Round-up games lente 2020

Meer thuis, meer gamen!

MotoGP 20

Op zich is MotoGP 20 in dit rijtje games niet de meest opvallende titel. Sterker nog, dat we deze game erin opnemen is voorspelbaar. Toch is het maar goed dat we MotoGP 20 gingen spelen en besloten hem mee te nemen in deze round-up, want daar is een les aan verbonden. Bij games met jaarlijkse releases zoeken we altijd de versie van een jaar eerder even op, zodat we helder hebben wat daar goed en niet goed aan was en wat de verbeterpunten waren. Zo kwam het dat we in de comments onder een round-up van vorig jaar lazen dat onze keuzes te voorspelbaar waren. Weer MLB, weer MotoGP ... en laten dat nu net de eerste twee games zijn die hun plek in dit artikel hadden veroverd. Daarom hebben we deze round-up ietsje uitgesteld, om ook wat andere keuzes te kunnen maken in de gameselectie. Met name Down the Rabbit Hole en Deliver Us The Moon zijn er op die manier nog in gekomen. Een klein beetje differentiatie is natuurlijk wel fijn.

Titel MotoGP 20 Score
Platform Windows, PlayStation 4, Xbox One, Nintendo Switch
Prijs € 59,99

Toen we dit alles meekregen, hadden we MotoGP 20 al lang en breed gespeeld. Best zonde om onze bevindingen dan niet toch even op te schrijven. Of, nou ja ... eigenlijk valt dat dus wel mee. Laten we even beginnen bij vorig jaar. MotoGP 19 leverde ons problemen op. Wie erg gewend is aan autoracegames en weinig ervaring heeft met motorracegames, kan zich klaarmaken voor een periode van gewenning. Dat is logisch en niet erg. MotoGP 19 werd na een zeer frustrerende periode langzaam leuker en leuker. Het gevoel voor bochten werd beter en hoewel we echt nog wel rijhulpen nodig hadden, konden we langzaam het niveau van de AI-rijders om ons heen verder opschroeven. We werden dus steeds beter en dat is wat je graag wil zien in een game die aanvankelijk als 'heel moeilijk' aanvoelt.

Sweetspot

MotoGP 20 betekende een nieuwe start. Of het nu komt doordat de game zo anders is of doordat wij een jaar later onze bescheiden skills alweer kwijt waren: we waren slecht. Zo slecht dat zelfs een fatsoenlijke ronde rijden al een uitdaging bleek. Dat zit met name in iets dat in deze versie van de game heel anders aanvoelt dan in de editie van vorig jaar. In een bocht hangt je motorrijder natuurlijk langs zijn motor, aan de binnenkant van de bocht. Er is daarbij een 'sweet spot' te vinden in de hellinghoek waarbij je nog wel tempo houdt, maar ook de bocht haalt. Ga je zo plat mogelijk, dan verlies je te veel snelheid én je maakt kans om een glijpartij. Dat is lastig, temeer daar het in MotoGP 19 wel mogelijk was om heel plat door bochten te gaan én redelijk wat snelheid te behouden. Dat was vast niet realistisch, maar het maakte de game voor ons behapbaar.

In MotoGP 20 is het dus veel meer zaak de juiste lijn en het juiste ritme te vinden, zodat je zo veel mogelijk in de juiste houding de bocht door kunt. Hoe eerder je een meer 'rechte' positie hebt gevonden, hoe meer snelheid je maakt. In de praktijk bleek dat voor ons een flinke uitdaging. Het bracht crashes met zich mee op momenten dat we te snel weer op het gas wilden, en maakte dat we onderuit gleden als we laat remmend bochten in probeerden te duiken. Zo waren er meer van dat soort leuke capriolen die je dankbaar maken voor de Rewind-knop die tegenwoordig gemeengoed is in veel racegames. Na uren en uren oefenen werden we er langzaam beter in, waren we - met de AI nog altijd op een bescheiden niveau - niet meer de traagste op de baan en begon het zowaar op racen te lijken ...

Vallend kwartje

Dat moment deed ons denken aan iets dat we op ons forum lazen. Format-C gaf aan na uren spelen en er niets van te bakken ineens een moment te hebben waarop het kwartje viel. Voor hem veranderde MotoGP 20 daarbij in wat hij zelf noemt 'de beste MotoGP-game tot nu toe'. Zo ver ging dat bij ons niet. Het kwartje viel wel, maar verdween af en toe ook weer. Het is lastig uit te leggen, maar komt neer op stomweg 'het gevoel was weer weg'. Dat zegt waarschijnlijk iets over ons onderlinge verschil in ervaring in deze games én over de uitdaging die MotoGP 20 biedt.

Daar komen in vergelijking met voorgaande jaren nog wat extra complicerende factoren bij. Zo beschikt de game over een nieuw systeem rond brandstofverbruik en bandenslijtage. Naar mate we beter gingen rijden en beter mee kwamen met het veld, begon dit langzaam een rol te spelen. Dat begon met een pijnlijk besef dat we stelselmatig meer verbruikten dan onze tegenstanders, wat weer een nieuwe leerperiode met zich mee bracht. Uiteindelijk begonnen we aan te voelen waar de punten van besparing liggen in een rondje en hoe we de banden kunnen ontzien. Zeker voor meer gevorderde spelers belooft dit een fijne extra laag te zijn in de races.

Meer management in Career Mode

Buiten die races om is er ook het een en ander veranderd in de game. Zo is de carrièremodus onder handen genomen, waarbij er een nieuwe managementlaag is toegevoegd. Binnen het team waarvoor je rijdt kun je nu zelf bepalen wie er verder bij dat team werken en wat ze doen. Je hebt een bepaald aantal mechanics rondlopen, en daar kun je taken aan uitdelen. Elke mechanic heeft eigenschappen die aangeven hoe goed hij ergens in is. Logisch, want het heeft niet veel zin om iemand die gespecialiseerd is in het chassis te laten werken aan de krachtbron. Daarnaast bepaal je ook welke agent jou helpt bij het vinden van contracten. Handig, want die contracten geven je budget om weer meer uit je team te halen. Deze insteek van de Career Mode is wellicht niet heel realistisch, maar hij geeft de spelmodus wel iets meer inhoud. Het zou fijn zijn geweest als er wat uitleg bij de werking van Research & Development zat. Zonder gids duurt het namelijk even voor je doorhebt wat het betekent om mensen aan taken toe te wijzen en hoe je dat zo optimaal mogelijk doet. Het is al spelend echter ook wel te leren.

Die laatste zin is een fijne om mee te nemen naar de conclusie. 'Het is al spelend aan te leren' is tekenend voor MotoGP 20. Ja, de game is moeilijk als je weinig ervaring hebt met motorracegames. Maar dat is hetzelfde als tegen iemand die nooit action-rpg's speelt te zeggen "hier heb je Sekiro: Shadows Die Twice, veel plezier." Oefenen hoort erbij, en het goede nieuws is dat MotoGP 20 beter dan welke motorracegame ook in staat is om dat harde werk te belonen. De carrièremodus is uitgebreid en daarmee wat onderhoudender, en er zijn nog steeds legio extra spelmodi, zoals de mogelijkheid om op klassieke motors en met klassieke rijders te spelen. Daarnaast is het rijden weliswaar uitdagend, maar in de basis ook verbeterd, met een nieuw systeem rond brandstofverbruik en bandenslijtage als leuke bonus. Tel daar de redelijke aankleding met betrekking tot de beleving om de startgrid en bij het podium bij op, en je hebt een in potentie uitstekende game in handen. 'In potentie', want alle begin is moeilijk, zeker bij MotoGP 20.

MotoGP 20, PS4

Prijs bij publicatie: € 59,99

Vanaf € 43,99