Cyberpunk 2077 Preview

Onze eerste uren in Night City

Soepel schietwerk

De ontmoeting met Arakasa hebben we dus niet meegemaakt, maar een ander onderdeel van de missie gelukkig wel. We sloegen dat stapje zojuist nog even over, maar hadden wel al gemeld dat we een bezoekje moesten brengen aan de Maelstrom, om een robot op te halen waar Dex al voor had betaald. De nieuwe baas van de gang wilde echter niets weten van een al bestaande deal, en vroeg V en Jackie om nogmaals te betalen. Dat ging natuurlijk niet gebeuren. En hé, handig: onze keuze om flink te investeren in ‘Body’-attributes gaf ons tijdens het gesprek plots de optie om een take-down uit te voeren op de nieuwe baas, die daarmee meteen was verslagen. Wat restte was een flinke schietpartij om de vijandige basis te verlaten, maar het moeilijkste was alvast afgehandeld.

Althans, dat dachten we. De paar bewakers in de kamer waarin we op dat moment zaten, waren snel verslagen, maar de weg naar buiten bleek goed gevuld met ander vijandig volk. Geen punt, dit bood een prima kans om de vechtsystemen en tactieken die Cyberpunk 2077 biedt, even te testen. Goed om te weten is dat V drie wapens actief kan hebben, waartussen je met een druk op de knop kunt wisselen. In ons geval leverde dat een handgun, shotgun en sniperrifle op, die laatste zelfs een speciale, geplukt van het dode lichaam van een vijand die we moesten verslaan tijdens een sidequest. Dat sluipschuttersgeweer had niet alleen een fijne scope, maar was ook nog eens een energiewapen. Nadat je een schot met een energiewapen oplaadt, kun je door diverse soorten dekking heen schieten. De rest van ons arsenaal was meer standaard, maar daarom niet minder effectief.

Automatisch 'leanen'

Meer dan eens op rij schotelde de game ons een situatie voor waarbij verschillende vijanden in een open ruimte stonden of liepen, met nog wat camera’s erbij. Eigenlijk verliep elke confrontatie hetzelfde; we probeerden het sneaky te doen, werden ontdekt en schoten ons daarna een weg naar een volgend stuk van het gebouw waar we uit moesten ontsnappen. Dat voelt in elk geval al lekker aan. Het schieten in Cyberpunk 2077 leunt op een dekkingssysteem waarbij je door te knielen dekking kunt zoeken achter objecten. Handig is ook dat als je bijvoorbeeld aan de rand van een muur staat, V automatisch zal ‘leanen’ als je op een vijand probeert te mikken. Het was niet per se moeilijk om vuurgevechten te winnen, maar toch gingen we een paar keer dood. Vijanden komen af en toe op je af rennen of verplaatsen zich om je in te sluiten. Als dat ze lukt, kom je erachter dat V, zeker in deze vroege fase, nog helemaal niet zo veel armor heeft en dus best snel aan zijn of haar einde komt.

Bij de lastigste van de confrontaties besloten we om eens te gaan spelen met de omgeving. Dankzij een hack op een camera konden we goed in beeld brengen waar alle vijanden waren en ze taggen, zodat ze zichtbaar bleven en we hun eventuele patrouilleroutes konden zien. Daarna bliezen we met een paar schoten een turbine op, waarna we het vuur openden op de rest. Dat ging al stukken beter. Vijanden op afstand uitschakelen met de sniperrifle, en vijanden die naar ons toe renden, opvangen met de shotgun bleek een uitstekende strategie. Enkele momenten daarna stonden we buiten en kon het verhaal verdergaan.

Veel te doen

Op dat moment stonden we trouwens in een buitengebied van Watson. Tot dan hadden we vooral de achterstraatjes en ongure barretjes gezien. Het industriëlere gebied daar net buiten gaf al een idee hoe gevarieerd Night City is. Toen we de door CD Projekt Red aangeleverde beelden en screenshots bekeken, kreeg dat idee nog veel meer gestalte. De vijf grote districten verschillen flink van elkaar, in alles. Ga daarbij na dat we met deze speelsessie nog maar een fractie hebben gezien van slechts een van die districten en dat we in vier uur tijd eigenlijk nauwelijks goed en wel aan het avontuur waren begonnen. Bedenk ook dat we toch al een wagonlading opties en activiteiten hadden ontdekt en er op de kaart nog zoveel meer zagen die lagen te wachten, en je kunt op je vingers natellen dat Cyberpunk 2077 een gigant van een game gaat worden. Het is lastig om er een exact aantal uur aan te koppelen, maar zou het ons verbazen als Cyberpunk 2077 in speelduur gelijkstaat aan, of zelfs langer is dan The Witcher III? Absoluut niet.

Een laatste puntje om te benoemen is de technische kant van het verhaal. Zoals gezegd speelden we de game via een streamingdienst, wat het lastig maakt om over sommige zaken te oordelen. Toch viel wel op hoe vloeiend de game draaide. Zelfs op hoge snelheid rijdend had de game geen moeite de wereld om ons heen vloeiend mee te laten lopen. Natuurlijk, spelend op een pc en in 1080p moet dat ook gewoon zo zijn. Het is nog maar afwachten hoe dat in 4k gaat worden, zeker op consoles. Her en der zagen we ook heus wel wat concessies. Vroeg in de speelsessie reden we bijvoorbeeld mee met iemand in een auto en die auto zag er van binnen behoorlijk simpel, misschien zelfs een tikje gedateerd uit. Daar staat tegenover dat de personages in de spelwereld er fantastisch uitzien, met misschien wel de beste gezichtsanimaties die we ooit hebben ervaren in een game. Het laat zien waartoe CD Projekt Red met Cyberpunk 2077 in staat is, maar voor een finaal oordeel op dit vlak is het nog veel te vroeg.

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite