Door Dimitri Reijerman

Unreal Tournament 3: fraggen tot op het bot

Gameplay

In totaal kent UT3 zes modi: Deathmatch, Team Deathmatch, Capture The Flag (CTF), Vehicle Capture The Flag (VCTF), Warfare en Duel. Ten opzichte van UT 2004 is Assault is niet langer van de partij. Terug van weggeweest is de single player-modus, Campaign geheten. We nemen een korte vlucht door de geboden speelstijlen.

Deathmatch, CTF en Duel

Deathmatch vormt een basis voor vrijwel alle fps-games met multiplay-mogelijkheden. In UT3 zal de speler daarom in deze modus, net als in Team Deathmatch, weinig vernieuwingen tegenkomen. De maps bestaan over het algemeen uit relatief gesloten, cirkelvormige levels met nauwe gangen, waardoor de vuurgevechten zich binnen een beperkte ruimte afspelen en voor langere tijd ontsnappen nauwelijks mogelijk is. De vormgeving van de maps is als vanouds goed tot uitstekend, maar UT 2004-spelers zullen misschien even moeten wennen aan de veelal grauwere kleurstellingen. De adrenaline-powerups ontbreken, terwijl de mutators gebleven zijn. Zo kunnen wij de op de Tweakers.net-redactie geliefde instagib-mutator - een raak schot is direct dodelijk - elke lunchpauze weer uit de kast halen.

UT3 screenshot

De Duel-modus is een zoethoudertje waarbij twee spelers het onderling uitvechten. In de klassieke CTF-modus is er ook weinig nieuws onder de zon, en dat is misschien maar goed ook. Aan het beschikbare wapentuig is door de ontwikkelaars wel het nodige geschaafd. De Impact Hammer is als melee-wapen terug van weggeweest en het lichte Enforcer-pistool vervangt de Assault Rifle. Ook de Sniper Rifle met zijn dodelijke precisie heeft zijn thuis weer gevonden en lost de soms onhandige Lightning Gun uit UT 2004 af. De Redeemer, het allesvernietigende tactische atoomwapen en al jaren een publiekslieveling, ontbreekt uiteraard niet. Alle wapens voelen ondanks de diverse finetuning-operaties degelijk aan en doen precies waarvoor ze gemaakt zijn: het op korte of langere afstand ongenadig doden van de tegenstander. Epic heeft op dit gebied niets aan kunde ingeboet.

VCTF en Warfare

De meeste vernieuwingsdrang van het Epic-team is overduidelijk in VCTF en Warfare gaan zitten. De Warfare-modus is een opgepoetste variant van Onslaught. De makers hebben een compleet nieuwe klasse aan voertuigen toegevoegd en de speler heeft de beschikking over een soort van all-terrain-snowboard: de hoverboard.

UT3 screenshot

Om met het wagenpark te beginnen: naast het al bekende wapentuig uit de Axon-serie zijn er ook geheel nieuwe voertuigen uit de zogenaamde Necris-klasse aan de duistere wereld van Unreal toegevoegd. Meest indrukwekkend is zonder meer de Darkwalker. Met zijn allesvernietigende laserstraal die van grote hoogte neerdaalt waant de speler zich even in War of the Worlds. De Nightshade-tank op zijn beurt beschikt over de listige mogelijkheid om geheel onzichtbaar zijn werk te doen. Ook de Scavenger is een aardige; de speler kan in de bol kruipen en in hoog tempo door een level heenrollen.