Cyberpunk 2077 Preview

Onze eerste uren in Night City

Sidemissions en Street Cred

Wat we tijdens dit segment van de missie ook merken, is dat Cyberpunk 2077 er vrolijk op los strooit met belangrijke en minder belangrijke namen. Evelyn, bijvoorbeeld. Simpelweg een opdrachtgever of een pion die gaandeweg steeds belangrijker zal worden? Of het meisje met de ‘13’-tattoo, dat helpt bij de technische kant van de BrainDance: Judy? Het is je nauwelijks voor te stellen dat een dermate goed uitgewerkt en van dito stemwerk voorzien personage niet meer zal worden gebruikt na één missie. En dan is er nog Arasaka zelf, overduidelijk een grote baas in de spelwereld. Als we iets weten van CD Projekt Red, dan is het dat deze studio bepaald niet bang is om het hoofdpersonage van zijn games in contact te brengen met de leiders van de wereld. Die Arasaka, en de mensen met wie hij zaken doet, zullen we dus vast nog weleens tegenkomen.

Veel extra activiteiten

De ontmoeting met Arasaka vindt echter niet vandaag plaats. Sterker nog, het deel waar V en Jackie richting het hotel gaan waar Arasaka zich ophoudt, valt helaas buiten de demo. De demo waarschuwde ons op een zeker moment zelfs dat als we in de auto zouden stappen om richting die missie te gaan, de demo zou stoppen. We kregen de vraag of we niet liever nog wat meer van Night City zouden willen zien en eventueel nog wat extra missies wilden uitvoeren. Er is namelijk genoeg te doen buiten de hoofdverhaallijnen om. Dat merk je al meteen in de eerste paar uur. Per district zijn er dus Fixers en veel van de helden melden zich met een tekstbericht bij V. Je kunt hun taakjes op de kaart opzoeken. Zodra je in de buurt bent, krijg je een volgende bericht, met wat meer informatie: een teken dat je weldra aan zo’n extra missie gaat beginnen. De inhoud kan enorm verschillen. De ene keer haal je ergens een stukje tech op, de andere keer moet je een zwaarbewapende vijand ergens zien uit te schakelen en wat informatie stelen.

Die taakjes leveren je Street Cred op, wat je kunt zien als ervaringspunten, en Eddies, kort voor Europese dollars, het wereldwijd geldende betaalmiddel. Street Cred is handig, want daarin stijgen levert punten op om skills vrij te spelen. Daarnaast krijg je af en toe een Attribute Point via je Street Cred, maar elke keer als je algemeen level stijgt, krijg je er daar ook een van. Met de Eddies kun je nieuwe wapens of armor kopen, nieuwe cybernetische upgrades aanschaffen of mods voor je wapens of armor kopen. Want ja, ook dat systeem gaat zo diep als je mag verwachten van CD Projekt Red. Mods veranderen bepaalde aspecten van wapens en kunnen allerlei bonussen aan V geven, eigenlijk vergelijkbaar met zoals dat met de runes op wapens en armor in The Witcher III werkte.

The Witcher III en Cyberpunk 2077

Nu we die game hebben genoemd: er zijn meer parallellen te vinden tussen The Witcher en Cyberpunk. Toch begint het met een groot verschil. The Witcher III is primair een thirdperson-actie-rpg, maar Cyberpunk 2077 speel je, behalve als je in een auto zit, helemaal in first person. Dat is omdat CDP Projekt Red het idee heeft dat spelers meer het gevoel krijgen ‘in’ de wereld te zitten als ze alles vanuit een eerstepersoonsperspectief zien. Je bestaat natuurlijk wel, ook getuige het feit dat je je lichaam vrij gedetailleerd kon vormgeven toen we begonnen, maar je ziet jezelf tijdens de actie niet echt, behalve af en toe je armen en benen. De overeenkomsten met The Witcher III zitten vooral in de menustructuur. Open het pauzemenu en je ziet met een Character, Inventory, Map en Journal erg herkenbare onderdelen. Ook de manier waarop je missies bijhoudt en kunt tracken, werkt vrijwel hetzelfde. We kunnen alleen maar hopen dat de spelwereld net zo groot en boeiend is als die van The Witcher III, en dat lijkt ook wel het geval te zijn.

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite