Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Jurian Ubachs

Redacteur games

Tony Hawk's Pro Skater 1+2 Review

Uitstekende mix van oud en nieuw

Conclusie

Tony Hawk’s Pro Skater 1+2 is een geweldige game. Voor de een brengt het een heerlijk gevoel van thuiskomen zodra Warehouse of Hangar in beeld komt en voor de ander is dit een prachtige kans om twee klassiekers alsnog te spelen, in een nieuwe jasje. Vicarious Visions is erin geslaagd het ouderwetse gevoel te behouden en het te combineren met een reeks nieuwe features en een prachtige look. Dat is knap. De oude ziel van een game vasthouden bij een modernisering, waarbij beide kanten - oud en nieuw - even goed uit de verf komen, is lastig. De oude codebase van Neversoft en Unreal Engine 4, aangevuld met een goede dosis nieuwe features, muziek en wat jongere skaters, komen in Tony Hawk’s Pro Skater 1+2 op een prachtige manier samen. Zo goed zelfs, dat het soms aanvoelt als een geheel nieuwe game. Dat is het niet en dat zullen THPS-veteranen ook wel merken aan hoe snel ze er doorheen spelen, maar daarna hebben ze er de nodige heerlijke uurtjes skatevermaak op zitten en liggen eventueel Create-a-Park en de multiplayer te wachten voor nog wat meer spelplezier.

Getest

Tony Hawk's Pro Skater 1+2, PS4

Prijs bij publicatie: € 44,99

Vanaf € 39,95

Vergelijk prijzen

Bekijk alle uitvoeringen (2)

Reacties (90)

Wijzig sortering
Alleen heel jammer dat de game op pc bij het opstarten altijd een online verbinding nodig heeft.
Activision, EA en 2K voegen de laatste tijd wel vaker vervelende praktijken toe aan hun games middels een update zodat dat bij review publicatie niet ter sprake komt.
Tsja dat wordt wachten op een gecrackte versie op de piratenbaai. :)
Het punt is dat ze dit erin stoppen zodat het een stuk lastiger om ze te cracken. Over een jaar patchen ze het er weer uit, dit is gewoon de normale praktijk geworden.
Kan je lang wachten.
Vele games worden nooit gekraakt.
Want we leven nog steeds in een wereld waarvoor je moet inbellen met een 56k modem?

Ik kan snappen dat tijdens een internet outage niet leuk is, maar hoe vaak komt dit voor?
Ik hoef toch ook geen verbinding te hebben om met de auto, die ik net als zo'n game koop en daarmee in eigendom heb, weg te rijden?

Dat internetverbindingen goed genoeg zijn rechtvaardigt niet meteen het vereisen van een internetverbinding voor het opstarten van een game. Daar moet een andere goede reden achter zitten om het acceptabel te maken, wees daar dan ook duidelijk over als maker/leverancier.
Nog niet nee, maar het zou me niet verbazen als dat er ook aal zit te komen.

Eerst een update van je autopilot voordat je weg mag rijden bijv.
Omdat het onnodig is en dit betekend dat je onderweg in het vliegtuig of op sommige plaatsen zonder wifi de game niet kunt spelen. En wat gebeurt er als Activision besluit de servers offline te gooien en de game onbruikbaar wordt?

Zou jij er ook geen problemen mee hebben als jou auto niet wil starten omdat het internet er uit ligt?
Vanuit de klant gezien is er geen enkele reden om DRM in een game te stoppen. De klant heeft de game netjes gekocht. Maar de uitgever zal en moet de betalende klant in de weg zitten. Ondertussen heeft de piraat nergens last van.
Als je op een vliegtuig zit, op vakantie bent bij de oma, in een hotel met crappy (of onbestaande) wifi, ...
Ik vind het altijd zo'n dooddoener als iemand anders besluit wat je wel of niet zou 'moeten doen'.
Als je voor werk in je eentje in een hotel in Thailand zit, wil je gewoon een spel op kunnen starten zonder gezeik. Als je in je eentje in een vliegtuig zit al helemaal.

Steam heeft het rechtentechnisch prima opgelost door elke zoveel dagen een keer een check uit te voeren. Dat zou voldoende moeten zijn.
Ik heb dubbele gevoelens bij deze game. De single player hebben ze echt perfect gedaan, het voelt qua physics aan als een echte THPS game, de levels zien er te gek uit met de nieuwe graphics en de soundtrack is top. Speel dit dan ook nog na 1,5 week met veel plezier, ook al had ik de Skate Tours vrij snel uitgespeeld, ik vermaak me nog wel even met de challenges en de speed run mode.

Alleen het online gedeelte, waar ik zelf het meest naar uitkeek, voelt enorm afgeraffeld aan en is meer een gimmick dan een online experience. Wij hadden al plannen liggen om toernooien te organiseren in bijvoorbeeld capture the flag of king of the hill. Maar blijkbaar is er alleen graffiti en 4 varianten van trick attack: Trick Attack (zoveel mogelijk punten scoren in 2 min), Combo Mambo (zo veel mogelijk punten scoren in 1 combo, voor goede spelers is dit exact hetzelfde), Combo Challenge (wie het eerst een x aantal punten heeft in 1 combo, maar deze target scores staan zo laag dat de games binnen enkele secondes voorbij zijn), Score Challenge (exact hetzelfde, want als je het niet in 1 combo doet verlies je sowieso).

Kijk ik snap heel goed dat Trick Attack het meest gespeeld wordt, maar de meeste meer ervaren spelers raken daar al snel op uitgekeken; de eerste miljard is gisteren al behaald (en dan heb ik het niet over het handje vol mensen dat de leaderboards al gehackt heeft) en dat was 10 minuten lang dezelfde lijn doen van 14 seconde. Alle respect voor degene die die score heeft neergezet, want dat is echt niet makkelijk, maar het wordt al snel eentonig. De meesten speelden in de oudere games daarom dan ook of collision based games zoals CTF of KOTH of improv. Bij dat laatste probeer je zo creatief mogelijk door het level te gaan en probeer je trick combinaties er zo mooi mogelijk uit te laten zien. Echter zit er ook geen observer mode in de game, waardoor je kunsten niet aan andere spelers kunt laten zien.

En dan heb ik het nog niet eens over dat je niet zelf kunt kiezen welke game mode of level je speelt, alles is random. Er is geen free skate waar je een beetje kunt chillen met je (online) vrienden, sterker nog er is niet eens een mogelijkheid om te communiceren. De online leaderboards zijn alleen gebaseerd op het aantal gewonnen potjes, dus als je maar iets van school of werk hebt, dan kun je het daar wel vergeten. Vicarious Visions heeft in ieder geval toegezegd dat er een online update gaat komen deze herfst, maar er moet op dat vlak dus nog ontzettend veel gebeuren. Dat de game aan de andere kant zo geweldig is, maakt het dat dit allemaal extra teleurstellend is.
De Tony zal nooit gedacht hebben dat hij zo rijk kon worden met skaten :), die is er al vanaf de ps1.
De Tony zal nooit gedacht hebben dat hij zo rijk kon worden met skaten :), die is er al vanaf de ps1.
Die was met skaten al binnen hoor, daar had hij geen gamelicensie voor nodig😉.
Ik denk dat het skaten zelf hem niet veel heeft opgeleverd. De merchandise en games etc daarintegen.
Hij kon al z'n eigen huis kopen toen hij nog op de middelbare school zat (of was het college? dunno).

Hij was een keer op de Joe Rogan podcast, interessante verhalen voor wie interesse heeft.
Kijk anders even de docu Bones Brigade:
https://www.youtube.com/watch?v=s5kA57IyqAI

Hij is inderdaad heel rijk geweest, maar toen daarna de skate droogte ontstond en alle parken weg werden gehaald was daar niet zoveel meer van over.
Ga er maar van uit met de deals die hij al had voor de games dat hij er sowieso wel gekomen was. De games hebben de hele sport wel naar een nieuw niveau gebracht maar een van de bekendere gezichten van skating was hij natuurlijk al.
Precies, ze hebben niet voor niks hem benaderd voor de games.
Hoop dat hij hun eerste keus was en dat er niet iemand rondloopt die er geen potentie in zag en nee zei :+
Tony Hawk was begin jaren 80 toen hij pro werd al binnen. Halverwege de jaren 80 zijn er heel wat VHS tapes over de wereld verspreid en werd hij bij grote skate evenementen binnen gehaald tegen een flinke vergoeding. Hij was voor zijn twintigste al miljonair en dat is bijna 40 jaar geleden, toen een miljoen aanzienlijk meer waard was dan nu.

De games zijn dan ook meer een logisch gevolg, want hij stond op dat moment al 15 jaar aan de top en dus was hij de eerste en enige eerste keus.
Er is een docu rond tony hawk proskater uitgekomen in augustus ofzo, naam is 'Pretending I am a superman'. Erg leuk om te kijken als je beetje fan van Tony bent.
goede tip! meteen even in de kijk-queue gezet :)
Vroeger helemaal kapot gespeeld op de PC.

Vraag me alleen af of het het waard is om deze versie aan te schaffen of gewoon de oude weer te installeren.
Hij is wel echt geupdate met betere gameplay dan in de oude. Meer mogelijkheden enz enz. Ik ben blij dat ik hem toch gekocht heb, had eerst ook het zelfde idee maar nostalgie is ook wat waard en deze game voldoet helemaal
Dan toch maar aanschaffen denk ik :)
naar mijn mening zeker je geld waard als je er vroeger van genoten hebt!
Ik wist me uren te vermaken met TH op de PS1 en PS2. Eenzelfde met de SSX reeks geënt op snowboarden. En ik heb niet eens iets met beide sporten. De muzieknummers en gameplay waren gewoon goed. Dus ja trip down memory lane: ik heb deze remake ook in huis.

Gewoon weer lekker in de hangar of in school II omgeving los gaan. En dan met de ace of spades op volume 20 gewoon om weer terug in het moment te zijn.
Zijn de levels even groot als vroeger?
Het zijn voor zover ik weet precies dezelfde levels, dus even groot ja.
Jammer want ik vond ze al zo klein.
Jammer dat deze game niet op de switch verschijnt!
Iemand heeft wel een screenshot gevonden met Switch controllers, dus de kans is groot dat deze er over een tijdje nog aan te komen zit.
Ik speel hem op de PC met me switch controller :D
Idd! En op Stadia, denk dat de doelgroepen goed op elkaar aansluiten!
Wat zonde altijd dat bashen op een bepaald platform, beetje makkelijk ook. Voor de casual gamer met goed internet is het perfect.

OT: wat was dit een heerlijke game, met name als multiplayer met vrienden! Fanatiek button bashen met een rood hoofd en onmogelijke tricks doen zodat je een bepaald obstakel in jouw kleur kreeg, heerlijk! Misschien toch maar even halen deze :P

[Reactie gewijzigd door Ht87 op 13 september 2020 19:03]

Je hebt zelf al heel goed onderzoek gedaan, een linkje zou welkom zijn (oprecht geïnteresseerd!).

Jouw punt was dat het geen doelgroep heeft en mijn punt is het dat Stadia dit wel heeft, namelijk de casual gamer (jonge vaders bijvoorbeeld) met een goede internetverbinding. De werking is dan perfect, dat is iets anders denk ik dan waar jij op doelt, maar nogmaals: ik ben daarin best geïnteresseerd
Je begint eerst over de doelgroep, vervolgens wordt daar netjes antwoord op gegeven, waarna je begint over dat het schadelijk is als je daaraan meewerkt. Kennelijk heeft het dus wel een doelgroep?
Ik vind het een beetje over the top.
Liever had ik een compleet nieuwe game gezien iets meer realistisch.

En eigenlijk had de game Rodney Mullen Pro skater moeten heten.
De grond legger van het moderne skateboarding.

Ik koop de game wel als hij is afgeprijsd.
Voor realisme koop je maar Skate, dit is een arcade game.

Hoezo had de game Rodney Mullen moeten heten? Rodney was lang niet zo populair als Tony Hawk op dat moment...
Rodney was ook nooit iemand die alle aandacht naar zich trok.
Hij deed gewoon zijn ding.
Rodney is gewoon beter en normaal gebleven.
Volgende remake: Dave Mirra Freestyle BMX
No Fear Downhill Mountainbiking !
Of aggressive inline skater.
Helemaal grijs gespeeld.
Eenvoudige vraag voor alle pro's hier: ik speel THPS 1+2 voor het eerst (heb de originele game nooit gespeeld) en vraag mij af

"Hoe maak ik in vredesnaam combo's?"

Ik heb de tutorials gevolgd, maar als ik eens een combo heb, dan is het toeval. Op YouTube zie ik indrukwekkende filmpjes voorbij komen met miljoenenscores, maar als ik een keer 2.000 of 3.000 punten haal, is dat toeval.

- Moet je na het indrukken van (bijvoorbeeld) de grind button direct een andere knop indrukken voor bijvoorbeeld een grab?
- Of moet daar een ollie-knop tussen zitten?
- Of mag er tijd zitten tussen je moves?
- Of zit je dus continu te drukken op je controller en te wisselen tussen grind, grap, flip, en links, rechts, boven, onder, enzovoort.

Het is vast heel simpel, maar op dit moment zit ik al vast in de eerste twee levels, omdat ik de vereiste scores niet kan halen...

Bedankt!
bij het landen vanaf een pipe de revert knop gebruiken (R2 op ps4) en dan direct een manual (up down of andersom). Na een kickflip/grab/grind voor het landen al een manual doen..

Kortgezegd moves aan elkaar rijgen d.m.v. grinds, manuals en reverts..
Dank je, ik ga het proberen.
Je kan tevens ook tijdens een grind, manual of lip-move verschillende moves doen door vierkant/driehoek te klikken tijdens de trick. Zo doet hij telkens een andere grind terwijl je grind en heb je al snel een mooie multiplier!
Kijk, weer iets dat ik niet wist ;-). Bedankt.
Nog steeds een onwijs vette game! Vroeger THPS 2 helemaal kapot gespeeld en later Tony Hawk's Underground 2 Remix en Project 8 op de PSP ook. Enige nadeel vind ik momenteel dat de levels erg "leeg" zijn....van mij hadden er best wat meer mensen / dieren in de levels gestopt mogen worden om e.e.a. meer opvulling te geven. Desalniettemin wordt deze game een no-brainer :)


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True