Door Eric van Ballegoie

Reviewcöordinator

Oculus Quest 2 Review

VR als standalone én voor pc, voor 350 euro

Uiterlijk, headband en controllers

De Quest en Quest 2 zijn niet uit de lucht komen vallen. Ze kunnen worden gezien als kleinkinderen van de Gear VR uit 2016, een smartphone-gebaseerde headset die Oculus samen met Samsung ontwikkelde. In die headset moest je een Samsung Galaxy Note of S-telefoon steken, waarna je eenvoudige games kon spelen en VR-filmpjes kon bekijken. In 2017 kwam Oculus met de Go, de eerste stand-alone headset van het bedrijf waar geen telefoon in hoefde te worden geklikt, maar die alle benodigde logica aan boord had. De Go was net als de smartphone-oplossingen die hem voorgingen van het type Three Degrees of Freedom (3DOF). Dat betekent dat de headset de draaiing van het hoofd om de horizontale as (naar links en rechts kijken) en verticale as (omhoog en omlaag kijken), en rolbewegingen (hoofd opzij neigen) registreert, maar dat de headset zijn positie ten opzichte van de ruimte niet kent. Naar voor of achter lopen, opzij stappen, bukken en springen is er dus niet bij.

De eerste Quest bracht daar vorig jaar verandering in en bood wél volledige bewegingsvrijheid, uiteraard binnen de fysieke beperkingen van de ruimte waarin je de headset gebruikt. De Quest 1 en Quest 2 maken daarvoor gebruik van een viertal lowres-camera’s met groothoeklezen op hoeken aan de voorkant van de headset. Met behulp van de camera’s maakt de headset een 3D-kaart van de ruimte en berekent hij continu waar hij zich binnen deze ruimte bevindt. Daarnaast wordt ook de positie van de meegeleverde controllers continu vastgelegd door de camera’s. Deze controllers zijn voorzien van een ring met voor mensen onzichtbare IR-leds, waarvan het karakteristieke patroon door de camera’s wordt opgepikt zodat de headset niet alleen weet wáár de controllers zich bevinden, maar ook in welke positie ze worden gehouden.

Headband

De eerste Quest is zwart van kleur en heeft een zwarte, voorgevormde rubberachtige band die je over je hoofd trekt om de set als een soort skibril tegen je gezicht te laten drukken. Het voorste deel van de hoofdband bestaat uit twee ‘pootjes’ van hard kunststof waarin aan het uiteinde - vlak voor je oren - twee mini-luidsprekertjes zijn ingebouwd die geluid naar je oren afstalen, zodat je ook zonder losse koptelefoon direct geluid hebt. Wil je een externe hooftelefoon aansluiten dan kan dat door middel van de ingebouwde 3,5mm-uitgang.

De headband van de Quest 2 (links) is eenvoudiger en minder makkelijk verstelbaar dan die van de Quest 1

Met zijn lichtgrijze kleur onderscheidt de Quest 2 zich direct van zijn voorganger, en ook de hoofdband van de nieuwe headset springt in het oog. De voorgevormde rubberen band van de Quest 1 heeft plaatsgemaakt voor een elastieken band zoals we die van skibrillen gewend zijn. Eigenlijk moeten we zeggen ‘banden’, want één deel gaat horizontaal om je hoofd terwijl een tweede band juist van voor naar achter over je hooft loopt, om te voorkomen dat de bril naar beneden tegen je neus zakt. Ook bij de hoofdband van de Quest 2 is het voorste deel dat aan de linker- en rechterzijde met de headset is verbonden, gemaakt van hard kunststof en wederom zijn hier kleine luidsprekers ingebouwd. Deze zijn licht verbeterd ten opzichte van die van de Quest 1, waardoor het geluid wat voller en dynamischer klinkt. Uiteraard is de mogelijkheid om een échte koptelefoon aan te sluiten gebleven.

Op het betere geluid na vinden we de nieuwe hoofdband geen vooruitgang, zo kunnen we na uitgebreid gebruik van beide headsets rustig concluderen. Omdat de nieuwe band elastischer is dan de band van de Quest 1 moet je de headset relatief strak om je hoofd dragen om te voorkomen dat hij bij snelle bewegingen te ver uitslaat. Het verstellen van de elastieken banden is bovendien lastiger dan de verstelling van de harde band van de Quest 1, die eenvoudig met klittenbandlipjes aan beide kanten van de headset in grootte is aan te passen. Gebruik je de headset met één persoon, dan is die verstelbaarheid geen issue. Wissel je regelmatig van gebruiker, dan gaat dat met de Quest 1 een stuk eenvoudiger.

Oculus weet dat het op dit punt concessies heeft gedaan en levert optioneel een ‘Elite Headband’ voor 49 euro en een ‘Elite Headband met batterij’ voor 139 euro. Beide moeten een meer ergonomische pasvorm bieden en de versie met ingebouwde batterij verlengt niet alleen de werktijd van de headset, maar zorgt er dankzij extra gewicht achterop de hoofdband ook voor dat de headset beter in balans is. Dat laatste is geen overbodige luxe. De Quest 2 is met 506 gram gelukkig aanzienlijk lichter dan zijn voorganger die op een haar na 600 gram weegt, maar het blijft het een front heavy-apparaat. Wij zouden je graag vertellen hoe het draagcomfort met de optionele headbands uitvalt, maar deze waren op het moment van testen helaas nog niet beschikbaar.

In vergelijking met de Rift S zullen ook de Elite Headbands vrijwel zeker een lager draagcomfort bieden. De Rift S maakt gebruik van een harde hoofdband die tegen je voorhoofd drukt, terwijl de headset zelf niet of slechts heel licht tegen je gezicht drukt. Dat is zeker bij langere speelsessies veel comfortabeler dan de skibril-hoofdband van de Quest 1 en 2 en de los verkrijgbare Elite Headbands.

Nieuwe Controllers

De Quest 2 wordt geleverd met ‘Oculus Touch’-controllers die qua opzet sterk lijken op de Touch-controllers van de Rift S en Quest 1. De controllers bestaan uit een handgreep met een trigger en een knop aan de zijkant die je met je middel- en ringvinger kunt inknijpen om het beetpakken van objecten te simuleren. Bovenop het handvat is een schuin plateau met daarop twee standaard-drukknoppen, een menuknop en een thumbstick aangebracht. De grootste verandering hier zit hem in de menuknoppen, die nu licht verzonken zijn ten opzichte van hun omgeving, zodat je ze minder snel per abuis indrukt. De thumbstick en trigger zijn aanraakgevoelig, wat betekent dat de controller al registreert dat je vinger erop rust voordat je de trigger inknijpt of de stick beweegt. Dit maakt het mogelijk om je virtuele wijsvinger en duim op te steken of juist een gebalde vuist te maken. Deze functionaliteit was ook al beschikbaar bij de oude controllers.

De linker-Oculus Touch-controller van de Quest 1 en Rift S (links) en van de Quest 2

Qua design valt vooral op dat het plateau waarop de thumbstick en AB- dan wel XY-koppen zijn ondergebracht nu groter is, zodat je je duim makkelijker naast de knoppen en stick kunt laten rusten. De nieuwe controllers hebben daarnaast een krachtiger motor voor haptische feedback, en volgens Oculus is de veer die de enkele AA-batterij op zijn plek houdt steviger, zodat hij ook bij heftige bewegingen het contact niet onbedoeld verliest, iets dat bij de oudere controllers in extreme gevallen weleens kon gebeuren. Oculus belooft bovendien dat de werktijd met die batterij nu nog beter is. Wij geloven dat graag: na anderhalve week uitgebreid testen zijn de batterijen van beide controllers nog altijd voor meer dan 90% vol.

De werking van de controllers is verder identiek en ook de kwaliteit van de tracking is in onze ervaring niet beter of slechter geworden. Dat betekent dat die tracking doorgaans goed is, maar niet perfect. Wanneer je je handen laag naast of achter je lichaam, of juist boven je hoofd houdt, raakt ook de Quest 2 de controllers soms kwijt. Ook wanneer de controllers heel dicht bij de headset zijn is de tracking niet altijd perfect. Op dit punt heeft de Rift S met zijn vijfde camera bovenop de headset een licht voordeel. Oudere headsets als de HTC Vive-modellen die gebruikmaken van externe lighthouses voor tracking, bieden nog altijd superieure nauwkeurigheid.

Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True