radeon RX 6800
7,9
GeForce RTX 3070 FE
10,4
Radeon RX 5700XT
13,1
GeForce RTX 2070 Super FE
13,3
Radeon RX Vega 64
15,3
Radeon RX 5700
15,6

1440p

  • 1440p Ultra
  • 1440p Ultra (99p)
  • 1440p Ultra (99,9p)
  • 1440p Medium
  • 1440p Medium (99p)
  • 1440p Medium (99,9p)
Doom Eternal - 2560x1440 - Ultra
Videokaart Framerate in fps (hoger is beter)
Radeon RX 6800 XT
294,2
GeForce RTX 3080 FE
287,6
Radeon RX 6800
251,1
GeForce RTX 3070 FE
233,4
GeForce RTX 2070 Super FE
169,3
Radeon RX 5700XT
162,4
Radeon RX 5700
143,7
Radeon RX Vega 64
131,8
Doom Eternal - 2560x1440 - Ultra (99p)
Videokaart Frametime in ms (lager is beter)
Radeon RX 6800 XT
4,3
GeForce RTX 3080 FE
4,4
Radeon RX 6800
4,9
GeForce RTX 3070 FE
5,4
GeForce RTX 2070 Super FE
7,3
Radeon RX 5700XT
7,5
Radeon RX 5700
8,4
Radeon RX Vega 64
9,3
Doom Eternal - 2560x1440 - Ultra (99.9p)
Videokaart Frametime in ms (lager is beter)
Radeon RX 6800 XT
4,6
GeForce RTX 3080 FE
4,8
Radeon RX 6800
5,2
GeForce RTX 3070 FE
7,1
Radeon RX 5700XT
7,9
Radeon RX 5700
9,0
Radeon RX Vega 64
9,9
GeForce RTX 2070 Super FE
10,0
Doom Eternal - 2560x1440 - Medium
Videokaart Framerate in fps (hoger is beter)
GeForce RTX 3080 FE
336,2
Radeon RX 6800 XT
335,8
Radeon RX 6800
284,6
GeForce RTX 3070 FE
262,4
GeForce RTX 2070 Super FE
189,0
Radeon RX 5700XT
181,6
Radeon RX 5700
159,6
Radeon RX Vega 64
156,3
Doom Eternal - 2560x1440 - Medium (99p)
Videokaart Frametime in ms (lager is beter)
GeForce RTX 3080 FE
3,8
Radeon RX 6800 XT
3,8
Radeon RX 6800
4,3
GeForce RTX 3070 FE
5,0
GeForce RTX 2070 Super FE
6,6
Radeon RX 5700XT
6,7
Radeon RX 5700
7,6
Radeon RX Vega 64
7,7
Doom Eternal - 2560x1440 - Medium (99.9p)
Videokaart Frametime in ms (lager is beter)
Radeon RX 6800 XT
4,1
GeForce RTX 3080 FE
4,3
Radeon RX 6800
4,6
Radeon RX 5700XT
5,4
GeForce RTX 3070 FE
6,5
Radeon RX 5700
8,0
Radeon RX Vega 64
8,1
GeForce RTX 2070 Super FE
9,0

1080p

  • 1080p Ultra
  • 1080p Ultra (99p)
  • 1080p Ultra (99,9p)
  • 1080p Medium
  • 1080p Medium (99p)
  • 1080p Medium (99,9p)
Doom Eternal - 1920x1080 - Ultra
Videokaart Framerate in fps (hoger is beter)
Radeon RX 6800 XT
380,2
GeForce RTX 3080 FE
357,0
Radeon RX 6800
327,1
GeForce RTX 3070 FE
300,4
GeForce RTX 2070 Super FE
225,2
Radeon RX 5700XT
214,5
Radeon RX 5700
188,2
Radeon RX Vega 64
169,1
Doom Eternal - 1920x1080 - Ultra (99p)
Videokaart Frametime in ms (lager is beter)
Radeon RX 6800 XT
3,4
GeForce RTX 3080 FE
3,7
Radeon RX 6800
4,0
GeForce RTX 3070 FE
4,4
GeForce RTX 2070 Super FE
5,7
Radeon RX 5700XT
5,7
Radeon RX 5700
6,8
Radeon RX Vega 64
7,4
Doom Eternal - 1920x1080 - Ultra (99.9p)
Videokaart Frametime in ms (lager is beter)
Radeon RX 6800 XT
3,7
GeForce RTX 3080 FE
4,0
Radeon RX 6800
4,2
Radeon RX 5700XT
6,1
GeForce RTX 3070 FE
6,3
Radeon RX 5700
7,2
Radeon RX Vega 64
7,8
GeForce RTX 2070 Super FE
8,3
Doom Eternal - 1920x1080 - Medium
Videokaart Framerate in fps (hoger is beter)
Radeon RX 6800 XT
451,5
GeForce RTX 3080 FE
446,1
Radeon RX 6800
384,2
GeForce RTX 3070 FE
362,9
GeForce RTX 2070 Super FE
256,8
Radeon RX 5700XT
253,7
Radeon RX 5700
220,9
Radeon RX Vega 64
216,8
Doom Eternal - 1920x1080 - Medium (99p)
Videokaart Frametime in ms (lager is beter)
Radeon RX 6800 XT
3,0
GeForce RTX 3080 FE
3,1
Radeon RX 6800
3,4
GeForce RTX 3070 FE
3,7
Radeon RX 5700XT
4,9
GeForce RTX 2070 Super FE
5,0
Radeon RX 5700
5,6
Radeon RX Vega 64
5,9
Doom Eternal - 1920x1080 - Medium (99.9p)
Videokaart Frametime in ms (lager is beter)
Radeon RX 6800 XT
3,2
GeForce RTX 3080 FE
3,4
Radeon RX 6800
3,6
GeForce RTX 3070 FE
4,8
Radeon RX 5700XT
5,4
Radeon RX 5700
6,0
Radeon RX Vega 64
6,2
GeForce RTX 2070 Super FE
7,6

F1 2020

F1 2020 is als een van de bekendste racegames ook onderdeel van ons testprocotol. De serie draait al de nodige jaren op de EGO-engine, waarvan we inmiddels de vierde iteratie gebruiken. We maken gebruik van de DirectX 12-api en de ingebouwde benchmark van het spel, met daarbij de cockpitview en de 'very wet'-weersinstelling geactiveerd op het circuit van Zandvoort.

F1 smult van AMD's RDNA 2-architectuur; in alle tests is de RX 6800 XT sneller dan de RTX 3080. Op 4k Ultra gaat het weliswaar nog om een verschil binnen de foutmarge, maar op 1440p is de voorsprong al significant. Het racen gaat de Radeons zo goed af dat zelfs de RX 6800 sneller is dan de RTX 3080 op lagere resoluties en instellingen. In de minst veeleisende test, 1080p Medium, voegen de extra shaders van de RX 6800 XT niets meer toe ten opzichte van de RX 6800, waardoor deze twee kaarten met identieke geheugenopstellingen allebei ruim boven de 400fps uitkomen.

4k

  • 4k Ultra
  • 4k Ultra (99p)
  • 4k Ultra (99,9p)
  • 4k Medium
  • 4k Medium (99p)
  • 4k Medium (99,9p)
F1 2020 (DX12) - 3840x2160 - Ultra
Videokaart Framerate in fps (hoger is beter)
Radeon RX 6800 XT
143,5
GeForce RTX 3080 FE
141,8
Radeon RX 6800
124,2
GeForce RTX 3070 FE
109,2
Radeon RX 5700XT
78,8
GeForce RTX 2070 Super FE
76,9
Radeon RX 5700
68,5
Radeon RX Vega 64
55,2
F1 2020 (DX12) - 3840x2160 - Ultra (99p)
Videokaart Frametime in ms (lager is beter)
Radeon RX 6800 XT
8,3
GeForce RTX 3080 FE
8,5
Radeon RX 6800
9,4
GeForce RTX 3070 FE
10,6
Radeon RX 5700XT
14,4
GeForce RTX 2070 Super FE
14,7
Radeon RX 5700
16,4
Radeon RX Vega 64
20,9
F1 2020 (DX12) - 3840x2160 - Ultra (99.9p)
Videokaart Frametime in ms (lager is beter)
Radeon RX 6800 XT
8,9
GeForce RTX 3080 FE
9,3
Radeon RX 6800
10,1
GeForce RTX 3070 FE
11,3
Radeon RX 5700XT
15,1
GeForce RTX 2070 Super FE
15,4
Radeon RX 5700
18,2
Radeon RX Vega 64
22,2
F1 2020 (DX12) - 3840x2160 - Medium
Videokaart Framerate in fps (hoger is beter)
Radeon RX 6800 XT
211,3
GeForce RTX 3080 FE
202,7
Radeon RX 6800
183,3
GeForce RTX 3070 FE
169,7
Radeon RX 5700XT
115,2
GeForce RTX 2070 Super FE
113,2
Radeon RX 5700
99,2
Radeon RX Vega 64
76,2
F1 2020 (DX12) - 3840x2160 - Medium (99p)
Videokaart Frametime in ms (lager is beter)
Radeon RX 6800 XT
5,6
GeForce RTX 3080 FE
5,9
Radeon RX 6800
6,3
GeForce RTX 3070 FE
6,9
Radeon RX 5700XT
9,8
GeForce RTX 2070 Super FE
9,9
Radeon RX 5700
11,3
Radeon RX Vega 64
14,9
F1 2020 (DX12) - 3840x2160 - Medium (99.9p)
Videokaart Frametime in ms (lager is beter)
Radeon RX 6800 XT
5,9
GeForce RTX 3080 FE
6,4
Radeon RX 6800
6,6
GeForce RTX 3070 FE
7,4
Radeon RX 5700XT
10,4
GeForce RTX 2070 Super FE
10,6
Radeon RX 5700
11,9
Radeon RX Vega 64
15,7

1440p

  • 1440p Ultra
  • 1440p Ultra (99p)
  • 1440p Ultra (99,9p)
  • 1440p Medium
  • 1440p Medium (99p)
  • 1440p Medium (99,9p)
F1 2020 (DX12) - 2560x1440 - Ultra
Videokaart Framerate in fps (hoger is beter)
Radeon RX 6800 XT
237,2
GeForce RTX 3080 FE
214,6
Radeon RX 6800
206,2
GeForce RTX 3070 FE
177,8
Radeon RX 5700XT
137,2
GeForce RTX 2070 Super FE
133,8
Radeon RX 5700
118,1
Radeon RX Vega 64
82,0
F1 2020 (DX12) - 2560x1440 - Ultra (99p)
Videokaart Frametime in ms (lager is beter)
Radeon RX 6800 XT
5,3
GeForce RTX 3080 FE
6,0
Radeon RX 6800
6,0
GeForce RTX 3070 FE
6,9
Radeon RX 5700XT
8,7
GeForce RTX 2070 Super FE
8,9
Radeon RX 5700
9,9
Radeon RX Vega 64
14,7
F1 2020 (DX12) - 2560x1440 - Ultra (99.9p)
Videokaart Frametime in ms (lager is beter)
Radeon RX 6800 XT
6,0
Radeon RX 6800
6,7
GeForce RTX 3080 FE
6,8
GeForce RTX 3070 FE
7,6
Radeon RX 5700XT
9,3
GeForce RTX 2070 Super FE
10,1
Radeon RX 5700
10,5
Radeon RX Vega 64
15,4
F1 2020 (DX12) - 2560x1440 - Medium
Videokaart Framerate in fps (hoger is beter)
Radeon RX 6800 XT
346,9
Radeon RX 6800
302,4
GeForce RTX 3070 FE
261,7
Radeon RX 5700XT
199,0
GeForce RTX 3080 FE
195,8
GeForce RTX 2070 Super FE
177,3
Radeon RX 5700
170,5
Radeon RX Vega 64
112,6
F1 2020 (DX12) - 2560x1440 - Medium (99p)
Videokaart Frametime in ms (lager is beter)
Radeon RX 6800 XT
4,2
Radeon RX 6800
4,5
GeForce RTX 3070 FE
4,9
Radeon RX 5700XT
5,8
GeForce RTX 3080 FE
6,4
Radeon RX 5700
6,7
GeForce RTX 2070 Super FE
10,3
Radeon RX Vega 64
10,6
F1 2020 (DX12) - 2560x1440 - Medium (99.9p)
Videokaart Frametime in ms (lager is beter)
Radeon RX 6800 XT
4,8
Radeon RX 6800
4,9
GeForce RTX 3070 FE
5,4
Radeon RX 5700XT
6,3
GeForce RTX 3080 FE
6,9
Radeon RX 5700
7,4
GeForce RTX 2070 Super FE
11,0
Radeon RX Vega 64
11,2

1080p

  • 1080p Ultra
  • 1080p Ultra (99p)
  • 1080p Ultra (99,9p)
  • 1080p Medium
  • 1080p Medium (99p)
  • 1080p Medium (99,9p)
F1 2020 (DX12) - 1920x1080 - Ultra
Videokaart Framerate in fps (hoger is beter)
Radeon RX 6800 XT
295,6
Radeon RX 6800
262,8
GeForce RTX 3080 FE
256,2
GeForce RTX 3070 FE
224,1
Radeon RX 5700XT
187,3
GeForce RTX 2070 Super FE
166,9
Radeon RX 5700
156,4
Radeon RX Vega 64
97,8
F1 2020 (DX12) - 1920x1080 - Ultra (99p)
Videokaart Frametime in ms (lager is beter)
Radeon RX 6800 XT
5,0
Radeon RX 6800
5,1
GeForce RTX 3080 FE
5,5
GeForce RTX 3070 FE
5,7
Radeon RX 5700XT
6,6
GeForce RTX 2070 Super FE
7,3
Radeon RX 5700
7,7
Radeon RX Vega 64
12,4
F1 2020 (DX12) - 1920x1080 - Ultra (99.9p)
Videokaart Frametime in ms (lager is beter)
Radeon RX 6800 XT
5,7
Radeon RX 6800
5,8
GeForce RTX 3080 FE
6,5
GeForce RTX 3070 FE
6,6
Radeon RX 5700XT
7,2
GeForce RTX 2070 Super FE
8,0
Radeon RX 5700
8,5
Radeon RX Vega 64
13,3
F1 2020 (DX12) - 1920x1080 - Medium
Videokaart Framerate in fps (hoger is beter)
Radeon RX 6800
417,6
Radeon RX 6800 XT
413,1
GeForce RTX 3080 FE
364,0
GeForce RTX 3070 FE
335,4
Radeon RX 5700XT
272,0
GeForce RTX 2070 Super FE
251,7
Radeon RX 5700
229,3
Radeon RX Vega 64
138,7
F1 2020 (DX12) - 1920x1080 - Medium (99p)
Videokaart Frametime in ms (lager is beter)
Radeon RX 6800
3,9
Radeon RX 6800 XT
4,0
GeForce RTX 3080 FE
4,3
GeForce RTX 3070 FE
4,4
Radeon RX 5700XT
4,7
GeForce RTX 2070 Super FE
4,9
Radeon RX 5700
5,1
Radeon RX Vega 64
8,9
F1 2020 (DX12) - 1920x1080 - Medium (99.9p)
Videokaart Frametime in ms (lager is beter)
Radeon RX 6800
4,5
Radeon RX 6800 XT
4,6
Radeon RX 5700XT
5,1
GeForce RTX 3080 FE
5,1
GeForce RTX 3070 FE
5,2
GeForce RTX 2070 Super FE
5,4
Radeon RX 5700
5,6
Radeon RX Vega 64
9,5

Far Cry: New Dawn

Far Cry: New Dawn is een van Ubisofts meest vooraanstaande firstpersonshooters en de Far Cry-serie draait al de nodige tijd op de Dunia-engine. Voor New Dawn wordt daarvan versie 2.0 gebruikt, die het nog altijd met de DirectX 11-api moet doen. We maken gebruik van de ingebouwde benchmark van het spel.

In Far Cry: New Dawn zien we eigenlijk het tegenovergestelde van wat er in de games tot nu toe was te zien. Nu zijn het de Nvidia-kaarten die op lagere resoluties inlopen op de nieuwe Radeons, terwijl op 4k Ultra de RX 6800 XT nipt bovenaan eindigt. Opvallender in die test is de RX 6800, die veel dichter bij de RTX 3080 komt dan hij boven de RTX 3070 zit. Het lijkt er dan ook op dat niet de extra shaders, maar vooral het Infinity Cache voordeel geeft in deze game.

4k

  • 4k Ultra
  • 4k Ultra (99p)
  • 4k Ultra (99,9p)
  • 4k Medium
  • 4k Medium (99p)
  • 4k Medium (99,9p)
Far Cry: New Dawn - 3840x2160 - Ultra
Videokaart framerate in fps (hoger is beter)
Radeon RX 6800 XT
98,8
GeForce RTX 3080 FE
97,0
Radeon RX 6800
87,6
GeForce RTX 3070 FE
71,9
GeForce RTX 2070 Super FE
57,1
Radeon RX 5700XT
55,0
Radeon RX 5700
50,9
Radeon RX Vega 64
48,3
Far Cry: New Dawn - 3840x2160 - Ultra (99p)
Videokaart tijd in ms (lager is beter)
Radeon RX 6800 XT
12,71
GeForce RTX 3080 FE
13,46
Radeon RX 6800
16,42
GeForce RTX 3070 FE
17,33
GeForce RTX 2070 Super FE
21,55
Radeon RX 5700XT
22,32
Radeon RX 5700
24,21
Radeon RX Vega 64
25,51
Far Cry: New Dawn - 3840x2160 - Ultra (99.9p)
Videokaart tijd in ms (lager is beter)
Radeon RX 6800 XT
13,50
GeForce RTX 3080 FE
16,85
GeForce RTX 3070 FE
18,45
GeForce RTX 2070 Super FE
22,51
Radeon RX 6800
23,20
Radeon RX 5700XT
25,83
Radeon RX 5700
26,14
Radeon RX Vega 64
28,16
Far Cry: New Dawn - 3840x2160 - Medium
Videokaart framerate in fps (hoger is beter)
Radeon RX 6800 XT
116,1
GeForce RTX 3080 FE
112,0
Radeon RX 6800
100,3
GeForce RTX 3070 FE
83,5
GeForce RTX 2070 Super FE
68,0
Radeon RX 5700XT
65,5
Radeon RX 5700
57,2
Radeon RX Vega 64
55,2
Far Cry: New Dawn - 3840x2160 - Medium (99p)
Videokaart tijd in ms (lager is beter)
Radeon RX 6800 XT
10,50
GeForce RTX 3080 FE
11,30
Radeon RX 6800
12,20
GeForce RTX 3070 FE
15,20
GeForce RTX 2070 Super FE
17,76
Radeon RX 5700XT
18,35
Radeon RX 5700
21,05
Radeon RX Vega 64
21,65
Far Cry: New Dawn - 3840x2160 - Medium (99.9p)
Videokaart tijd in ms (lager is beter)
Radeon RX 6800 XT
11,07
GeForce RTX 3080 FE
12,16
Radeon RX 6800
12,81
GeForce RTX 3070 FE
16,18
GeForce RTX 2070 Super FE
19,01
Radeon RX 5700XT
19,76
Radeon RX 5700
22,21
Radeon RX Vega 64
22,85

1440p

  • 1440p Ultra
  • 1440p Ultra (99p)
  • 1440p Ultra (99,9p)
  • 1440p Medium
  • 1440p Medium (99p)
  • 1440p Medium (99,9p)
Far Cry: New Dawn - 2560x1440 - Ultra
Videokaart framerate in fps (hoger is beter)
GeForce RTX 3080 FE
129,7
Radeon RX 6800 XT
125,3
Radeon RX 6800
122,2
GeForce RTX 3070 FE
115,8
Radeon RX 5700XT
101,9
GeForce RTX 2070 Super FE
100,2
Radeon RX 5700
92,8
Radeon RX Vega 64
87,1
Far Cry: New Dawn - 2560x1440 - Ultra (99p)
Videokaart tijd in ms (lager is beter)
GeForce RTX 3080 FE
10,91
GeForce RTX 3070 FE
11,22
Radeon RX 6800 XT
11,63
Radeon RX 6800
11,86
Radeon RX 5700XT
12,47
GeForce RTX 2070 Super FE
12,84
Radeon RX 5700
13,55
Radeon RX Vega 64
14,71
Far Cry: New Dawn - 2560x1440 - Ultra (99.9p)
Videokaart tijd in ms (lager is beter)
GeForce RTX 3080 FE
11,82
Radeon RX 6800 XT
12,39
GeForce RTX 3070 FE
12,60
Radeon RX 5700XT
13,03
GeForce RTX 2070 Super FE
13,74
Radeon RX 5700
14,21
Radeon RX Vega 64
15,25
Radeon RX 6800
17,40
Far Cry: New Dawn - 2560x1440 - Medium
Videokaart framerate in fps (hoger is beter)
GeForce RTX 3080 FE
149,0
Radeon RX 6800 XT
144,4
Radeon RX 6800
139,8
GeForce RTX 3070 FE
137,9
Radeon RX 5700XT
121,9
GeForce RTX 2070 Super FE
120,9
Radeon RX 5700
107,2
Radeon RX Vega 64
102,0
Far Cry: New Dawn - 2560x1440 - Medium (99p)
Videokaart tijd in ms (lager is beter)
GeForce RTX 3080 FE
9,09
Radeon RX 6800 XT
9,30
GeForce RTX 3070 FE
9,31
Radeon RX 6800
9,43
Radeon RX 5700XT
9,79
GeForce RTX 2070 Super FE
10,45
Radeon RX 5700
11,30
Radeon RX Vega 64
11,79
Far Cry: New Dawn - 2560x1440 - Medium (99.9p)
Videokaart tijd in ms (lager is beter)
GeForce RTX 3080 FE
9,86
Radeon RX 6800 XT
10,10
Radeon RX 5700XT
10,26
GeForce RTX 3070 FE
11,00
GeForce RTX 2070 Super FE
11,29
Radeon RX 5700
12,07
Radeon RX Vega 64
12,28
Radeon RX 6800
16,73

1080p

  • 1080p Ultra
  • 1080p Ultra (99p)
  • 1080p Ultra (99,9p)
  • 1080p Medium
  • 1080p Medium (99p)
  • 1080p Medium (99,9p)
Far Cry: New Dawn - 1920x1080 - Ultra
Videokaart framerate in fps (hoger is beter)
GeForce RTX 3080 FE
133,1
GeForce RTX 3070 FE
130,7
Radeon RX 6800 XT
127,0
Radeon RX 6800
125,0
GeForce RTX 2070 Super FE
122,4
Radeon RX 5700XT
120,4
Radeon RX 5700
116,5
Radeon RX Vega 64
111,6
Far Cry: New Dawn - 1920x1080 - Ultra (99p)
Videokaart tijd in ms (lager is beter)
GeForce RTX 3070 FE
11,00
GeForce RTX 2070 Super FE
11,07
GeForce RTX 3080 FE
11,16
Radeon RX 6800 XT
11,51
Radeon RX 5700
11,53
Radeon RX 5700XT
11,64
Radeon RX Vega 64
11,70
Radeon RX 6800
11,92
Far Cry: New Dawn - 1920x1080 - Ultra (99.9p)
Videokaart tijd in ms (lager is beter)
GeForce RTX 2070 Super FE
11,83
GeForce RTX 3080 FE
11,99
GeForce RTX 3070 FE
12,49
Radeon RX 5700XT
12,58
Radeon RX 5700
12,64
Radeon RX 6800 XT
12,64
Radeon RX Vega 64
12,99
Radeon RX 6800
16,80
Far Cry: New Dawn - 1920x1080 - Medium
Videokaart framerate in fps (hoger is beter)
GeForce RTX 3070 FE
155,0
GeForce RTX 3080 FE
149,5
Radeon RX 6800 XT
148,9
GeForce RTX 2070 Super FE
147,2
Radeon RX 6800
141,4
Radeon RX 5700XT
138,9
Radeon RX 5700
136,7
Radeon RX Vega 64
132,1
Far Cry: New Dawn - 1920x1080 - Medium (99p)
Videokaart tijd in ms (lager is beter)
GeForce RTX 3070 FE
8,91
Radeon RX 6800 XT
8,94
GeForce RTX 3080 FE
9,17
GeForce RTX 2070 Super FE
9,21
Radeon RX 5700
9,25
Radeon RX 5700XT
9,30
Radeon RX 6800
9,40
Radeon RX Vega 64
9,49
Far Cry: New Dawn - 1920x1080 - Medium (99.9p)
Videokaart tijd in ms (lager is beter)
Radeon RX 6800
10,00
Radeon RX 5700XT
10,02
Radeon RX 5700
10,06
GeForce RTX 3080 FE
10,31
Radeon RX Vega 64
10,40
GeForce RTX 3070 FE
10,44
Radeon RX 6800 XT
10,78
GeForce RTX 2070 Super FE
11,28

Ghost Recon: Breakpoint

Tom Clancy's Ghost Recon: Breakpoint is een openworldgame en draait door middel van de Anvil Next 2.0-engine in de DirectX 11-api en Vulkan. Voor deze game gebruiken we ook de ingebouwde benchmark.

In Ghost Recon: Breakpoint is het de RX 6800 XT die consistent bovenaan eindigt in onze benchmarks. Afhankelijk van de resolutie en kwaliteitsinstellingen is zelfs de RX 6800 in staat om regelmatig de RTX 3080 uit te dagen.

4k

  • 4k Ultra
  • 4k Ultra (99p)
  • 4k Ultra (99,9p)
  • 4k Medium
  • 4k Medium (99p)
  • 4k Medium (99,9p)
Ghost Recon: Breakpoint - 3840x2160 - Ultra
Videokaart framerate in fps (hoger is beter)
Radeon RX 6800 XT
87,3
GeForce RTX 3080 FE
82,4
Radeon RX 6800
76,3
GeForce RTX 3070 FE
62,2
GeForce RTX 2070 Super FE
49,5
Radeon RX 5700XT
47,3
Radeon RX 5700
40,5
Radeon RX Vega 64
38,2
Ghost Recon: Breakpoint - 3840x2160 - Ultra (99p)
Videokaart tijd in ms (lager is beter)
Radeon RX 6800 XT
15,29
GeForce RTX 3080 FE
16,81
Radeon RX 6800
17,86
GeForce RTX 3070 FE
21,51
GeForce RTX 2070 Super FE
28,33
Radeon RX 5700XT
31,95
Radeon RX 5700
33,22
Radeon RX Vega 64
37,17
Ghost Recon: Breakpoint - 3840x2160 - Ultra (99.9p)
Videokaart tijd in ms (lager is beter)
GeForce RTX 3080 FE
19,93
Radeon RX 6800 XT
21,91
GeForce RTX 3070 FE
23,76
Radeon RX 6800
25,22
GeForce RTX 2070 Super FE
31,25
Radeon RX 5700XT
38,24
Radeon RX 5700
50,10
Radeon RX Vega 64
54,78
Ghost Recon: Breakpoint - 3840x2160 - Medium
Videokaart framerate in fps (hoger is beter)
Radeon RX 6800 XT
122,1
GeForce RTX 3080 FE
107,9
Radeon RX 6800
100,8
GeForce RTX 3070 FE
85,2
GeForce RTX 2070 Super FE
69,0
Radeon RX 5700XT
68,1
Radeon RX 5700
61,0
Radeon RX Vega 64
57,7
Ghost Recon: Breakpoint - 3840x2160 - Medium (99p)
Videokaart tijd in ms (lager is beter)
GeForce RTX 3080 FE
10,13
Radeon RX 6800 XT
11,12
Radeon RX 6800
13,23
GeForce RTX 3070 FE
16,03
Radeon RX 5700XT
19,16
Radeon RX 5700
21,14
Radeon RX Vega 64
21,37
GeForce RTX 2070 Super FE
22,03
Ghost Recon: Breakpoint - 3840x2160 - Medium (99.9p)
Videokaart tijd in ms (lager is beter)
GeForce RTX 3080 FE
11,64
Radeon RX 6800 XT
15,08
GeForce RTX 3070 FE
17,67
Radeon RX 6800
19,12
Radeon RX Vega 64
24,68
GeForce RTX 2070 Super FE
25,28
Radeon RX 5700XT
29,58
Radeon RX 5700
31,60

1440p

  • 1440p Ultra
  • 1440p Ultra (99p)
  • 1440p Ultra (99,9p)
  • 1440p Medium
  • 1440p Medium (99p)
  • 1440p Medium (99,9p)
Ghost Recon: Breakpoint - 2560x1440 - Ultra
Videokaart framerate in fps (hoger is beter)
Radeon RX 6800 XT
133,9
Radeon RX 6800
113,8
GeForce RTX 3080 FE
103,3
GeForce RTX 3070 FE
94,4
Radeon RX 5700XT
80,7
GeForce RTX 2070 Super FE
78,7
Radeon RX 5700
69,4
Radeon RX Vega 64
62,1
Ghost Recon: Breakpoint - 2560x1440 - Ultra (99p)
Videokaart tijd in ms (lager is beter)
Radeon RX 6800 XT
11,33
Radeon RX 6800
12,11
GeForce RTX 3080 FE
13,46
GeForce RTX 3070 FE
15,29
Radeon RX 5700XT
16,81
Radeon RX 5700
20,16
GeForce RTX 2070 Super FE
20,49
Radeon RX Vega 64
22,52
Ghost Recon: Breakpoint - 2560x1440 - Ultra (99.9p)
Videokaart tijd in ms (lager is beter)
GeForce RTX 3080 FE
15,44
GeForce RTX 3070 FE
17,02
Radeon RX 6800
17,15
Radeon RX 6800 XT
17,56
GeForce RTX 2070 Super FE
23,61
Radeon RX 5700XT
23,88
Radeon RX 5700
27,30
Radeon RX Vega 64
31,47
Ghost Recon: Breakpoint - 2560x1440 - Medium
Videokaart framerate in fps (hoger is beter)
Radeon RX 6800 XT
176,2
Radeon RX 6800
156,9
GeForce RTX 3080 FE
153,1
GeForce RTX 3070 FE
128,5
Radeon RX 5700XT
115,4
GeForce RTX 2070 Super FE
108,5
Radeon RX 5700
99,3
Radeon RX Vega 64
92,0
Ghost Recon: Breakpoint - 2560x1440 - Medium (99p)
Videokaart tijd in ms (lager is beter)
Radeon RX 6800 XT
9,11
Radeon RX 6800
9,62
GeForce RTX 3080 FE
10,13
GeForce RTX 3070 FE
11,53
Radeon RX 5700XT
11,88
Radeon RX 5700
13,95
Radeon RX Vega 64
14,47
GeForce RTX 2070 Super FE
16,10
Ghost Recon: Breakpoint - 2560x1440 - Medium (99.9p)
Videokaart tijd in ms (lager is beter)
GeForce RTX 3080 FE
11,64
Radeon RX 6800 XT
11,66
GeForce RTX 3070 FE
13,55
Radeon RX 6800
14,10
Radeon RX 5700XT
16,13
Radeon RX Vega 64
17,17
Radeon RX 5700
17,92
GeForce RTX 2070 Super FE
18,78

1080p

  • 1080p Ultra
  • 1080p Ultra (99p)
  • 1080p Ultra (99,9p)
  • 1080p Medium
  • 1080p Medium (99p)
  • 1080p Medium (99,9p)
Ghost Recon: Breakpoint - 1920x1080 - Ultra
Videokaart framerate in fps (hoger is beter)
Radeon RX 6800 XT
149,1
GeForce RTX 3080 FE
134,4
Radeon RX 6800
134,2
GeForce RTX 3070 FE
114,7
Radeon RX 5700XT
103,9
GeForce RTX 2070 Super FE
97,6
Radeon RX 5700
90,3
Radeon RX Vega 64
80,5
Ghost Recon: Breakpoint - 1920x1080 - Ultra (99p)
Videokaart tijd in ms (lager is beter)
Radeon RX 6800 XT
11,09
GeForce RTX 3080 FE
11,81
Radeon RX 6800
12,00
GeForce RTX 3070 FE
13,21
Radeon RX 5700XT
13,55
Radeon RX 5700
15,36
Radeon RX Vega 64
16,69
GeForce RTX 2070 Super FE
17,73
Ghost Recon: Breakpoint - 1920x1080 - Ultra (99.9p)
Videokaart tijd in ms (lager is beter)
GeForce RTX 3080 FE
13,60
GeForce RTX 3070 FE
15,20
Radeon RX 6800 XT
17,77
Radeon RX 5700XT
18,89
Radeon RX 6800
19,46
GeForce RTX 2070 Super FE
20,30
Radeon RX 5700
20,96
Radeon RX Vega 64
21,19
Ghost Recon: Breakpoint - 1920x1080 - Medium
Videokaart framerate in fps (hoger is beter)
Radeon RX 6800 XT
185,4
Radeon RX 6800
179,3
GeForce RTX 3080 FE
170,7
GeForce RTX 3070 FE
157,2
Radeon RX 5700XT
148,8
GeForce RTX 2070 Super FE
135,4
Radeon RX 5700
129,1
Radeon RX Vega 64
111,6
Ghost Recon: Breakpoint - 1920x1080 - Medium (99p)
Videokaart tijd in ms (lager is beter)
Radeon RX 6800
8,59
Radeon RX 6800 XT
9,27
GeForce RTX 3080 FE
9,32
GeForce RTX 3070 FE
9,98
Radeon RX 5700XT
10,17
Radeon RX 5700
11,42
Radeon RX Vega 64
13,00
GeForce RTX 2070 Super FE
14,16
Ghost Recon: Breakpoint - 1920x1080 - Medium (99.9p)
Videokaart tijd in ms (lager is beter)
GeForce RTX 3080 FE
11,30
GeForce RTX 3070 FE
12,50
Radeon RX 6800
12,62
Radeon RX 5700XT
14,09
Radeon RX 6800 XT
14,50
Radeon RX 5700
14,98
Radeon RX Vega 64
16,75
GeForce RTX 2070 Super FE
17,58

Metro Exodus

Metro Exodus is een firstpersonshooter die draait op de 4A Engine. Voor onze tests in deze game maken we gebruik van de DirectX 12-api en de vrij zware, ingebouwde benchmark.

In Metro Exodus gaan de RX 6800 XT en RTX 3080 redelijk gelijk op als we kijken naar alle resultaten. Op 4k Ultra wint Nvidia, op Medium-instellingen met de lagere resoluties is AMD in het voordeel, terwijl de overige tests eindigen in een gelijkspel tussen de twee. De RX 6800 valt intussen precies tussen de RTX 3070 en RTX 3080 in.

4k

  • 4k Ultra
  • 4k Ultra (99p)
  • 4k Ultra (99,9p)
  • 4k Medium
  • 4k Medium (99p)
  • 4k Medium 99,9p)
Metro Exodus - 3840x2160 - Ultra
Videokaart framerate in fps (hoger is beter)
GeForce RTX 3080 FE
68,3
Radeon RX 6800 XT
65,0
Radeon RX 6800
54,2
GeForce RTX 3070 FE
50,2
GeForce RTX 2070 Super FE
38,1
Radeon RX 5700XT
35,6