Door Yoeri Lauwers

Eindredacteur

Battalion Wars 2: midden in de actie

Oorlogje spelen

Met de gameplay van Battalion War 2 zit het wel goed. De missies in de singleplayer modus zijn dan wel behoorlijk lineair - zo wordt je door de opvolging van objectives nogal bij het handje gehouden - en niet al te moeilijk, maar de uitdaging zit hem in het behalen van een steeds betere ranking. Afhankelijk van de geleden verliezen, de gebruikte tijd en de toegebrachte schade aan de vijand, wordt namelijk een C-, B-, A- of S-rank toegekend. Wie erin slaagt voldoende S-medailles te bemachtigen, krijgt als beloning extra bonuscontent.

Battalion Wars 2 Screenshot

De singleplayer missies mogen dan wel simpel zijn, af en toe komt enig strategisch inzicht en planning wel van pas. Zo zul je af en toe prioriteiten moeten stellen om je verliezen te minimaliseren - het is bijvoorbeeld een goed idee om de luchtmacht even te laten rusten terwijl tanks de luchtverdediging aan flarden knallen. Bovendien krijg je af en toe te maken met 'secondary objectives'. Deze hoef je niet per se te halen om de missie uit te spelen, maar ze kunnen je wel extra's opleveren. Vaak gaat het hierbij om facilities veroveren - waardoor je geregeld nieuwe troepen of voertuigen krijgt - of het bevrijden van krijgsgevangen - wat je manschappenaantal een eenmalige impuls geeft.

Vaak bestaat een missie uit meerdere missiedoelen: steeds als het ene obstakel overwonnen is, kun je doorschuiven naar het volgende. Er is echter geen mogelijkheid om binnen een missie tussentijds je voortgang op te slaan. Na een succesvolle bestorming van het strand oprukken naar de productiefaciliteiten van de vijand om vervolgens toch nog verslagen te worden bij de belegering van het hoofdkwartier, betekent dus dat je bij een volgende poging weer helemaal op zee mag beginnen, wat soms frustrerend kan zijn.

Battalion Wars 2 Screenshot

Tijdens het spelen wordt wel duidelijk hoe belangrijk het is om je troepen steeds in het oog te houden en nieuwe orders te geven. Voor je het weet staan je manschappen met vlammenwerpers op een tank te vuren, wat weinig efficiënt is - behalve als zelfmoordpoging. De kunstmatige intelligentie laat dan ook wel eens en steekje vallen, al werden orders wel steeds goed uitgevoerd.

Ten opzichte van de Gamecube-game Battalion Wars, is er wel een flinke verbetering te merken in het tempo van het spel. Alles gaat wat vlotter vooruit en je wordt als speler wat meer in de actie betrokken. Dit maakt dat het spel in de basis eigenlijk niet zo veel verschilt van zijn voorganger, maar tegelijkertijd toch veel leuker is om te spelen en dat zou wel eens net kunnen zijn wat deze titel nodig heeft om er een succes van te maken.

* Multiplayer

Het belangrijkste aspect is echter wellicht de online functionaliteit. Het is mogelijk om zowel middels Friends Codes met een bekende te spelen als online op zoek te gaan naar een onbekende collega-generaal. Tijdens het testen leek dit online spel geen last te hebben van lag of haperingen, al is het jammer dat een medegamer er af en toe zomaar vandoor ging, waardoor ook mijn spel afgebroken werd. Het was leuk geweest als de computer de rol van de tegenspeler had kunnen overnemen. Bovendien zou een strafmaatregel voor mensen die op deze manier spelen ook geen overbodige luxe zijn geweest.

Online krijg je de keuze tussen Co-op, Assault en Skirmish. Bij Co-op is het de bedoeling om samen een bepaalde missie te doorstaan, maar helaas heb je hier niet de beschikking over de verschillende singleplayer opdrachten. De keuze is hier namelijk beperkt tot een viertal speciaal voor deze online modus ontworpen missies. Assault zet een speler op de verdedigende positie, terwijl de ander zijn best moet doen een aantal doelwitten te veroveren. Bij Skirmish draait het louter om het afschieten van zoveel mogelijk troepen van de tegenstander.

Battalion Wars 2 Screenshot

Aangezien de Wii niet over voicechat-mogelijkheden beschikt, is de interactie met de tegenspeler beperkt tot het geven van de opdrachten 'vernietig dit doelwit', 'kom hier' en 'bescherm dit object'. Offline spelen met twee spelers op één Wii is helaas niet mogelijk en dat lijkt mij wel een gemiste kans, vooral voor de co-op functie.