Door Dimitri Reijerman

Unreal Tournament 3: fraggen tot op het bot

Gameplay (vervolg)

Het hoverboard is met name in VCTF-potjes een handige vinding. De speler kan, desnoods in Tony Hawk-stijl, soepel door een level heenglijden en een vlag meenemen. Toch kent het veelvuldig hanteren van het hoverboard de nodige nadelen. Ondanks de behoorlijke snelheidswinst kan de speler tijdens zijn surftocht niet over zijn wapens beschikken; enige zelfverdediging is dus uitgesloten. Nog veel vervelender is dat een snel wegvluchtende speler met een gestolen vlag op zijn schouders al met een enkel schot van zijn bord vliegt, waarbij de vlag meteen wordt losgelaten.

UT3 screenshot

De nieuwe Warfare-modus heeft duidelijk tot doel om de relatief rechttoe-rechtaan Onslaught-modus uit het vorige deel interessanter te maken. Een team kan nog steeds een in serie verbonden reeks nodes veroveren om de core van de tegenstander aan te vallen, maar Epic heeft de gameplay willen verdiepen door de introductie van Orbs en speciale nodes. Een speler die een Orb bij zich draagt kan direct een node van de tegenstander overnemen, ook al beschikt deze over een volledige voorraad energie. De speciale nodes zorgen op hun beurt voor plotse veranderingen in de gameplay. Zo kan een team nieuwe, extra krachtige voertuigen verkrijgen of wordt de core van de tegenstander kwetsbaarder gemaakt.

In de praktijk vallen de aanscherpingen in de Warfare-modus goed uit. De gameplay is hectischer en het tactisch element wordt vergroot. Doordat de kansen sneller keren is ook het slim spelen en communiceren binnen een team een nog grotere noodzaak.

Campaign

Met Campaign proberen de makers voor het eerst sinds het originele Unreal weer een single player-modus aan te bieden. De campagne begint met een fraai introductiefilmpje, maar het bijbehorende verhaal heeft in tegenstelling tot de getoonde karakters weinig om het lijf.

UT3 screenshot

Al met al is de poging om een individuele speler tegemoet te komen slechts half geslaagd. De bots doen hun werk niet altijd even enthousiast; zeker op een lagere moeilijkheidsgraad willen de virtuele huurlingen weleens spontaan staken en stil blijven staan. Gelukkig kan de Campaign ook in co-op gespeeld worden.