The Club

Gameplay

De structuur is dus duidelijk. Toch mist er hierbij een element dat normaliter belangrijk is, namelijk iets dat alle losse elementen aan elkaar bindt: een verhaal. In het introfilmpje wordt even uit de doeken gedaan wat de club is en wie de vechters zijn, maar daarna is er geen sprake meer van een verhaal en schiet je je letterlijk van het ene naar het andere event. Dat kan wat droogjes overkomen, vooral als je The Club voornamelijk in je eentje speelt. Het was leuk geweest om wat meer achtergrond te krijgen bij de toch intrigerende types waarmee je de strijd aangaat, maar dat blijft volledig achterwege.

*Competitie

Dat hoeft geen probleem te zijn. The Club is namelijk meer dan welke andere game dan ook gericht op competitie. Tussen jou en de uitgang van een level staat flink wat knalvoer en het is aan jou om ze stuk voor stuk vol lood te pompen. Daar houdt het in The Club echter niet mee op. Zaak is namelijk om de kills die je maakt steeds op te volgen door meer kills, om de combo in leven te houden. Elke kill die je maakt telt een multiplier op bij je combometer, wat meer punten per kill oplevert. De kunst is dus niet om het einde van het level te bereiken, maar om dat te doen op een manier die zoveel mogelijk punten oplevert.

The Club

Combo's dus. Heel veel combo's en hele lange combo's. Dat lijkt heel eenvoudig. Is het immers niet zoals Tom Cruise in Mission Impossible III zegt? 'Point and shoot'. Ja, zo makkelijk is het. In The Club is het echter belangrijk dat je je ogen goed open houdt. Waar ben je? Wat voor obstakels vind je om je heen die je kills meer flair geven? En dan zijn er nog bordjes die je kapot kunt schieten die je combo in leven houden als er even geen vijand in de buurt is om neer te schieten. Behalve deze bordjes zul je ook op munitie en health-pickups moeten letten, wil je uberhaupt levend het einde bereiken. Bovendien gaat het vaak nog een stapje verder en moet je soms inschatten wanneer je het best een bepaalde pickup kunt gebruiken, om later in het level niet zonder te zitten.

Hoewel de toernooien zich op verschillende plekken afspelen, krijg je als speler nooit een gevoel van variatie. Hoewel de stijl van de levels steeds anders is, doe je uiteindelijk hetzelfde. Je komt globaal dezelfde obstakels tegen en speelt constant dezelfde soort wedstrijdjes. Hoewel je aardig wat lol kunt halen uit het constant verbeteren van de high scores, zeker als meerdere mensen van je spelcomputer gebruik maken, laat het individuele deel van The Club toch een beetje een 'net niet'-gevoel achter.

The Club

*Multiplayer

Gelukkig is er dan nog de multiplayer-modus en die biedt wel dat beetje meer. Behalve wat standaard schietwerk waarin ieder voor zich speelt of je met vier tegen vier in teamverband schiet, zijn er nog wat aardige spelmodi die wat meer in lijn liggen met wat The Club is. Vooral het spel 'Hunter/Hunted', waarbij een spelers letterlijk op elkaar jagen, kan voor veel spanning zorgen. Los van de spelmodi worden uiteraard ook high scores bijgehouden. Het is overigens ook mogelijk om met vier spelers tegelijk op een console te spelen.

Een andere interessante optie, die zeker de moeite van het proberen waard is, is Gunplay. Hierin kun je de levels die je al volbracht hebt gebruiken om uitdagingen te creeeren. Zo kun je bijvoorbeeld vier levels op rij zetten, waarbij de moeilijkheidsgraad telkens iets omhoog gaat. Het leukst is natuurlijk om de perfecte uitdaging te maken en die dan door anderen te laten spelen. Ook hieruit blijkt weer hoezeer The Club op competitie gericht is.

Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite

Tweakers is samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer onderdeel van DPG Media B.V.