Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Jurian Ubachs

Redacteur games

Cyberpunk 2077 Preview

Onze eerste uren in Night City

Klusjes en Fixers in Watson

Als de Street Kid-versie van V begon ons avontuur in een bar ergens diep weggestopt in Watson, een van de vijf grote districten in het spel. Elk district heeft een eigen stijl en rol in Night City en bestaat zelf uit verschillende buurten. In Watson gaat het om niet al te frisse wijken. China Town, Kabuki, het Industrial District: ze zitten allemaal vol ongure types en er kan op allerlei manieren iets vervelends met je gebeuren. Dat is dus precies waar je zo'n ‘straatratje’ zoals onze versie van V tegenkomt. ‘Onze versie’ heeft niet alleen betrekking op geslacht, uiterlijk en achtergrond, maar ook op attributes. Aan het begin kun je een beperkt aantal punten verdelen over eigenschappen als Body, Intelligence, Tech en Cool. Hoe meer punten je ergens in plaatst, hoe beter je basis daarin is en hoe effectiever de Skills kunnen worden die onder zo’n attribuut vallen. Die skills, dat zijn er nogal wat. Alleen al onder het attribuut ‘Body’ vind je drie verschillende, uitgebreide skill trees. De skills in de bomen hebben vaak ook nog eens verschillende gradaties. Je kunt dus wel nagaan dat het vormgeven van V, terwijl je Cyberpunk 2077 speelt, haast een game op zich wordt.

Granaten hacken

Weten wat je personage kan en de juiste skills kiezen is belangrijk, want Cyberpunk 2077 valt op veel manieren te spelen. Daar kwamen we al achter tijdens de tutorial, die je in vier stappen de basisgameplay uitlegt: schieten, sneaken en hacken, vechten met je vuisten of melee-wapens, en uiteindelijk een combinatie van die onderdelen. Zo leer je hoe je vijanden van achteren kunt besluipen en ze geruisloos kunt uitschakelen. Je leert ook hoe je technologie in de omgeving in je voordeel kunt gebruiken. Zo kun je door een scherm over te nemen soldaten in de buurt naar dat scherm lokken. Dat geeft je de gelegenheid om langs te sneaken. Ben je echt handig met tech, dan kun je zelfs granaten, die die soldaten wellicht bij zich dragen, laten afgaan. Lok er een paar naar elkaar toe, detoneer zo’n granaat en hoppa: je bent weer een obstakel voorbij, zonder je wapens ook maar tevoorschijn te hoeven halen. Een alternatieve aanpak is gewoon zorgen dat je toffe wapens hebt, goed mikken en de soldaten op rij neerschieten. Dat werkt ook. Het is net waar je zin in hebt, waar je goed genoeg in bent en wat je leuk vindt.

Die keuzes hoeven we nog niet te maken als V na een gesprekje met een bevriende barkeeper Kirk Sawyer benadert. Kirk is een Fixer, iemand die mensen met opvallende verzoeken helpt en koppelt aan handige lieden als V, die betaald krijgen om die klusjes op te knappen. Fixers zijn tegelijkertijd overbodig en onmisbaar. Feitelijk hebben de client en degene die de taak volbrengt, geen tussenpersoon nodig, maar in de praktijk hebben de Fixers veel invloed en veel informatie, waardoor het over het algemeen geen goed idee is om ze te belazeren. Natuurlijk is de ene Fixer de andere niet. Kirk is een kleine speler, maar al snel komt V ook belangrijkere Fixers tegen die voor de best betaalde klusjes zorgen. Voor Kirk moet V een auto stelen, wat voldoende zal zijn om de schuld weg te strepen die de barman bij Kirk heeft.

Dit ogenschijnlijk simpele klusje loopt echter anders dan gedacht. V wordt samen met brute kracht Jackie op heterdaad betrapt door de NCPD. Omdat de gevangenissen overvol zitten en de eigenaar van de auto geen zin en tijd heeft om te getuigen, worden Jackie en V echter vrijgelaten. Het is diezelfde Jackie die V aan een volgende Fixer koppelt. Dit keer is het Dexter ‘Dex’ DeShawn en dat is een flink grotere speler dan Kirk. Dex vertelt V over een chip die hij te pakken moet zien te krijgen. Een probleem is dat de chip eigendom is van een steenrijke Corpo genaamd Yorinobu Arasaka, erfgenaam van het Arasaka-imperium. Daarbij is voor deze missie ook nog een speciale robot nodig. Dex zou die robot eigenlijk al in bezit hebben, want hij had hem gekocht van de Maelstrom, een gang in Night City met veel drugsverslaafde, schietgrage skinheads. De leider, met wie Dex een deal had gesloten, is in de tussentijd echter vermoord en de nieuwe leider heeft niets van zich laten horen. Een noodzakelijke tussenstop dus.

Ripperdoc

Voordat V en Jackie op pad gingen om meer informatie in te winnen over Yorinobu Arasaka en ze richting de Maelstrom trokken, wachtte V eerst nog een tussenstop bij een zogenaamde ‘Ripperdoctor’. Dit zijn dokters die tech van de zwarte markt bij mensen kunnen aanbrengen. In de wereld van Cyberpunk 2077 zijn cybernetics en biomechanics aan de orde van de dag. Je kunt ze op allerlei manieren tegenkomen. Er zijn mensen die helemaal zonder technologische extra’s leven en zelfs prediken tegen de dreiging die van de upgrades uitgaat, maar er zijn ook lieden in de wereld die nog maar voor 2 procent niet uit metaal en tech bestaan. Daar tussenin vind je mensen in alle soorten en maten, die op allerlei manieren zijn uitgedost. Ze kunnen functionele upgrades hebben, maar hun uitdossing kan ook gewoon eye-candy zijn.

Daarover gesproken: Cyberpunk 2077 is een game voor spelers van achttien jaar en ouder, en de reden daarvoor lijkt duidelijk. Zeker het district Watson kent diverse bars en nachtclubs waar je tal van naakte of schaars geklede personen (m/v) tegenkomt. Het draagt bij aan het ondergrondse, foute sfeertje dat veel buurten in Watson uitstralen. Daarnaast blijkt dat lichamen en seks een heel andere betekenis hebben gekregen in het Night City van 2077. Je lichaam is meer je vehikel naar grotere en leukere dingen dan je begin- en eindpunt. Seks is genormaliseerd. Wie wat overtollige spanning kwijt moet, kan in een bar rustig een soort betere versie van virtual reality gebruiken om daar aan zijn of haar trekken te komen, om maar iets te noemen. Natuurlijk wordt dat alles niet expliciet in beeld gebracht - ook voor Cyberpunk 2077 zijn er grenzen - maar het tekent de sfeer in dat deel van Night City.

Nieuwe opties dankzij upgrades

Terug naar de upgrades, want die zijn te belangrijk om er zomaar overheen te stappen. Bij de Ripperdoc krijgt V een upgrade voor zijn vision en zijn handen. Vooral die visie is belangrijk, want hij opent de mogelijkheid om de omgeving te scannen en te hacken. Zoals gezegd kan dat een basisonderdeel van je speelstijl zijn. Een turret is niet half zo gevaarlijk als je hem kunt uitschakelen of zelfs kunt overnemen. Upgrades aan je lichaam kunnen dus best wat gevolgen hebben voor hoe je te werk kunt gaan. Daarnaast kunnen ze een en ander veranderen aan de interface. Zo zorgt de upgrade aan V’s handen ervoor dat hij zijn beschikbare kogels op een andere manier ziet dan voorheen het geval was. Dit zijn slechts twee voorbeelden van upgrades, terwijl op nog veel meer plaatsen tech kan worden aangebracht, met alle gevolgen van dien. Vier uur speeltijd klinkt lang, maar in Cyberpunk 2077 is het lang niet genoeg om dit soort onderdelen nader te kunnen inspecteren.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Lees meer


Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True