Universe at War: Earth Assault

Multiplayer & Graphics

Mede daarom is de manier waarop de campagnemodus is opgebouwd zo geschikt voor Universe at War. Telkens als je het een beetje gehad hebt met een bepaald ras, raakt het spel in een stroomversnelling en ga je aan de slag met een ander ras. Zo word je, om door het verhaal te komen, niet alleen verplicht om met elk ras te spelen en dus elk ras te leren kennen, maar zo zie je ook alle kanten van dat verhaal, wat op zichzelf natuurlijk al een interessant concept is en een spel als Fahrenheit destijds topscores opleverde. Op deze manier blijft de campagne interessant en zul je niet snel de neiging hebben je alleen maar te richten op losse potjes - al draait het daar uiteindelijk wel op uit.

Universe at War: Earth Assault

Verover de wereld

Die losse potjes kun je zien als noodzaak als je nog meer wilt spelen na de campagne, maar ook als luxe. Universe at War is namelijk voorzien van een behoorlijk uitgebreide multiplayer-modus waarin je het op kunt nemen tegen spelers die over het algemeen een hoger niveau halen dan je computergestuurde tegenstanders. De mogelijkheid om potjes te spelen voor een Leaderboard is niet erg baanbrekend, maar de Conquer the World-modus is dat wel.

Kort gezegd is het de bedoeling dat je de hele wereld verovert, alleen waar je dit aan het eind van de campagne tegen de computer doet, bevecht je hier telkens iemand anders. Aan deze spelmodus zit echter wel een groot nadeel: het is voorbehouden aan Xbox Live Gold leden. Universe at War is namelijk een Games for Windows-titel en het online gedeelte gaat via het Xbox Live-netwerk, wat in dit geval betekent dat je voor de leukste modus van het spel een extra bedrag moet neertellen om Gold-lid te worden. Voordeel is wel dat het straks mogelijk is cross-platform te spelen; Xbox 360-gamers kunnen het, als de 360-versie begin maart ook op de markt is, ook tegen PC-gamers opnemen.

Niet foutloos

De tijd dat strategiegames het niet van hun looks moesten hebben is voorbij. Universe at War neemt de trend van grafisch sterke games als Company of Heroes en World in Conflict moeiteloos over. De vormgeving van de verschillende units past bij de stijl van het spel en zoals eerder omschreven heeft elk ras zijn eigen specifieke kenmerken. Bovendien vraagt het spel ook in hogere instellingen maar in beperkte mate echt inspanning van je computer. Afgezien van een aantal kleine bugs en foutjes is het spel technisch dus prima.

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite