Door Tom Rosens

Wii Zapper en Link's Crossbow Training

Link's Crossbow Training

Net zoals bij Wii Play, waarbij een Wii Controller gebundeld werd met enkele minigames, gaat de Wii Zapper over de toonbank met Link's Crossbow Training. Voor het spel is gebruikgemaakt van de wereld en de engine van The Legend of Zelda: Twilight Princess. Naast Link maken bekende vijanden en wezens hun opwachting. In negen levels mag je de mogelijkheden van de Wii Zapper uitproberen, waarbij elk level is opgedeeld in drie spelletjes die binnen een bepaald tijd gespeeld moeten worden. De spellen zijn variaties op drie soorten schietspellen; het knallen op verscheidene soorten doelwitten waarbij je niet kunt bewegen, schieten waarbij je enkel de camera kunt bewegen en het afvuren van je wapen terwijl je vrij kunt rondlopen door de spelwereld.

Link’s Crossbow Training - screenshot

Combo's

Er moet een medaille verdiend worden om verdere levels vrij te spelen. De meeste punten kunnen behaald worden als je de voltreffers aan elkaar rijgt zonder een misser te maken. Hierdoor worden de punten keer op keer verdubbeld. Wanneer je de trigger langer vasthoudt, wordt er een exploderende pijl afgeschoten, waarmee meerdere doelwitten tegelijk te raken zijn.

Link’s Crossbow Training - screenshot

De snelle schietspelletjes zijn vermakelijk en verslavend, waarbij je vijandelijke skeletten van je af moet schieten, je geweer afvuurt vanuit een varende kano en vliegende wezens uit de lucht schiet. Alle spellen moedigen de speller aan om ze eens opnieuw te proberen en er meer punten uit te slepen. Elk level bevat vele optionele objecten om stuk te schieten, wat soms flink wat extra punten kan opleveren.

In het wilde weg schieten wordt bestraft, niet alleen doordat je punten dan niet meer verdubbelen, maar ook doordat er objecten aanwezig zijn die niet geraakt mogen worden, zoals schietschijven met een kruis erdoor en vriendelijke wezens. In een spelletje waar Link schedels uit de lucht schiet, besef ik dat het Duck Hunt-concept nog steeds niet verouderd is.

Link’s Crossbow Training - screenshot

Stroeve camera

Wanneer je zelf mag lopen gebeurt dit met de stick van de nunchuck, die zich achterop de Zapper bevindt. Rondkijken gebeurt door het wapen naar een hoek van het beeld te richten, waardoor de camera deze kant op schuift. Deze camerabesturing verloopt erg stroef en dat is het grootste probleem van het spel. De trage camera vliegt soms kanten op waar hij juist niet heen moet en een keer kreeg ik de camera helemaal niet meer naar beneden, waardoor de tijd wegtikte terwijl ik naar de lucht stond te staren. De leukste spellen zijn dan ook net die games waar je niet hoeft rond te lopen: simpel in de besturing, maar lastig om een gouden medaille te behalen.

De spelwerelden zien er goed en kleurrijk uit, maar dat was ook te verwachten aangezien ze zo uit Twilight Princess komen. Het spel is in een à twee uur uit te spelen en is dan nog in de multiplayer-modus te spelen om vrienden uit te dagen in een schietspelletje. Helaas kan er hier alleen elk om de beurt gespeeld worden.

Link’s Crossbow Training - screenshot

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite