Tony Hawk's Pro Skater 1+2 Review

Uitstekende mix van oud en nieuw

Doelen halen en stats opbouwen

Als we het hebben over een remake, dan weet je dat er een al bekende basis is. Dat geldt absoluut ook voor Tony Hawk’s Pro Skater 1+2. Het eerste en tweede spel zitten beide apart in de game. Je kiest vanuit het hoofdmenu welke van de twee games je wil spelen en start dan een ‘Skate Tour’ zoals je dat vroeger ook zou hebben gedaan. Dat houdt in dat je bij het eerste level begint en daar opdrachten moet zien te voltooien om nieuwe levels vrij te spelen. Daarbij geldt dat de lay-out van de levels gelijk is gebleven, net als de opdrachten die je er moet uitvoeren. We moeten toegeven dat de locaties van sommige opdrachten wat ver was weggezakt, maar over het algemeen wisten we van veel uitdagingen nog wel hoe we ze te lijf moesten gaan. Dat voelt deels als thuiskomen, maar ook als iets dat je eigenlijk al een beetje té goed kunt. Wie ooit goed was in Tony Hawk’s Pro Skater 1 en/of 2 zal niet lang nodig hebben om ook in THPS 1+2 weer met flinke combo’s te smijten.

Net zo soepel als in je tienerjaren

Dat brengt een risico met zich mee. Het is best mogelijk dat je al na enkele uren spelen je interesse in de game een beetje begint te verliezen. Echt veel uitdaging bieden de Skate Tours natuurlijk niet meer als je de game vroeger al grijs hebt gespeeld. Tegelijkertijd kunnen we Vicarious Visions geen groter compliment maken dan te stellen dat de game inderdaad aanvoelt zoals vroeger. En als het je verder niet stoort dat je de opdrachten al kent, maar gewoon lekker wil skaten in een game die er modern uitziet en die net zo soepel speelt als de klassieker die je speelde in je tienerjaren, dan is THPS 1+2 precies wat je zoekt. Voor nieuwe spelers ligt het natuurlijk helemáál anders: zij krijgen in een klap twee gave skategames met uitgebreide social features die er vroeger niet waren.

Voor die laatste groep is het wellicht handig nog even stil te staan bij hoe de Skate Tours, de hoofdmodus van beide spellen, werkt. Je start in het eerste level, wat in game 1 het Warehouse is en in game 2 de Hangar. Daar liggen tien opdrachten op je te wachten. Vier ervan gaan altijd over punten. Je dient een High Score, Pro Score en Sick Score te halen en ook een combo met een bepaalde waarde. Daarnaast die je altijd wat objecten te vinden of kapot te maken, of je moet een bepaalde truc op een bepaalde locatie uitvoeren. Heb je genoeg doelen bereikt, dan open je een volgend level, waar eenzelfde lijstje ligt te wachten met daarop steeds hogere scores. Uitzondering hierop zijn de levels waarin je meedoet aan een competitie. Hier moet je drie runs van één minuut maken en een zo hoog mogelijke juryscore verdienen. Dat doe je door zo veel mogelijk punten te scoren, het liefst zonder daarbij al te vaak te vallen. Uiteindelijk wordt je minste score van drie runs weggestreept en leveren je twee beste runs je eindscore op. Uiteindelijk is die hopelijk goed genoeg voor goud, zilver of brons.

Terwijl je daarmee bezig bent, verdien je ook geld en verzamel je Stat Points. Die laatste zijn belangrijk, want je verbetert er je skaters mee. Door bijvoorbeeld Stat Points uit te geven aan je rail balance of manual balance, kun je makkelijker langer door-grinden en langer balanceren op je skateboard. Zet je in op je Ollie-kwaliteiten, dan kun je hoger springen en je Speed verhogen levert logischerwijs meer snelheid op. Op die manier wordt je skater dus beter en kun je steeds langere combo’s en hogere puntenaantallen halen. Dat is leuk voor als je eenmaal begint aan de multiplayer, maar ook gewoon handig. Er zijn best wat gaps of doelstellingen die je met een nog niet verbeterde skater niet of nauwelijks kunt halen. Het kan dus lonen om eerst wat verder te groeien voor je de allermoeilijkste uitdagingen aangaat en ingewikkelde sprongen probeert te maken. Dat verbeteren kun je overigens doen met een zelfgemaakte skater of met een van de vele pro-skaters in het spel. Daarbij vind je alle bekende namen van de oude games, aangevuld met een aantal skaters die momenteel furore maken, zoals de Japanse Aori Nishimura, de Australiër Shane O’Neill en 2018 Trasher Skater van het jaar Tyshawn Jones. Of zij populaire keuzes zullen zijn naast grote namen als Tony Hawk, Steve Caballero en Bucky Lasek valt af te wachten, maar het is goed dat er wat aandacht aan de nieuwere generatie wordt gegeven.

De oude soundtrack en meer

Dat is niet alleen bij de skaters zo, maar ook waar het de muziek betreft. Natuurlijk zijn alle nummers die je kent van de oude soundtrack weer van de partij. ‘You’ van Bad Religion, ‘Superman’ van Goldfinger en ‘When Worlds Collide’ van Powerman 5000 zijn voorbeelden van nummers die in ons geheugen gegrift staan en die in deze game ook weer zijn te horen. De aanvullende nummers hebben uiteraard niet dezelfde impact, maar sluiten over het algemeen goed aan op wat er al was, en het aanbod wordt ermee verbreed met wat meer hip-hop-invloeden. Vind je dat niks? In de menu’s kun je aan- en uitzetten welke nummers je wel en niet wil horen. Het is dus mogelijk om alleen de oude soundtrack in de rotatie te gooien.

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True