Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

Huawei Mate Xs Review

Het tonen van je kwetsbare kant

Conclusie

Huawei heeft de Mate Xs vooral uitgebracht om te laten zien dat het in staat is een vouwbare smartphone op de markt te brengen. Met een prijs van 2500 euro slaat deze wat verkopen betreft natuurlijk geen deuk in een pakje boter, maar het is een mooie blik op een andere toekomst voor de vouwbare smartphone dan Samsung en Lenovo-dochtermerk Motorola hebben laten zien.

Is de vouwbare smartphone met scherm aan de buitenkant een levensvatbaar idee? Jazeker. Het is handig in gebruik en voegt echt iets toe aan de gebruikservaring. Het probleem is, net als met schermen aan de binnenkant, de bescherming. Ik heb mijn reviewexemplaar heel voorzichtig behandeld, maar toch kon ik de eerste krassen al zien op de plastic screenprotector. Bovendien voel je het scherm bij het buigen een beetje loskomen van de behuizing en kraakt het scharnier. Misschien is het vouwmechanisme technisch gezien als een tank, maar als gebruikservaring is dat niet fijn en wekt het geen vertrouwen.

Huaweis systeem met drie lagen plastic over elkaar is slim; een plastic scherm met een plastic beschermlaag en daaroverheen een in de fabriek bevestigde screenprotector zorgen ervoor dat vermoedelijk minder mensen het scherm zelf stuk maken. Er zijn meer slimmigheden. De software is goed aangepast aan het veranderen van vorm en veel apps kunnen er aardig mee omgaan. Splitscreen voegt echt iets toe aan deze telefoon en wie vaak chat en andere apps tegelijk gebruikt, zal het een verademing vinden om het zo te doen.

Niet alleen de hoge prijs en de experimentele vorm, maar ook het gebrek aan Google-diensten maakt van deze telefoon geen aanrader. Apps op de telefoon krijgen is nog wel te doen voor wie er moeite voor doet, maar wie gaat elke week heel internet afstruinen om Apk's van updates te downloaden? Niemand natuurlijk, maar je apps verouderen wel. Bovendien werkt niet alles wat op andere Android-telefoons werkt, en je zult er zelf achter moeten komen wat wel en wat niet.

Huawei werkt er hard aan om ervoor te zorgen dat alles gaat werken, maar telefoons zijn geen proefwerken. Als je 90 procent kunt doen van wat je wilt doen, is dat 10 procent tekort. Er zijn ongetwijfeld mensen die ermee uit de voeten kunnen, maar er is ook een grote groep die dit niet als primaire smartphone kan gebruiken. De Mate Xs toont Huawei van zijn kwetsbare kant; niet alleen letterlijk vanwege het plastic scherm dat altijd naar de buitenwereld is gericht, maar ook omdat dit op een mislukking kan uitlopen, met veel mensen die gekochte exemplaren retourneren of laten repareren.

De Mate Xs is misschien geen aanrader om nu te kopen, maar hij is als concept wel origineler en nuttiger dan klaptelefoons als de Samsung Galaxy Z Flip en Motorola razr. Je krijgt nu een tablet in het formaat van een telefoon dankzij een vernuftig ontwerp, en dat is een toekomst die veel mensen vermoedelijk wel zien zitten.

Reacties (76)

Wijzig sortering
Waar we een paar jaar terug nog opkeken van een adviesprijs van 1000 euro, is dat nu het nieuwe normaal geworden.
Ik denk dat veel mensen dit met je oneens zijn. Ja, er zijn fabrikanten die dit normaal vinden als introductieprijs, maar iedereen met gezond verstand beseft toch wel dat 1000 euro, laat staan hoger, veel te veel is voor een telefoon? Je kunt daar een erg mooie laptop of zelfs een auto voor krijgen! Ook zijn er tal van telefoons die minder dan de helft kosten en net zo prima zijn.

Nee, ik kijk nog steeds op van introductieprijzen boven de 500 euro.
Ik heb zelf ook niet meer dan zo'n €200 over voor een telefoon, maar om te stellen dat je niet goed bij je verstand bent als je een duurdere koopt gaat ook wat ver. Dat zou betekenen dat alle flagship eigenaren (S20, iPhone, Razr) niet goed bij hun hoofd zijn.

Iedereen heeft een andere afweging. Als ik een 6-cijferig jaarinkomen zou hebben, zou het me misschien ook geen drol uitmaken. Andere mensen doen zo ongeveer álles op hun telefoon en verkopen hem ja een jaar voor een mooie prijs zodat ze het er per saldo voor over hebben. En sommige mensen willen gewoon opscheppen. Ieder zijn ding.
Ik heb zelf ook niet meer dan zo'n €200 over voor een telefoon, maar om te stellen dat je niet goed bij je verstand bent als je een duurdere koopt gaat ook wat ver. Dat zou betekenen dat alle flagship eigenaren (S20, iPhone, Razr) niet goed bij hun hoofd zijn.
Dat ligt er maar aan... als jij het makkelijk kan betalen ga je gang. Maar heb je al de nodige kosten en een beperkt inkomen en koopt toch ieder jaar die smartphone van 1000+ euro dan heb je het echt niet allemaal op een rijtje wat dat betreft. Zelfde gaat op voor het kopen van dure kleding als je budget dat eigenlijk niet toelaat... ik ken er meer dan een handvol die zo een maand lang alleen maar brood eten op zelfs rekeningen niet betalen omdat ze zo nodig een dure smartphone willen kopen of dure kleding... dan is er echt iets mis met je... heb daar geen andere woorden voor.
Tja, prioriteiten, ik loop er als een sloeber bij al kan ik me best dure kleding veroorloven - ik snap niet waarom een broek meer dan een tientje of twee moet kosten, dikke vinger. Maar als iemand het er nu voor over heeft om droog brood te eten om een Gucci te kopen.. Nou ja. Power to them. Gucci moet ook ergens van leven :D
Nou, een broek mag meer dan een tientje of twee kosten omdat er dan iemand aan gewerkt heeft in een gezonde arbeidssituatie, in plaats van in een sweatshop. Toegegeven, dan moet je wel de goeie broeken kiezen, want alleen prijs is daar geen garantie op, maar een broek van 1 of 2 tientjes is al heeeeel erg gauw sowieso niet echt 'fair' tot stand gekomen. Bij telefoons is dat helaas toch een tikje moeilijker nog, ook de duurdere jongens zijn nog steeds vaak wel over de rug van veel mensen naar hun gebruiker gekomen.
Mja als je echt een goede camera wilt, omdat het je enige camera is, dan snap ik het wel, dat is voor mij gelijk 300€ meer waard. Mijn OnePlus3 vind ik nog helemaal prima maar als ik foto's van een iPhone11 krijg word ik toch wel jaloers.
Probleem is datveel mensen t willen laten zien en amderen dat ze wel geld hebben door een dure telefoon te kopen. Of op dat mkment wel geld hebben en er niet goed mee om kunnen gaan.

Ik had letterlijk.iemand in mijn klas (hbo) die zn studie maar ternauwernood kon betalen omdat hij net de iPhone 11 pro had gekocht. Sommige mensen zijn er gwn extreem gevoelig voor, em die prijzen zijn wel oberdreven
De meeste mensen gebruiken hun smartphone veel meer dan hun laptop dus waarom zou de laptop dan meer moeten kosten?
De meeste mensen gebruiken hun smartphone veel meer dan hun auto, dus waarom zou de auto dan meer moeten kosten? ;)

Hoeveelheid gebruik is geen goede (enkele) rechtvaardiging van de prijs.

Verder deel ik de mening dat een smartphone van 2500 EUR best wel prijzig is, want het lijstje van de functionele meerwaarde t.o.v. een smartphone die 10% van die prijs kost is best wel kort. Dat is echter mijn mening. Sommige mensen zijn gevoeliger voor prijzige gadgets, ondanks dat ze beperkt/niet ondersteund worden en onderhevig zijn aan geplande veroudering.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 25 maart 2020 08:45]

Ik kan persoonlijk een smartphone van €1000,- ook niet rechtvaardigen maar een laptop van die prijs ook niet. Maar mijn punt is dat als je telefoon heel erg belangrijk is, dan is een dure dus niet heel gek. Mensen kopen ook dure huizen, auto's, kleding en ga zo maar door.
Punt is wel dat als jij een dure auto koopt of een duur huis dat je er onder de streep ook werkelijk meer voor krijgt; meer luxe, meer ruimte etc. In smartphone-land is dat niet helemaal hetzelfde, uiteraard is de SoC sneller en de camera wat beter... maar in de praktijk kan een dergelijke telefoon weinig tot vrijwel niets meer dan een smartphone met een prijskaartje van rond de 500 ipv 1000+ euro. Een hogere prijs is daardoor een stuk moeilijker uit te leggen... plus dat dergelijke toestellen ook niet in dezelfde verhouding van inkomsten worden gekocht als een dure auto of huis. Er zijn genoeg mensen die het eigenlijk beter niet kunnen uitgeven en toch die 1000 euro stuk slaan omdat ze perse een iPhone 11 Pro Max in de broekzak willen hebben om er vervolgens vrijwel alleen maar een slordige selfie mee te nemen, facebook doen en whatsapp berichtjes sturen.

Op de een of andere manier doen smartphones, of beter gezegd "mode" dingen dat bij een bepaalde groep mensen... kunnen nog geen auto betalen of rijden in een barreltje van rond de 1000 euro, als ze een laptop of een tv kopen dan mag het absoluut niet meer dan €500,- kosten... maar zodra het om een smartphone gaat of een paar mooie sneakers of een broek dan worden er geen kosten bespaard.
Je hebt volkomen gelijk. Er is een groep die zulke bedragen niet aan dergelijke artikelen zou moeten uitgeven maar het wel doet. Maar dat betekent niet dat luxe artikelen geen legitieme productgroep zou kunnen zijn. Die zijn namelijk niet voor die groep bedoeld. Een Rolex is ook niet voor die groep bedoeld en biedt ook geen enkele meerwaarde ten opzichte van een goedkoop horloge, toch is er een markt voor. Dat is ook prima, niet ieder artikel hoeft voor iedereen te zijn.
Rolex is in dezen een slecht voorbeeld. Dit is zeker een kostbaar horloge, maar is dat ook waard. Qua materialen en techniek, maar ook als investering.
Die klokjes verliezen nauwelijks waarde over de jaren, ze kunnen zelfs meer waard worden over de jaren. Hangt beetje van model af.
Een telefoon is wat dat betreft waardeloos. Alhoewel de iPhones nog redelijk wat opleveren 2e hands.
Zelf heb ik een pixel 2xl, duur telefoontje, en heb m ook nog vrij snel na release gekocht. Was rond de 900 eu. destijds, ruim 2 jaar geleden, maar als ik kijk hoeveel ik dat ding gebruik ... uren per dag... m'n laptop hapt stof. Tot op de dag van vandaag dubbel en dwars waard.
Is aapgedrag/status
Als je die redenering in extremis neemt zou een bed een stuk duurder moeten uitvallen dan een auto, want noem maar eens een ander voorwerp dat je 8-9 uur per dag gebruikt O-)
M'n bril, voor de overige 16 uur :Y)
want noem maar eens een ander voorwerp dat je 8-9 uur per dag gebruikt O-)
Kleding.
Met die redenatie zou een vork of deurbel ook €500 mogen kosten ;)
Een laptop doe je veel langer mee.
Ik ga echt iedere 2 jaar 1000 euro neerleggen voor een telefoon.
Nee, ik kijk nog steeds op van introductieprijzen boven de 500 euro.
Helemaal eens, want het is mij nog steeds niet duidelijk wat die telefoons van 1000 euro nou écht beter kunnen dan van 500. En dan bedoel ik niet iets beter gamen (sure, maar ik game niet), iets beter fotograferen (sure, maar echt goed fotograferen gaat met een camera, niet met een telefoon). Dure telefoons hebben mijn ogen vooral niet een 3,5mm jack. Of een hoog resolutiescherm dat standaard op een lagere resolutie staat afgesteld (hoi Samsung, want je ziet het toch niet).

Voor 1000 euro koop ik een 2-in-1 laptop met een pen en 10 jaar software updates, geen Note 10 met 2 jaar software updates.

Je kunt zeggen 'jij bent gewoon niet die klant voor die telefoon' - klopt. Maar wie wel? Volgens mij veel minder mensen dan die nu die telefoon kopen. Want zoveel wordt er niet gegamed of profi gefotografeerd, behalve door sommige tweakers met tijd. Voor de rest van de gamers heb je dan toch thuis iets met een groter scherm? Of volstaat die ook prima camera van een goedkopere telefoon.
Ik denk dat je onderschat hoeveel mensen een toestel op gevoel kopen. Ik ken genoeg mensen (meer dan dat ik op twee handen kan tellen) die gewoon een winkel binnen lopen, zo een note 10 in handen nemen, het prijskaartje zien en vervolgens denken; dit is het beste wat er te krijgen is, deze neem ik. Dit zijn meestal de mensen met de volgende eigenschappen:
- hebben weinig kennis van mobiele telefoons (samsung/apple is voor dit soort mensen het beste, alle andere merken vinden ze vaak bij voorbaat al niks, hebben verder ook weinig kennis van hard/software).
- kopen op gevoel en willen vaak het beste hebben
- kunnen het financieel verantwoorden
Ik gebruik mijn telefoon meer dan mijn auto (die ook 500 had kunnen kosten maar ook daar heb ik veel meer aan uitgegeven), en mijn game-laptop zit al 6 maanden in de rugtas dus is voor mij al helemaal niet zo veel waard als een apparaat waar ik de hele dag mee door breng en 2/3/4 soms 5 uur mee bezig ben.

Relativeren op jou manier gaat dus zeker niet altijd op.
Idem hier. Met een Xiaomi 9T krijg ik voor 300 euro een telefoon die 95% biedt van de absolute top én geen lelijke notch heeft. De concessie die ik doe is dat hij geen snelle soc heeft, maar ik zie echt niet in waarom ik als niet-mobiele-gamer een sterke soc moet hebben. Ik durf zelfs te wedden dat 90% van de kopers van topmodellen die snelle soc nooit ten volle inzet! Zolang ie vlot internet, apps opent, en mooie plaatjes schiet, ben ik blij.
Het idee dat je 4x zoveel betaalt voor een minimale verbetering in schermtechnologie, soc, geheugen en vast een paar leuke fratsen, is echt bizar.

Ik wil mensen eraan herinneren dat de iPhone 4, misschien wel dé grootste vooruitgang ooit binnen één generatie telefoons, $599 kostte bij introductie. Apple vraagt zich nu 2x zoveel. De winstmarge moet gestegen zijn van hoog naar enorm.
Ik heb de gewone Mi 9 gekocht omdat die betere camera's heeft en eigenlijk niet duurder was maar qua soc had ik liever de minder snelle en dus zuiniger soc van de 9T gehad.
Ik denk dat veel mensen dit met je oneens zijn. Ja, er zijn fabrikanten die dit normaal vinden als introductieprijs, maar iedereen met gezond verstand beseft toch wel dat 1000 euro, laat staan hoger, veel te veel is voor een telefoon? Je kunt daar een erg mooie laptop of zelfs een auto voor krijgen! Ook zijn er tal van telefoons die minder dan de helft kosten en net zo prima zijn.
Ach ja "een auto", wel een hele slechte auto maar goed dat maakt voor het punt niet uit waarschijnlijk.
Je kunt er ook een koffiezet apparaat voor kopen, of een voorvork van Carbon voor je racefiets.

Ik vind persoonlijk 1000,- voor mijn main device peanuts, ik gebruik dat ding 5 uur per dag en dan moet het gewoon goed zijn en mag het ook wel wat kosten.

Is het daarmee voor iedereen? Nee vast niet maar er is zoveel niet voor iedereen, daar is de Smartphone niet uniek in lijkt mij.
Nee, ik kijk nog steeds op van introductieprijzen boven de 500 euro.
Dit heb ik eigenlijk precies andersom, ik denk dan meestal "Wat is er dan minder" of "Hoe ben ik daar het product". Twee zaken waar ik geen zin in heb eigenlijk.

[Reactie gewijzigd door Donstil op 25 maart 2020 16:07]

Vind je niet dat het voor <€1.000 mogelijk zou moeten zijn om een telefoon te maken die prima voldoet en waar je niet zelf het product bent? Dat het voor sommige mensen acceptabel is begrijp ik. Maar dat €1.000 voor een mobiel door iedereen als het nieuwe normaal wordt gezien, daar ben ik het niet mee eens. Ik schat zo in dat zeker meer dan de helft van de mensen toch tegen deze prijzen opkijken en deze als abnormaal (maar wel de realiteit helaas) zien.
Vind je niet dat het voor <€1.000 mogelijk zou moeten zijn om een telefoon te maken die prima voldoet en waar je niet zelf het product bent?
Doet Apple bijvoorbeeld. Die hebben een best leuke line-up voor (ruim) onder de €1000,-
Nee 800 is lekker goedkoop. Of je hebt echt een oud toestel te pakken, dat slaat ook nergens op.

De toestellen van tegenwoordig zijn niet grappig duur. Niet alleen telefoons, maar okk tablets en laptops. 1000 voor een telefoon, 1000 voor een tablet en 1500 voor een laptop is nu normaal helaas
Ik kijk vooral naar wat de prijzen doen na een maand of zes. Als je bijv. kijkt naar de Huawei P30 en P30 Pro zie je dat de prijzen zelfs onder de 500 en 600 euro zakken. Dit zijn ontzettend capabele smartphones welke nog jaren (bij normaal gebruik) meegaan, misschien zelfs langer dan de vouwbare smartphones.

Dat gezegd te hebben denk ik niet dat deze vouwbare smartphones binnen 6 maanden 10-25% onder hun prijs gaan zitten(?) totdat het de norm is om er één te hebben.

Ben het met je eens dat je voor 1000+ euro een auto (Toyota Starlet, Opel Corsa, VW Polo uit de 90's) of zelfs een mooie laptop/PC kunt kopen, maar daar kun je geen (hoogwaardige) foto's/video's mee maken, (video)bellen, gamen, chatten en muziek mee luisteren terwijl je het bij wijze van spreken 24/7 in je broekzak hebt zitten. Tijden veranderen en daarom heb je steeds meer aan een smartphone dan aan een auto imo.
Voor de flagships lijkt € 1000,- normaal te worden. De prijs/prestatie verhouding is hier natuurlijk gewoon slecht. Voorheen waren de flagships gewoon de nieuwe high end toestellen, maar het lijkt er nu op dat de Flagships een eigen klasse zijn gaan vormen. In veel gevallen komt er wat later ook een goedkopere versie van uit.
De midrange neemt steeds sneller de features van de high-end toestellen over, maar er is natuurlijk wel bezuinigd op een aantal onderdelen.
Sommige mensen gebruiken hun telefoon 5, 6 uur per dag. In dat geval vind ik het zeker de overweging waard. Misschien dat je als tweaker eerder iets hebt met een laptop, maar als je die vervolgens maar n uur per dag gebruikt dan kan je je afvragen of je voor jou de juiste keuze hebt gemaakt
1000 EUR voor een smartphone is waanzin.
De meeste mensen moeten daar 2 weken voor werken als ze geen huur betalen, niet eten en drinken, geen kledij dragen, geen verwarming of andere kosten hebben.
Ik snap dat de prijs van een smartphone belangrijk is maar ik vind het ook jammer dat de discussie onder een dure telefoon steeds weer daarover moet gaan. Leuk dat je maar 300 euro voor een telefoon over hebt en het belachelijk vind dat deze 2500 euro kost maar lekker boeiend! Dit is tweakers! Smullen we hier niet van degelijke techniek (te duur of lekker goedkoop)? Hebben we het er niet over wat we er mee kunnen? Kunnen we niet de conclusie trekken dat er prima smartphones zijn voor 300 euro en dat er hele dure zijn en dat dat prima en tegelijkertijd belachelijk is. Dan kunnen we de eeuwige discussie over een dan wel niet te hoge prijs voor een device lekker laten en lekker keuvelen over techniek!

Ik word in ieder geval erg enthousiast van deze smartphone. Vouwbare schermen zijn op dit moment volgens mij nog niet geschikt voor echt dagelijks gebruik maar de toekomst wordt gaaf! Ik geloof ook in deze vormfactor tov de Samsung Fold. Dit voelt logischer en praktischer. Jammer dat de Play Store mist want dan had deze telefoon een eerlijke vergelijking kunnen krijgen tov de Samsung Fold. Zou een toetsenbordje als accessoire niet heel handig zijn? Ik denk nog wel eens aan de Padfone van Asus. Smartphone, tablet en laptop in een. Leek mij wel wat. Ik gebruik een iPhone en middels Airplay is er een prima link naar een groter scherm te maken maar wel helaas altijd in portretmode omdat Apple om een of andere reden landscape uit het OS (voor mijn toestel dan) heeft gesloopt.
Ik zie de meerwaarde van een telefoon die na uitklappen ineens een veel groter scherm bied eerlijk gezegd niet.

Waar ik wél een meerwaarde in zie zijn twee beeldschermen in één smartphone. Ik heb vrij vaak meegemaakt dat iemand mij belde en vroeg: "heeft u pen en papier bij de hand?"
En dat ik dan antwoordde: "euh, ik gebruik meestal de notitie app van mijn smartphone."

Ik vind het altijd link wat ik daarna doe, namelijk van de telefonie app naar de notitie app gaan, terwijl ik het risico loop iets doms te doen en de telefonie app per ongeluk te sluiten.

Dat lijkt me iets dat opgelost kan worden met twee schermen. Correct me if I'm wrong...
Dan moet je toch eerst op de "rode ophang knop drukken"? Bedoel da's wel niet effe perongeluk gedaan...
Klopt, maar ik herken dat wel; ik doe ook wel eens iets opzoeken tijdens een telefoongesprek, en dan waarschuw ik mijn gesprekspartner altijd dat ik mogelijk wegval. Meestal gaat het goed overigens
Doe ik ook. Bij Android gewoon middelste knop en home streepjes alle apps die openstaan. Je telefoon blijft gewoon werken. Ophangen of app afsluiten gebeurt niet spontaan moet je gericht een actie voor ondernemen. Net als andere apps. Ik was er eerst ook bang voor maar met die 2 knoppen kom je ver.....
je drukt toch gewoon op de middelste knop op je navigatiebalk, de Home knop?

De belactie wordt een zwevend bolletje die je kan verslepen en je kan rustig notities maken.
Dan is het misschien handig te wachten op de LG V60. 2 apart schermen waarbij je ook nog kan kiezen of je het tweede scherm meeneemt of niet.

Ot: knap staaltje techniek en misschien wel de toekomst maar voor mij nog even niet. Vind de batterij wel vrij krap voor zo'n formaat tablet.
Alleen jammer dat het LG is. Die Android schil die ze gebruiken is rommelig, updatebeleid is droevig en onbetrouwbaar en de bouwkwaliteit van LG is ook hit and miss. Daarbij hebben de toestellen vaak beperkingen die je in gebruik pas tegenkomt. De cameraalgoritmes van LG zijn ook om te huilen.
ben het zeker met je eens qua updatebeleid. bouwkwaliteit van de lg v30 die ik heb is in ieder geval rock-solid. ze geven niet voor niets ook MIL spec keuring aan de V-lijn. Beperkingen ben ik persoonlijk nog niet tegengekomen maar zou kunnnen bij de midrange lijn dat dit wel het geval is. Ik ken alleen de Android schil van Oneplus, Samsung en LG en heb tot nu toe niet het gevoel dat die van LG rommeliger zou zijn. Camera doen ze altijd goed mee met de subtop, meestal niet de beste maar het verschil is in reviews vaak nihil en zijn ze wel vooruitstrevend geweest altijd door als eerste nieuwe techniek te implementeren (ultrawide en high-res schermen bijvoorbeeld)

Ben persoonlijk al fan van LG simpelweg omdat er nog wel een 3.5MM jack op zit met high-end audio output maar dat is natuurlijk persoonlijk of je dat nodig hebt.
Ik heb momenteel de G7. Bouwkwaliteit is prima, mede door het platte scherm. Skin is redelijk licht, em gelukkig zijn er wel alternatieven voor een aantal vreselijke google-apps. Ik.wil niet via google foto"s werken of de vreselijke muziekapp van google gebruiken, maar de alternatieven zijn uitgebreid en overzichtelijk. Mijn Samsungtablet vind ik meer een bende qui UI, veel zwaarder, wil bij opstarten niet gelijk laden, en het ziet er niet clean uit.

Ik krijg van mijn klasgenoten complimenten ober mijn foto's, terwijl zij met samsungs en apples rondlopen. Maar met de allernieuwste flag ships haalt de camera het indd vaak net niet, maar zeker niet slecht

Updates zijn wisselvallig maar het is gelukkig niet meer zo dat je er een paar krijgt en dan maanden niet. Ik krijg nu max per kwartaal, maar ook regelmatig.maanden achter elkaar. Maar Samsungs krijgen bijv ook per lwartaal regelmatig, en motorola hgeeft maar 1 androidupdate bij al hun toeatellen. Hier krijg je er nog wel 2
Heel herkenbaar, ik zet de telefoon dan meestal even op de luidspreker zodat het gesprek door kan gaan. Moet dan wel net kunnen ivm omgeving. Of ik moet echt even pen en papier pakken.
Dat ga je met deze telefoon ook hebben. Hoe wil je iets op je telefoon noteren op het 'tweede' scherm terwijl hij nog tegen je oor plakt?
op luidspreker maar dan zonder pen en papier, ik snap je wel overigens hoor.
Ik sluit hierbij aan. Zie zelf geen enkele meerwaarde van dit soort vouwbare schermen, zeker tegen meerprijs van zo'n 1.000 euro. De échte urgentie ontbreekt nog. Voor mij komt dat met name omdat de hardware zelf niet vouwbaar is en de schermen te kwetsbaar zijn. Na jaren van water- en stofdichte telefoons ben ik daaraan gewend geraakt. Ik stap gerust ons de douche met muziek aan op mijn telefoon bijvoorbeeld. Het zal nog wat jaren duren voor de urgentie van vouwbare schermen wel komt, hoewel ik vrees dat het veel eerder als soort van verplichte gimmick wordt opgedrongen, net zoals de grote smartphone (waarvan ik nog steeds geen fan ben). Met name op de high-end markt.

Edit: even duidelijk gemaakt waarom ik geen meerwaarde zie.

[Reactie gewijzigd door Kastermaster op 25 maart 2020 07:32]

Grappig dat in de laatste alinea aangegeven wordt dat deze Huawei nuttiger is dan een galaxy flip of Motorola Razr.
Mij lijken die 2 juist veel handiger dan dit ding.

Hij is dichtgeklapt al irritant groot en wordt nog groter. Ik heb op m’n huidige telefoon (iPhone 8), niet het idee dat ik meer scherm wil, hij is juist net iets te groot.

Als ik een tablet wil gebruiken pak ik wel een tablet. De keren dat ik dat wil is per jaar op 1 hand te tellen, dus om daar nou elke dag mee rond te gaan lopen in dichtgeklapte vorm lijkt me vooral een nadeel...
Vindt dat ook een rare conclusie in het artikel, je kan alles opnoemen wat ie anders is dan een ander product maar ik kan zelf prima bepalen wat ik nuttig(er) vind...
1000 euro is al overdreven, en tenzij je 10k op je spaarrekening hebt staan is het ook niet te rechtvaardigen. 2500 is gewoonweg belachelijk, maar goed, we weten allemaal dat de meeste van deze premium smartphones op afbetaling worden gekocht, wat nog dommer is.

Ik koop tegewnoordig sowieso enkel nog een telefoon waarbij het vervangen van onderdelen een fluitje van een cent is, en voor een schappelijke prijs kan. Je betaalt tegenwoordig 300 euro voor een schermreparatie, daar heb je een mid range smartphone voor :') en dat zal bij deze huawei waarschijnlijk nog veel duurder zijn.
Ook met meer dan 100k op je spaarrekening vind ik meer dan €500,-voor een smartphone niet te rechtvaardigen. In een telefoon heb je al die high end specs echt niet nodig. Dus doe je het alleen om de luxe van o.a. een mooier scherm, uiterlijk en snelheid. Maar zoals gezegd ieder zijn keus, maar je bent naar mijn mening niet goed bij je hoofd als je krom gaat liggen voor te dure gadgets of zelfs daar voor gaat lenen...
Kwam laatst google play store alternative tegen Aurora store https://auroraoss.com/

Deze maakt gebruik van google play store je kan anoniem inloggen of met je google account, Met je eigen google account kun je ook zo apps vanuit de play store kopen, beste functie zelf vind ik dat je van telefoon kan wisselen in de settings en Apps kan downloaden die normaal niet beschikbaar zijn ook is er een functie om van land te wisselen. Updates voor apps wordt ook netjes aangegeven.

Ik zou weinig moeite hebben om over te stappen naar een huawei.
niet slecht, even geprobeerd.
Is er een reden dat Huawei voor het WiFi en netwerksignaal nog icoontjes uit het Gingerbread tijdperk gebruikt?
Dan is er nog iets. Door het ontwerp lijkt het erop dat de displaydriver aan de rechterzijkant zit, waar die bij normale smartphones aan de onderkant zit. Daardoor ververst het scherm niet van boven naar onder, maar van links naar rechts. Waar 'van links naar rechts' klinkt als een carnavalshit, is het bij een smartphone een minder goed idee. Sommige mensen zullen waarnemen dat bij het scrollen elemenenten links verder naar boven staan dan rechts en dat ziet er raar uit. Anderen zullen dat vermoedelijk niet zien. De Galaxy Fold heeft hetzelfde euvel.
Misschien hoor ik wel gewoon bij het deel dat het niet ziet, maar ik heb er ook nog nooit iemand over gehoord. Dit zou dan toch bij alle telefoons zichtbaar moeten zijn wanneer je deze in landscape modus gebruikt? Zeker bij een iPad zou dat dan duidelijk moeten worden.
Misschien hoor ik wel gewoon bij het deel dat het niet ziet, maar ik heb er ook nog nooit iemand over gehoord. Dit zou dan toch bij alle telefoons zichtbaar moeten zijn wanneer je deze in landscape modus gebruikt?
Het is niet veel anders dan rolling shutter, wat op praktisch alle cameras een issue blijft. Elk consumenten LCD of OLED paneel heeft hier last van in meer of mindere mate (telefoons vaak wat meer zodat het met het blote oog te zien is).

Gezien de meeste mensen echter van boven naar beneden scrollen, en videos tevens rolling shutter van boven naar beneden hebben, zie je het doorgaans pas zodra het paneel er andersom of gekanteld in zit. In landscape scroll je naar mijn idee vaak minder snel door de lagere hoogte.

Een ander toestel was bijvoorbeeld de One Plus 5 destijds.

[Reactie gewijzigd door SirNobax op 25 maart 2020 07:40]

Ik zie het eerlijk gezegd alleen bij oled panelen. Je kan het effect een beetje vergelijken met interlacing maar dan veel subtieler, en als je het eenmaal een keer gezien hebt kan je het niet meer niet zien. Dus ik zou graag met je willen ruilen ;)
Gezien de introductieprijs laat ik de early adaptor rol met deze folding-screens even aan me voorbij gaan, maar zie me in de toekomst best wel werken met een 'Nokia Communicator'-achige telefoon. Als soort van mini-laptop. Ideaal!
Zie de Cosmo Communicator. Die is gebaseerd op de oude Psion PDA's, die de grootvader waren van Nokia's Communicator lijn.

Jammer dat de SoC van MediaTek is en naar verwachting de ondersteuning binnen enkele jaren stopt.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 25 maart 2020 08:50]

Even gekeken, mooi spul. Maar bedankt voor die waarschuwing. Laat wel zien dat er een markt voor is.
Waar we een paar jaar terug nog opkeken van een adviesprijs van 1000 euro, is dat nu het nieuwe normaal geworden.
Een paar jaar terug? Je bedoelt de afgelopen 20 jaar, we hebben al zolang smartphones die daar tegenaan tikken. Wat je bedoeld is waarschijnlijk dat Apple een iPhone X aanbood voor bijna €1400 en we ons een hoedje schrokken, das 2017. Maar in 2014-2016 waren er al modellen van €1200...


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True