Round-up games lente 2020

Meer thuis, meer gamen!

MLB The Show 20

Er zijn allerlei jaarlijks verschijnende sportgames die normaal gesproken midden in het seizoen van de betreffende sport uitkomen. FIFA verschijnt meestal een maand of anderhalf na de seizoensstart en bij de F1-game van Codemasters is het normaliter nog veel erger: de game komt een maand of vier na de ouverture in Australië. Dat gaat dit jaar natuurlijk allemaal anders. Sterker nog, de games zijn in veel opzichten de enige mogelijkheid om de sporten in kwestie mee te maken. Dat geldt ook voor het Amerikaanse honkbal. Het nieuwe MLB-seizoen had begin april van start moeten gaan, maar dat is niet gebeurd. Honkbalfans met een PlayStation 4 zullen zich voorlopig moeten vermaken met een nieuwe editie van MLB The Show.

Titel MLB The Show 20 Score
Platform PlayStation 4
Prijs € 59,99

Wie Tweakers' gamecontent al wat langer volgt, weet dat we tegen het einde van de lente of in het begin van de zomer vaak nog wel even terugkomen op de meestal eind maart verschijnende honkbalgame van Sony. Hij is sinds jaar en dag de enige serieuze optie voor gamende honkballiefhebbers. Dat betekent dus dat je een PlayStation 4-console moet hebben om een serieus honkbalspel te kunnen spelen. Althans ... nog wel. Eind vorig jaar werd al bekend dat Sony van plan is MLB The Show ook naar de Xbox en Nintendo Switch te brengen, alleen ontbreken tot nu toe details over dat plan. Ingewijden verwachten dat Sony de game in de lente van 2021 zal uitbrengen voor de nieuwe Xbox en dan ook met een aangepaste versie voor de Switch zal komen. Dat betekent dat MLB The Show 20 dus nog wel een exclusieve PlayStation 4-titel is.

Minor League-rosters

Net als vorig jaar is er ook in MLB The Show 20 geen sprake van al te grote 'gamechangers'. In plaats daarvan brengt het spel een reeks kleinere vernieuwingen, waarvan de ene wat meer invloed heeft dan de andere. Een heel fijne toevoeging is de aanwezigheid van complete Minor League-rosters. Je hebt in Amerika de Major League Baseball en daaronder meerdere lagere categorieën met Minor League-teams. Deze teams zijn verbonden aan teams in de MLB en dienen als opleidingstraject voor jonge spelers, of als 'opvang' voor spelers die niet goed genoeg worden bevonden om deel uit te maken van het MLB-team. In vorige games waren alle spelers in Minor League-teams nep. Wel kon je ze met een update, gemaakt door gamers uit de community, simpel vervangen. In MLB The Show 20 zijn de Minor League-spelers echter al aanwezig. Voor een hele reeks spelers heeft Sony zelfs de complete behandeling uitgevoerd, inclusief een gezichtsscan. De meest veelbelovende talenten zitten dus op de best mogelijk manier in de game.

Dat is fijn, want dat voordeel is op meerdere plaatsen merkbaar. In de Franchise Mode kom je als manager van een club de Minor Leaguers natuurlijk tegen, maar ook als je een eigen carrière opbouwt in Road to the Show heb je te maken met deze spelers. In beide - al jaren bekende - spelmodi is op zichzelf niet veel veranderd. Nieuw is wel dat je in de Franchise Mode met een eigen team kunt spelen, dat je dan plaatst op de plek van een ander team. In Road to the Show is nieuw dat je nu ook op het veld relaties opbouwt met spelers. Zo zul je als korte stop een goede relatie opbouwen met je eerste honkman als je de bal continu goed naar hem aangooit. Andersom zullen tegenstanders tegen wie je vaak scoort zich ontwikkelen tot potentiële rivalen. Het hebben van rivalen en vrienden vertaalt zich naar perks die actief kunnen zijn. Mocht een van jouw vrienden bijvoorbeeld op de honken staan, dan krijg je een kleine boost op je slagkwaliteiten, zodat de kans iets groter is dat je hem binnen weet te slaan.

In het honkballen zelf zijn ook enkele tweaks te vinden. De basis op het gebied van besturing blijft gelijk, maar in de interface zijn wat dingen verbeterd. Bij het slaan wordt bijvoorbeeld beter weergegeven wat de meest effectieve slagzone is, waarbij perfecte timing bij het raken van een bal in een perfecte zone nu een 'perfect perfect' klap oplevert. Deze klinkt harder - honkbalfans zullen het specifieke geluid kennen van de hardst geslagen homeruns - en levert vaak meteen gejuich op van het publiek, al is het zeker niet zo dat je de bal er automatisch mee de tribune in slaat.

Verbetering in het verdedigen

Ook in het veld zijn wat wijzigingen te vinden, en die zijn eigenlijk belangrijker dan wat er aan slagbeurten is veranderd. Zo heeft Sony een nieuw mechanisme toegevoegd dat mede bepaalt hoe snel een outfielder bij een geslagen bal kan komen. Spelers zullen de eerste aanzet voor een stap zelf zetten, en altijd in de juiste richting. Hoe snel ze die stap zetten, is echter afhankelijk van hun niveau. Een topspeler zal dus sneller met zijn voeten en lichaam in de juiste richting staan dan een wat minder goede speler. Het voordeel hiervan is dat verdedigen belangrijker is gemaakt. Het opstellen van een echt goede verdediger kan nu net zo beslissend zijn als het opstellen van een goede slagman.

Dat effect wordt nog eens versterkt door een andere nieuwe feature: de 'extreme catch'-indicator. Dit is een rode indicator rond het icoon dat aangeeft waar de bal zal landen. In de meeste gevallen heeft een outfielder duidelijk genoeg - of duidelijk niet genoeg - tijd om op die plek te komen, wat resulteert in een makkelijke vangbal of juist een honkslag voor de slagman. De 'extreme catch'-indicator komt in beeld als het geen uitgemaakte zaak is. De verdediger zou de bal kúnnen vangen, maar moet daar wel iets voor doen. In sommige gevallen kan het voldoende zijn om op volle snelheid te blijven sprinten om een bal nog net boven de grond weg te plukken, maar in andere gevallen is alleen een spectaculaire duik naar de bal wellicht voldoende. Dat komt echter niet zonder risico. Mist de verdediger de bal, dan kan de slagman veel langer doorrennen en verandert een simpele honkslag zomaar in een triple of erger. Deze inschatting maak je zelf, op basis van de kwaliteiten van je speler. Het zorgt ervoor dat verdedigen in MLB The Show 20 wat belangrijker en meer skillbased is dan voorheen, en dat is een prima ontwikkeling.

Behalve de genoemde verbeteringen heeft MLB The Show 20 nog een reeks andere, op het oog wat minder belangrijke toevoegingen. De Showdown-modus, waarbij je door reeksen wedstrijden te winnen nieuwe spelers kunt toevoegen aan je fictieve team, is een leuke extra voor Diamond Dynasty. Het is een aardige toevoeging voor gamers die deze 'Ultimate Team-variant' van dit honkbalspel leuk vinden. Ook het feit dat de game er zoals elk jaar weer net wat mooier en vloeiender uitziet is meegenomen, al blijven de korte scènes waarin je verslaggever Heidi Watney een bijdrage ziet leveren vanuit de dugout helaas behoorlijk lelijk.

Dat detail verandert verder niets aan de eindafrekening, al klinkt die afrekening wel erg bekend: MLB The Show is en blijft de beste - en enige - serieuze honkbalgame die je momenteel kunt spelen. Elk jaar maakt Sony de game net wat beter, met af en toe een wat meer invloedrijke nieuwe feature, zoals de komst van Diamond Dynasty enkele jaren terug. Zo'n grote nieuwe feature ontbreekt in MLB The Show 20. Liefhebbers van de sport zullen met name de veranderingen op defensief gebied kunnen waarderen, omdat dat in voorgaande editie een onderbelicht deel van het spel was. Toch verandert ook dat de game niet ingrijpend. We zeggen weleens tegen gamers, als ze ons vragen of dit een aanrader is, dat je MLB The Show eigenlijk tweejaarlijks zou kunnen kopen. Jaar-op-jaar is de upgrade vaak niet zo heel groot, maar pak je die upgrades om de twee jaar op, dan ben je voorlopig voorzien van een uitstekend honkbalspel. Dat is met MLB The Show 20 precies zo.

MLB The Show 20

Prijs bij publicatie: € 59,99

Vanaf € 69,99