Door Yoeri Lauwers

Eindredacteur

Battalion Wars 2: midden in de actie

Graphics en besturing

*Graphics

Hoewel Battalion Wars voor de Wii op dezelfde engine gebaseerd is als de Gamecube-editie, lijkt het spel er dankzij de opgepoetste graphics en de hogere rekenkracht van de Wii toch in te slagen het niveau van games als Metroid Prime 3 te kunnen halen. Vooral in de cutscenes werden me af en toe verbazend mooie beelden voorgeschoteld. Tijdens het spelen blijft Battalion Wars 2 overigens steeds trouw aan de cartooneske sfeer die bij de games hoort, wat in elk geval bijdraagt aan de 'oorlog is leuk'-ervaring. Verwacht echter geen hoogstaand next-gen-waardig realisme.

* Besturing

Om tegelijkertijd het overzicht te bewaren, allerlei troepen afzonderlijk aan te sturen en bovendien niet te veel schade op te lopen, zou je verwachten soms drie handen nodig te hebben. Helaas is dat ook zo, al biedt de Wii enkele uitstekende hulpmiddelen om de besturing te vereenvoudigen. De ontwikkelaars hebben flink hun best gedaan om optimaal gebruik te maken van deze mogelijkheden van de Wii-besturing, al moeten we daar eerlijkheidshalve aan toevoegen dat ze hier en daar ook een steekje hebben laten vallen.

Battalion Wars 2 Screenshot

Het aanduiden van doelwitten is dankzij de aanwijsmogelijkheid van de Wiimote in combinatie met de Z-knop van de Nunchuck - voor het fixeren van een doelwit - een fluitje van een cent en ook het geven van orders aan specifieke troepen - vlammenwerpers, aanvalstroepen, tankdivisie, ... - gaat na een kleine periode van gewenning behoorlijk vlot.

Battalion Wars 2 Screenshot

Minder gecharmeerd was ik dan weer van de besturing van de vliegende brigade. Het stijgen en dalen gecombineerd met sturen ging me niet altijd even makkelijk af. Ik gaf er dan ook al gauw de voorkeur aan om de luchtmacht gewoon opdrachten te geven en die door de spelcomputer zelf af te laten handelen. Een ander euvel in de besturing bevindt zich in het uitvoeren van een ontwijkende koprol als je met een infanterist aan het spelen bent. Daartoe moet de joystick van de Nunchuck in een richting bewogen worden, terwijl de Nunchuck in dezelfde richting gekanteld wordt, maar dat vergt soms enige pogingen voordat een ontwijkingsmanoeuvre slaagt.

Battalion Wars 2 Screenshot