Door Chris Broesder

Redacteur mobile

Google Pixel 4a Review

Geen no-brainer, wel charmant

Conclusie

Het is gemakkelijk om de Google Pixel 4a aan te raden, vooral aan wie compacte smartphones prettig vindt. Hij is een behoorlijk stuk kleiner dan concurrenten als de OnePlus Nord en de Poco F2 Pro, maar ook kleiner dan de Pixel 3a. Door zijn kleine bezels heeft hij ondanks dat een groter scherm. Dat scherm is in tegenstelling tot dat van zijn voorganger ook nog eens goed af te lezen in de zon.

Ten opzichte van de concurrentie moet je het wel stellen met een kleiner scherm en een plastic behuizing. Die is minder stevig, maar maakt het toestel lichter dan de meeste concurrenten. Waar je ook op inlevert, is de hardware. Voor vergelijkbare prijzen kun je toestellen met snellere socs krijgen. Zo zijn er de iPhone SE en de Poco F2 Pro met high-end socs, maar ook de Nord met 5G. Hoewel Android supersoepel draait op de Pixel 4a, is een snellere soc een goed idee als je zware games of andere apps gebruikt. Ook kan het best eens zijn dat je dan langer met je toestel doet, omdat het niet traag wordt.

Zeker weten we dat niet, want de software is goed afgestemd op deze Pixel 4a. Hij is lekker schoon, overzichtelijk en je krijgt Android-upgrades direct en gedurende drie jaar, wat nog steeds beter is dan bij de meeste concurrenten. Toch onderscheidde de Pixel 3a zich vorig jaar meer van zijn concurrenten, doordat die niet hebben stilgezeten. Samsung belooft inmiddels ook drie jaar ondersteuning en op het gebied van de camera, een andere belangrijke reden om voor een Pixel te gaan, is het verschil eveneens kleiner geworden. De Pixel 4a heeft immers slechts één camera voorop en één achterop, maar ook het verschil in fotokwaliteit is kleiner dan voorheen. We zien dat het tijd wordt voor Google om de camerahardware te upgraden als het de voorsprong wil behouden.

Begrijp ons niet verkeerd; deze camera behoort nog steeds tot de top en de resultaten zijn over het algemeen beter dan bij gelijkgeprijsde concurrenten. Tel daarbij op een prima oledscherm, stereoluidsprekers en fijne software, en je hebt een meer dan prima smartphone voor een relatief lage prijs. Voor die prijs van rond de 350 euro zul je hem helaas wel uit het buitenland moeten halen.

Getest

Google Pixel 4a Zwart

Prijs bij publicatie: € 350,-

Vanaf € 374,95

Vergelijk prijzen

Reacties (178)

178
174
114
4
0
49
Wijzig sortering
Iemand een idee hoe en waar je deze het beste kan bestellen?
[Google Pixel 4a] Levertijden en Prijzen

Voor zover ik weet, via dit topic :
- Bestellen in de store.google.de of store.google.fr via de 00000 truc.
- Bestellen bij fnac.be of fnac.com (pre-orders bij fnac.be nu vanaf 11/10 beschikbaar)
- De grens overwippen naar mediamarkt.de (eens de toestellen in voorraad zijn)
- Wachten op belsimpel.nl en de rest die de toestellen beschikbaar stellen
Anoniem: 1330988
@lukadad29 september 2020 10:45
Amazon US werkt ook prima. Verzendkosten zijn laag en je hebt het toestel zo in huis. En geen gedoe met douane want je betaalt van tevoren netjes voor de import. Je krijgt er alleen wel een Amerikaanse lader bij.

Ik heb de 4a al enkele weken in gebruik en ik ervaar het als een zeer goed toestel. De enige 2 minpunten die ik kan noemen zijn de wat beperkte accuduur en het ontbreken van optische stabilisatie in de camera waardoor night shot foto's ondanks het geweldige algoritme zeker in de donkerdere delen toch wat bewegingsonscherpte hebben. Maar voor de 330 euro die ik er omgerekend onderaan de streep voor betaald heb, voel ik me zeker niet bekocht. Integendeel.

De Pixel 5 neemt de 2 genoemde minpunten overigens weg (en voegt 5G support toe met een iets snellere soc) maar dat toestel kost 85% meer. Dat is dus bijna het dubbele en voor mij is het prijsverschil te groot om de aankoop van de 5 voor mezelf te rechtvaardigen.
Wat vind jij laag?

Als ik even kijk op amazon.com dan kom ik toch al snel aan minimaal $100 en meer voor verzendkosten naar België..

Of zoek ik verkeerd ?
Anoniem: 1330988
@Cuball29 september 2020 11:35
Amazon heeft het toestel momenteel niet zelf op voorraad. De prijzen die er nu staan, zijn externe partijen die via Amazon verkopen. Ik heb even in mijn order gekeken en de verkopende partij heet dan Amazon Export Sales LLC. Dan is de prijs gewoon 349 USD plus apart gespecificeerde verzend- en importkosten. Het is even wachten denk ik tot ze het toestel zelf weer op voorraad hebben. Tot voor kort kon je nog een preorder plaatsen bij Amazon. Die mogelijkheid zie ik nu niet.
En hoeveel usd is die apart gespecificeerde verzend- en importkosten dan?
De Pixel 4a heeft gewoon OIS op de achtercamera voor wat ik weet.
Je hebt gelijk, ik zie het nu staan in online documentatie. Daar zitten dan duidelijk beperkingen aan want bij langere sluitertijden werkt het niet zo goed. Bij grote verschillen tussen licht en donker in een frame doet de telefoon er 5-8 seconde over om in night sight mode alle foto's te maken. De donkerdere delen in het frame zijn door de langere belichting duidelijk onscherp, hoe stil je de telefoon ook houdt. Een statief heb ik nog niet geprobeerd.

OIS bestaat in vele vormen en ik kan me voorstellen dat deze cameramodule een wat goedkopere variant heeft. De vraag die nu wel naar boven komt, is of de Pixel 5 dan wel betere OIS heeft. Als dat hetzelfde is dan valt er een voordeel t.o.v. de 4a weg en dan vind ik dat wel een erg duur toestel opeens.
Dat is echt vreemd. Op mijn Pixel 3a is alles prima scherp in de nachtmodus.
De nachtfoto's in de galerij van het artikel zijn ook overduidelijk onscherp in de donkerdere delen. Deze bijv:

https://tweakers.net/i/yi...dPxdZI=/i/2003884302.jpeg

Als je 100% inzoomt op de bomen links bijv dan zien de bladeren er vlekkerig uit. Vermoedelijk een combinatie van beweging en te hoog opschroeven van de iso waardoor er veel ruis is en de ruisonderdrukking iets te hard moet werken.

Toevoeging:

Eigenlijk is de hele foto niet zo scherp. Het HDR-algoritme werkt fantastisch maar eigenlijk zou je een pro-stand moeten hebben voor gebruik met een statief en langere sluitertijden, of wellicht i.c.m. betere OIS. Dat laatste past echter niet meer in het budget van de telefoon maar een softwarematige oplossing zou mooi zijn.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 1330988 op 30 september 2020 16:24]

Denk dat als je deze stand gebruikt met een statief dat je best of both world hebt. Voor lange sluitertijden zijn er alternatieve apps, maar dat vind ik eerlijk gezegd op een telefoon echt de moeite niet meer.
Ik heb hem in amazon.co.uk besteld, dan zit je niet met inklaringskosten. Binnen 24 uur was hij opgestuurd en in 4 dagen zou hij er moeten zijn.
Denk je dat ze de 5 wel in NL lanceren?
Helaaasch. Dan maar Amazon.de uiteindelijk..
Wat is de 00000 truc ? Kan dit ook niet in het topic vinden
Werkt de 00000 truc nog? Vgm had ik gelezen dat met de 4 google daar een stokje voor stook ofzo? :?
Hoe zit dat eigenlijk met bestellen via VPN in duitsland?
Wellicht niet een direct antwoord op je vraag, maar ik zou in ieder geval nog een dagje wachten: morgen (30 sept) presenteert Google naar alle waarschijnlijkheid de Pixel 5 en 4a (5G variant). Wellicht is een van deze een (nog) betere aankoop.

[Reactie gewijzigd door blk op 29 september 2020 09:23]

Zijn er aanwijzingen dat de 4a 5g gaat verschillen buiten de 5g?
Jazeker, significant ook.

Groter scherm, snellere soc, grotere accu en zeer waarschijnlijk ook duurder.

https://www.phonearena.co...-4a-5G/phones/11311,11395

[Reactie gewijzigd door jhnddy op 29 september 2020 10:57]

Hmm, grotere batterij maar ook hogere resolutie. Benieuwd wat de opbrengst dan is.
En een cm langer, waarmee het niet meer in de compacte categorie van de 4a valt.
Naar alle waarschijnlijkheid worden deze toestellen duurder dan deze Pixel. Als je budget rond de 350 euro ligt, dan zullen de toestellen die (mogelijk) morgen worden aangekondigd een stuk duurder zijn.

Verder kan je je afvragen wat de meerwaarde van 5G op dit moment en in de (nabije) toekomst zullen zijn.
Ik hoor zelf eigenlijk niemand die erg enthousiast is over 5G. Mensen vinden 4G prima snel genoeg, denken er verder niet over na.
Duurder, maar dan ook een grotere accu, groothoeklens en iets groter scherm. Wel 150 euro duurder
Als je de goedkoopste prijs wilt, kun je dan het beste een Duitse Mediamarkt net over de grens pakken. Wel eerst even op mediamarkt.de checken of het toestel in die winkel op voorraad is.
Of dat interessant is, hangt natuurlijk ook af van hoe ver je van Duitsland af woont. En wellicht is dat sowieso nu lastiger door COVID19.

In Nederland kun je dit toestel (binnenkort) bestellen bij belsimpel. Zij gooien alleen vaak 80 tot 150 euro bovenop de adviesprijs.

Het is maar wat je voorkeur heeft.

[Reactie gewijzigd door Wes1987 op 29 september 2020 08:45]

Let op dat een mondkapje in winkels in Duitsland verplicht is. Geen groot probleem, maar het zou zonde zijn als je 100 km rijdt om vervolgens de deur gewezen te worden.
Dan even lokaal even een mond kapje kopen ;-) ? Je hoeft niet helemaal terug te rijden natuurlijk.
Waar ga je lokaal een mondkapje kopen als je de winkel niet in mag zonder mondkapje? 8)7
Bij de lokale kiosk op de hoek van de straat. Hoef je niet in.
Je kan ook bestellen via de mediamarkt.de en het toestel klaar laten leggen in filiaal naar keuze. Dan grijp je nooit mis.
Mediamarkt Duitsland heeft 'm beschikbaar voor afhaling vanaf 09/10 ... Net on-line gekocht voor 335 EUR. Je krijgt 5 EUR korting als je je registreert bij hen en op de newsletter ... Zit op 40 minuten van de grens. Ben benieuwd. Cases zijn nog niet beschikbaar.
genoeg winkels hier in Duitsland die hem aanbieden op release datum.
Garantie gaat natuurlijk via de winkel die je zelf wilt.
  • mediamarkt.
  • saturn
  • alternate.de
  • computeruniverse.de
  • galaxus.de
  • comstern.de
  • amazon.de
  • ebay.de
Mocht je echt interesse hebben, laat me weten dan koop ik het voor je en verstuur het met post.
Kosten voor verzenden is 20,- vezekerd.

[Reactie gewijzigd door theduke1989 op 29 september 2020 10:20]

non-de-ju vergeet ik een van de grootse internet suppliers hier in Duitsland, maar heb ook eBay.de toegevoegd in case of. dat is de concurrent van amazon.de
Via Amazon.de kun je ook rechtstreeks vanuit NL bestellen. Zelf op deze manier een hoofdtelefoon besteld.
Kijk dit is nog eens meedenken, top!
Zeker, tegen een kleine meerprijs kan ik 'm voor je aanschaffen in Duitsland.

Mvg, Rob
Het heeft een jaar of 4 geduurt, maar google lijkt eindelijk te begrijpen hoe je gewoon een nette smartphone bouwt.
Pixel 1: geen ip rating, geen stereo speakers, geen draadloos laden, opscheppen over het hebben van een 3.5mm headphone jack, lage maximale helderheid scherm.
Pixel 2: geen draadloos laden, headphone jack weg, extreem zwak scherm op de XL (1st gen LG p-oled), lage helderheid scherm.
Pixel 3: The Notch. Lage helderheid scherm.
Pixel 3a: serieus prima no nonsense toestel voor de prijs. Lage helderheid scherm.
Pixel 4: volstrekt nutteloos radar systeem. Zwakke vorm van gezichtsherkenning. Lage helderheid scherm.

En nu, de pixel 4a, 350 euro voor een vrijwel foutloos model! Ja een paar chinese telefoons doen het qua hardware iets leuker, maar we weten wel wie de beste software heeft. Ik ga er binnenkort 1tje halen in Duitsland voor mijn vriendin. Woon vlakbij de grens, hoop dat ik die nog over mag gezien de corona brandhaarden in het westen van Nederland.

[Reactie gewijzigd door Ruw ER op 29 september 2020 07:06]

Hoezo zwakke gezichtsherkenning bij de pixel 4? Hij doet het zelfs in het donker, je kan mij niet vertellen dat alle andere telefoons dat wel kunnen. Ik ben er in ieder geval erg blij mee en is nog razendsnel ook!
@Ht87

De gezichtsherkenning werkte met de ogen dicht en werkte niet in apps zoals bankierapps waar je normaal gesproken met je vingerafdruk inlogged.
Dat laatste is ook wel de schuld van app-bouwers, de FingerPrintManager-api is deprecated en de vervanger is BiometricManager-api welke de vingerprint & gezichtsherkenner afhandelt. Dat sommige app-bouwers (lees: aantal banken in Nederland) niet meegaan... tja
Ja natuurlijk, maar dit is typisch de prijs die je betaalt als early adopter van in dot geval face unlock: verminderde ondersteuning.

De nieuwste Android versie zorgt ook vaak voor incompatibele apps de eerste week/weken. Sommige zijn na maanden pas bij..
De 'unlocken met ogen dicht' functie kon vrij snel na launch uitgezet worden.

Dat het niet werkt bij alle internetbankieren apps zegt meer over de apps dan Google. Bij Bunq kan face unlock wel gebruikt worden, ook voor NFC pin betalingen.
Alle Microsoft lumias doen dat ook :)
Oh echt? Kan me niet herinneren dat mijn 535, 550 of 640 dat deden. Weet niet meer va mijn 930. Mijn 950 doet dat inderdaad we. Werkte wel erg traag altijd, dus uiteindelijk nooit echt gebruikt.
Ik vermoed dat men doelt op het ook kunnen ontgrendelen met de ogen dicht, zo zou iemand als je slaapt of buiten bewustzijn bent ook je telefoon kunnen ontgrendelen. Met bijv FaceID lukt dit niet zo makkelijk.
Het uitbreidbare geheugen vind ik toch persoonlijk wel echt een misser, zeker aangezien er geen 256gb model beschikbaar is. Persoonlijk ga ik dus toch naar de Pixel 5 kijken (wat misschien ook wel het doel van Google is met deze telefoon en de enigszins vreemd ertussen geplaatste 4a 5G).
Is net hoe je het bekijkt.
Uitbreid geheugen is idd niet zoveel extra ruimte wat ze binnenin vrij moeten maken om dat voor elkaar te krijgen.
Echter, het kost ze mss een euro of 2 (geen idee tbf) aan implementatie, ruimte binnen is al beperkt, en 128 is al vrij ruim voor een telefoon. Een Samsung A41 etc heeft het idd wel, echter is ook al iets langer)
In mijn optiek is het meer een minpunt, maar geen deal-breaker. Je hebt 100gb voor je foto's en media (als je niet teveel spellen hebt geïnstalleerd). Kun je makkelijk 15.000 foto's op kwijt als je zou willen. (OnePlus Nord de 8gb dan versie heeft het ook niet)
Persoonlijk is het missen van een slot toch wel een groot nadeel. Ik heb al een paar keer gehad dat een telefoon er vanuit het niet mee kapte, waardoor mijn gegeven weg waren. De belangrijkste foto's zet ik nu bewust op een kaartje. Ik ben ook geen fan van alles digitaal zetten, omdat ik toch bang ben dat het gehackt wordt en mensen mijn foto's verspreiden (die angst slaat nergens op, ik weet het).

Maar sowieso is aanpasbaarheid van he toestel een goed punt, aangezien je langer met je toestel kunt doen mocht je toch het verkeerde geheugen hebben gekocht. Ik ken mensen die een nagenoeg nieuwe iPhone (in de tijd van de 8GB) binnen een jaar al wegdeden omdat het geheugen te klein was, is ook zonde! Gelukkig kun je nu instappen op meer geheugen, scheelt wel meer e-waste. Maar nog steeds blijf je wel balen als je steeds maar weer tegen geheugenproblemen aan blijft lopen
Of je maakt thuis back-ups naar je computer? Als je een desktop hebt of extra geheugen in laptop hebt geplaatst dan is dat ook een (kosteffectieve) optie. Kwestie van regelmatig opschonen van de telefoon. Ik haal juist regulier ze van mn telefoon af omdat ik de bescherming op mijn PC meer vertrouw dan op telefoon.

Maar ik begrijp volledig dat extra sd-kaartje veel gebruiksvriendelijker is in dit opzicht!! Samsung telefoons hebben vaak nog deze luxe wel, net zoals chinese merken. Dus ligt er net aan welke trade-offs je wil nemen vaak.
Mijn laptop accepteert mijn telefoon helaas niet, wat ik ook doe :(. Vroeger deed ik dat als ik grote bestanden van mijn telefoon af wilde halen, maar nu is dat helaas onmogelijk 😅. Ben daarom ook extra blij met mijn kaartslot.

En ik vergeet ook altijd back-ups te maken, ook niet in mijn voordeel. Stel zulke dingen altijd veel te veel uit, daarom ben ik erg blij dat ik gewoon nu dorect mijn gegevens heb en die zo over kan zetten door een kaartje in een ander apparaat te pluggen (telefoon naar tablet bijvoorbeeld).

Maar ik kan ook eens kijken naar andere manieren aangezien de huidige telefoons alle poorten en sloten erafhalen en strippen tot alleen laadpoort en een simkaartslot. Vrees dat ik er al aan moet geloven...

Ik ruil overigens liever mijn sd-kaartslot in dan mijn headphone jack, en die tweede heeft dit toestel gelukkig wel, naast het mooie formaat. Alleen zou ik dit toestel voornamelijk skippen omdat ik er qua accuduur nauwelijks op vooruitga (dat zou de reden zijn voor mij om een nieuwe telefoon te kopen).
Uiteindelijk zijn die 2 ook overbodig ;) e-sim (zit al in de pixel) en wireless charging. Alles om waterproof en "futuristisch" te maken. Jammer dat er geen Samsung A41 versie is met zelfde soort camera gat is en 6gb ram, ander zou dat een perfecte optie zijn.
Ja, alle poorten kunnen wel weg. Speaker kan ook dmv trillingen. Knoppen kunnen ook nog weg. Maar ach, als je telefoon een barst heeft, is die toch niet meer waterdicht 😂.

En de Samsung Galaxy S5 was al IP67 zo uit mijn hoofd gezegd, met laadpoort, 3.5mm jack, meerdere knoppen en zelfs een verwisselbare achterkant en met een verwisselbare accu. Nu zitten de meeste flagships op IP68, minder poorten en sealing lijkt relatief weinig verschil uit te maken in dat opzicht 😂.

Fururistisch is het zeker wel ja. Ik zie al jarenlang concepten van volledig poortloze en knoploze apparaten. Dan hou je een blok glas over!

Gelukkig heeft deze.nog wel knoppen en poorten, dan krijg je nog genkeg feedback als je dat doet
Het bestaansrecht van het SD kaart slot is niet omdat jij aan bad practices doet. Dat je telefoon zou overlijden en het SD kaartje het wel overleven is slechts één mogelijk scenario, je kunt ook je telefoon kwijt geraken, telefoon kan gestolen worden of het SD kaartje kan mee overlijden, en dan ben je dus wel je data kwijt.

Wat komt er overigens op je SD kaart, je opgenomen video's en foto's? Waar komen de backups van je berichten/contacten/apps? Als al eens backups vergeet te nemen, zorg je er dan wél voor dat die naar de SD kaart gaan?

Kortom, als je er wakker van ligt dat er data van je telefoon verloren zou gaan, moet je toch een backup strategie voorzien.

Voor mij is data opslaan op uitbreidbaar geheugen zelfs helemaal niet wenselijk, het onboard geheugen wordt standaard versleuteld, de SD kaart niet. Al wie je telefoon in handen kan krijgen, kan het kaartje er uit halen en zo je foto's zien. Als de SD kaart wel versleuteld zou zijn, is die toch niet meer bruikbaar op andere toestellen zonder te formatteren.

Toen telefoons 4-16 GB onboard geheugen hadden dat toch niet versleuteld werd, dan hield het steek dat uit te breiden, bij telefoons met 128GB niet meer vind ik, en ik het vond het bij telefoons met 32GB (in 2012) ook al niet meer nodig.

[Reactie gewijzigd door MacPoedel op 30 september 2020 13:13]

Back-up van WhatsApp staat dan wel online, verder heb ik geen belangrijke info die ik weer hoef te hebben. De belangrijkste foto's en video's staan op mijn sd-kaart. Een telefoon kan uiteraard kwijtraken, kapotvallen etc. Maar het is ook weleens overmacht dat je toestel niet meer werkt. Mijn vorige telefoon kapte er vanuit het niets mee door een technisch mankement. Tablet herkende de accu ineens niet meer en wilde niet meer opladen. En zo heb je van die dingen uit overmacht. Ben je toch blij dat je altijd een superrecente back-up hebt :).

Ik snap je argument wel dat iemand je telefoon kan jatten en je foto's kan zien, maar ach, je cloud kan gehackt worden, zo kunnen alle gegevens wel in andermans handen komen.

En mijn back-up is dus sd-kaart. Ik zou ook een back-up kunnen maken op een laptop, maar ja, heb ook al meerdere keren gehad dat een laptop er buiten mijn schuld om mee kapte (Acer Travelmate, ze zetten de harde schijf niet vast). Dus ja, alles kan misgaan. In mijn geval is een sd-kaartje wel verreweg het veiligst, en ik heb foto's op volle kwaliteit wat ik via OneDrive geloof ik niet zou hebben
(bijna) alle Motorola's hebben ook nog een SD slot.
Meestal dual-sim óf 1 sim en 1 SD
en soms zelfs 2 sim's met 1 SD.
Ik ben het wel eens met dat het een minpunt is. Op dit moment hoop ik heel erg dat de Pixel 5 zijn geld waard is (ook als iets 'luxere') telefoon en ik daar gewoon voor durf te gaan... Aan de andere kant is de 4a ook wel echt een mooie deal, na de OnePlus X overweeg ik OnePlus niet eens meer tenzij ze met met echt een uitblinker weten te overtuigen.
Ja de Google pixel 4a heeft een goede balans. Heb hem 10 september al bij Google Deutschland besteld, nu maar hopen dat ie binnenkomt.
Grootste punt is denk het formaat van de telefoon, anders heb je aan de poco 3 ook al een leuke voor veel minder. Maar gooi een hoesje om de telefoon en dan past de pixel veel beter in je broekzak (voor zover wij mannen die nog behouden, ze worden kleiner en kleiner met zoals vrouwen broeken)
Enige wat beter mag is misschien de accuduur, las ergens dat pixel 5 bijna even groot was en grotere accu kreeg. Ze hadden van mij de pixel iets dikker mogen maken voor 20% grotere batterij.
Ik heb de poco x3 besteld en weer terug gestuurd. Wat een bakbeest. Groter en zwaarder dan de poco 1 welke ik nu heb. Houd dat dus in je achterhoofd.
Sorry, maar zwakke gezichtsherkenning op de 4? In combinatie met het radarsysteem heb ik zo'n beetje de meest vloeiende (en veilige!) gezichtsherkenning die ik ooit heb meegemaakt!
Toegegeven, elke pixel heeft z'n foutjes, maar desondanks blijf ik fan vanwege de heerlijke ervaring!
Extreem zwak scherm op de pixel 2xl? Je kan het ook overdrijven. Zeker niet het meest helder en in een bepaalde hoek een lichte blauw tint. Maar ik ben er na 2 jaar nog steeds blij mee. Echt een heel fijn toestel! Na de Nexus de beste telefoon die ik gehad heb.
Volkomen mee eens. De 2 XL blijft lekker soepel gaan ... Had enkele maanden geleden de 4 XL maar heb terug gegrepen naar de 2 XL. Ligt beter in de hand, vingerafdrukscanner achteraan. Enkel jammer dat de security updates stoppen in oktober. 4a wordt de mogelijke vervanger.
Klopt, ik ben ook weer teruggegaan naar de 2XL. Ik heb mijn pijlen in eerste instantie gericht op de 5. Heel benieuwd hoe die ontvangen gaat worden.
*** verwijderd ***

[Reactie gewijzigd door effem op 27 oktober 2020 15:10]

Heeft de samenvoeging met Hardware.info nu tot gevolg dat er geen cijfers meer worden gegeven bij een review ? Persoonlijk vind ik dat fijner dan een award toekennen. Als 2 apparaten dezelfde award hebben neemt het niet weg dat product 1 nog nét wat beter kan zijn dan product 2. Waarom niet én awards én cijfers ?
idd zeker als de award tegenstrijdig is met de min punten,

kost meer, heeft slechtere hardware dus je value is geweldig 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7
Het gaat toch niet om de hardware die erin zit, maar om de ervaring. Wat boeit mij de exacte hardware nu, als het maar snel en soepel werkt.
Klopt steek er de snelste soc in, maar zet je telefoon vol bloatware, zal lekker werken. Maar ja de soc is toch zo geweldig.
Omdat bij elke review een aanzienlijk deel van de reacties ging om het cijfer. Want pietje vond het onzin dat er een punt werd afgetrokken voor feature x, want pietje boeide dat weer niets. Vervolgens komt Tamara klagen dat er geen punten worden afgetrokken voor het ontbreken van feature y
Tamara? Hahaha, wat zal Karen blij zijn :D. Maar eens hoor, dat gezever over het cijfer van de review had ik ook weinig mee op. Informatief en objectief is waar je als tweaker naar op zoek bent en daar gaat het om.
Ja hebben ze sinds de samenvoeging gedaan.
Het is persoonlijk, awards zijn makkelijker voor consumer advice. Coolblue etc gebruikten de hardware info awards namelijk.
Ik had graag cijfers en awards gezien tot het einde van het jaar. Beetje raar nu om OnePlus Nord met een 8.5 tegen de Google pixel met great value te zetten, wie de artikelen leest snapt zelf wel, maar had t leuk gevonden als ik kon zeggen dat de Google pixel een 8 was ofzo.
Een cijfer zegt zo weinig. Je hebt bij elk apparaat heel veel onderdelen die je een subjectief cijfer kunt geven, en vervolgens moet je de cijfers ook nog eens heel subjectief wegen om één totaalcijfer te produceren. Maar zo’n beetje iedereen die de recensie leest zou een andere weging gebruiken, dus wat heb je er dan nog aan?

Een goede recensie herhaalt in de laatste alinea of paragraaf nog even alle min- en pluspunten, zodat je maar een paar honderd woorden hoeft te lezen om precies te weten of iets voor jou perfect is.
Geen sd-kaart ondersteuning vind ik zo'n nadeel. Jammer anders was dit misschien wel de opvolger van mijn galaxy S7 geweest.

PS. Hoeveel opslag heeft dit toestel? Dat is niet terug te lezen op de pagina 'hardware' van deze review.

PPS. Waarom wordt de videofunctie van dit toestel eigenlijk niet besproken? Juist op het gebied van video's maken zit er veel verschil tussen fabrikanten.

[Reactie gewijzigd door n0elite op 29 september 2020 07:09]

Google zet gratis alle foto's in de cloud tot 16MP. De Pixels schieten lager dan dat, dus je slaat ze gratis full res op. Moet je natuurlijk niets tegen cloud hebben, dat wel.
Ook belangrijk om te melden is dat de Pixel software `smart storage` ondersteunt. Hierbij kijkt het systeem zelf wanneer het toestel vol is naar welke foto's en video's geback-upt zijn en zal de laatste geback-upte foto's en video's dus verwijderen zodat er altijd ruimte vrij blijft. Doordat je overal tegenwoordig wel 4G hebt, merk je niet eens of de foto's lokaal of via de cloud geopend worden.
Ja leuk dat smart storage, maar het kost dus extra data als je iets wilt bekijken wat niet op je telefoon staat, niet echt fijn als je een databundel hebt en een oude 4k opname wilt bekijken oid. Daarnaast kost het ook extra energie omdat foto's en video's gedownload en geupload moeten worden.

En zoals je al zelf zegt vind ik Cloud opslag van foto's en video's bij Google eng. Waarschijnlijk wordt data van deze foto's ook verzameld voor een of andere database en zet ik hierbij zowel mijn privacy als die van mijn vrienden of personen die op mijn foto's/video staan op het spel terwijl ze daar niet om vragen.
De rede dat ik deze telefoon ook links laat liggen. Privacy is gewoon slecht gewaarborgd bij Google. Leg dat naast een telefoon die eigenlijk te goed om waar te zijn is voor zijn prijs en ik vertrouw het niet meer.
Hoezo is deze telefoon te goed om waar te zijn voor zijn prijs? De hardware is nou niet echt bijzonder voor dit budget.

Wat betreft privacy, welk merk zou je er nog wel op vertrouwen?
Privacy is ook de reden dat ikzelf mijn foto's.op.mijn sd-kaart heb staan (en ook voor het geval mijn telefoon het weer ineens begeeft). Online heeft inderdaad ook een groot nadeel als je geen onbeperkte databundel hebt. Ik wil wel leuk onbeperkt, maar ik heb simpelweg het geld er niet voor en doe het nu met 2GB per maand (voor mijn gebruik overigens helemaal prima, meer heb ik ook niet nodig). En inderdaad, synchroniseren met een kleine accu is ook niet het slimste idee als je het einde van de dag wilt halen als veelgebruiker 😅.
Geen sd kaart is in de praktijk geen bezwaar gebleken in mijn ervaring. Probeer het eens zou ik zeggen, change is good!

En 127GB UFS2.1 is best aardig. Hoe groot is die SD in je S7?
Ik was ook altijd fanatiek liefhebber van SD card totdat ik mijn huidige telefoon kreeg met 512GB intern.
Gebruik nu een 2e sim (heel fijn !) en ik mis de SD card geen seconde meer.

A> Snelheids verschil is enorm, zelfs de snelste cards zijn traag in verhouding
B> Data staat veiliger ipv los kaartje wat er uit te halen is
C> Veel makkelijker je data terug vinden ipv met 2 storage locaties te werken
D> Alles kan erin, met SD kan je geen grote apps of games opslaan, puur data en als je mazzel hebt kan je in apps (Bijv. Spotify) aangeven dat je download data op de card wilt hebben. Met internal memory is het altijd goed.

Enige nadeel wat ik nu heb is dat ik vanaf nu niks meer kleiner als 512GB wens, een 128GB toestel kan ik helemaal niks mee en zou niet meer naar 256GB met Sd card willen (mijn vorige configuratie).
De ontwerper van de pixel camera software geloofd niet dat de nieuwere sensoren beter zijn dan degene die er nu in zit. Hij ziet vooral meer ruis en daar kan zijn software niet mee werken. Als de telefoons dikker mogen zijn, dan is er nog winst te halen.

Dit interview legt het goed uit
https://www.google.com/am...nal-photography-vergecast

[Reactie gewijzigd door Raindeer op 29 september 2020 08:18]

Hij heeft het volgens mij daarbij toch vooral over sensors die meer oppervlak hebben, maar ook veel meer megapixels, waardoor de pixels zelf alsnog kleiner zijn (met als gevolg dan weer meer ruis). Da's een goed te volgen redenering (waarbij je natuurlijk ook weer vraagtekens kunt zetten, gezien de resultaten van de Poco F2 Pro met GCam software...).

Echter, je ziet dat andere fabrikanten dus wel de ruimte nemen om een (qua oppervlak) grotere sensor in hun telefoon te stoppen, waar Google blijft vasthouden (ook voor de komende Pixel 5?) aan een oude 1/2.55" sensor. Dat roept natuurlijk de vraag op: Waarom kiest Google niet simpelweg voor een sensor met wel een grotere oppervlakte, maar zonder (of met beperkte) groei in het aantal megapixels? Grotere pixels, dus minder ruis, dus betere kwaliteit foto's, en dat zonder dat er echt aanpassingen aan de bewerkings-algoritmes nodig zijn. Lijkt mij als leek een no-brainer. Waarom niet? Is het nou gewoon kostenbesparing, of luiheid?

[Reactie gewijzigd door tympie op 29 september 2020 13:04]

Grotere sensor kost meer ruimte. Zowel de sensor zelf is groter maar ook de lens is groter en heeft meer afstand nodig tot de sensor. Dat lijkt mij de voornaamste beperkende factor in telefoons.
Klopt, maar lijkt me niet onoverkomelijk. Bijvoorbeeld de Samsung S20 (non-ultra) heeft een grotere sensor (ook 12Mp, maar 1.8um pixel pitch), een camera-bump van 1mm (op verder 7.9mm dikte), en is overall niet heel veel groter dan de Pixel 4a/5. Zoals gezegd: andere merken nemen de ruimte wel.

Gezien de prijs mag je er bij de 4a misschien niet zo over klagen, maar bij de Pixel 5, die toch redelijk aan de prijs lijkt te worden, vraag ik me af of ze niet een beetje teveel op oude glorie teren.
Kan iemand uitleggen waarom deze telefoon duurder is als negatief punt samen met concurenten hebben betere hardware ,

Maar er toch een "Great value" label aan vast wordt geplakt. Dat klinkt nl tegenstrijdig.
"Great value" komt volgens neer op 'Is het geld (meer dan?) waard'.
Het feit dat het apparaat in de Benelux duurder is dan buiten de Benelux, doet blijkbaar voor Tweakers niet af, aan het feit dat zij, het het geld waar vinden.

Persoonlijk vind ik deze beschrijving ook beter dan een cijfer. Cijfers zijn zeer arbitrair en vereisen een hele strakke onderbouwing. (iets wat heel vaak mis gaat, ook in het onderwijs)
(voor mijn onderbouwing, zie mijn reactie van een tijdje terug op het cijfer van een bepaald spel)
ok goed,

maar wat voor toestel heeft de concurent dan, Super great value ?
Dat kan. (als Tweakers ook die term gebruikt), maar hij kan ook: 'Great value' hebben. Er staat alleen: 'Het is een goede prijskwaliteitverhouding' (is het geld waard). Dat staat los van welke (iets) duurder is dan de andere. Zowel instapmodel, tussenmodel als een 'vlaggenschip' kan bijvoorbeeld een 'Great value' of 'Poor value' hebben.
Op een gegeven moment is het natuurlijk ook, hoeveel geld iemand überhaupt overheeft voor een telefoon. Daarnaast heb je nog te maken dat iedereen andere dingen belangrijk vindt in een toestel. Mij persoonlijk interesseert snelladen, een 4k120fps-scherm of hoeveel megapixel de camera is me helemaal niks. Maar voor anderen zijn dit essentiële onderdelen van een telefoon.
Stel dat Tweakers van mening is dat het aantal megapixel van de camera ervoor zorgt dat er (gechargeerd) 1.5 punt vanaf gaat, dan gaat dat natuurlijk erg snel. Maar het feit dat de camera wat zwakker is, maakt het niet persé een 'low value' telefoon.

Tweakers heeft doet algemene reviews van producten. Zij nemen (dus?) bijvoorbeeld ook de kwaliteit van de camera en hoe snel hij laadt mee in hun uitslag. Voor mij persoonlijk zijn die onderdelen compleet niet boeiend.

Het allermooiste zou zijn, dat je je eigen profiel kan samenstellen. Dat je kan schuiven welke onderdelen je het belangrijkste vindt, en zo de score aan jouw persoonlijke profiel kan zien.
(dus voor mij schermsnelheid 1%, bouwkwaliteit 10%, camera-megapixels, 2%, camera-kleurechtheid: 5%, enz. enz. enz.) Dus dat Tweakers niet één eindoordeel geeft, maar gewoon puur objectieve metingen doet per onderdeel. En dat zij ook zelf een soort 'Tweakers-profiel' aanbieden, wat de redactie als belangrijkste acht (wat ze nu wezenlijk al doen, alleen zijn ze daar niet transparant in)
Mijn 350 euro zou rechtstreeks naar een Poco F2 pro gaan zonder twijfel.
Dat is ook wel een heel ander soort toestel. Met 6,67 inch is dat meer een tablet. De Pixel 4a is meer van telefoon-formaat.
Andere doelgroep inderdaad. De 4a is een telefoon die je nog eenhandig kunt bedienen en clean Android (die ervaring is voor heel mensen belangrijk) heeft, de F2 pro heeft een duidelijke laag over Android en dat is meer geschikt voor mediaconsumptie qua formaat.
Ik heb toch wel problemen met een review als deze. De Pixel 4a is voor Tweakers met lage verwachtingen en de behoefte aan een erg eenvoudig toestel met stock Android wellicht interessant maar de reviewer doet mij iets te veel zijn best om alle verwachtingen te temperen en de tekortkomingen van het toestel goed te praten.

De afwerking is zo, zo... maar plastic is nu niet zo erg. De knoppen zijn niet echt goed maar het zit de gebruiker niet in de weg. Het scherm is niet best met afwijkingen maar dat hebben meer goedkope toestellen met een OLED scherm. Het scherm is niet zo groot maar het toestel ook niet dus ook niet erg (het had echter groter kunnen zijn met smallere randen!) De camera maakt best wel goede foto's maar de setup is wel erg basic, maar dat is ook niet erg bij een Pixel telefoon.

En zo kan ik nog wel even doorgaan. Het is zelfs voor een middenklasser een niet al te bijzonder en goed toestel. Het doet wat het moet doen maar dat doen meer toestellen voor dit geld die je gewoon in NL kunt kopen. En die hebben vaak betere specs: een beter scherm, betere camera's, zijn waterdicht en zien er ook vaak mooier uit met in scherm vingerafdrukscanners, betere accu's.

Ik mis de scherpte in deze review en de tekortkomingen worden teveel goed gepraat. Als een ander toestel uit zou komen vlak voor het nieuwere type en last-years specs had zou het toestel afgebrand worden. Nu het een Pixel 4a betreft is dat niet het geval. Voelt bij mij erg dubbel...

[Reactie gewijzigd door Ootje70 op 29 september 2020 11:54]

Helemaal 100% met je eens! Wat een flut review om de Pixel goed te praten. Zeker geen slechte telefoon, maar wel 100 euro te duur en niet te krijgen in Nederland?!

Bovendien is de kwaliteit m.b.t. foto's vergeleken met de Poco F2 pro als voorbeeld minimaal en makkelijk nog na te bewerken in Adobe Lightroom.

Bovendien kan je bij de Poco een super snelle soc verwachten en 8K filmen e.d. voor de zelfde prijs.

Maar goed....kom niet aan de Pixel en de Iphone op Tweakers, dan springen de minnetjes je om de oren ;)

Oh, en het argument dat hij handzamer is dan een grotere telefoon?! Dat is geen reden om teveel te betalen voor mindere hardware...koop dan een Iphone SE

[Reactie gewijzigd door Davidoff1976 op 30 september 2020 00:54]

Deels met je eens. Alleen de camera... Welk toestel heeft een betere camera voor die prijs?
Zoals ik het lees... is het de camera niet die zo goed is maar de software. Nu kun je naar ik begrijp die software ook met andere camera's gebruiken als je hem sideload maar ik heb daar geen ervaring mee. De Poco doet het trouwens niet veel slechter. De Oneplus Nord doet ook niet echt onder (zeker technisch niet qua camera) en laten we de Samsung A71 niet vergeten met een Quad camera setup. Die zal ook met de software niet altijd even scherpe foto's leveren omdat er wat te enthousiast gefilterd wordt maar je kunt er wel betere zoom- en wideangle foto's mee schieten.
Ik heb in het verleden veel van die Gcams geprobeerd, werkten nooit 100%. Plus de foto's blijven echt minder dan een pixel camera. De software is gewoon beter. Mooiere, meer natuurgetrouwe kleuren. Je hoeft niets in te stellen... Point, shoot en een perfecte foto:)
Een minpunt vond ik idd het ontbreken van een ultra groothoek camera, die komt eraan met de 5 en de 4a5g. Ik blijf pixel fan:)
Ik geloof ook wel dat het doet wat het moet doen. En de camerasoftware is gewoon erg goed. Maar dan nog vind ik dat de review niet kritisch genoeg is om die reden.
Is al bekend of de esim op dit toestel door de Nederlandse providers ondersteund wordt?
Het lukte ook al met de Pixel 3a en T-mobile, dus ik verwacht met de Pixel 4a ook.
Natuurlijk is compact subjectief, maar ik zou 14,4 cm niet compact willen noemen. Ja oke hij is compacter dan het gemiddelde slagschip...dat maakt hem in mijn boekje nog steeds (te) groot.

Groetjes een XZ1 compact gebruiker :)

[Reactie gewijzigd door Tusk op 29 september 2020 13:34]

Natuurlijk is compact subjectief
Heb je een punt inderdaad! Maar goed, dat toestel is ook alweer 3 jaar oud. Ik denk dat het minder gemakkelijk is om een hedendaags toestel (de Jelly 2 uitgezonderd ;)) met een vergelijkbaar formaat + specs te vinden?

Zelf na veel afwegen net gekozen voor een Sony Xperia 10 ii. Deze had voor mij een aantal voordelen boven de Pixel 4a;
  • Betere verkrijgbaarheid en vergelijkbare prijs
  • IP 65/68 rating
  • Uiterlijk (glas voor/achter)
  • Aardige accu
  • Redelijk kale Android ervaring
  • Interessante form-factor (21:9 scherm)
  • Kleiner dan mijn Pixel 2 XL
  • Cashback actie
  • Eerdere positieve ervaringen met Sony (Z2, stabiel OS en robuste telefoon)
En de Pixel 5 is toegevoegd aan de verlanglijst/short-list voor volgende verlenging (volgend jaar). :D

[Reactie gewijzigd door E-B op 29 september 2020 16:32]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee